Eenzaam, geen vrienden, hele weekenden alleen

01-04-2018 17:35 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik erg ongelukkig en kom ik er zelf moeizaam uit.

Mijn hele leven ben ik op mijzelf en vind ik het moeilijk om contacten te leggen en te onderhouden. Ik ben bang om op iemand af te stappen, heel erg onzeker over mijn lichaam (flink overgewicht), moeite om gesprek te starten + op gang te houden. Door die onzekerheid gaat het te vaak over mijzelf. Ik realiseer me dat ik hierdoor andere mensen afstoot. Omdat ik letterlijk geen vrienden heb kan ik claimend gedrag vertonen als ik dan wel met iemand in contact kom. Al een paar keer ben ik door dit gedrag afgewezen (hoewel dat nooit als argument gebruikt is) en is de drempel om contacten te vinden hoger en hoger geworden.

Ondanks dat ik geen vrienden heb ken ik wel heel veel mensen. Met name door vrijwiliggerswerk wat ik jaren heb gedaan. Sinds dit jaar niet meer en dat komt omdat ik geen zin heb om heel erg mijn best te moeten doen om aardig gevonden te worden/erbij te willen horen. Bij de groepen waar ik vrijwilligerswerk deed zal ik er nooit bij horen op de manier die ik het liefst zou willen.

Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen. 9 van de 10 keer wordt ik afgewezen. Dat doet pijn. Tevens moet het contact ALTIJD vanuit mij komen. Er is geen sprake van gelijkwaardigheid. Ik heb altijd het idee dat mensen iets met mij willen doen omdat ze me zielig vinden.

Vorige week heb ik mijn facebook vrienden eens doorgenomen. Er stonden 477 mensen in mijn lijst en die heb ik teruggebracht naar 21. Daarbij zitten nog zeker 19 twijfelgevallen. Het liefst verwijder ik Facebook helemaal, maar ik volg nog wat groepen als inspiratie voor mijn werk. Ruim 400 mensen heb ik verwijderd. Waarom: ik wil niet geconfronteerd worden met perfecte leventjes, het zijn mensen die geen interesse in mij hebben (alleen maar omdat ze me zielig vinden) en ik hoef eigenlijk ook geen contact met hun. Liever echt contact dan nep. Hetzelfde geld voor mijn telefoonlijst. Er staan alleen nog collega's en familie in.

Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn.

Het gevolg van dit alles is dat mijn weekenden bestaan uit uitslapen (dat is het enige fijne aan weekend) en verder achter de laptop hangen, soms wat sporten/wandelen en alle stress wegeten. Naarmate het weekend vordert word ik heel erg verdrietig. Ik probeer mezelf op te peppen, maar dat lukt maar zelden. Ook dit weekend is weer verschrikkelijk. Ik hou heel erg van sporten, maar door een blessure van inmiddels drie jaar kan ik dat maar minimaal doen. Afvallen lukt daarom moeizaam. Er zijn periodes dat het wel lukt en periodes van niet. Nu even een periode van niet. Ik ben 3 jaar geleden 45 kilo kwijtgeraakt.

Ik heb me inmiddels aangemeld bij NMLK en ik heb mijn 1e activiteit daar gehad. Een hele grote drempel was het om daar te komen, maar ik heb het gedaan. Dat smaakt naar meer, maar ook dat wil ik rustig opbouwen en tevens bang om dezelfde fouten te maken. Oproepjes hier op het forum heb ik ook wel eens gedaan, maar de drempel was steeds te groot.

Natuurlijk heb ik hier hulp voor gehad. Met mijn huisarts heb ik hier veel over gesproken en ik heb een aantal psychologen gezien, maar daar zijn we steeds tot de conclusie gekomen dat onder de mensen zijn het enige is wat voor mij helpt. Hoe meer ik 'oefen' met sociale contacten, hoe makkelijker het zal gaan. Gesprekken bij een psycholoog helpen daar niet bij. Mijn huisarts vind dat ik heel goed bezig ben en een goede kleine stap heb gezet.

Wie weet hoe ik mijn weekenden weer leuker kan maken? Een hobby heb ik niet echt..

P.S Sorry voor dit wazige verhaal. Ik hoop op wat begrip, zonder vooroordelen. Het kostte me veel moeite om dit berichtje te typen.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:41
4.81% gewijzigd
Ik vind je huisarts een beetje vreemd, want je geeft ook duidelijk aan overgewicht te hebben en je eenzaamheid weg te eten. Lijkt me sowieso al een trigger voor hem om je toch naar een psycholoog te sturen.

En verder weet ik het ook niet zo, ik ben ook zo'n einzelganger en heb ook weinig mensen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien specifiek een maatje zoeken om iets mee te doen?Sporten?
Je houdt van sporten. Dit kan de sleutel zijn voor het oplossen van een groot deel van je problemen. Zoek een sport die je wel kunt doen met je blessure en zoek een club om jee bij aan te sluiten, dan krijg je direct nieuwe sociale contacten en je lost er je overgewicht mee op (als je ook je voeding aanpakt).

Eenmaal op gewicht zal er meer ruimte ontstaan voor andere zaken, zoals succesvol worden qua werk en een liefdesrelatie.
anoniem_366924 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:49
2.01% gewijzigd
Je hoeft geen hobby te hebben om je weekenden leuker te maken! Doe eens dingen die je normaal totaal niet zou doen. Bijvoorbeeld:
- tekenen
- schilderen
- maak iets van klei
- bak iets lekkers
- hou een spa-dagje voor jezelf en maak alle creme's en scrubs en maskers zelf
- dagje films of series kijken
- ga schrijven (een boek, gedichtjes, songteksten of over hoe je je voelt etc)
- sporten
- lezen
- zoek een 'hobby' uit met groepsverband - dansen, basketballen, pottenbakken - je kan het zo gek niet verzinnen

Een paar voorbeeldjes! Maar begin wel aan deze activiteiten met een positieve mindset, dan zul je het vanzelf wel leuk vinden. Er zijn zoveel dingen om jezelf mee bezig te houden!
Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn.
Zeg dit alsjeblieft nooit meer! NIEMAND voldoet aan het perfecte plaatje en wees eens eerlijk, wil je daar uberhaupt wel aan voldoen? Perfect is saai!
anoniem_349051 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:52
6.85% gewijzigd
Allereerst even een :hug:
Ik weet hoe je je voelt. Ik heb zelf ook in die periode gezeten, had weinig (eigenlijk: geen) vrienden, en als ik iemand had gevonden met wie ik een klik had, had ik het voornamelijk over mezelf, omdat ik zo blij was dat er iemand naar me luisterde en met wie ik het leuk had. Met als gevolg dat ik diegene volledig claimde waarna ik ze in no-time weer kwijt raakte. Logisch natuurlijk.

Ik ben in die tijd ook gaan forummen en daar wat leuke contacten opgedaan. We zien elkaar niet vaak maar appen wel, volgen elkaar op social media en we proberen 3 a 4 keer per jaar af te spreken. Dat klinkt heel weinig maar we wonen best ver van elkaar vandaan (helaas).
Ik stop nu met mijn verhaal want ik wil je topic niet kapen, maar je mag me altijd een pb sturen als je wilt.

Het wordt dadelijk weer lekker weer, ik weet niet in welke omgeving je woont maar er wordt daar misschien wel een activiteit georganiseerd?
Ik vind het vreemd dat jou steeds geadviseerd wordt door artsen en psychologen om jezelf te dwingen maar vooral heel veel onder te mensen te zijn wanneer toch duidelijk is uit jou verhaal dat je daar enorm veel moeite mee hebt. Ik lees dat je al veel geprobeert hebt op dat vlak en je mag dan toch voorzichtig de conclusie trekken dat het blijkbaar niet “vanzelf beter gaat” zolang je maar veel onderneemt met anderen. Anders had je dit bericht niet geschreven. Ik zou het eerder zoeken op het vlak van acceptatie. Het is geen schande om een persoon te zijn die moeite heeft met het hele sociale gebeuren. Ik vraag me af waarom je jezelf wil dwingen er geen moeite meer mee te hebben. Als je steeds hetzelfde doet kun je geen andere resultaten verwachten. Gooi het eens over een andere boeg. Accepteer jezelf zoals je bent ! Stop met vechten tegen vanalles en nog wat ! Dan ontspan je meer, je voelt meer tevredenheid en zo stijgt je kwaliteit van leven. Ik kan je het boekje “leven in acceptatie” van Annemarie Postma aanraden. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Objectief gezien klopt je analyse over de relatie tussen je uiterlijk en je gebrek aan sociale activiteiten niet.
Ik ken een halfkaal meisje met overgewicht en een probleemhuid met vriendinnen voor 10, ik ken een jongen die modellenklussen doet maar voor de rest maar heel veel werkt in het weekend omdat hij erg verlegen is.
Als je een vrolijk gezellig persoon bent maakt uiterlijk weinig uit.
Ook wat relaties betreft.
Jij klinkt wat serieuzer en zwaarder op de hand, en daarom is het voor jou moeilijker om aansluiting te vinden
Maar echt, geef niet op.
Ik vind het heel goed klinken dat je kritisch kijkt naar je contacten. Dat geeft een idee van eigenwaarde, je hoeft inderdaad niet met alle kruimels genoegen te nemen.
Ik zou met de huisarts bespreken hoe verder.
Lil0u schreef:
01-04-2018 17:48


Eenmaal op gewicht zal er meer ruimte ontstaan voor andere zaken, zoals succesvol worden qua werk en een liefdesrelatie.
Nu snap ik waarom de maatschappij zo hard is geworden.
to ik kwam je even :hug: brengen
Alle reacties Link kopieren
"Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn."
Dit rijmt niet met elkaar.

Stel dat je nu wel aan het perfecte plaatje voldeed, zou je dan wel eens verliefd zijn geweest?
Als een man je wel om de goede reden zou willen en jij bent niet verliefd, gebeurt er nog niks. Je wordt toch niet vanzelf verliefd alleen maar omdat een man jou wil?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
TO, ook eentje van mij: :hug:

Ik herken het ergens wel van hoe ik vroeger was. Het is lastig, maar het is mogelijk hieruit te komen! Probeer in eerste instantie aan jezelf te werken, want daar ligt denk ik het grootste probleem. Leer van jezelf te houden (en ja, dat kan ook met overgewicht: ik ben ook absoluut niet de dunste!) en probeer positief te denken. Klinkt als een inkoppertje, maar het is wel hetgeen mij heeft geholpen.

Mocht je een luisterend oor willen hebben, of gewoon af en toe met iemand willen kletsen: mijn pb-box staat open! :)
Alle reacties Link kopieren
Je zit in een cirkel, en die zul je ergens moeten doorbreken.

Wat zijn je interesses? Als je van lezen houdt kun je deelnemen aan een boekenclub. Als je van wandelen houdt kun je kijken of er bij jou in de buurt een wandelclub is.
Als je geïnteresseerd bent in andere culturen, kun je taalmaatje worden en met hem/haar dingen ondernemen. Voor de vrijwilligers die dat doen worden er regelmatig bijeenkomsten gehouden, of trainingen.
Is er in de buurt een buurtvereniging die dingen organiseert? Misschien kun je daarbij helpen?
Vraagt de scouting oid nog vrijwilligers?

Ik heb vrienden en kennissen in allerlei soorten maten en kleuren. Het klikt met iemand, of niet.

Probeer inderdaad niet te claimend te reageren, wees niet teleurgesteld als iemand niet (de eerste keer) op je uitnodiging in gaat. Probeer het later nog een keer, en ga je niet inbeelden dat het komt doordat je te dik bent.
Bedenk wat gespreksonderwerpen, zodat het niet alleen over jou gaat. Luister naar de ander, stel vragen, onthou dingen (‘hoe is je tentamen gegaan?’)

Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
8102 schreef:
01-04-2018 18:01
Nu snap ik waarom de maatschappij zo hard is geworden.
Helaas de realiteit voor veel mensen met overgewicht die erg onzeker zijn. Die hebben het gewicht als een soort pantser om hen heen, niemand kan hen raken. Als ze mensen zouden toelaten, dan zou de kans bestaan dat ze gekwetst raken/ verlaten worden en dat is hun grootste angst.
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:27
Helaas de realiteit voor veel mensen met overgewicht die erg onzeker zijn. Die hebben het gewicht als een soort pantser om hen heen, niemand kan hen raken. Als ze mensen zouden toelaten, dan zou de kans bestaan dat ze gekwetst raken/ verlaten worden en dat is hun grootste angst.
Psychologie van de koude grond.
Lil0u schreef:
01-04-2018 17:48
Eenmaal op gewicht zal er meer ruimte ontstaan voor andere zaken, zoals succesvol worden qua werk en een liefdesrelatie.
Welnee schat. Eenmaal op gewicht moet je ongeveer hetzelfde blijven doen als tijdens diëten/sporten, maal 1,1, om op gewicht te blijven.
Als je succesvol wilt zijn op gebied van werk en/of de liefde, dan kun je je beter daarop richten.
Klopt het dat je nu geen betaald werk hebt, TO? Anders zou ik gevraagd hebben hoe het contact met je collega's verloopt.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 18:32
Psychologie van de koude grond.
Hele, hele koude grond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:27
Helaas de realiteit voor veel mensen met overgewicht die erg onzeker zijn. Die hebben het gewicht als een soort pantser om hen heen, niemand kan hen raken. Als ze mensen zouden toelaten, dan zou de kans bestaan dat ze gekwetst raken/ verlaten worden en dat is hun grootste angst.
Klets je wel eens vaker uit je nek?
-jolijn- schreef:
01-04-2018 18:34
Welnee schat. Eenmaal op gewicht moet je ongeveer hetzelfde blijven doen als tijdens diëten/sporten, maal 1,1, om op gewicht te blijven.
Als je succesvol wilt zijn op gebied van werk en/of de liefde, dan kun je je beter daarop richten.
Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is voor ieder mens belangrijk. Dat blijft zo, de rest van je leven, ongeacht je gewicht.

Een gezond gewicht krijgen kan wel de eerste stap zijn naar meer zelfvertrouwen en daardoor meer kans geven om iemand tegen te komen. Als je jezelf al niet de moeite waard vindt, dan is het voor een ander erg lastig om dat wel in je te zien.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:45
Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is voor ieder mens belangrijk. Dat blijft zo, de rest van je leven, ongeacht je gewicht.

Een gezond gewicht krijgen kan wel de eerste stap zijn naar meer zelfvertrouwen en daardoor meer kans geven om iemand tegen te komen. Als je jezelf al niet de moeite waard vindt, dan is het voor een ander erg lastig om dat wel in je te zien.
Leven is niet maakbaar schat
Alle reacties Link kopieren
Het is meestal wel handig om een netwerk te hebben van familie, vrienden en kennissen.

Ik zou toch wat energie besteden aan het opbouwen en in stand houden van zo'n netwerk, ook al wil jij meer liefde krijgen dan geven. Gewoonlijk verstandelijk bekijken: niemand is vrienden met je omdat je geweldig bent, maar omdat ze zelf plezier aan het contact beleven en dat is omdat ze zich dan goed voelen bij jou. Niet om je verhalen, je nieuwe ipad of je mooie kleren.

Dus werk gewoon aan een vriendenkring. Ga actief op zoek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:45
Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is voor ieder mens belangrijk. Dat blijft zo, de rest van je leven, ongeacht je gewicht.

Een gezond gewicht krijgen kan wel de eerste stap zijn naar meer zelfvertrouwen en daardoor meer kans geven om iemand tegen te komen. Als je jezelf al niet de moeite waard vindt, dan is het voor een ander erg lastig om dat wel in je te zien.
Jezelf de moeite waard vinden hangt dan weer niet per se samen met gewicht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-04-2018 18:50
Jezelf de moeite waard vinden hangt dan weer niet per se samen met gewicht.
Dit
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:45
Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is voor ieder mens belangrijk. Dat blijft zo, de rest van je leven, ongeacht je gewicht.

Een gezond gewicht krijgen kan wel de eerste stap zijn naar meer zelfvertrouwen en daardoor meer kans geven om iemand tegen te komen. Als je jezelf al niet de moeite waard vindt, dan is het voor een ander erg lastig om dat wel in je te zien.
Je vind jezelf nog al gelijk hebben he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven