Eenzaam, geen vrienden, hele weekenden alleen

01-04-2018 17:35 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik erg ongelukkig en kom ik er zelf moeizaam uit.

Mijn hele leven ben ik op mijzelf en vind ik het moeilijk om contacten te leggen en te onderhouden. Ik ben bang om op iemand af te stappen, heel erg onzeker over mijn lichaam (flink overgewicht), moeite om gesprek te starten + op gang te houden. Door die onzekerheid gaat het te vaak over mijzelf. Ik realiseer me dat ik hierdoor andere mensen afstoot. Omdat ik letterlijk geen vrienden heb kan ik claimend gedrag vertonen als ik dan wel met iemand in contact kom. Al een paar keer ben ik door dit gedrag afgewezen (hoewel dat nooit als argument gebruikt is) en is de drempel om contacten te vinden hoger en hoger geworden.

Ondanks dat ik geen vrienden heb ken ik wel heel veel mensen. Met name door vrijwiliggerswerk wat ik jaren heb gedaan. Sinds dit jaar niet meer en dat komt omdat ik geen zin heb om heel erg mijn best te moeten doen om aardig gevonden te worden/erbij te willen horen. Bij de groepen waar ik vrijwilligerswerk deed zal ik er nooit bij horen op de manier die ik het liefst zou willen.

Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen. 9 van de 10 keer wordt ik afgewezen. Dat doet pijn. Tevens moet het contact ALTIJD vanuit mij komen. Er is geen sprake van gelijkwaardigheid. Ik heb altijd het idee dat mensen iets met mij willen doen omdat ze me zielig vinden.

Vorige week heb ik mijn facebook vrienden eens doorgenomen. Er stonden 477 mensen in mijn lijst en die heb ik teruggebracht naar 21. Daarbij zitten nog zeker 19 twijfelgevallen. Het liefst verwijder ik Facebook helemaal, maar ik volg nog wat groepen als inspiratie voor mijn werk. Ruim 400 mensen heb ik verwijderd. Waarom: ik wil niet geconfronteerd worden met perfecte leventjes, het zijn mensen die geen interesse in mij hebben (alleen maar omdat ze me zielig vinden) en ik hoef eigenlijk ook geen contact met hun. Liever echt contact dan nep. Hetzelfde geld voor mijn telefoonlijst. Er staan alleen nog collega's en familie in.

Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn.

Het gevolg van dit alles is dat mijn weekenden bestaan uit uitslapen (dat is het enige fijne aan weekend) en verder achter de laptop hangen, soms wat sporten/wandelen en alle stress wegeten. Naarmate het weekend vordert word ik heel erg verdrietig. Ik probeer mezelf op te peppen, maar dat lukt maar zelden. Ook dit weekend is weer verschrikkelijk. Ik hou heel erg van sporten, maar door een blessure van inmiddels drie jaar kan ik dat maar minimaal doen. Afvallen lukt daarom moeizaam. Er zijn periodes dat het wel lukt en periodes van niet. Nu even een periode van niet. Ik ben 3 jaar geleden 45 kilo kwijtgeraakt.

Ik heb me inmiddels aangemeld bij NMLK en ik heb mijn 1e activiteit daar gehad. Een hele grote drempel was het om daar te komen, maar ik heb het gedaan. Dat smaakt naar meer, maar ook dat wil ik rustig opbouwen en tevens bang om dezelfde fouten te maken. Oproepjes hier op het forum heb ik ook wel eens gedaan, maar de drempel was steeds te groot.

Natuurlijk heb ik hier hulp voor gehad. Met mijn huisarts heb ik hier veel over gesproken en ik heb een aantal psychologen gezien, maar daar zijn we steeds tot de conclusie gekomen dat onder de mensen zijn het enige is wat voor mij helpt. Hoe meer ik 'oefen' met sociale contacten, hoe makkelijker het zal gaan. Gesprekken bij een psycholoog helpen daar niet bij. Mijn huisarts vind dat ik heel goed bezig ben en een goede kleine stap heb gezet.

Wie weet hoe ik mijn weekenden weer leuker kan maken? Een hobby heb ik niet echt..

P.S Sorry voor dit wazige verhaal. Ik hoop op wat begrip, zonder vooroordelen. Het kostte me veel moeite om dit berichtje te typen.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:41
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds de middelbare school moeite met contacten maken en weinig vrienden. Er zitten jaren tussen dat ik alleen mijn moeder had. Ik heb de laatste jaren van mijn werk wel een klein aantal vriendschappen. Maar vooral voor theeleuten. Om eens iets leuks te doen heb ik er maar 1 meer. En met haar wordt het ook steeds minder, komen we nu beiden achter. Ik ben introvert en houd van wandelingen, braderie, shoppen, bioscoop, zwemmen, racketsporten. Zij is extravert en wil steeds mensen ontmoeten. Omdat ze graag een partner en kinderen wil. Ik wil geen gezin en hoef ook niet perse een partner. De laatste tijd wil ze alleen maar naar het café met mij. Ik vind er niks aan. Interesses kunnen delen kan zo leuk zijn. Twee jaar had ik een collega met wie ik dat wel kon. Maar zij ging me op het laatst claimen waardoor het stukgelopen is. Ze vond dat ik met een bepaald persoon niet mocht omgaan. Bleef ik dat wel doen, dan was het einde vriendschap. Ze werd ook boos toen ik haar een keer niet meevroeg. Ja daaaag. Daar ging ik niet in mee.
Ik ben veel alleen, daarom heb ik ook honden. Wandelen met honden vind ik heerlijk. Ik heb van nature veel me-time nodig. Wat ook is versterkt door teleurstellingen in vriendschappen. Mensen die vaak onze afspraken vaak afzeiden, ook als de vraag van hen kwam.
Is een coach misschien iets voor je? In veel gemeenten zijn ook vrijwilligersinitiatieven om mensen te helpen een sociaal netwerk op te bouwen. Een voorbeeldje:
https://www.u-centraal.nl/sociale-contacten/
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
02-04-2018 18:27
Ik heb sinds de middelbare school moeite met contacten maken en weinig vrienden. Er zitten jaren tussen dat ik alleen mijn moeder had. Ik heb de laatste jaren van mijn werk wel een klein aantal vriendschappen. Maar vooral voor theeleuten. Om eens iets leuks te doen heb ik er maar 1 meer. En met haar wordt het ook steeds minder, komen we nu beiden achter. Ik ben introvert en houd van wandelingen, braderie, shoppen, bioscoop, zwemmen, racketsporten. Zij is extravert en wil steeds mensen ontmoeten. Omdat ze graag een partner en kinderen wil. Ik wil geen gezin en hoef ook niet perse een partner. De laatste tijd wil ze alleen maar naar het café met mij. Ik vind er niks aan. Interesses kunnen delen kan zo leuk zijn. Twee jaar had ik een collega met wie ik dat wel kon. Maar zij ging me op het laatst claimen waardoor het stukgelopen is. Ze vond dat ik met een bepaald persoon niet mocht omgaan. Bleef ik dat wel doen, dan was het einde vriendschap. Ze werd ook boos toen ik haar een keer niet meevroeg. Ja daaaag. Daar ging ik niet in mee.
Ik ben veel alleen, daarom heb ik ook honden. Wandelen met honden vind ik heerlijk. Ik heb van nature veel me-time nodig. Wat ook is versterkt door teleurstellingen in vriendschappen. Mensen die vaak onze afspraken vaak afzeiden, ook als de vraag van hen kwam.
Herken jij het voornamelijk over jezelf praten bij anderen, wat TO parten speelt in sociaal contact? Ik zie dat jou ook regelmatig doen in topics waarin mensen om advies vragen namelijk.
Nu ook weer.

TO, eenzaamheid is vreselijk en kan je een ontzettend hol gevoel geven. Erg lastig om dat holle gevoel op te vullen.. maar probeer in ieder geval niet in te vullen voor een ander hoe die jou ziet, of waarom ze al dan niet met je praten of afspreken. Dat is heel moeilijk als je jezelf dat hebt aangewend, maar blijf jezelf corrigeren als je jezelf erop betrapt. Het is totaal niet constructief en je wordt er alleen maar verdrietiger van.

Misschien kan forummen je al wat helpen? Maar dan over onderwerpen waar je interesse in hebt of waar je vrolijk van wordt?

Overigens vind ik het erg knap hoeveel je al ondernomen hebt om uit een isolement te komen, sport, vrijwilligerswerk, zelf uitjes voorstellen.. geef jezelf daar ook een schouderklopje voor!

:hug:
Alle reacties Link kopieren
nononono schreef:
02-04-2018 14:12
Heb jij wel het idee dat je huisarts goed naar je luistert?

Voor depressieve klachten bij PMS schreef mijn huisarts overigens een flinke dosis vitamine B6 voor.
Pas daar asjeblieft mee op. Een teveel aan vitamine B6 kan (blijvende) zenuwschade geven. Het is dus niet "baat het niet dan schaad het niet".
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
02-04-2018 21:24
Pas daar asjeblieft mee op. Een teveel aan vitamine B6 kan (blijvende) zenuwschade geven. Het is dus niet "baat het niet dan schaad het niet".
Ik heb geleerd dat je van vitamine B en C eigenlijk nooit te veel kunt hebben, omdat die oplosbaar zijn in water en je die dus gewoon uitplast.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat een hoop reacties vrouw! Een hoop mensen die met je begaan zijn :)

Alles is nu moeilijk, dus ook die stap naar de huisarts, de praktijkondersteuner en uit eindelijk de psycholoog (of psychotherapeut). Zo'n traject zal ook lang niet altijd makkelijk zijn, zeker niet in het begin. Wat heb je te verliezen? Volgens mij heb je lang genoeg geworsteld. Regel bij je zorgverzekeraar dat je je eigen risico in termijnen kan betalen, of zet nu elke maand wat opzij ervoor, de rekening voor dit jaar krijg je volgend jaar pas.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2018 21:37
Ik heb geleerd dat je van vitamine B en C eigenlijk nooit te veel kunt hebben, omdat die oplosbaar zijn in water en je die dus gewoon uitplast.
Een teveel aan vitamine C plas je inderdaad uit. Met B6 moet je echt oppassen. Zelfs een topsporter zoals Sven Kramer ging er de fout mee in: https://www.google.nl/amp/s/www.volkskr ... 185892/amp
(nu ben ik weer weg ivm off topic)
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
02-04-2018 21:53
Een teveel aan vitamine C plas je inderdaad uit. Met B6 moet je echt oppassen. Zelfs een topsporter zoals Sven Kramer ging er de fout mee in: https://www.google.nl/amp/s/www.volkskr ... 185892/amp
(nu ben ik weer weg ivm off topic)
Een simpel rondje Google leert mij dat zelfs een teveel aan vit C problemen kan geven.
Het wetenschappelijk gehalte is dan weer niet overal even hoog.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ga een mindfulness training doen. Lijkt me in jouw geval heel geschikt. Gekwalificeerde trainers vindt je op

https://www.vmbn.nl/trainingen-en-trainers/
Ik vind het echt heel knap dat je vandaag anderhalf uur hebt gewandeld!

<...>

Ik maakte lijstjes met dingen die ik moest doen en lijstjes met dingen waar ik blij van werd. Dat voorkwam dat ik onder de dekens bleef liggen.

Dus maak het klein: Ja, je zit nu niet lekker in je vel, maar van blijven mokken wordt het niet beter. En als je elke dag kijkt naar de dingen die je wél hebt gedaan, dan kijk je elke dag met een goed gevoel naar je dag.
anoniem_358913 wijzigde dit bericht op 03-04-2018 18:33
54.98% gewijzigd
Bel je zorgverzekering en vraag om gespreid betalen van je eigen risico. De meeste zorgverzekeringen hebben daar geen problemen mee.

Succes! Je bent het waard!
anoniem_358913 wijzigde dit bericht op 02-05-2018 10:10
56.72% gewijzigd
zenga schreef:
02-04-2018 21:24
Pas daar asjeblieft mee op. Een teveel aan vitamine B6 kan (blijvende) zenuwschade geven. Het is dus niet "baat het niet dan schaad het niet".
Ik schrijf niks voor, ik kreeg het op recept.
ringaroundtherosie schreef:
02-04-2018 20:19
Herken jij het voornamelijk over jezelf praten bij anderen, wat TO parten speelt in sociaal contact? Ik zie dat jou ook regelmatig doen in topics waarin mensen om advies vragen namelijk.
Nu ook weer.
Ik vind dat juist leuk van Hondenmens, dat ze dingen over zichzelf vertelt in plaats van te zeggen wat iemand anders moet doen.
Alle reacties Link kopieren
nononono schreef:
02-04-2018 22:40
Ik schrijf niks voor, ik kreeg het op recept.
Snap ik. Doe met mijn bericht wat je wilt.
zenga schreef:
02-04-2018 22:48
Snap ik. Doe met mijn bericht wat je wilt.
Sorry, maar :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
02-04-2018 22:13
Ga een mindfulness training doen. Lijkt me in jouw geval heel geschikt. Gekwalificeerde trainers vindt je op

https://www.vmbn.nl/trainingen-en-trainers/
Waarom lijkt je dat geschikt?

Mindfulness is wat mij betreft vooral geschikt voor mensen die niet zo heel erg slecht in hun vel zitten.

Nou, heel eerlijk vind ik mindfulness eigenlijk vooral een hoop blablabla, maar al helemaal niet geschikt voor serieuze problemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
TO waarom probeer je niet eens hoe je je voelt als je een paar weken alleen maar volwaardige en gevarieerde voeding binnen krijgt? Ikzelf merk dat ik me down voel als ik slechter eet en ik voel me mentaal stukken vrolijker en sterker als ik me volstop met goede dingen. Ik heb zelf een lijstje, ik copy paste deze even voor je.

- Groenten, tot wel 500 gram per dag, waarvan royaal bio groene groenten.
- fruit bosbessen, frambozen etc (fruit niet uitpersen maar de hele vrucht)
- avocado
- klein handje rauwe, ongezouten noten: paranoten, walnoten, hazelnoten etc
-handje zaden zoals pompoenzaden, zonnebloempitten etc., sesamzaad
- zoete aardappel
- verse kruiden
- kiemen
- extra vierge olijfolie
- peulvruchten zoals linzen of kikkererwten: afspoelen, min 24 uur weken in dan koken
- klontje (biologische) grasroomboter
- twee keer/week vlees (van koeien die gewoon gras hebben kunnen grazen)
- botten (van grasgevoerd biologisch rund) voor echte bouillon.
- vette vis ansjovis, sardines, haring
- biologische eitjes
- biologisch kip,
- zuurdesemboterham van 100 procent volkorenbrood
- oude granen als rogge haver gerst
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
03-04-2018 08:48
TO waarom probeer je niet eens hoe je je voelt als je een paar weken alleen maar volwaardige en gevarieerde voeding binnen krijgt? Ikzelf merk dat ik me down voel als ik slechter eet en ik voel me mentaal stukken vrolijker en sterker als ik me volstop met goede dingen. Ik heb zelf een lijstje, ik copy paste deze even voor je.

- Groenten, tot wel 500 gram per dag, waarvan royaal bio groene groenten.
- fruit bosbessen, frambozen etc (fruit niet uitpersen maar de hele vrucht)
- avocado
- klein handje rauwe, ongezouten noten: paranoten, walnoten, hazelnoten etc
-handje zaden zoals pompoenzaden, zonnebloempitten etc., sesamzaad
- zoete aardappel
- verse kruiden
- kiemen
- extra vierge olijfolie
- peulvruchten zoals linzen of kikkererwten: afspoelen, min 24 uur weken in dan koken
- klontje (biologische) grasroomboter
- twee keer/week vlees (van koeien die gewoon gras hebben kunnen grazen)
- botten (van grasgevoerd biologisch rund) voor echte bouillon.
- vette vis ansjovis, sardines, haring
- biologische eitjes
- biologisch kip,
- zuurdesemboterham van 100 procent volkorenbrood
- oude granen als rogge haver gerst
Ik ben TO niet, maar in dit lijstje staan zo veel dingen die ik niet lust, dat ik me daar zeer zeker niet beter van zou gaan voelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
03-04-2018 10:17
Ik ben TO niet, maar in dit lijstje staan zo veel dingen die ik niet lust, dat ik me daar zeer zeker niet beter van zou gaan voelen.
En ik eet dit allemaal en ik ben nog steeds doodongelukkig. Dus het lijkt me niet waterdicht. :proud:
Alle reacties Link kopieren
nononono schreef:
03-04-2018 10:44
En ik eet dit allemaal en ik ben nog steeds doodongelukkig. Dus het lijkt me niet waterdicht. :proud:
Ik moet vooral ook lachen om de 'biologische kip'. Ik eet niks 'biologisch', maar denk ook niet dat het em daar in zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar verhaal. Mag ik vragen waar je ergens woont? Misschien dichtbij mij. :hug:
Ik weet heel goed hoe jij je voelt, alleen bij mij om andere redenen geen vrienden meer. Ik ben op een halfjaar geleden best ziek geworden, waardoor ik nu weinig meer kan. Uiteraard zit stappen en drinken er met mij niet meer in, ik heb nog welgeteld 2 vrienden die wel echt zijn en mij niet hebben laten vallen. Ook heb ik gelukkig een fijne relatie, maar ik zou graag mijn sociale kring wat uitbreiden want ik merk dat ik vereenzaam ondanks dat ik samenwoon. Ik zit in hetzelfde schuitje nu, dus geen tips.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2018 21:37
Ik heb geleerd dat je van vitamine B en C eigenlijk nooit te veel kunt hebben, omdat die oplosbaar zijn in water en je die dus gewoon uitplast.
Vitamine C klopt, vitamine B6 moet je niet zomaar bij gaan slikken. Het kan echt nare klachten geven.
Alleen de OP gelezen. Zou Pokémon Go iets voor je zijn? Ik heb daarmee heel veel leuke mensen uit de buurt ontmoet en elk weekend zijn er wel leuke raids om met zn allen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle tips tegelijk opvolgen he TO ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Waar ergens woon je, TO? :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven