Ingrediënten van een goede vriendschap.

26-02-2018 01:54 35 berichten
Ik sta er wel eens bij stil over wat je moet doen om een vriendschap goed te houden.
Zo vroeg ik me af: wat maakt een vriendschap tot een goede vriendschap?
Wederkerigheid is belangrijk vind ik.
Wat vinden jullie nog meer belangrijk in een goede vrienschap?
Alle reacties Link kopieren
Dat het van 2 kanten komt. Ik heb 2 vriendinnen, maar het moet vaak van mij af komen of ik ga altijd naar hun toe terwijl ze ver weg wonen. Ik mis soms wel een beste vriendin, eentje waarbij het van twee kanten komt. Maar ik ben niet erg sociaal, geen leeftijdsgenoten op het werk en ik zou op deze leeftijd niet weten hoe verder te komen dan een oppervlakkig praatje.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Loyaliteit en niet over elkaar roddelen.
Loyaliteit en niet over elkaar roddelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de kenmerken van echte vriendschap?
Ware vrienden kun je herkennen aan de volgende eigenschappen:
de neiging om datgene te doen wat het beste is voor de ander;
sympathie en empathie;
eerlijkheid, ook in situaties waarin het voor anderen moeilijk kan zijn om de waarheid te spreken of te horen;
wederzijds begrip en medeleven; de mogelijkheid van contact voor emotionele steun;
genieten van elkaars gezelschap;
vertrouwen in elkaar;
positieve wederkerigheid: een gelijkwaardig geven en nemen tussen de twee partijen;
de mogelijkheid om jezelf te zijn, je eigen gevoelens te uiten en fouten en vergissingen te durven maken zonder bang te zijn dat je daarvoor wordt veroordeeld
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat je diverse vrienden moet hebben; één om diepzinnig mee te praten, een om lol mee te trappen, een voor de seks, een om geld van te lenen, een voor reserve, enz.

Daar lijkt wel wat in te zitten, maar wat vindt die vriend ervan dat hij er alleen voor geld is of voor reserve of voor seks? Lijkt mij in de praktijk dus niet uitvoerbaar of je moet goed kunnen veinzen. Niemand wil het gevoel hebben dat hij maar voor één ding dient.

Geintje hoor, maar ik zie diepe vriendschappen om me heen dus ze schijnen te bestaan. Het lijkt mij dat je een zekere graad van emotionele zelfstandigheid daarvoor moet hebben. Als je eenzaam en wanhopig bent en meer van een vriend gaat verlangen dat hij je van plan was te geven gaat het mis. Dan verzuurt de een en de ander voelt zich overvraagd.

Een zwaard van damocles wat boven je hoofd hangt is ook dat je problemen kan gaan krijgen als je tijdens puberteit en adolescentie geen goede hechte vriendengroep om je heen kan verzamelen. Dan kan je het weleens erg zwaar krijgen in de maatschappij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het begrip "vriend" is erg gedevalueerd tegenwoordig en het heeft meer de betekenis gekregen van "vage kennis die je soms in je omgeving is en je niet uitgesproken vijandig gezind is".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel verwachten, verwachtingen vernietigen vaak vriendschappen. En zéker de "ik doe dat voor jou dus jij moet dat ook voor mij doen-verwachtingen."

Mijn vrienden en vriendinnen hebben een bepaald karakter en ik ook en dat komt niet altijd overeen. De ene persoon is bijvoorbeeld attenter dan de ander (kaartje sturen als de ander ziek is, op de stoep staan met een pan kippensoep etc.). Maar de ander kan dan, ik zeg maar wat, weer goed luisteren en zit tot diep in de nacht met je aan de telefoon als je het even niet meer ziet zitten.
Als je dat soort karakterverschillen van elkaar accepteert, respecteert en zelfs waardeert.. kom je al een heel eind denk ik.
Kihei schreef:
26-02-2018 07:15
Dat het van 2 kanten komt. Ik heb 2 vriendinnen, maar het moet vaak van mij af komen of ik ga altijd naar hun toe terwijl ze ver weg wonen. Ik mis soms wel een beste vriendin, eentje waarbij het van twee kanten komt. Maar ik ben niet erg sociaal, geen leeftijdsgenoten op het werk en ik zou op deze leeftijd niet weten hoe verder te komen dan een oppervlakkig praatje.
Zo, precies dit. Zo herkenbaar! Mag ik vragen wat je leeftijd is?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat vriendschap van 2 kanten moet komen.
Eerlijkheid vind ik ook belangrijk.
Voor de rest moet er gewoon een klik zijn. Je kunt niet met iedereen dezelfde soort vriendschap hebben.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-02-2018 08:33
Het begrip "vriend" is erg gedevalueerd tegenwoordig en het heeft meer de betekenis gekregen van "vage kennis die je soms in je omgeving is en je niet uitgesproken vijandig gezind is".
Is dat jouw eigen ervaring? Want ik herken het niet, kan wel oprecht zeggen dat ik échte vrienden heb (gelukkig!)
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
01-03-2018 16:10
Is dat jouw eigen ervaring? Want ik herken het niet, kan wel oprecht zeggen dat ik échte vrienden heb (gelukkig!)
Ja precies. Wel verdrietig als je dat zo ervaart.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 vriendinnen waarvan een beste vriendin die ik ken vanaf de middelbare school.
Wat onze vrienschap bijzonder maakt is dat wij elkaars verschillen accepteren. Zij studeert, date en stapt veel, reist veel. Ik werk en ben getrouwd, heb een vaste baan, weinig tijd soms.
Zoals je kan lezen zitten we in andere levens fases. Maar zij steunt mij en ik haar. We hebben oprecht interesse en weten genoeg dingen die we gezamelijk leuk vinden. En kunnen alles delen.

Dat is voor mij een echte oprechte vriendschap.
Mijn andere vriendinnen zie ik natuurlijk ook graag maar dat zit toch wat anders.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
- Dat het van 2 kanten komt.
- Vertrouwen in elkaar.
- Toch wel meerdere raakpunten hebben. Kan zowel in interesses als denken zijn. Hoeft niet alles te zijn. Maar als ik (zeer) weinig raakpunten met iemand heb voel ik me er niet bij op mijn gemak.
- Humor
- De ander niet claimen b.v.: "Als jij met X omgaat is onze vriendschap over."
- Elkaar vrijlaten. Als de een iets wil gaan doen waar de ander niks voor voelt. Dat de niet-willende persoon dan niet gedwongen wordt het toch te doen. En dat degene die wel wil dan de kans krijgt om alleen of met een ander te gaan.
Wederzijdse interesse in elkaar. Alle andere dingen kunnen per persoon en soort vriendschap verschillen.
retrostar schreef:
26-02-2018 08:20
Het schijnt dat je diverse vrienden moet hebben; één om diepzinnig mee te praten, een om lol mee te trappen, een voor de seks, een om geld van te lenen, een voor reserve, enz.

Daar lijkt wel wat in te zitten, maar wat vindt die vriend ervan dat hij er alleen voor geld is of voor reserve of voor seks? Lijkt mij in de praktijk dus niet uitvoerbaar of je moet goed kunnen veinzen. Niemand wil het gevoel hebben dat hij maar voor één ding dient.

Geintje hoor, maar ik zie diepe vriendschappen om me heen dus ze schijnen te bestaan. Het lijkt mij dat je een zekere graad van emotionele zelfstandigheid daarvoor moet hebben. Als je eenzaam en wanhopig bent en meer van een vriend gaat verlangen dat hij je van plan was te geven gaat het mis. Dan verzuurt de een en de ander voelt zich overvraagd.

Een zwaard van damocles wat boven je hoofd hangt is ook dat je problemen kan gaan krijgen als je tijdens puberteit en adolescentie geen goede hechte vriendengroep om je heen kan verzamelen. Dan kan je het weleens erg zwaar krijgen in de maatschappij.
Van wie moet dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een beste vriendin en wat we vaker tegen elkaar zeggen is dat we zo blij zijn dat we altijd eerlijk zijn tegen elkaar, ook als de ander dit niet leuk zal vinden. Dan weet ik altijd zeker dat als ik haar iets vraag ik een 100% eerlijk antwoord krijg. Vertrouwen vind ik ook belangrijk, net als steun kunnen vinden bij elkaar. Samen kunnen lachen maar ook samen kunnen huilen.
Ik ben blij dat gelijkwaardigheid in het contact genoemd werd. Mijn probleem namelijk is dat ik iniatieven toon om op te bellen en om de ander te bezoeken.
Maar van de tegenpartij komt geen actie en dat doet me verdriet.
Het maakt ook dat ik het gevoel heb te bedelen om contact en dat is niet leuk.
Verder kies ik mijn contacten uit op basis van wederzijdse interesses.

Maar hebben jullie enig idee hoe je wederkerigheid in je contacten brengt?
cynthiao schreef:
10-03-2018 12:28
Ik ben blij dat gelijkwaardigheid in het contact genoemd werd. Mijn probleem namelijk is dat ik iniatieven toon om op te bellen en om de ander te bezoeken.
Maar van de tegenpartij komt geen actie en dat doet me verdriet.
Het maakt ook dat ik het gevoel heb te bedelen om contact en dat is niet leuk.
Verder kies ik mijn contacten uit op basis van wederzijdse interesses.


Maar hebben jullie enig idee hoe je wederkerigheid in je contacten brengt?
Zo herkenbaar dit. Ik heb het ook met 1 vriendin. Ze verwacht wel dat ik altijd naar haar kom, wordt ook altijd uitgenodigd voor verjaardagen, bbq etc, maar als ik ze een keer bij mij uitnodig komt er altijd wat tussen. Ze belooft steeds dat ze nog een keer komt, maar dat zegt ze al 5 jaar. Op een gegeven moment vraag ik er niet meer om. Heb inderdaad het gevoel dat ik bedel.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zie dat dus anders. Ik denk meer vanuit mezelf, hoe belangrijk vind ik de vriendschap met iemand? En vind ik die vriendschap belangrijk genoeg om doorgaans degene te zijn die het initiatief neemt? Zo ja, dan doe ik dat. Zo nee, dan doe ik dat niet (meer).

Hoe is het contact als jullie eenmaal wel bij elkaar zijn? Je haalt er kennelijk toch íets uit, ookal is dat niet die wederkerigheid. Is dat deel het niet waard om die moeite te doen?

En als je besluit dat het het niet meer waard is mis je er ook weinig aan en heb je zelf de beslissing gemaakt de vriendschap op te zeggen. Niemands schuld, maar dan pasten jullie niet zo bij elkaar. Zonder boosheid of wrok.
Als ik bij mijn vriendin ben, hebben we wel fijne gesprekken. Ik denk dat ik haar nu ruim 8 jaar ken. We hebben elkaar ook gesteund in moeilijke tijden. Ik heb 1 keer ruzie met haar gehad waardoor we elkaar een jaar niet hadden gesproken. Toen kreeg ik spijt en dacht ik: Ik stuur haar een berichtje, bied mijn excuses aan en dan kijk ik of ze het accepteert. Ze accepteerde het, en sindsdien lijkt onze band juist sterker geworden. Soms spreken we elkaar een tijdje niet, maar als we elkaar weer spreken is het gewoon goed.
Rekening houden met elkaar.

Een vriendin zei: "Wat fijn dat jij rekening houdt met mijn beperkte budget nu ik nog studeer." Haar andere vriendinnen (die een baan hadden) wilden naar een duur restaurant gaan en vonden dat de student niet zo moest zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
10-03-2018 12:54
Als ik bij mijn vriendin ben, hebben we wel fijne gesprekken. Ik denk dat ik haar nu ruim 8 jaar ken. We hebben elkaar ook gesteund in moeilijke tijden. Ik heb 1 keer ruzie met haar gehad waardoor we elkaar een jaar niet hadden gesproken. Toen kreeg ik spijt en dacht ik: Ik stuur haar een berichtje, bied mijn excuses aan en dan kijk ik of ze het accepteert. Ze accepteerde het, en sindsdien lijkt onze band juist sterker geworden. Soms spreken we elkaar een tijdje niet, maar als we elkaar weer spreken is het gewoon goed.
Knap dat je toch nog een poging deed om het goed te maken. Vond zij dat het aan jou lag?
Ik heb dat niet gedaan met mijn collega-vriendin. Ondanks dat we samen leuke dingen deden en ik nu dat maatje kwijt ben. Maar ze beet zich vast in de ruzie en probeerde ook collega's aan haar kant te krijgen. Het ging om een privéruzie. Dat heeft mij de das omgedaan. Het is net een pitbull die niet meer loslaat zonder hulp. Een half jaar amper tegen elkaar gesproken terwijl we nog wel collega's zijn. Maar ze moet vaak ander werk doen dan ik, dat scheelt wel. Vlak voor Kerst begon ze me vragen te stellen over dagelijkse dingen. Ik doe maar mee. Voor op het werk is het wel handiger dat de muur afgebroken is. De ruzie is nooit uitgepraat. We gaan nu gewoon als collega's met elkaar om. Geen privécontact meer.
hondenmens schreef:
10-03-2018 15:08
Knap dat je toch nog een poging deed om het goed te maken. Vond zij dat het aan jou lag?
Ik heb dat niet gedaan met mijn collega-vriendin. Ondanks dat we samen leuke dingen deden en ik nu dat maatje kwijt ben. Maar ze beet zich vast in de ruzie en probeerde ook collega's aan haar kant te krijgen. Het ging om een privéruzie. Dat heeft mij de das omgedaan. Het is net een pitbull die niet meer loslaat zonder hulp. Een half jaar amper tegen elkaar gesproken terwijl we nog wel collega's zijn. Maar ze moet vaak ander werk doen dan ik, dat scheelt wel. Vlak voor Kerst begon ze me vragen te stellen over dagelijkse dingen. Ik doe maar mee. Voor op het werk is het wel handiger dat de muur afgebroken is. De ruzie is nooit uitgepraat. We gaan nu gewoon als collega's met elkaar om. Geen privécontact meer.
Ja, maar dat vond ik zelf ook. Ik had iets heel stoms gedaan. Ik miste onze gesprekken. Al duurde het wel even voordat ik haar een berichtje durfde te sturen hoor. Maar tot op de dag van vandaag ben ik heel blij dat ik het heb gedaan.

Goed van je dat de muur op het werk wel is afgebroken nu. Ik snap wel dat je geen privécontact meer wilt.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
10-03-2018 15:25
Ja, maar dat vond ik zelf ook. Ik had iets heel stoms gedaan. Ik miste onze gesprekken. Al duurde het wel even voordat ik haar een berichtje durfde te sturen hoor. Maar tot op de dag van vandaag ben ik heel blij dat ik het heb gedaan.

Goed van je dat de muur op het werk wel is afgebroken nu. Ik snap wel dat je geen privécontact meer wilt.
In mijn geval voelde zij zich erg gekwetst doordat ik lotgenotencontact had met een vrouw die toevallig haar pester was geweest. Dat wist ik eerst niet. Ze bleef maar herhalen dat ik het contact moest stoppen. De herinneringen waren pijnlijk. Dat begreep ik nog en probeerde haar gerust te stellen. Dat het contact niks met haar te maken had en over hele andere onderwerpen ging. Het was niet genoeg. Ze stelde me voor de keus: Zij of die pester. Daar ging ik niet in mee. Ze wilde een excuus van mij. Dat kreeg ze niet en daarom dacht ze dat ik voor die pester koos. Maar ik koos niks. Al heb ik dat lotgenotencontact nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven