Fijn als je niets meemaakt

19-04-2018 09:32 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las het net weer in een topic: een sneer naar mensen die een mening hebben, want “zo fijn dat je zelf nooit iets hebt meegemaakt waardoor je je je mening kan veroorloven”

Nou kan je boos worden om de onterechtheid van zo’n uitspraak, maar ik dacht dat het misschien beter werkt om eens een andere kant te laten zien. Dus, bij deze.

Ik kom al behoorlijk lang op dit forum, en ben één van de weinigen die openlijk al jaren stelt nooit te zullen scheiden. Dat levert meestal vrij bozige reacties op, alsof mensen het als een persoonlijke aanval ervaren dat ik dat zo stellig beweer. Want je kan nooit weten wat er gaat gebeuren. En wat nou als...?

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken dat ik makkelijk praten heb en onnozel ben omdat mijn relatie goed is. Want als je echt iets mee maakt dan beweer je niet dat je altijd bij elkaar blijft.

De wekelijkheid is toch iets anders. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik al een hele tijd diep ongelukkig ben in mijn relatie. Ook gezien onze leeftijd verwacht ik niet meer dat het ooit nog in de buurt komt van wat het was. Ik ben sinds enkele maanden pas bezig vrede te sluiten met de werkelijkheid en te aanvaarden dat het leuke deel van mijn leven gewoon voorbij is. Mijn werk maakt het nog leefbaar, en verantwoordelijkheid naar het hele gezin doet de rest. Maar het is vooral overleven en voortslepen geworden. De strijdlust is op, de uitdaging is aanvaarding geworden.

Zonder in detail te treden, ik weet vrij zeker dat als ik hier, zonder herkend te worden, mijn verhaal zou doen, ik op positieve en ondersteunendecreacties zou kunnen rekenen. Ik weet minstens zo zeker dat als mijn partner hetzelfde zou doen, dezelfde reacties zouden komen. Ofwel, we zijn beiden even fout en evenzeer slachtoffer van onszelf en elkaar. Ik ben op geen enkele manier een goed mens, laat staan een goede partner. Het enige waar ik trots op kan zijn is mijn werk, daar ben ik toevallig wel goed in, maar daar heb je verder ook niets aan.

Zou ik moeten gaan scheiden, en mogelijk zelfs een nieuwe partner zoeken om weer gelukkig te worden? Misschien. Feit is wel dat dat voor partner en kinderen een enorme impact zou hebben. Ook al verdienen we beiden genoeg om onszelf te onderhouden, alleen al de meerkosten van twee huishoudens i.p.v. één zijn toch een last.

Maar dat is niet het belangrijkste. Voor mij staat voorop: een man een man, een woord een woord. Ik heb nooit beloofd gelukkig te zijn of mijn partner gelukkig te maken. Maar ik heb me wel verbonden aan onze relatie, bij ziekte en gezondheid, in goede dagen en in slechte dagen.

Niet om te zeggen: kijk mij eens moreel hoog te paard zitten. Helemaal niet, ik ben ook maar gewoon een boerenlul die probeert de goede keuzes te maken, en ik weet dat ik onderweg mensen verdriet doe en beschadig.

Maar nee, het is niet dat ik bij gebrek aan problemen mijn mening vorm. Eerder in tegendeel. Ik snap héél goed dat mensen scheiden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
oke en nu?
En nu?
Vind het hoe dan ook bewonderenswaardig dat je niet zomaar het bijltje erbij neer gooit want idd kinderen zijn meestal de dupe. Maar hoe denkt je vrouw hierover? En over hoeveel jaar zijn je kinderen oud genoeg cq het huis uit? En wil je dan nog steeds in een ongelukkige relatie blijven zitten?
Alle reacties Link kopieren
Nu niks.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch ook niet moreel hoog te paard zitten, je hele leven doorbrengen in een liefdeloze relatie? Ik vind dat eerder vrij dom.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-04-2018 09:36
Vind het hoe dan ook bewonderenswaardig dat je niet zomaar het bijltje erbij neer gooit want idd kinderen zijn meestal de dupe. Maar hoe denkt je vrouw hierover? En over hoeveel jaar zijn je kinderen oud genoeg cq het huis uit? En wil je dan nog steeds in een ongelukkige relatie blijven zitten?
Bewondering is niet nodig, het is een keuze uit veel mogelijkheden. Mijn vrouw denkt er in grote lijnen hetzelfde over. En ja, ook als de kinderen het huis uit zijn blijft mijn keuze hetzelfde
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je, dat je je zo voelt.

Ik kan niet zeggen dat ik je keuze bewonderenswaardig vind, ik vind namelijk dat iedereen recht heeft op geluk en ik vind het vooral verdrietig te lezen dat iemand die nog jaren te gaan heeft, geluk heeft opgegeven blijkbaar.

Maar iedereen mag voor zichzelf zijn of haar keuzes maken, wat ik daar ook van vind (tenzij er geweld en dergelijke in het spel is, die mensen moeten beschermd worden, tegen zichzelf of de ander, maar daar is hier geen sprake van).
anoniem_210280 wijzigde dit bericht op 19-04-2018 09:43
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hoe laag heb je jezelf dan zitten als het geluk van anderen volledig voor gaat op dat van jou?
Tja. Ieder zijn manier van leven toch?
Alle reacties Link kopieren
schaapwolf schreef:
19-04-2018 09:37
Dat is toch ook niet moreel hoog te paard zitten, je hele leven doorbrengen in een liefdeloze relatie? Ik vind dat eerder vrij dom.
:) mag ook. En waarschijnlijk heb je gelijk. Neemt niet weg dat de hier vaker gehoorde stelling dat mensen geen problemen kennen als ze een mening over scheiden hebben imho niet juist is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hebben jullie wel 'n vriendschap met elkaar? Dat je elkaar wat losser kunt laten (niet persé om er 'n scharrel bij te nemen) maar juist om dingen los van elkaar te kunnen ondernemen maar wel voor elkaar blijft zorgen zeg maar.
Ha ik las net dat topic waar in die opmerking werd gemaakt. Vind dat ook zo enorm aanmatigend, net als eerder in narcisten topic richting mensen die niet zouden weten hoe moeilijk iets is 'om dat ze nooit een relatie met een narcist hebben gehad.'

Ik bewonder je juist om deze houding, je belofte na komen. Zo zijn mijn ouders ook en hoe wel ik helemaal geen relatie materiaal ben zou ik het het liefst ook zo willen. Ik ben dan ook best conservatief ingesteld.

Ben je ongelukkig in de relatie of in leven algemeen? om dat ik ook wel eens die verloren houding bij jou proef die ik ook heb namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
19-04-2018 09:38
Wat naar voor je, dat je je zo voelt.

Ik kan niet zeggen dat ik je keuze bewonderenswaardig vind, ik vind namelijk dat iedereen recht heeft op geluk en ik vind het vooral verdrietig te lezen dat iemand die nog jaren te gaan heeft, geluk heeft opgegeven blijkbaar.

Maar iedereen mag voor zichzelf zijn of haar keuzes maken, wat ik daar ook van vind (mits er geweld en dergelijke in het spel is, die mensen moeten beschermd worden, tegen zichzelf of de ander, maar daar is hier geen sprake van).
Tenzij ;)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Waarom ga je slachtoffer van jezelf zijn?
Leven kan prima nog leuk zijn.
Ik haal uit je verhaal dat je partner mogelijk ook niet knettergelukkig is met je en de relatie. Waarom beide niet gaan voor iets wat je wél weer gelukkig kan maken?

Ik bewonder je doorzettingsvermogen, maar om dan maar diep ongelukkig te blijven is ronduit dom in mijn ogen.

Prat eens met je partner, misschien wil zij ook wel liever kappen. Zit jij een -man-een-man te zijn terwijl jullie beide eigenlijk wat anders willen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-04-2018 09:41
Tenzij ;)
Je hebt gelijk. Het is nog vroeg :-D
"Overleven en voortslepen". Serieus? Vanwege "een woord een woord"?

Wat wil je hier mee bereiken dan?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
19-04-2018 09:38
hoe laag heb je jezelf dan zitten als het geluk van anderen volledig voor gaat op dat van jou?
Niet zo laag.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 09:39
Tja. Ieder zijn manier van leven toch?
Dat is in essentie mijn punt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof vrij heilig, dat je geluk in jezelf moet zoeken. Dat een partner maar een klein aandeel heeft
(potverdrie… ongeveer wat jij gisteren tegen mij zei…)
Wel denk ik, dat een ander je ongelukkig kan maken, als je dat toelaat.
Maar in de basis bepaal je het zelf, waarbij een flinke dosis mazzel wel mee helpt.
Ook ik heb (een vrouw, een vrouw, een woord een woord) besloten met deze man oud te worden.
Ook ik, vind het belang van de kinderen, die we op de wereld hebben gezet, voor gaan boven mijn eigen belang.
Nu heb ik de mazzel (die je dus moet hebben) dat mijn man en ik elkaar nog steeds willen begrijpen. En kunnen praten en lol hebben en seks. En elkaar loslaten.
En bij dat loslaten hoort bij ons ook, dat er oog is voor andere mensen. En juist daardoor besef ik me dus, dat ik het geluk in mezelf moet zoeken. Want andere mannen blijken ook hun duffe, saaie, slechte kanten te hebben.
Dan heb ik het met de mijne echt niet slecht. En een basis om samen oud te worden. (want dat besef begint bij mij wel mee te spelen: samen oud worden… , alleen oud worden lijkt me niks. Ik zie mijn ouders afbrokkelen, dan is iemand naast je wel fijn. Om elkaars brokstukken nog een beetje te lijmen).

Wat mis jij??

en brengt bij haar weggaan daarvoor de oplossing?
lilalinda wijzigde dit bericht op 19-04-2018 09:45
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-04-2018 09:41
Hebben jullie wel 'n vriendschap met elkaar? Dat je elkaar wat losser kunt laten (niet persé om er 'n scharrel bij te nemen) maar juist om dingen los van elkaar te kunnen ondernemen maar wel voor elkaar blijft zorgen zeg maar.
Dat is het steeds meer ja, een redelijk oppervlakkige vriendschap min of meer
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-04-2018 09:41
Ha ik las net dat topic waar in die opmerking werd gemaakt. Vind dat ook zo enorm aanmatigend, net als eerder in narcisten topic richting mensen die niet zouden weten hoe moeilijk iets is 'om dat ze nooit een relatie met een narcist hebben gehad.'

Ik bewonder je juist om deze houding, je belofte na komen. Zo zijn mijn ouders ook en hoe wel ik helemaal geen relatie materiaal ben zou ik het het liefst ook zo willen. Ik ben dan ook best conservatief ingesteld.

Ben je ongelukkig in de relatie of in leven algemeen? om dat ik ook wel eens die verloren houding bij jou proef die ik ook heb namelijk.
:) ik wist wel dat jij het zou herkennen, merk zo vaak dat wij vergelijkbaar denken.

Ik weet niet goed waar de grens ligt tussen leven en relatie. Ik vind het leven niet bepaald iets om aan vast te houden, maar ik ken ook geen leven zonder deze relatie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-04-2018 09:44
Dat is het steeds meer ja, een redelijk oppervlakkige vriendschap min of meer
"what if this is as good as it gets?"
Alle reacties Link kopieren
Pieps01 schreef:
19-04-2018 09:42
Waarom ga je slachtoffer van jezelf zijn?
Leven kan prima nog leuk zijn.
Ik haal uit je verhaal dat je partner mogelijk ook niet knettergelukkig is met je en de relatie. Waarom beide niet gaan voor iets wat je wél weer gelukkig kan maken?

Ik bewonder je doorzettingsvermogen, maar om dan maar diep ongelukkig te blijven is ronduit dom in mijn ogen.

Prat eens met je partner, misschien wil zij ook wel liever kappen. Zit jij een -man-een-man te zijn terwijl jullie beide eigenlijk wat anders willen.
:) ik snap wat je zegt en snap dat het waarschijnlijk dom is. Maar praten doen we wel, ik weet zeker dat ze de relatie beëindigt zodra ze dat wil.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
19-04-2018 09:38
hoe laag heb je jezelf dan zitten als het geluk van anderen volledig voor gaat op dat van jou?

Ik denk eerder het tegenovergestelde.
Denken dat jij, jouw relatie, dusdanig belangrijk is dat het geluk van anderen (kinderen) daar vanaf hangt.

En natuurlijk is scheiden vreselijk voor kinderen, maar een liefdeloos huwelijk is dat ook, dat merken kinderen. En niet volwassen kinderen zullen denk ik altijd hun ouders bij elkaar willen zien, maar ik ken genoeg volwassenen die de scheiding van hun ouders totaal niet erg vinden (na verwerking, maar he, we moeten allemaal klappen verwerken in het leven), prima snappen of zelfs mensen die opmerkingen maken als: hadden ze dat maar 10 jaar eerder gedaan.

Neemt niet weg dat ik vind dat je niet om elke zucht zou moeten scheiden en ik zeker vind dat je moet vechten voor je huwelijk/relatie. Maar als dat gedaan is en mensen blijven diep ongelukkig, kan ik me niet voorstellen dat dat op de lange termijn voor welke partij dan ook goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven