Hoe is de band met je broer/zus?

21-05-2018 12:42 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week had ik een leuk boekje in de bibliotheek in mijn handen. Daarin werd door de schrijfster op grappige luchtige manier beschreven hoe de band met broers/zussen later evolueert. (Ik heb het in een ruk uitgelezen en ben de titel vergeten helaas)

Kort samengevat
-Zus/zus blijkt de sterkste band te zijn
-Zus/broer lijkt ook een band zonder al te veel conflicten maar toch minder hecht dan zus/zus. Het hing er ook vanaf wat voor soort partner de broer krijgt. Als je als zus een leuke klik hebt met de partner van je broer was de kans groot dat ook de band met je broer hecht blijft. Verloopt de relatie met de partner moeizaam dan was er een grote kans dat je je broer 'kwijt' raakt.
-broer/broer lijkt de minst hechte band te geven in de toekomst. Broers lijken onbewust met elkaar te concurreren zoals in carrière, sport, geld etc en zeker als de een 'geslaagd' zou zijn en de ander niet.
(Er stonden nog meer familie banden in beschreven zoals schoonmoeder/schoonzoon en - dochter etc maar dat is niet relevant voor deze topic).

Als ik naar mij eigen ervaringen kijk. Ik heb 4 broers kan ik zeggen dat de band met de ene broer beter is dan met de andere, maar dat mijn 4 broers onderling nauwelijks tot geen enkel contact met elkaar hebben.
Ook de echtgenotes van mijn broers kunnen het niet en 0,0 met elkaar vinden vanaf dag 1 en zoeken NOOIT contact met elkaar. Het gevolg is dat de neefjes en nichtjes elkaar gewoon niet of nauwelijks kennen. Dus dan klopt het bovenstaande toch een beetje.
Ik heb met elke broer wel contact en we ondernemen eea met elkaar en onze kinderen maar het is niet zo dat ik continu aan de lijn hang met mijn broers zoals sommige zussen met elkaar
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen? Klopt het bovenstaande een beetje, is de zus/zus band het sterkts en de broer/broer band het minst? Is de band die je hebt als zus met je broer anders/minder geworden nadat deze een partner kreeg of juist hechter?
hanaa wijzigde dit bericht op 21-05-2018 12:44
0.38% gewijzigd
:-o Nee joh, is voor iedereen weer anders.
snug schreef:
21-05-2018 12:43
:-o Nee joh, is voor iedereen weer anders.
Dat denk ik ook.
Daarnaast zullen er ook omstandigheden meespelen, buiten de bloedband om, waat er voor zorgt dat je hecht bent met elkaar of niet.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef: :-o Nee joh, is voor iedereen weer anders.
Ik weet het, maar ik ben gewoon een beetje benieuwd naar hoe de band is geworden tussen broers en zussen als volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
21-05-2018 12:46
Dat denk ik ook.
Daarnaast zullen er ook omstandigheden meespelen, buiten de bloedband om, waat er voor zorgt dat je hecht bent met elkaar of niet.
Zoals?
Volgens mij voelen vrouwen zich over het algemeen meer verplicht om contacten te onderhouden en aan verplichte nummertjes mee te doen.
Hoe zit het trouwens met homo's?
Hanaa schreef:
21-05-2018 12:48
Zoals?
Karakter
Intelligentie/opleidingsniveau
Interesses
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 broers en als kind was het altijd vechten met de een, en niet zo bijzonder met de ander. Dat was ook de oudste en ik de jongste.
Wel keek ik tegen de oudste op.

Nu als volwassenen klikt het met de oudste erg goed (mede door schoonzus en, vooral, de kinderen) en gaan we wel eens samen op vakantie. Maar we zijn niet zo dat we elkaar vaak knuffelen of zo close dat we samen douchen ofzo.
Dat hoor ik nl ook nog wel eens.

Met middelste is alles heel oppervlakkig. Hij heeft echter ook autisme, hoogsensitief en woont paar duizend km verderop. Vreemde eend in de bijt. We hebben nog contact met hem “omdat het je broer is”, maar zonder die factor zouden we hem niet meer in ons leven hebben. Onderdeel van zijn beperking is dat hij totaal geen interesse in een ander toont en alleen maar kan praten over zijn eigen interesses.

Mijn man heeft 4 jongere broertjes en dat klikt ook goed met elkaar. Leuk stel, als de vrouwen er niet bij zijn. Twee van de vijf zijn nl pure evil bij elkaar en verpesten het voor de rest.
Onderling zijn de relaties verschillend maar niet heel close. Je bent toch een grote stoere vent he, dan ga je niet zielig lopen doen XD
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 zus, zie haar hooguit 2x per jaar. En tussendoor hebben we eigenlijk ook nooit contact. Niet dat we ruzie hebben maar de behoefte is er langs beide kanten niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een goede band gehad met mijn broer (hij is 4 jaar ouder), ongeacht welke partner er naast hem stond.
Hij is zelfs bij mij in de straat komen wonen.

Dit betekent overigens niet dat we elke plichtmatig iedere week zien.
Kan zomaar 3 weken tussen zitten en soms 5 x in 1 week.

We hebben onze eigen humor, delen bepaalde activiteiten samen en vangen elkaars kinderen/babyfoon zo nu en dan op.
We werken allebei onregelmatig (dag avond nacht) waardoor we bepaalde dingen van elkaar begrijpen denk ik.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook aan het karakter ligt.
Mijn broer is nogal egocentrisch , leeft in een eigen wereldje en kan zich moeilijk inleven in iemand die anders denkt.
Nu heeft hij een vriendin , die behoorlijk en regelmatig teveel alcohol schijnt te drinken.En de volgende dag uiteraard spijt heeft.Tja need i say more?Zulke drinkers zijn sterren in het ophouden van de schone schijn.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 21-05-2018 13:01
26.07% gewijzigd
hier 2 zussen. met allebei erg goede band, al spreken we elkaar niet dagelijks (wel whatsapp groepje dus regelmatig contact) zie de een wekelijks, de ander maandelijks (afstand). van beide weet ik zeker dat als puntje echt bij paaltje komt zij de meest belangrijke personen in mijn leven zijn. grote crises, groot geluk: dan komt de zussenband meteen naar boven en zijn we 1 blok richting de wereld. die zekerheid is heel waardevol. ik kan altijd op ze terugvallen.

verder met beide heel verschillende band. met de 1 zit ik veel meer op 1 lijn qua dagelijks leven, vakanties ed, met de ander kan ik veel beter feesten en spannendere dingen doen.
bii de een irriteer ik me aan haar moraalriddergedrag en bij de ander aan haar stresserigheid en gedoe altijd.
heerlijk hoe die kleine irritaties doorspelen en je met niemand daar zo goed over kan praten en lachen als met je zussen.

samenvattend: ik vind ze geweldig mijn zussen. ze zijn mijn vangnet, ze kennen me door en door en ze zijn me enorm dierbaar!
Ik heb 1 broer, 2 jaar jonger dan ik maar wel n kop groter. We hebben gescheiden ouders en waren vroeger al echt een eenheid. Gingen ook overal samen heen etc.

Nu we volwassen zijn hebben we alletwee een heel ander leven maar de band tussen ons is nog net zo sterk als vroeger Gaan ook regelmatig samen op reis, en kunnen echt goed en lang praten en ook veel lol hebben. Dus ja ik bof met mijn broertje !
Hanaa schreef:
21-05-2018 12:47
Ik weet het, maar ik ben gewoon een beetje benieuwd naar hoe de band is geworden tussen broers en zussen als volwassenen.

Nu betere band met mijn broertje dan vroeger toen we kind waren.
Hanaa schreef:
21-05-2018 12:48
Zoals?
Waar iedereen uiteindelijk woont
Persoonlijke aansluiting/interesses/levens visie
Jeugd/ opvoedingsbeleving
Aanhang
VOlgens mij is er geen algoritme wat je los kunt laten op familiebanden.
Alle reacties Link kopieren
hamaika schreef:
21-05-2018 12:56
Ik heb 1 broer, 2 jaar jonger dan ik maar wel n kop groter. We hebben gescheiden ouders en waren vroeger al echt een eenheid. Gingen ook overal samen heen etc.

Nu we volwassen zijn hebben we alletwee een heel ander leven maar de band tussen ons is nog net zo sterk als vroeger Gaan ook regelmatig samen op reis, en kunnen echt goed en lang praten en ook veel lol hebben. Dus ja ik bof met mijn broertje !
Wat leuk om te horen.
Ik heb zelf ook een dochter en een zoon die bijna 2 jaar schelen en hoop dat ze de band die ze nu hebben ook behouden
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-05-2018 12:53
Ik heb 1 zus, zie haar hooguit 2x per jaar. En tussendoor hebben we eigenlijk ook nooit contact. Niet dat we ruzie hebben maar de behoefte is er langs beide kanten niet.
Hadden jullie als kind wel een hechte band?
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-05-2018 12:53
Ik heb 1 zus, zie haar hooguit 2x per jaar. En tussendoor hebben we eigenlijk ook nooit contact. Niet dat we ruzie hebben maar de behoefte is er langs beide kanten niet.
Hadden jullie als kind wel een hechte band?
Ana_Isabel2 schreef:
21-05-2018 12:59
Waar iedereen uiteindelijk woont
Persoonlijke aansluiting/interesses/levens visie
Jeugd/ opvoedingsbeleving
Aanhang
Met de sibling die het verst weg woont (150km) heb ik toch nog steeds de beste band. We skypen en bellen veel. Ik denk dat persoonlijke levensvisie voor ons de basis is van onze ban.
Alle reacties Link kopieren
Kippenmama schreef:
21-05-2018 12:51
Ik heb 2 broers en als kind was het altijd vechten met de een, en niet zo bijzonder met de ander. Dat was ook de oudste en ik de jongste.
Wel keek ik tegen de oudste op.

Nu als volwassenen klikt het met de oudste erg goed (mede door schoonzus en, vooral, de kinderen) en gaan we wel eens samen op vakantie. Maar we zijn niet zo dat we elkaar vaak knuffelen of zo close dat we samen douchen ofzo.
Dat hoor ik nl ook nog wel eens.

Met middelste is alles heel oppervlakkig. Hij heeft echter ook autisme, hoogsensitief en woont paar duizend km verderop. Vreemde eend in de bijt. We hebben nog contact met hem “omdat het je broer is”, maar zonder die factor zouden we hem niet meer in ons leven hebben. Onderdeel van zijn beperking is dat hij totaal geen interesse in een ander toont en alleen maar kan praten over zijn eigen interesses.

Mijn man heeft 4 jongere broertjes en dat klikt ook goed met elkaar. Leuk stel, als de vrouwen er niet bij zijn. Twee van de vijf zijn nl pure evil bij elkaar en verpesten het voor de rest.
Onderling zijn de relaties verschillend maar niet heel close. Je bent toch een grote stoere vent he, dan ga je niet zielig lopen doen XD
Dat laatste....herkenbaar bij mijn broers. De partners moeten niks van elkaar hebben waardoor ook de broers geen enkel contact meer met elkaar hebben
Zwangerschappen en andere belangrijkere gebeurtenissen worden alleen aan mijn ouders en aan mij meegedeeld. Met als mededeling erbij dat ze ook niet willen dat de partners en de ándere broers op de hoogte mogen worden gebracht van elkaar leven...dat allemaal omdat de partners van mijn broers een schurfthekel aan elkaar hebben.
Als kinderen konden mijn zusje en ik absoluut niet door een deur. Hoe ouder we werden, hoe beter het ging. Samen stappen enzo. Nu zijn we echt volwassen, zijn onze levens heel verschillend, maar kunnen niet zonder elkaar. We lopen absoluut de deur niet bij elkaar plat, hebben ook niet dagelijks contact, maar we zijn er door dik en dun voor elkaar.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-05-2018 13:09
2.18% gewijzigd
*Judy* schreef:
21-05-2018 13:03
Met de sibling die het verst weg woont (150km) heb ik toch nog steeds de beste band. We skypen en bellen veel. Ik denk dat persoonlijke levensvisie voor ons de basis is van onze ban.
Wat fijn zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
21-05-2018 12:55
Ik heb altijd een goede band gehad met mijn broer (hij is 4 jaar ouder), ongeacht welke partner er naast hem stond.
Hij is zelfs bij mij in de straat komen wonen.

Dit betekent overigens niet dat we elke plichtmatig iedere week zien.
Kan zomaar 3 weken tussen zitten en soms 5 x in 1 week.

We hebben onze eigen humor, delen bepaalde activiteiten samen en vangen elkaars kinderen/babyfoon zo nu en dan op.
We werken allebei onregelmatig (dag avond nacht) waardoor we bepaalde dingen van elkaar begrijpen denk ik.
Super dat je nog in elkaars leven zo betrokken blijft.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-05-2018 12:57
Nu betere band met mijn broertje dan vroeger toen we kind waren.
Hoe kun je dan nu de band beschrijven? Ondernemen jullie soms iets samen, veel bellen etc?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven