Vriendinnen enorm beledigd.

23-02-2018 17:23 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn 2 vriendinnen enorm beledigd en nu ben ik even benieuwd wat jullie hiervan vinden want ik ben mij van geen kwaad bewust.

Voorgeschiedenis, we hebben alledrie eens een keer een miskraam meegemaakt. Voor alledrie is dat alweer een paar jaar geleden.

Nu heb ik onlangs mijn hond in moeten laten slapen. Hij is 17 jaar mijn beste kameraad geweest. Ik ben er kapot van. Ik loop al dagen met roodbetraande ogen rond.
Gisteravond hadden we even een vriendinnenavond, en ik vertel zo een beetje over mijn verdriet. Mijn vriendinnen zijn niet echt dierenmensen... dat geeft niet. Maar om hen mijn emoties te laten begrijpen vertel ik dat ik meer last van heb dan mijn miskraam van destijds.

Ik weet niet zo hoe het kwam maar het werd een hele akelige woordenwisseling met als einde dat ze boos weg zijn gegaan. Ze waren bij mij op bezoek.

Het werd een beetje uit context gehaald, zij bleven hangen in een “dus jij vind het verlies van een hond erger dan een miskraam.”

Alsof ik dat als een algemeenheid bedoelde en dat was niet zo. Het was gewoon dat ik, dus ik, nu meer verdriet heb dan ooit. Het werd niet beter toen ik ging uitleggen dat ik nu gewoon meer verdriet heb, omdat ik mijn hondje echt gekend heb. Een miskraam was verlies en verdriet van een kindje dat ik nooit gekend heb. Dat werd nog een akeliger discussie.

Mijn vriendinnen betrokken het helemaal op zichzelf alsof ik daarmee ook het verdriet van hun miskraam heb gebaggetaliseerd.

Heel vervelend allemaal. Hoe zien jullie dit?

Moet ik mijn excuses aanbieden? Ik voel dat namelijk helemaal niet zo. Maar misschien hebben jullie andere inzichten dan ik.
anoniem_94448 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 17:26
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je nog eens benadrukken in een berichtje dat je het niet vervelend bedoelde naar hen toe, maar dat je er echt verdriet van hebt. Dat dit is hoe het voor jou voelt en dat niet betekent dat dit voor hen ook zo hoeft te zijn. Verder zal ik het daarna laten rusten. Als het dan nog niet overkomt vind ik het waardeloze vriendinnen. Zou fijn zijn als ze er voor je zijn als je het moeilijk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Rot dat het zo gelopen is. Wij waren er niet bij natuurlijk, maar als je echt gezegd hebt hoe het VOOR JOU is, dan is het jammer dat zij dit op zichzelf betrokken hebben.

Ik kan het me wel een beetje voorstellen trouwens, 'iemand' die 17 jaar van je leven heeft meegemaakt met jou samen, dat dat heel heftig is.

Een miskraam is voor iedereen anders, ik kan daar niet over meepraten.

Ik zou het even een paar dagen zo laten denk ik. Daarna excuses als jij vindt dat je ze onnodig gekwetst hebt.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat heftig.
Ik begrijp niet zo goed hoe ze dat zo hebben opgevat. Het klinkt iig alsof ze het heel erg op zichzelf hebben betrokken.
Wel weet ik dat het verlies en verdriet wat iemand heeft rondom een miskraam heel erg kan verschillen.

Ik vind dat jij ‘recht’ hebt op jouw verlies van je hond en als dat voor jou anders voelt of erger en dieper dan de miskraam dan is dat zo.

Echt heel erg dat ze zelfs boos zijn weggelopen...
Alle reacties Link kopieren
De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.

Ik zou niet op je strepen gaan staan omdat zij jou niet begrijpen.

Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.

Laat een eventuele reactie verder bij hun.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-02-2018 17:34
24.44% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk? Ik vind je vriendinnen nogal empatisch beperkt. Voor mij zou de vriendschap over zijn tot zij excuses maken, zo rond Sint juttemis dus
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vind de reactie van je vriendinnen wel erg extreem. Als ze je al verkeerd begrepen dan hadden ze na die uitleg toch wel bij mogen draaien? Kan me heel goed voorstellen dat je veel verdriet hebt van het verlies van je hond, sterkte :redrose: Het is zo oneerlijk dat dierenvriendjes niet even oud worden als mensen.
Alle reacties Link kopieren
Maar om hen mijn emoties te laten begrijpen vertel ik dat ik meer last van heb dan mijn miskraam van destijds.


Ik snap deze niet zo goed, maar hij komt wel onhandig over.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
viva-amber schreef:
23-02-2018 17:30
De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.

Ik zou niet op je strepen gaan staan omdat zij jou niet begrijpen.

Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.

Laat een eventuele reactie verder bij hun.
Verstandig advies dit.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je vriendinnen geen dierenmensen zijn. Zij kunnen zich dan ook absoluut niet voorstellen hoe het is om een hond te verliezen.

Ik heb ook een miskraam gehad én een hond verloren na 13 jaar.
Had je het gesprek met mij gevoerd, was het heel anders verlopen.
Ik had je namelijk gelijk gegeven.
Jammer, dat ze je niet wat meer gesteund hebben in je verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
23-02-2018 17:34
Maar om hen mijn emoties te laten begrijpen vertel ik dat ik meer last van heb dan mijn miskraam van destijds.


Ik snap deze niet zo goed, maar hij komt wel onhandig over.
Ik verkort hier natuurlijk de aanleiding van mijn vergelijking. Excuus. Mijn vriendinnen begonnen zelf mijn verdriet te relativeren... zo van, dan neem je toch weer een nieuw hondje. Ze merkten ook op dat ze mij nog nooit zo verdrietig hebben gezien. Dat vonden ze opmerkelijk want dat ik nauwelijks verdriet laat blijken van mijn uiteindelijke kinderloosheid. Zodoende speelde zich al een conversatie af tot ik die vergelijking maakte.
anoniem_94448 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 18:00
6.32% gewijzigd
Ik hou helemaal niet van honden en zou het lastig te begrijpen vinden. Maar verdriet is verdriet, raar dat zij jou in deze tijd zo op je woorden pakken en het gesprek naar henzelf toetrekken.
Dat vind ik niet vriendschappelijk.
Je kunt ook even je eigen emotie opzij zetten en dan je vriendin troosten. En dan later evt op je eigen beledigdheid terugkomen of beter nog: Verduidelijking vragen.
Heftige reactie van jouw vriendinnen. Totaal onnodig en dat terwijl je al zoveel verdriet hebt. Ook al zou het zo zijn dat jij je onhandig hebt uitgedrukt, hun reactie is buiten proportie en weinig in voelend.
Zijn zij vaker zo? Beetje egoïstisch ook om de hele boel om te keren naar zichzelf. Twee tegen één. Terwijl jij al met zoveel verdriet zit.
Excuses niet nodig in mijn ogen. Van hun wel!
Sterkte met je verlies.
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 17:42
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de reactie van je vriendinnen niet goed invoelbaar.

Wel weet ik dat bij de ene een miskraam kan voelen als: er was iets mis met het embryo volgende keer beter en anderen hebben het gevoel hun kind te hebben verloren en alles daar tussen in.

Alleen begrijp ik niet goed waarom zij het zo op zichzelf hebben betrokken.

Voor jou is dit gewoon zo, punt.

Denk je dat het gesprek anders was verlopen als je met een van hen het gesprek had?
Alsof ze elkaar versterkten oid?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-02-2018 17:30
Heel eerlijk? Ik vind je vriendinnen nogal empatisch beperkt. Voor mij zou de vriendschap over zijn tot zij excuses maken, zo rond Sint juttemis dus
+1
Tjezus, wat vals
Nee hoor, geen excuses aanbieden. Waarom zou je dat doen voor iets wat voor jou zo voelt? Ik snap je overigens helemaal.
viva-amber schreef:
23-02-2018 17:30
De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.

Ik zou niet op je strepen gaan staan omdat zij jou niet begrijpen.

Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.

Laat een eventuele reactie verder bij hun.
Ja dat ben ik met je eens.
Persoonlijk vind ik de neiging om verdriet/aandoeningen/ziektes etc met elkaar te vergelijken ontzettend vervelend. Het lijkt soms wel een soort wedstrijd wie het het zwaarst heeft en sommige mensen gaan er prat op dat zij altijd wel iets ergers hebben gehad of het zwaarder hebben. Nu heb ik geen idee, TO, of dat voor jou geldt want ik ken jou niet. Maar als jij vaker de neiging hebt om dit soort vergelijkingen te maken kan ik de irritatie wel begrijpen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Da_Vinci schreef:
23-02-2018 17:39
Ik verkort hier natuurlijk de aanleiding van mijn vergelijking. Mijn vriendinnen begonnen zelf mijn verdriet te relativeren... zo van, dan neem je toch weer een nieuw hondje. Ze merkten ook op dat ze mij nog nooit zo verdrietig hebben gezien. Dat vonden ze opmerkelijk maar zij begonnen over dat ik nauwelijks verdriet liet blijken van mijn uiteindelijke kinderloosheid. Zodoende speelde zich al een conversatie af tot ik die vergelijking maakte.
En dan overweeg jij excuses te maken? Echt nergens voor nodig.
Tjezus, wat vals
SallySpectra schreef:
23-02-2018 17:42
Ja dat ben ik met je eens.
Persoonlijk vind ik de neiging om verdriet/aandoeningen/ziektes etc met elkaar te vergelijken ontzettend vervelend. Het lijkt soms wel een soort wedstrijd wie het het zwaarst heeft en sommige mensen gaan er prat op dat zij altijd wel iets ergers hebben gehad of het zwaarder hebben. Nu heb ik geen idee, TO, of dat voor jou geldt want ik ken jou niet. Maar als jij vaker de neiging hebt om dit soort vergelijkingen te maken kan ik de irritatie wel begrijpen eigenlijk.

Ze had het over haar eigen miskraam zoals ik het lees. Ze probeerde uit te leggen dat ze verdrietiger is door overlijden hond, dan door miskraam. Ik vind dat niet echt een wedstrijdje.
Alle reacties Link kopieren
Verdriet is persoonlijk, dat kun je niet voor een ander invullen. Ik vind dat je vriendinnen het volledig onterecht op zichzelf betrekken (egoïstisch) en weinig empathisch zijn naar jou. Maar goed, het zijn jou vriendinnen, jij kent ze beter, dus kan je niet adviseren hoe met ze om te gaan. Maar kwaad weglopen zou bij mij al reden zijn om ze even een tijd niet te zien en een excuus te verwachten.

Sterkte met je verlies.
I wanna live my life with the volume full!
viva-amber schreef:
23-02-2018 17:30
De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.

Ik zou niet op je strepen gaan staan omdat zij jou niet begrijpen.

Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.

Laat een eventuele reactie verder bij hun.
Dit kan ik niet beter verwoorden.

Wat je ook doet, doe het niet via een berichtje maar bel ze of ga er heen.
Dat is zoveel persoonlijker en een berichtje kan snel verkeerd opgepakt worden.
Ik vind je vergelijking wel erg ongelukkig gekozen eigenlijk...

Het zijn twee totaal verschillende zaken waar iedereen ook totaal verschillend mee omgaan.
Dat jouw vriendinnen niet de empathie konden vinden om te begrijpen hoe het voor jou is om je hondje te verliezen dat is sneu, maar ik denk dat ik het dan daarbij gelaten had.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriendinnen onempathisch en zou absoluut geen excuses aanbieden. Jij mag zeggen hoe het voor jou voelt zonder dat zij direct in hun eigen pijn hoeven te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-02-2018 17:46
Ik vind je vergelijking wel erg ongelukkig gekozen eigenlijk..
Er is geen vergelijking getrokken, enkel gerefereerd aan hoe eigen verdrietervaringen gevoeld hebben. Dat mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de reactie van je vriendinnen heel erg overdreven. Zij kunnen zich totaal niet voorstellen hoe het voelt om een huisdier te verliezen. Ik zou wel je vriendinnen allebei even bellen om te zeggen dat het nooit je bedoeling was om iemand te kwetsen, en zand erover. Uit hun reactie merk je dan wel hoe het zit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven