Kwestie van gunnen?

23-04-2018 12:16 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik het standpunt innemen dat ik vind dat we dit niet moeten doen. De huizenmarkt is vrij sterk op dit moment, en er is simpelweg een grote kans dat mijn ouders meer dan de ondergrens voor hun huis kunnen krijgen. Dat zal ''de markt'' dan natuurlijk moeten uitwijzen. We zullen nooit weten wat het waard is als het niet publiek aangeboden wordt.


Ben benieuwd of jullie dit redelijk vinden of niet?
anoniem_367446 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 12:36
Reden: pun
73.96% gewijzigd
Het is het huis van je ouders. Zij beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is dan precies je standpunt? Dat ouders het überhaupt niet aan je zus moeten verkopen? Of dat ze de hoogst mogelijke vraagprijs ervoor neer moeten leggen?

Ik vind dat het aan je ouders is. Zij moeten beslissen wat ze er minimaal voor willen hebben, en als dat het ondergrens-bod van je zus is, heb jij daar verder niets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als jij geen interesse in het huis hebt, dan is het aan je ouders of ze die prijs genoeg vinden. No way dat ik daar moeilijk over zou doen. Jij gunt het hen duidelijk niet dus.
Drie kinderen, wat vindt die derde ervan?
Alle reacties Link kopieren
Het huis is van je ouders, zij mogen het verkopen aan wie ze willen. Uiteraard wel tegen een marktconforme prijs. Ik zou er geen herrie voor over hebben.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat als je zus als enige eigenaar zou worden van het huis? Zou je het dan nog een probleem vinden?

Hoe lang kent ze die vriend al eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
oh moeilijk. Ik weet er alles van... Ik volg jouw gevoel maar zou voorstellen dat als zus bijv. 20.000,- onder de reële waarde kan kopen, de ander kinderen dit 'vergoed' krijgen, bijv. straks vanuit de erfenis. Zo is het bij ons ook gebeurd.

Hou wel rekening met het gegeven dat als je zus koopt , zij natuurlijk vrij zijn om bijv. alles te verbouwen, dat zou een eventuele buitenstaander ook doen. Dat kan nogal pijnlijk zijn omdat jullie nu nog steeds in het 'oude' huis komen. Mijn moeder bijv. vond dat best moeilijk bij ons huis.
Als ik je ouders was zou ik het huis gewoon op de markt gooien en aan de hoogste bieder verkopen. Ze kunnen toch niet 3 kinderen tevreden stellen en als dat nu al ruzie in de familie veroorzaakt, dan belooft dat niet veel goed als er erfenissen verdeeld moeten worden.
Je ouders vragen om jouw mening.
Dan zou ik idd aangeven hoe je erover denkt.

Zelf vind ik dat je een punt hebt.
Het is precies zo gegaan met een huis van de ouders van ex. Dat ging voor een nepprijs naar zijn broer.
Niet dat ex (of ik) daar mee zaten, maar rechtvaardig vind ik het niet.
De makelaar heeft zo te horen een schatting gedaan van de prijs die hij ervoor zou kunnen krijgen in de huidige markt, maar dat is geen officiële taxatie. Ik zou het dus laten taxeren door een erkend taxateur; als ze die prijs willen betalen is het prima, en anders kun je altijd met je ouders kijken hoe je het anders doet (schenking voor andere kinderen/in mindering op toekomstige erfenis/etc).
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
23-04-2018 12:24
Je ouders vragen om jouw mening.
Dan zou ik idd aangeven hoe je erover denkt.

Zelf vind ik dat je een punt hebt.
Het is precies zo gegaan met een huis van de ouders van ex. Dat ging voor een nepprijs naar zijn broer.
Niet dat ex (of ik) daar mee zaten, maar rechtvaardig vind ik het niet.
dat vind ik ook niet, het is feitelijk gewoon een schenking waar de andere kinderen dan ook recht op hebben. Het gaat wel over serieus geld.
Alle reacties Link kopieren
Nepprijs mag dus echt niet van de belastingdienst. Het geld is van je ouders, er is niks van TO bij. Als ze na de verkoop alles opmaken is dat hun goed recht.
Ze hoeven de andere kinderen niet te "compenseren".
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn ouders hun huis verkochten, heeft mijn nichtje het gekocht. Dat vond ik ook niet leuk, want ik was gek op dat huis en ik had er graag zelf willen wonen, maar ik kon het huis niet kopen. Helaas voor mij. Ik kon ook niet van mijn ouders verwachten dat ze daar bleven wonen tot ik wel in de goede omstandigheden was. Dus is het naar haar gegaan, en ik ben jarenlang in mijn vroegere ouderlijk huis op visite geweest bij haar (inmiddels is het contact met die kant van de familie minimaal - heeft verder niks met dit verhaal te maken). Het was gek, maar het was niet anders. Ik heb ook nooit gevonden dat ik daar een stem in had.

Als je ouders je mening vragen dan ben je natuurlijk vrij om die te geven, maar het is en blijft hun beslissing.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Even los van het gun-aspect: Als het huis onder de uiteindelijke taxatieprijs (dus niet de schatting van de makelaar) wordt verkocht, wordt dit dat niet als een schenking gezien? Ik vraag me af of het zomaar kan, maar er zijn hier vast mensen die daar meer van weten. Dat is wellicht iets om mee te nemen in het gesprek. Wanneer de verhoudingen slecht zijn, verschuift 'gunnen' al snel naar 'scheve ogen'. Je ouders mogen doen wat ze willen (binnen de wet), maar ik kan wel begrijpen dat het potentieel schenken van een halve ton aan de één en niets aan de andere twee niet lekker valt. Misschien voelen je ouders al nattigheid, aangezien ze het gesprek aangaan. Is dat gesprek trouwens incl aanhang?

Dat het verbouwen van je ouderlijk huis even slikken zou zijn, kan ik begrijpen, maar het zou dan hun huis zijn. Ieder richt zijn/haar huis in naar eigen wens en een ander gaat daar niet over. Gelukkig maar. Ik weet bvb zeker dat alle kinderen van mijn ouders hetzelfde zouden doen met het ouderlijk huis, hoeveel mooie herinneringen we er ook aan hebben.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
23-04-2018 12:26
dat vind ik ook niet, het is feitelijk gewoon een schenking waar de andere kinderen dan ook recht op hebben. Het gaat wel over serieus geld.
Dus je mag niet aan 1 kind schenken? Wij doen niet anders, 1 heeft weinig geld, de ander teveel. Ik bepaal zelf wat ik met mn geld doe.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk beslissen mijn ouders, dat staat ook al in de 1e post.

Maar mijn ouders willen dit natuurlijk zo eerlijk mogelijk doen, en het daarom eerst met alle kinderen (3) bespreken voordat ze het verkopen.

En als ik gewoon naar mijn gevoel luister denk ik : Prima als ze het willen kopen, maar het gaat gewoon de markt op, en als zij de hoogste bieder zijn, dan vind ik het best.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
23-04-2018 12:22
Wat als je zus als enige eigenaar zou worden van het huis? Zou je het dan nog een probleem vinden?

Hoe lang kent ze die vriend al eigenlijk?
Vijf jaar.

Alleen aan mijn zus zou ik geen probleem vinden. Ik vind die vriend een profiteur, ook al genoeg mee meegemaakt in het verleden.

Figuur die weinig presteert maar zichzelf fantastisch vindt. Als hij nu voor een ''koopje'' ook nog eens in het mooie huisje van mijn ouders kan gaan wonen, heeft hij weer het zoveelste geluk en krijgt hij nog meer praatjes terwijl hij helemaal niet zo veel presteert. Ik heb daar moeite mee.
Je ouders gaan verhuizen. Dat is straks niet meer hun huis. Als je dus het huis koopt voor een marktconforme prijs, dan is daar toch helemaal niets mis mee?

En ja, ze gaan het hele huis veranderen naar hun smaak en naar deze tijd. Ook jouw voormalige slaapkamer aldaar. En ze gaan in dezelfde slaapkamer slaapkamer waar nu je ouders slapen.

Er valt niets te gunnen of te verbieden.
Het is tijd voor jou om je ouderlijk huis af te sluiten en de nieuwe bewoners erin te laten wonen.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
23-04-2018 12:23
oh moeilijk. Ik weet er alles van... Ik volg jouw gevoel maar zou voorstellen dat als zus bijv. 20.000,- onder de reële waarde kan kopen, de ander kinderen dit 'vergoed' krijgen, bijv. straks vanuit de erfenis. Zo is het bij ons ook gebeurd.

Hou wel rekening met het gegeven dat als je zus koopt , zij natuurlijk vrij zijn om bijv. alles te verbouwen, dat zou een eventuele buitenstaander ook doen. Dat kan nogal pijnlijk zijn omdat jullie nu nog steeds in het 'oude' huis komen. Mijn moeder bijv. vond dat best moeilijk bij ons huis.
Zoiets kun je natuurlijk nooit vaststellen,.

Als het huis buiten de makelaar om voor een bepaald bedrag wordt verkocht, zul je nooit weten of (en zo ja hoeveel) het meer had opgebracht.

Daarnaast hoef ik helemaal geen compensatie, maar ik wil gewoon niet dat die kwijlebal in het huis van mijn ouders gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs van afstand ook zoiets gehoord. De ouders hebben er toen voor gekozen om potentiële kopers te laten bieden op het huis. Op basis daarvan konden zij bepalen wat een reële verkoopprijs is. Hoe het precies is afgelopen weet ik niet.

Het blijft altijd lastig, je krijgt snel scheve gezichten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-04-2018 12:27
Nepprijs mag dus echt niet van de belastingdienst. Het geld is van je ouders, er is niks van TO bij. Als ze na de verkoop alles opmaken is dat hun goed recht.
Ze hoeven de andere kinderen niet te "compenseren".
Wie heeft gezegd dat het een nepprijs is?

Het is geen rare prijs voor een dergelijk huis, maar ik denk wel aan de ondergrens.

Terwijl de marktomstandigheden zodanig zijn dat je best wel eens de bovengrens zou kunnen aantikken.

Daar zit al gauw een marge van enkele tienduizenden euro's tussen.
Dus je wilt dat je zus de hoofdprijs gaat betalen omdat je haar vriend een profiteur vind.
Dat vind ik behoorlijk heftig geredeneerd.

Laat je ouders met hen een prijs afspreken die door de beugel kan, maar de prijs op laten drijven omdat je het hem niet gunt, vind ik zot.
Susan schreef:
23-04-2018 12:28
Toen mijn ouders hun huis verkochten, heeft mijn nichtje het gekocht. Dat vond ik ook niet leuk, want ik was gek op dat huis en ik had er graag zelf willen wonen, maar ik kon het huis niet kopen. Helaas voor mij. Ik kon ook niet van mijn ouders verwachten dat ze daar bleven wonen tot ik wel in de goede omstandigheden was.
Dat vind ik best lullig van je ouders. Ze hadden je ook een deel belastingvrij kunnen schenken om het te laten werken. Had het als je ouders dat niet konden aan 'n vreemde verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
23-04-2018 12:34
Je ouders gaan verhuizen. Dat is straks niet meer hun huis. Als je dus het huis koopt voor een marktconforme prijs, dan is daar toch helemaal niets mis mee?

En ja, ze gaan het hele huis veranderen naar hun smaak en naar deze tijd. Ook jouw voormalige slaapkamer aldaar. En ze gaan in dezelfde slaapkamer slaapkamer waar nu je ouders slapen.

Er valt niets te gunnen of te verbieden.
Het is tijd voor jou om je ouderlijk huis af te sluiten en de nieuwe bewoners erin te laten wonen.
Nou dat is dus het leuke, want dat valt er dus wel.

Mijn ouders géven mij (en mijn broertje) een stem in deze. Ik zal deze stem ook gaan gebruiken.

Ben er alleen nog niet helemaal over uit wat ik uiteindelijk ga zeggen, maar het zal wel invloed hebben op de uitkomst.

Wil hier gewoon even toetsen hoe men er gemiddeld genomen tegenaan kijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven