Hoe kom ik van dat jaloerse gevoel af?

25-05-2018 00:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
in het kort;

nu een maand aan het daten met een schat van een jongen. Voor het eerst in een lange tijd voelt het erg goed en vertrouwd. Deze jongen is van caraïbische afkomst en zelf heb ik ook veel vrienden die van de caraïben komen en ken ik de cultuur inmiddels wel goed. Echter ben ik best een jaloers persoon en merk ik dat sommige dingen niet helemaal matchen qua cultuur en moet ik soms wennen.

Als voorbeeld;

- Hij heeft veel vriendinnen en slaapt daar soms ook na het afspreken meestal in groepsverband (hij ziet ze als zussen).
- Intiem dansen met iemand beschouwt hij als niet seksueel en het zou dus best een keer voor kunnen komen dat hij met iemand anders danst dan alleen 'zijn partner'.

Dit zijn kleine dingen waarvoor ik het in de toekomst niet de relatie zou uitmaken maar wat me wel stoort.

Ik heb geleerd uit vorige relaties dat teveel jaloers zijn echt een relatie kapot kan maken soms zonder echte aanleg. Ik probeer hierin dus wat soepeler te worden. Ik blijf wel bij mijn eigen grenzen wanneer het aankomt op zoenen of seks bijvoorbeeld dan zou ik de relatie beeindigen.

Het storende eraan vind ik dat wanneer hij zijn mening over dit soort kleine bepaalde dingen uitspreekt die niet matchen bij mijn denkwijze krijg ik toch een naar gevoel en blijf ik hier dan toch mee zitten. Hoe kom ik van dit gevoel af? Ik herken dit gevoel van vorige relaties. Dat nare gevoel voel ik in mn buik terwijl mijn verstand zegt dat ik me niet zo moet aan stellen. Ik wil namelijk niet weer een jaloerze dramaqueen worden want buiten dit zit alles goed tussen ons en ben ik voor het eerst in tijden weer verliefd.

Graag tips
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet 100% van uitgaan dat hij die vriendinnen ziet als zussen. Vindt hij het ook oke als jij bij vrienden blijft slapen of intiem danst met een andere man?
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
25-05-2018 00:49
Ik zou er niet 100% van uitgaan dat hij die vriendinnen ziet als zussen. Vindt hij het ook oke als jij bij vrienden blijft slapen of intiem danst met een andere man?

Ja dit vind hij andersom ook oké.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook dat soort vriendschappen. Zie het probleem ook niet. Geef hem de voordeel van de twijfel?
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan zit er niets anders op dan eraan wennen. Zoek een manier om ermee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als hij ook van caribische zeevruchten houd zou ik me toch zorgen gaan maken dat hij niet iemand anders zijn mossel aan t eten is.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat deze heren niet bepaald monogaam zijn?
Zijn gedrag zal best een cultuur- dingetje zijn. Net als het volgende (knip en plak - scientas.nl over monogamie):
"In West-Afrikaanse en Caribische culturen zie je een patroon van mannen die vaak korte relaties hebben met vrouwen. Uit deze relaties komen kinderen voort, maar de mannen bekommeren zich niet zo om die kinderen."
Alle reacties Link kopieren
Tja ga eens naar zo'n dansfeestje. Ik persoonlijk vind het ook ontzettend saai als ik de hele avond alleen maar met mijn partner dans. Ik weet niet precies welke intieme dansen hij doet, maar als het iets is als bachata en kizomba, tja daar zit bij 95% van de mensen ook niets seksueels achter.
Je kan niet gaan voor caraibische looks en dan verwachten dat hij zich als een brave Nederlandse plattelandsjongen gedraagt.
Alle reacties Link kopieren
4flyawaybirdie4 schreef:
25-05-2018 00:50
Ja dit vind hij andersom ook oké.
Totdat je het daadwerkelijk doet.

Je buikgevoel is belangrijk en als je zorgeloos verliefd bent zou je buikgevoel ook goed moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
In een relatie is het geven en nemen. Jij zult dus enerzijds moeten accepteren dat hij bepaalde normen en waarden heeft. Andersom kan hij natuurlijk ook best een beetje rekening met jou houden. Ik zou proberen of je er samen een middenweg in kunt vinden die voor jullie beiden goed voelt.
Als dat niet lukt, zie ik het somber in. Want minder jaloers worden is erg lastig denk ik. Je kunt het gevoel wel negeren natuurlijk. Maar het gevoel zelf blijft. En dat gaat aan je vreten.
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft niets met cultuur te maken. Ik was een salsa-meisje en mijn vriendje uit die regio pikte dat soort dingen echt niet van mij.

Eerlijk gezegd denk ik dat je vriendje wel de lusten wil van de relatie maar niet de lasten. Dat dansen is nog 1 ding maar slapen bij anderen en jou wijs maken dat er niets gebeurd...mijn hemel wanneer je dat gelooft is het bord voor je kop wel heel groot.

De enige plek waar het weleens voor kwam was in ons dansteam (ik zat in show groep) dat je bij drukke weekenden met veel trainen en optreden bij elkaar logeerden voor nachtrust en tijdswinst maar dan opereer je nog als groep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
4flyawaybirdie4 schreef:
25-05-2018 00:50
Ja dit vind hij andersom ook oké.
Vind jij dit ok?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jullie normen en waarden verschillen. Dat is best een fundamenteel issue. Je zou het hier nu niet om uitmaken, maar dat zou het op termijn best wel kunnen, na eerst een hoop gedoe en verdriet te hebben ervaren,
lila01 schreef:
25-05-2018 00:49
Ik zou er niet 100% van uitgaan dat hij die vriendinnen ziet als zussen. Vindt hij het ook oke als jij bij vrienden blijft slapen of intiem danst met een andere man?
Vind dat altijd heel bijzonder, die vraag. Hoezo maakt dat wat uit.

Zeg dat hij dat oke vind... moet TO dat dan ook? Mag ze zelf bepalen wat ze wel en niet prettig vind?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou geen man willen die bij andere vrouwen slaapt en intiem met andere vrouwen danst; daar zou ik helemaal niet van gediend zijn.

Als hij dat doet dan vindt hij dat kennelijk fijn en trekt hij zich niet veel van jou aan. Hij wil dus dat jij verandert en wil niet veranderen voor jou.

Meestal hebben mannen juist veel over voor de vrouw waar ze ondersteboven van zijn. Ze houden op met roken, poetsen drie keer per dag hun tanden, snuffelen onder hun oksels of ze nog fris zijn, dragen geen witte sokken, kijken niet opzichtig naar andere vrouwen. Allemaal om hun grote liefde een plezier te doen en zo hun kans op hun hoofdprijs te vergroten. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hij windt jou al om zijn vinger dus hij hoeft helemaal niet te veranderen. En ga jij er vandoor, dan neemt hij een andere voor zolang het duurt.
beetjegek schreef:
25-05-2018 06:43
Je weet dat deze heren niet bepaald monogaam zijn?
Je ziet die types vaak bij "Cheaters". Hij zet de bloemetjes buiten en vindt dat ze zeurt als hij een collegaatje naait. Zij gaat dan enorm tegen hem tekeer waarbij ze zijn geslachtsdelen beschimpt en gaat op de vuist met haar concurrente die natuurlijk een bitch en een hoer is maar als hij trouw belooft gaat ze toch naar hem terug.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Los van of het de caribische cultuur is of niet, lukt het jullie om het er over te hebben met elkaar? Dus niet in the heat of the moment, maar op een rustiger moment aangeven wat je jaloers maakt? Kun je ook strategieën bedenken die het jullie samen makkelijker maken om met jouw jaloerse gevoel om te gaan?

Voorbeeld uit mijn eigen relatie: ik ben niet zo jaloers aangelegd, maar voelde laatst toch een knoop in mijn maag toen hij in zijn eentje naar de club ging. Mij helpt het om het op een rustige manier te zeggen ('Ik merk dat ik er een beetje jaloers van word). Ik vroeg hem toen om mij ergens op de avond een appje te sturen hoe het was en als hij veilig thuis was. Voor mij is het fijn om te weten dat hij daar aan mij denkt. Ik kon mijn jaloerse gevoel zo loslaten, zonder manipulatief te zijn of restricties op te leggen. Hij was cooperatief en deed zijn best om mijn gevoel serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Jij herkent het probleem bij jouwzelf. Nu aan jou de keuze of jij denkt de rest van jouw leven met dat gevoel te kunnen leven.
Zo niet, dan is dit type partner niet geschikt voor jou.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven