Last van te aardig, te lief zijn en onzeker overkomen

26-04-2018 18:33 152 berichten
Weet even niet of dit beter onder Relaties geplaatst kan worden, of onder Psyche.

Heb al vele jaren veel last van het feit dat ik te aardig wil overkomen.
Dit voelt eigenlijk als pleasegedrag.
Mijn onzekerheid en (sociale) angsten triggeren dit ook enorm.
Tevens heeft mijn pestverleden (middelbare schooltijd) hier ook mee te maken.
Ben vaak bang om onaardig gevonden te worden en om eventueel aanvaringen te kunnen krijgen.
Vooral in vriendschappen heb ik hierin veel problemen ondervonden.
Grenzen aangeven en nee zeggen is voor mij altijd al moeilijk geweest.
Net zoals het tonen van ware gevoelens, zoals irritaties etc.
Daardoor wordt er nog weleens over mij heengelopen.
Voel me hierin erg kwetsbaar.
Wat dat betreft zou ik minder maskerend moeten zijn en authentieker en transparanter over moeten gaan komen.

Overweeg om zowel sociale vaardigheidstraining (assertiviteit etc), als CGT (cognitieve gedragstherapie) te gaan doen.

Wie herkent dit zoal?
anoniem_368547 wijzigde dit bericht op 26-04-2018 23:28
7.51% gewijzigd
Probeer gewoon eens je irritaties te laten merken, onder de noemer nee heb je ja kan je krijgen. Anderen voelen zich veel meer op hun gemak als ze aan je zien dat je gewoon jezelf bent.
Alle reacties Link kopieren
Juist mensen die te aardig proberen te doen vind ik irritant, dat komt sowieso namaak over.

Het is cliche, maar wees jezelf. Iedereen hoeft je niet aardig te vinden, en nog belangrijker: jij hoeft niet iedereen aardig te vinden. Doe je ding, en met sommige klikt het en met andere niet.

Stop giving a fuck, dan zal dat pesten ook een stuk minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk.

Ik heb daar op een bepaalde manier ook last van. Het is niet vanuit een onzekerheid. Maar een aangeleerde mensen-willen-helpen openheid waardoor ik vaak dingen spontaan beloof/doe die later eigenlijk niet zo leuk bleken te zijn en een ander beter van werd en ik juist slechter...

Ik probeer nu meer gebruikt te maken van een enthousiaste 'ik kom daar later op terug!'. (zodat ik even kan nadenken of het nu wel of niet verstandig is om dit te doen..)
Bros before hoes
Niet enorm maar heb wel de neiging als iets mis loopt (en dat gebeurt genoeg) de fout bij mij zelf te zoeken om dat ik vaak wel afwijkend ben op veel vlakken van het gemiddelde. Dan kan ik eindeloos conversaties herhalen tot in mijn slaap aan toe om het moment waar op ik de veronderstelde fout maakte, te vinden.
Ik ken zo iemand als jij van dichtbij. Echt irritant. Zeker qua communicatie. Altijd onduidelijk. Nooit zeggen wat die persoon echt wil maar wel mokken en raar reageren achteraf.. glimlachend.

Maar ook dan niet eerlijk zeggen wat er is. Altijd ruis op de lijn.
Want iedereen moet die persoon wel aardig vinden.

Strontvervelend gedrag is het.
Ik zou de link uit je openingsbericht halen. Het komt nu op mij over als je je alleen op Viva hebt aangemeld om deze blog te promoten.
Gaat toch niemand op klikken. Maar idd je word dan gestaft voor spam.
Courage-- schreef:
26-04-2018 19:18
Ik zou de link uit je openingsbericht halen. Het komt nu op mij over als je je alleen op Viva hebt aangemeld om deze blog te promoten.
:facepalm: ben er in getrapt dus
strikjemetstippels schreef:
26-04-2018 19:24
:facepalm: ben er in getrapt dus
:rofl: Wat breng jij zaken heerlijk droog!
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
26-04-2018 19:20
Gaat toch niemand op klikken. Maar idd je word dan gestaft voor spam.
Zat er een link in? Heb er inderdaad ook niet op geklikt want 'zal wel'.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nu op geklikt en wat een inspiratieloze 'oh Jee! Oh echt? Wauw! Nooit van gehoord! eye-opening! vernieuwend! boeiend! BOEIEND! BOEIEND! VERTEL MEER! BOEIEND!' blog was het.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
JXL schreef:
26-04-2018 18:33

Heb al vele jaren veel last van het feit dat ik te aardig wil overkomen.


Dus jij wil al vele jaren dat mensen jou te aardig vinden?
Mijn mening is gestippeld.
Alle reacties Link kopieren
Nee, die rol zou me niet gepast hebben. En ik had daar geen succes mee gehad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had een vriendin vroeger die daarmee veel indruk op de mannen maakte. Het maakte een ridderlijk gedrag in hen wakker. Ik weet niet of ze het daarvoor deed maar ze was echt een bang zielig vogeltje en ze vielen met bosjes voor haar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-04-2018 22:46
Ik had een vriendin vroeger die daarmee veel indruk op de mannen maakte. Het maakte een ridderlijk gedrag in hen wakker. Ik weet niet of ze het daarvoor deed maar ze was echt een bang zielig vogeltje en ze vielen met bosjes voor haar.
Maar toen !
Toen bleek dat ze het allemaal maar had gespeeld en eenmaal toen de ridders in haar macht waren bleek zij een gemene heks :proud:
Zo geel als een kanariepiet
Courage-- schreef:
26-04-2018 19:18
Ik zou de link uit je openingsbericht halen. Het komt nu op mij over als je je alleen op Viva hebt aangemeld om deze blog te promoten.
Mijn excuses; dat was zeker niet mijn bedoeling.
Wilde eigenlijk gewoon een voorbeeld aandragen; dit bleek toch echter niet handig te zijn.
anoniem_368547 wijzigde dit bericht op 26-04-2018 23:41
14.94% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
26-04-2018 19:12
Ik ken zo iemand als jij van dichtbij. Echt irritant. Zeker qua communicatie. Altijd onduidelijk. Nooit zeggen wat die persoon echt wil maar wel mokken en raar reageren achteraf.. glimlachend.

Maar ook dan niet eerlijk zeggen wat er is. Altijd ruis op de lijn.
Want iedereen moet die persoon wel aardig vinden.

Strontvervelend gedrag is het.
Kan natuurlijk ook zijn dat deze persoon last heeft van een (emotionele) blokkade oid en zich moeilijk uit in sociaal lastige situaties.
Zelf herken ik er wel iets in.
Moet wel schrijven dat ikzelf een vorm van ASS en ook nog ADD (zonder de H) heb.
Heb daardoor behoorlijk last ook van blokkades op sociaal en emotioneel vlak.
Niet met iedereen, maar met sommige personen helaas wel.
snug schreef:
26-04-2018 18:50
Probeer gewoon eens je irritaties te laten merken, onder de noemer nee heb je ja kan je krijgen. Anderen voelen zich veel meer op hun gemak als ze aan je zien dat je gewoon jezelf bent.
Dat vind ik erg sterk omschreven.
En dit wil ik ook zeker gaan proberen en mij over mijn angst en onzekerheid gaan heenzetten.
strikjemetstippels schreef:
26-04-2018 19:01
Niet enorm maar heb wel de neiging als iets mis loopt (en dat gebeurt genoeg) de fout bij mij zelf te zoeken om dat ik vaak wel afwijkend ben op veel vlakken van het gemiddelde. Dan kan ik eindeloos conversaties herhalen tot in mijn slaap aan toe om het moment waar op ik de veronderstelde fout maakte, te vinden.
Daar herken ik erg veel in.
Kan er erg ook over blijven piekeren.
essychan schreef:
26-04-2018 18:53
Juist mensen die te aardig proberen te doen vind ik irritant, dat komt sowieso namaak over.

Het is cliche, maar wees jezelf. Iedereen hoeft je niet aardig te vinden, en nog belangrijker: jij hoeft niet iedereen aardig te vinden. Doe je ding, en met sommige klikt het en met andere niet.

Stop giving a fuck, dan zal dat pesten ook een stuk minder zijn.
Hier wil ik me absoluut bij aansluiten!
strikjemetstippels schreef:
26-04-2018 19:01
Niet enorm maar heb wel de neiging als iets mis loopt (en dat gebeurt genoeg) de fout bij mij zelf te zoeken om dat ik vaak wel afwijkend ben op veel vlakken van het gemiddelde. Dan kan ik eindeloos conversaties herhalen tot in mijn slaap aan toe om het moment waar op ik de veronderstelde fout maakte, te vinden.
Wil hier nogmaals even op reageren.
Vind deze reactie namelijk zeer herkenbaar.
Ook ik heb altijd de neiging om alles op mezelf te gaan betrekken, mezelf overal de schuld van te geven etc.
Dat werkt natuurlijk absoluut niet.
Lijk erg in de ban van mijn onzekerheid en angsten
Dit verlamt mij en zodoende blijf ik maar piekeren (rumineren).
Vind toch echt van mezelf dat mijn softe houding zo snel mogelijk moet veranderen en dat ik duidelijker moet communiceren en meer van me af moet gaan bijten.
En aan pleasegedrag heb ik al helemaal geen behoefte meer.
Daarmee zet ik mezelf (onbewust) alleen maar ook in een verkeerde en zwakke positie.
Lucifermiauww schreef:
26-04-2018 19:12
Ik ken zo iemand als jij van dichtbij. Echt irritant. Zeker qua communicatie. Altijd onduidelijk. Nooit zeggen wat die persoon echt wil maar wel mokken en raar reageren achteraf.. glimlachend.

Maar ook dan niet eerlijk zeggen wat er is. Altijd ruis op de lijn.
Want iedereen moet die persoon wel aardig vinden.

Strontvervelend gedrag is het.
Ik had zo'n collega, echt het kost zoveel energie om daarmee te moeten werken.
Gevoelens en emoties opkroppen is gewoon niet goed.
Ook niet naar de buitenwereld.
Alle reacties Link kopieren
Heb je professionele hulp?

Ik ben zelf vroeger ook (vrij ernstig) gepest. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik mensen misschien niet echt snel vertrouw, dat heeft zijn nadelen. Maar ik vertrouw wel echt op mezelf. Ik heb altijd alles in mijn eentje gedaan en ben overal goed doorheen gekomen, dus waarom zou ik alles laten afhangen van wat een ander van me denkt?

Als je zo gaat denken, wordt de wereld een stuk simpeler. En dan komen de mensen vanzelf naar je toe. Althans, ik heb dat zelf wel zo ervaren. Ik heb geen bergen vrienden, maar wel een paar hele goeie.

(Het heeft me jaren gekost hoor, om er zo in te gaan staan.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven