Weltrusten lieverd!

19-02-2018 12:40 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Beste Viva Forum-lezers,
Ik ben nieuw op deze site. Heb lang getwijfeld, maar ben erg op zoek naar erkenning, herkenning en Tips & Tricks. Wellicht dat een aantal van jullie ervaring hebben met deze situatie en mij feedback kunnen geven.
Ik heb een relatie met een hele lieve, fijne en zachtaardige man. 13 jaar geleden zijn we bij elkaar gekomen. We hebben de nodige hobbels gehad en doorstaan en zijn nu gelukkiger dan ooit. Toch is er een kleine kwestie die ik graag zou willen 'oplossen'.
Mijn partner en ik slapen (helaas) apart. Het apart slapen heeft géén negatief effect op ons intieme leven. We zijn creatief genoeg en hebben daar een weg in gevonden.
De irritatie m.b.t. het slapen is jaren geleden begonnen, tijdens mijn zwangerschap. Wellicht herkbaar baar; slecht slapen, veel draaien, pijntjes hier, pijntjes daar... In diezelfde periode is mijn partner langzaam aan harder en harder gaan snurken. Aangezien hij 24-uurs diensten heeft, sliep hij toen al eens apart omdat ik de kleine meid s nachts moest voeden. Naar mate de jaren verstreken, bleef hij harder en harder snurken... dit heeft tot veel spanning geleid, en zelfs oplopende ruzies. Uiteindelijk werd onze kleine er meid wakker van en dat was voor hem het teken dat zijn snurken té erg was. Hij heeft een operatie ondergaan. Zijn huig én amandelen zijn eruit gehaald (voor deze stap ben ik hem nog steeds eeuwig dankbaar).... 100% garantie krijg je bij zulke operaties nooit, maar het volum was beduidend minder geworden. Vanuit de andere kamer kon ik hem niet meer horen.. ... En nu komt het:
Doordat we daar zolang mee hebben gesukkeld. Over en weer irritaties hebben gehad, ben ik een hele lichte slaper geworden en hij is de 'coma-slaper' gebleven. Zodra ik maar een zuchtje, snurkje of een vorm van hard ademen hoor, ben ik wakker. Daarnaast wordt ik snel wakker van geluiden om me heen; regen, wind, sirene...
Mijn partner en ik zijn open en eerlijk en praten over het niet-samen-slapen. We gunnen elkaar de rust s nachts en als dat betekend apart slapen, dan is dat zo. Als het voor ons werkt... maar toch blijft het aan mij knagen. Ik zou zo graag 'gewoon' weer eens samen in slaap willen vallen, 'gewoon' samen wakker worden. Op vakantie gaan zonder medicatie. De beladenheid van het slapen bij mezelf wegnemen. Hij maakt nu eenmaal wat geluid het is zo, maar het lukt mij maar niet om me daar voor af te sluiten s nachts.
We hebben al eens gesproken met een therapeut en die gaf aan dat er behoorlijk wat stellen zijn die apart slapen. Wie dan?! denk ik bij mezelf. Ik ken niemand in mijn directe opgeving die apart slaapt.
Zijn er tips en trick om mijn stukje aan te pakken? Zijn er manieren waarop ik mijn lichte slapen aan te pakken? Hoe krijg ik mijn beladenheid onder de knie, zodat ik op een avond kan zeggen "Weltrusten lieverd" en we allebei in slaap vallen; NAAST ELKAAR.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel en hopelijk is er feedback waar ik verder mee kan. Ik heb er voor mezelf (nog) geen vrede mee....
Alvast bedankt voor het lezen!
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zelfs wetenschappelijk bewezen dat het zo zelfs beter voor je gezondheid is.

En ik zou willen dat ik wist hoe je slaapissues kon aanpakken..ik heb al in geen 17 jaar een nacht echt normaal geslapen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik slapen ook apart, omdat we allebei snurken en elkaar wakker houden. Het werd het ergst na de geboorte van onze eerste, die een dramatisch slechte slaper was. We hebben jaren nauwelijks geslapen, als onze eerste ons niet wakker hield, dan deden we het elkaar wel aan. Inmiddels slapen we apart, en hoewel niet prettig, slapen we in ieder geval weer. Niet iedere nacht even goed, we hebben nog steeds periodes dat we wakker liggen 's nachts (door niets anders dan onszelf :)), ik denk dat die jaren van nauwelijks slapen ons slaappatroon tot een zwakke plek hebben gemaakt. Als we stress hebben, heeft dat direct effect op onze nachtrust. Maar ik merk wel dat het langzaam beter word. Ik denk dat het moet slijten.
Ik kan ook niet tegen geluid als ik slaap. Natuurlijke geluiden zoals regen en wind geen probleem, maar de ademhaling van iemand in mijn nabijheid jaagt me echt over de kling, laat staan als er ook nog gesnurkt wordt. Apart slapen indien je toch een relatie hebt is dan gewoon beter. Maar kan me voorstellen dat er 'n taboe op ligt als je als koppel op reis aparte kamers boekt.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Hoe wij het doen is samen beginnen en val ik in slaap en word ik smorgens wakker naast hem is het prima. Word ik halverwege de nacht wakker ga ik naar de logeerkamer. Kan ik niet eens in slaap vallen ga ik ook naar de logeerkamer. Daarbij heeft hij een mra snurkbeugel. Heerlijk wat een rust. We worden nu bijna altijd naast elkaar wakker. Heel soms als ik een woelperiode heb of een van ons is erg verkouden ga ik naar de slaapkamer. De beugel en de mogelijlheid apart te kunnen slapen heeft de relatie opzienbarend verbetert. Maar ik heb wel altijd gezegd...samen beginnen in 1 bed want dat vind ik wel bij een relatie horen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Hoe wij het doen is samen beginnen en val ik in slaap en word ik smorgens wakker naast hem is het prima. Word ik halverwege de nacht wakker ga ik naar de logeerkamer. Kan ik niet eens in slaap vallen ga ik ook naar de logeerkamer. Daarbij heeft hij een mra snurkbeugel. Heerlijk wat een rust. We worden nu bijna altijd naast elkaar wakker. Heel soms als ik een woelperiode heb of een van ons is erg verkouden ga ik naar de slaapkamer. De beugel en de mogelijlheid apart te kunnen slapen heeft de relatie opzienbarend verbetert. Maar ik heb wel altijd gezegd...samen beginnen in 1 bed want dat vind ik wel bij een relatie horen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een overbodige vraag, maar heb je al eens oordopjes geprobeerd? Ik heb zelf geen last van een snurkende man, maar ik bewoon een appartement onder een houten dak, en zonder oordopjes word ik 's nachts ook wakker van alles.
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
19-02-2018 12:48
Volgens mij is het zelfs wetenschappelijk bewezen dat het zo zelfs beter voor je gezondheid is.

En ik zou willen dat ik wist hoe je slaapissues kon aanpakken..ik heb al in geen 17 jaar een nacht echt normaal geslapen...
17 jaar al!.. Oef dat is wel heel lang. ... ook door een partner die snurkt?
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
WildeMimosa schreef:
19-02-2018 12:56
Misschien een overbodige vraag, maar heb je al eens oordopjes geprobeerd? Ik heb zelf geen last van een snurkende man, maar ik bewoon een appartement onder een houten dak, en zonder oordopjes word ik 's nachts ook wakker van alles.
Heb jij dan geen last van het geluid van het bloed wat door je hoofd stroomt?

Alleen slapen is volgens mij gewoon gezonder voor een mens.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
19-02-2018 12:50
Mijn man en ik slapen ook apart, omdat we allebei snurken en elkaar wakker houden. Het werd het ergst na de geboorte van onze eerste, die een dramatisch slechte slaper was. We hebben jaren nauwelijks geslapen, als onze eerste ons niet wakker hield, dan deden we het elkaar wel aan. Inmiddels slapen we apart, en hoewel niet prettig, slapen we in ieder geval weer. Niet iedere nacht even goed, we hebben nog steeds periodes dat we wakker liggen 's nachts (door niets anders dan onszelf :)), ik denk dat die jaren van nauwelijks slapen ons slaappatroon tot een zwakke plek hebben gemaakt. Als we stress hebben, heeft dat direct effect op onze nachtrust. Maar ik merk wel dat het langzaam beter word. Ik denk dat het moet slijten.
Dat klinkt idd als heel veel ongeslapen uurtjes... In welk opzicht merk je dat het beter gaat?
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Wat lastig en hammer dat het niet lukt als je zo graag wil.
Ik heb geen tips. Ik neem aan dat je man de meeste snurkmiddeltjes al heeft geprpbeerd ( spray/neusding/beugel). En dat jij ook oordoppen etc hebt geprobeerd?

Wellicht is samen naar bed gaan en alleen weggaan als het echt niet lukt een idee? Wie weet val je toch in slaap?

Mijn man snurkt ook maar niet elke nacht. Hij slaapt binnen 5 sec en ik heb langer nodig. Als hij dan gaat snurken kan ik ook niet slapen. Ik blijf duwen/aantikken/omrollen tot het stil is. In mijn zwangerschap heb ik ook op logeerkamer geslapen, ik werd gek van zijn geluiden en de warmte die hij afgaf, ik had ruimte nodig.
Het heeft mij lekkerder doen slapen maar ik vond het erg ongezellig.

Hopelijk krijg je hier fijne tips. Succes
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2018 12:52
Ik kan ook niet tegen geluid als ik slaap. Natuurlijke geluiden zoals regen en wind geen probleem, maar de ademhaling van iemand in mijn nabijheid jaagt me echt over de kling, laat staan als er ook nog gesnurkt wordt. Apart slapen indien je toch een relatie hebt is dan gewoon beter. Maar kan me voorstellen dat er 'n taboe op ligt als je als koppel op reis aparte kamers boekt.
Het is iedere keer weer even kijken met een vakantie. We stoppen daar iig niet mee. Ik heb mijn verhaal met de huisarts gedeelt en die heeft voor mij slaapmedicatie voorgeschreven die ik alleen gebruik als we een weekendje weg gaan of op vakantie als er geen andere mogelijkheid is. Er heerst idd een vorm van taboe op, want ik hoor er nooit iemand over.
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het (gelukkig) nog niet zo dat we elke nacht apart slapen, maar toch wel regelmatig. We snurken allebei, en ik heb onder andere door lichamelijke klachten een slecht slaapritme. Wij beginnen wel altijd samen, en bij slechte nachten verhuis meestal ik naar de bank.

Ik snap dat het heel vervelend is om niet bij elkaar te slapen. En als je een kind hebt schijn je sowieso al lichter te slapen dan daarvoor, ivm het eventueel roepen/huilen van een kind. Zou hypnotherapie iets voor je kunnen zijn?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Is hij wel eens onderzocht op slaapapneu?

Mijn moeder heeft ook haar huig etc laten verwijderen zonder super resultaat.. en bleek toch echt ernstige slaapapneu te hebben. Nu 3 jaar een speciaal slaapapneu apparaat (cpap) 'snurkt' daardoor niet meer en voelt zich ook nog eens fysiek stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
somana schreef:
19-02-2018 12:54
Hier hetzelfde probleem. Hoe wij het doen is samen beginnen en val ik in slaap en word ik smorgens wakker naast hem is het prima. Word ik halverwege de nacht wakker ga ik naar de logeerkamer. Kan ik niet eens in slaap vallen ga ik ook naar de logeerkamer. Daarbij heeft hij een mra snurkbeugel. Heerlijk wat een rust. We worden nu bijna altijd naast elkaar wakker. Heel soms als ik een woelperiode heb of een van ons is erg verkouden ga ik naar de slaapkamer. De beugel en de mogelijlheid apart te kunnen slapen heeft de relatie opzienbarend verbetert. Maar ik heb wel altijd gezegd...samen beginnen in 1 bed want dat vind ik wel bij een relatie horen.
Daar zijn wij nu ook mee begonnen! Iig even samen het nieuws nog kijken of zo... ik merkte aan mezelf dat er gelijk een bepaalde nerveusiteit ontstond. Dat stukje licht echt bij mij... wellicht dat we dit gewoon een paar keer moeten doen, zodat het als 'normaal' gaat voelen.
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
WildeMimosa schreef:
19-02-2018 12:56
Misschien een overbodige vraag, maar heb je al eens oordopjes geprobeerd? Ik heb zelf geen last van een snurkende man, maar ik bewoon een appartement onder een houten dak, en zonder oordopjes word ik 's nachts ook wakker van alles.
Logische vraag!
Ik heb al van alles geprobeerd, maar zelfs van het geluid dat ik "hoor" met oordopjes in, werd ik wakker. Je hoort jezelf dan ademen... Ging 'm niet worden.
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
wat heb je zelf al geprobeerd om wat beter door te slapen?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
19-02-2018 13:02
Wat lastig en hammer dat het niet lukt als je zo graag wil.
Ik heb geen tips. Ik neem aan dat je man de meeste snurkmiddeltjes al heeft geprpbeerd ( spray/neusding/beugel). En dat jij ook oordoppen etc hebt geprobeerd?

Wellicht is samen naar bed gaan en alleen weggaan als het echt niet lukt een idee? Wie weet val je toch in slaap?

Mijn man snurkt ook maar niet elke nacht. Hij slaapt binnen 5 sec en ik heb langer nodig. Als hij dan gaat snurken kan ik ook niet slapen. Ik blijf duwen/aantikken/omrollen tot het stil is. In mijn zwangerschap heb ik ook op logeerkamer geslapen, ik werd gek van zijn geluiden en de warmte die hij afgaf, ik had ruimte nodig.
Het heeft mij lekkerder doen slapen maar ik vond het erg ongezellig.

Hopelijk krijg je hier fijne tips. Succes
De nodige middeltjes hebben we idd gebruikt. Het laatste middel was voor hem de operatie. En dat was een pittige, maar dat heeft zeker wel geholpen, maar niet 100%.

Het is idd ongezellig en uiteindelijk mis ik ook iets. Daarnaast loop ik wel eens met het gevoel rond "Waarom wij wel en 'zij' niet?"...

Daarnaast hoor ik je iets over warmte zeggen.. herkenbaar.
Ik heb het altijd koud, hij altijd warm
Als hij draait ben ik de dekens kwijt
Ik slaap graag ALTIJD met raam open, hij niet
hahahah... dit bevorderd alles niet ....
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
19-02-2018 13:02
Wat lastig en hammer dat het niet lukt als je zo graag wil.
Ik heb geen tips. Ik neem aan dat je man de meeste snurkmiddeltjes al heeft geprpbeerd ( spray/neusding/beugel). En dat jij ook oordoppen etc hebt geprobeerd?

Wellicht is samen naar bed gaan en alleen weggaan als het echt niet lukt een idee? Wie weet val je toch in slaap?

Mijn man snurkt ook maar niet elke nacht. Hij slaapt binnen 5 sec en ik heb langer nodig. Als hij dan gaat snurken kan ik ook niet slapen. Ik blijf duwen/aantikken/omrollen tot het stil is. In mijn zwangerschap heb ik ook op logeerkamer geslapen, ik werd gek van zijn geluiden en de warmte die hij afgaf, ik had ruimte nodig.
Het heeft mij lekkerder doen slapen maar ik vond het erg ongezellig.

Hopelijk krijg je hier fijne tips. Succes
De nodige middeltjes hebben we idd gebruikt. Het laatste middel was voor hem de operatie. En dat was een pittige, maar dat heeft zeker wel geholpen, maar niet 100%.

Het is idd ongezellig en uiteindelijk mis ik ook iets. Daarnaast loop ik wel eens met het gevoel rond "Waarom wij wel en 'zij' niet?"...

Daarnaast hoor ik je iets over warmte zeggen.. herkenbaar.
Ik heb het altijd koud, hij altijd warm
Als hij draait ben ik de dekens kwijt
Ik slaap graag ALTIJD met raam open, hij niet
hahahah... dit bevorderd alles niet ....
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
19-02-2018 13:04
Bij ons is het (gelukkig) nog niet zo dat we elke nacht apart slapen, maar toch wel regelmatig. We snurken allebei, en ik heb onder andere door lichamelijke klachten een slecht slaapritme. Wij beginnen wel altijd samen, en bij slechte nachten verhuis meestal ik naar de bank.

Ik snap dat het heel vervelend is om niet bij elkaar te slapen. En als je een kind hebt schijn je sowieso al lichter te slapen dan daarvoor, ivm het eventueel roepen/huilen van een kind. Zou hypnotherapie iets voor je kunnen zijn?
Hypnotherapie???
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
19-02-2018 13:04
Bij ons is het (gelukkig) nog niet zo dat we elke nacht apart slapen, maar toch wel regelmatig. We snurken allebei, en ik heb onder andere door lichamelijke klachten een slecht slaapritme. Wij beginnen wel altijd samen, en bij slechte nachten verhuis meestal ik naar de bank.

Ik snap dat het heel vervelend is om niet bij elkaar te slapen. En als je een kind hebt schijn je sowieso al lichter te slapen dan daarvoor, ivm het eventueel roepen/huilen van een kind. Zou hypnotherapie iets voor je kunnen zijn?
Hypnotherapie??? :
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
CS42 schreef:
19-02-2018 12:59
17 jaar al!.. Oef dat is wel heel lang. ... ook door een partner die snurkt?
Nay het onderste is daar nog niet van boven is al vanaf dat ik 15/16 ben...
Dus toen nog geen partner en geen kids.
Voor mij is het al wat als ik eens een nachtje maar eenmaal wakker word.
Alle reacties Link kopieren
CS42 schreef:
19-02-2018 13:02
Dat klinkt idd als heel veel ongeslapen uurtjes... In welk opzicht merk je dat het beter gaat?
Het gaat beter omdat het slaapprobleem dat we ontwikkeld hebben in die zware jaren nu langzaam minder wordt. Apart van elkaar, overigens. We slapen nu zo heel af en toe weer eens samen: we beginnen vaker in hetzelfde bed en slapen zelfs wel eens een hele nacht bij elkaar. Het slaapprobleem moest eerst bij ons allebei voldoende weg zijn voor we weer aan samen slapen konden beginnen. In dat opzicht gaat het dus beter, we liggen niet meer zo vaak een hele nacht wakker. Maar het samen slapen gaat met hele kleine stapjes. Ik moet zeggen dat ik er inmiddels ook minder waarde aan hecht, ik vind een nacht goed slapen vele malen belangrijker. Samen slapen is een leuk extraatje, maar slapen is nog steeds prioriteit.
Alle reacties Link kopieren
Enigme schreef:
19-02-2018 13:04
Is hij wel eens onderzocht op slaapapneu?

Mijn moeder heeft ook haar huig etc laten verwijderen zonder super resultaat.. en bleek toch echt ernstige slaapapneu te hebben. Nu 3 jaar een speciaal slaapapneu apparaat (cpap) 'snurkt' daardoor niet meer en voelt zich ook nog eens fysiek stukken beter.
Logische vraag!
Het is geen slaapapneu, die route hebben we al gevolgt en is voorafgaand aan de operatie onderzocht.
Het is ook geen hard snurken meer, daar heeft de operatie voor gezorgt. Het is meer knorren, hard admene en zuchten.
Ik heb gemerkt dat zijn tong naar achter valt bij het ademen en de mijne "vaciuum" zuigt tegen mijn gehemelte, dit scheelt aanzienlijk in geluid. Ik ben een hele stille slaper (muv een verkoudheid)
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
19-02-2018 13:11
wat heb je zelf al geprobeerd om wat beter door te slapen?
Oordopjes in alle maten, geuren en kleuren...
Zelf op de andere kamer gaan liggen, maar dat bed ligt zo niet lekker voor mij...
Bij het slapen me concentreren op andere dingen, mijn gedachte, buiten geluiden...
Slaaptheetjes....
Homeopatische middeltjes....
Melatonie... maar dat is niet het probleem... Ik slaap goed, als ik alleen ben
Medicatie van de huisarts.... (maar die wil ik niet, omdat deze verslavend zijn)
Elke seconde die je besteed aan het verleden, gaat af van je toekomst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven