Benauwd van mijn (soort-van) ex

22-05-2018 11:23 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover (overdrijf ik? Pak ik het verkeerd aan?) en ik wil dit gewoon ook even van me afschrijven:
Een half jaar terug heb ik het “uitgemaakt” met iemand waar ik een paar maanden mee aan het daten was. “Uitgemaakt” staat tussen aanhalingstekens, omdat we niet officieel een relatie hadden, maar er voor hem veel gevoelens in het spel waren. Hij was klaar om het al officieel een relatie te noemen binnen onze vriendenkring etc., had zijn zus al uitgebreid over me verteld, terwijl ik het veel rustiger aan wilde doen en ik ondertussen langzaamaan steeds meer besefte dat ik zijn gevoelens niet deelde. We hebben een lang gesprek gehad waarin ik heel openhartig ben geweest, maar waarin ik hem ook heb verteld dat ik het oprecht jammer zou vinden als we elkaar niet meer zouden spreken hierna of geen vrienden meer konden zijn. Hij wilde eerst wat gepaste afstand, wat ik begreep. En hij biechtte in datzelfde gesprek op dat hij al een tijdje smoorverliefd is (we kenden elkaar een beetje half, nog voordat hij me op de 1e date vroeg). Na dit gesprek voelde ik me opgelucht en verdrietig tegelijkertijd, maar ik wist dat het dit het juiste besluit was.

Fast forward, we zijn nu ongeveer een half jaar verder. We zijn “vrienden”. Dat komt erop neer dat hij ca. elke 2 weken wil afspreken, terwijl ik het erg afhoud, omdat ik 1) het druk heb; 2) mijn beste vriendinnen niet eens zo vaak zie; 3) “vrienden blijven” was vooral bedoeld om het niet awkward te maken als we elkaar weer zien (we hebben deels overlappende vriendenkringen en zien elkaar regelmatig op huisfeestjes en diners; en ik zie met name zijn zus vaak op feestjes), en op zijn tijd een gezellig gesprek leek me leuk, omdat hij en ik oprecht goed met elkaar kunnen praten en lachen. Bovendien vraag ik me regelmatig af of hij niet gewoon nog steeds verliefd is en hoop houdt. Een voorbeeld: toen het een paar maanden geleden erg sneeuwde, stuurde hij me ineens foto’s van zijn wandeling langs de grachten. Heel mooi, maar dat doen random vrienden toch niet zomaar? En hij laat bijvoorbeeld de beslissing om wel/niet naar een event te gaan erg afhangen van of hij mij daar wel/niet gaat kunnen spreken. Hij heeft elk gesprek van het afgelopen halfjaar geïnitieerd. Hij kwam er laatst achter dat ik een of andere cursus doe waarvoor ik naar een andere stad afreis en toen wilde hij ineens ook diezelfde cursus gaan doen. Hij stuurt me soms een whatsapp-berichtje om te reageren op een random politieke/sociale post op facebook waar ik dan op heb gereageerd, om er privé een gesprek over te gaan hebben. Van dat soort dingen.

Het is een schat van een jongen en ik wil het absoluut niet awkward maken en ik wil vriendelijk blijven, maar hij komt erg in mijn space. Wat moet ik hiermee zonder bot tegen hem te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem laten lezen wat je zojuist hebt geschreven?
Alle reacties Link kopieren
"je bent een schat van een jongen en ik wil het niet awkward maken maar je komt nog erg in mijn space, ik ga ons contact dus op een lager pitje zetten dan weet je dat"
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat jij even heel duidelijk je grenzen aan moet geven
En als hij niet snapt wat 'gewoon vrienden' inhoudt, kan hij dat dus niet aan.
Dan kun je het beter duidelijker 'uit' maken
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening, en ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken etc. Maar alsnog puur mijn aannames: Hij is nog steeds smoorverliefd op jou. En hij heeft blijkbaar nog steeds de "hoop" dat jij nog eens "het licht gaat zien" Oftewel, dat jij door gaat krijgen hoe goed hij is voor jou en je eindelijk ook echt verliefd wordt.

Dus ja, hij komt zo erg in jouw space als dat jij toelaat. Omdat jij in zijn ogen de deur op een kier open houdt door jouw idee van "vrienden blijven". Daardoor kan hij dus niet van jou afkicken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Je had geen afspraakjes meer met hem moeten maken. Je moedigt hem daarmee toch aan? Neem ook geen etentjes en geschenken aan mocht hij daarmee aan komen zetten.

Voortaan "nee" dus en niet zwichten omdat je hem toch wel een beetje leuk vindt.

Hij gaat je toch wel haten als hij zich realiseert dat je hem echt niet wil. Langzaamaan begrijpt hij dan dat je hem echt afgewezen hebt en als reactie daarop zet hij zich tegen jou af.

Vroeger heeft een afgewezen verliefde jongen me onmogelijk proberen te maken. Hij hield nog nét niet zijn voet uitgestoken als ik langs hem heen moest maar de harde spottende commentaren als ik bijvoorbeeld een fout maakte waren niet van de lucht.

Dat hoort bij het zich losmaken. Daar moet je tegenkunnen, Niet de geit en de kool willen sparen.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 22-05-2018 11:54
52.55% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Ik snap dat vrienden blijven na het uitmaken nooit zo. Die jongen is dus verliefd en zit nu in de friendzone. Dat is toch hartstikke pijnlijk? Beter kun je het contact helemaal verbreken. Een vriendschap is niet mogelijk als er één gevoelens heeft.
Je bent dus geen vrienden met hem. Zo gedraag je je niet in iedergeval. Maak hem dan ook duidelijk dat je geen vrienden wilt zijn, want je gedrag naar hem toe is niet eerlijk.
En dat ‘te druk’ is een slap excuus. Niemand is te druk. Het is slechts een excuus, om aan te geven welke positie iemand heeft op jouw prioriteitenlijst.
Verbreek het contact, want dat is voor beiden makkelijker. Ik denk dat je hem nu alleen maar kwetst.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-05-2018 11:36
Ik snap dat vrienden blijven na het uitmaken nooit zo.
+1
En ik vraag me af in hoeveel van de gevallen de vraag "ik hoop dat we vrienden kunnen blijven" echt gemeend is.

Beter zeg je "ik hoop dat we zonder ruzie en in goede verstandhouding uit elkaar kunnen gaan. Ik zou het spijtig vinden als we hierna niet meer door een deur zouden kunnen."
Alle reacties Link kopieren
Je wil geen vrienden blijven, maar kennissen. Dus benoem precies wat je wil, zoals in je OP. Dikke kans dat hij al het contact verbreekt om over je heen te komen. En dat is ook verstandig van hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou blijven doen wat je doet.

Jij bent duidelijk geweest dat je geen relatie wil. Dat hij dat nog wil en hoop fantaseert is erg vervelend voor hem. Maar hij zal dat zelf moeten gaan inzien/veranderen/afsluiten. En dat gebeurd met de tijd.

In de tussen tijd zoveel of zo weinig vrienden zijn als voor jou goed voelt. Als je op je gevoel afgaat zal het met de tijd vanzelf afsterven, mogelijk een oprechte vriendschap worden of niet. 'Aan het lijntje gehouden worden/deur op een kier' is rare praat om vrouwen schuld aan te praten voor enkel aardig te zijn tegen mensen.
Doe gewoon zoals je tegen elk persoon zou doen. En als hij of anderen praat gaan uitslaan van 'aan het lijntje houden' dan stop je even met een normaal en aardig mens zijn, geef je ze wat ze kennelijk willen; een dikke middelvinger.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Bij een normale redelijk populaire jongen met gemiddelde contacten werkt het wel om "kennissen" te blijven maar zo'n stiller type die zijn enige soulmate in je zag en nu niet meer aanhankelijk mag zijn? Die begrijpt de boodschap gevoelsmatig niet meteen.

Dus iedereen zou dan een andere aanpak nodig hebben. Dan moet je een halve psycholoog zijn op je 18de. Ik ga dan toch maar voor eenvoudig en zakelijk afwijzen en zal hem niet omzichtig gaan behandelen alsof hij niet tegen een afwijzing kan.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerlijk zeggen dat je merkt dat vrienden blijven niet werkt, om de redenen die je in de openingspost zelf noemt. En dan het contact verbreken. Is voor die jongen ook beter, hij is nog smoorverliefd en blijft op deze manier hoop houden.
sinnombre schreef:
22-05-2018 11:37
Je bent dus geen vrienden met hem. Zo gedraag je je niet in iedergeval. Maak hem dan ook duidelijk dat je geen vrienden wilt zijn, want je gedrag naar hem toe is niet eerlijk.
En dat ‘te druk’ is een slap excuus. Niemand is te druk. Het is slechts een excuus, om aan te geven welke positie iemand heeft op jouw prioriteitenlijst.
Verbreek het contact, want dat is voor beiden makkelijker. Ik denk dat je hem nu alleen maar kwetst.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
StefBros schreef:
22-05-2018 12:05
Ik zou blijven doen wat je doet.

Jij bent duidelijk geweest dat je geen relatie wil. Dat hij dat nog wil en hoop fantaseert is erg vervelend voor hem. Maar hij zal dat zelf moeten gaan inzien/veranderen/afsluiten. En dat gebeurd met de tijd.

In de tussen tijd zoveel of zo weinig vrienden zijn als voor jou goed voelt. Als je op je gevoel afgaat zal het met de tijd vanzelf afsterven, mogelijk een oprechte vriendschap worden of niet. 'Aan het lijntje gehouden worden/deur op een kier' is rare praat om vrouwen schuld aan te praten voor enkel aardig te zijn tegen mensen.
Doe gewoon zoals je tegen elk persoon zou doen. En als hij of anderen praat gaan uitslaan van 'aan het lijntje houden' dan stop je even met een normaal en aardig mens zijn, geef je ze wat ze kennelijk willen; een dikke middelvinger.
goede post dit... wat jij TO, ben je er nog of staan we op een laag pitje :hihi:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
StefBros schreef:
22-05-2018 12:05
Ik zou blijven doen wat je doet.

Jij bent duidelijk geweest dat je geen relatie wil. Dat hij dat nog wil en hoop fantaseert is erg vervelend voor hem. Maar hij zal dat zelf moeten gaan inzien/veranderen/afsluiten. En dat gebeurd met de tijd.

In de tussen tijd zoveel of zo weinig vrienden zijn als voor jou goed voelt. Als je op je gevoel afgaat zal het met de tijd vanzelf afsterven, mogelijk een oprechte vriendschap worden of niet. 'Aan het lijntje gehouden worden/deur op een kier' is rare praat om vrouwen schuld aan te praten voor enkel aardig te zijn tegen mensen.
Doe gewoon zoals je tegen elk persoon zou doen. En als hij of anderen praat gaan uitslaan van 'aan het lijntje houden' dan stop je even met een normaal en aardig mens zijn, geef je ze wat ze kennelijk willen; een dikke middelvinger.
Zo waar dit (dat hele gedoe met het schuldgevoel), bedankt! Gelukkig heeft hij zulke praat niet uitgeslagen..
Alle reacties Link kopieren
mma90 schreef:
22-05-2018 12:43
Zo waar dit (dat hele gedoe met het schuldgevoel), bedankt! Gelukkig heeft hij zulke praat niet uitgeslagen..
oooh, je wil gewoon je gelijk halen
Je vraagt helemaal niet naar de beste oplossing, je wil alleen even horen, dat jij niks verkeerd doet
Joh zegt dat dan. Scheelt een boel mensen met serieus reageren
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
22-05-2018 12:18
Bij een normale redelijk populaire jongen met gemiddelde contacten werkt het wel om "kennissen" te blijven maar zo'n stiller type die zijn enige soulmate in je zag en nu niet meer aanhankelijk mag zijn? Die begrijpt de boodschap gevoelsmatig niet meteen.

Dus iedereen zou dan een andere aanpak nodig hebben. Dan moet je een halve psycholoog zijn op je 18de. Ik ga dan toch maar voor eenvoudig en zakelijk afwijzen en zal hem niet omzichtig gaan behandelen alsof hij niet tegen een afwijzing kan.
Oef, klink ik 18? Ik ben toch wel een decennium ouder dan dat…
Maar je hebt zeker een goed punt. Hij heeft wel een redelijke vriendenkring en hij komt vaak bekenden tegen, maar het is inderdaad een gevoelig iemand. Ik hoop niet dat hij denkt zijn (enige) soulmate in me gevonden te hebben.

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik echt niet omzichtig ben geweest, ook al vind ik afwijzingen altijd moeilijk. Ik ben duidelijk geweest en heb ook iets gezegd in de trant van "ik kan het nu afbreken of over een half jaar of twee jaar, het verschil zal hem vooral zitten in de pijn die we eraan over houden. Maar in alle gevallen zie ik dit niet werken".
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-05-2018 12:24
Ik zou eerlijk zeggen dat je merkt dat vrienden blijven niet werkt, om de redenen die je in de openingspost zelf noemt. En dan het contact verbreken. Is voor die jongen ook beter, hij is nog smoorverliefd en blijft op deze manier hoop houden.
Ja, soms vrees ik dat dit het beste zou zijn. Het zijn wel vaak van die "net niet genoeg" dingen, zoals met die foto's die hij stuurt. Net niet genoeg om er op dat moment over te beginnen of op dat moment het contact te verbreken. En er een apart gesprek over te beginnen, maakt alles ook weer extreem ongemakkelijk. Ik wil af en toe gewoon dat hij uit mijn space gaat.
Turquasi, jouw 1e bericht is misschien wel ideaal om een keer tegen hem te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-05-2018 12:46
oooh, je wil gewoon je gelijk halen
Je vraagt helemaal niet naar de beste oplossing, je wil alleen even horen, dat jij niks verkeerd doet
Joh zegt dat dan. Scheelt een boel mensen met serieus reageren
Ik denk niet dat dit een kwestie is van gelijk/ongelijk. Ik erkende gewoon even dat ik me begrepen voelde.
mma90 schreef:
22-05-2018 12:43
Zo waar dit (dat hele gedoe met het schuldgevoel), bedankt! Gelukkig heeft hij zulke praat niet uitgeslagen..
Dat is helemaal niet waar hoor. Je haalt er gewoon de post uit die jou het meeste bevalt.

Wees duidelijk tegen die man en neem afstand.
Alle reacties Link kopieren
Die gast is verliefd op jou daar kan je geen “vrienden” mee blijven. Hou op hem te kwellen.
Als je zelf al moeite hebt met aanduiden wie hij is voor jou (soort-van ex?) en hij mag wel vrienden zijn volgens jouw woorden maar geen vriendschappelijke toenadering zoeken, hoe moet hij het dan in vredesnaam weten?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft zijn contact dingen, zoals die foto's sturen bijvoorbeeld.
In hoeverre doe jij zelf wel eens dat soort dingen naar iemand die voor jou een vriendin is?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
22-05-2018 13:48
Wat betreft zijn contact dingen, zoals die foto's sturen bijvoorbeeld.
In hoeverre doe jij zelf wel eens dat soort dingen naar iemand die voor jou een vriendin is?
Dat doe ik zeer zelden. Ik zit wel in een paar appgroepen waarin we regelmatig grappige of herkenbare memes ofzo naar elkaar sturen. Zelden stuur ik iets omdat het "gewoon mooi" is. Als ik iets stuur omdat het me even aan de ander deed denken, gaat dat echt om de intimi.
Misschien zit er gewoon een verschil in hoe intensief zijn vriendschap vs. mijn vriendschap is en over-interpreteer ik het vanwege onze geschiedenis, dat kan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven