Geen zin meer in eeuwigdurende drama van broertje

03-06-2018 18:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kort verhaal, probeer ik althans.

Wij waren vroeger met vieren thuis, iets oudere zus, ik, twee jongere broertjes.
Één van de twee jongere broertjes overleden (zelfdoding) Later zus overleden (kanker)
Eindstand voor nu, broertje en ik over.

Ik had een enorme band met twee overledene, een stuk minder met overgebleven.
Broertje behandelt me zoals het hem uitkomt. Heeft ie me nodig, hoor ik het. Doe of zeg ik niet wat hij wil, zet ie me aan de kant.

Vanuit schuldgevoel vind ik dat ik hem moet helpen, dat heb ik bij de anderen tenslotte ook jarenlang en als vanzelfsprekend en met liefde gedaan.
Vanuit m’n gevoel nu, ik wil niet, niet op deze manier, niet weer, niet als stront behandeld worden. Flikker op, ben blij dat ik mijn eigen leven op de rit heb, heb geen zin in drama. Als ik je echt ergens mee kan helpen, dan graag! Als ik op elk willekeurig moment lastig gevallen word met depressieve buien (en ik mag de hulpverleners niet bellen) en buiten dat gooi je de hoorn erop wanneer het jou uit komt, dan flikker op.

Dat denk ik steeds vaker, FLIKKER OP!
Dat voelt egoïstisch, is het waarschijnlijk ook.
En ik wilde het gewoon even kwijt.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
Grenzen aangeven
Mensen die niet geholpen willen worden kun je niet helpen. Bewaak je eigen grenzen. Soms moet je gewoon wat afstand nemen, ook al is dat moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, ‘tot hier en niet verder’
Ben ook geen hulpverlener tenslotte.
Ben er zo ontzettend klaar mee.
Nog eentje dan!
Ik vind je niet egoïstisch. Je mag best ook aan jezelf denken!
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben ook een behoorlijke historie, zo te lezen. Waarschijnlijk ga je er allebei op zo'n andere manier mee om, dat je elkaar niet meer vindt daarin. Vervelend dat je twee dierbaren zo jong verloren bent.

En, los van je gedeelde historie, iemand die over jouw grenzen gaat, mag je dit aangeven. Ook al is het naaste familie. Dat maakt het misschien lastig, maar probeer te zoeken naar welke vorm van contact jij wel wenst en hou je aan die grens. Laat hem weten wat je wel en niet prettig vindt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen verplichting naar hem omdat je je andere broer en je zus ook geholpen hebt. Met hen had je blijkbaar een band en was die steun ook wederzijds. Met dit broertje heb je een minder goede band, en kennelijk heeft hij andersom ook niet het gevoel dat hij de hele tijd maar voor jou klaar moet staan omdat je toevallig zijn zus bent.

Dus nee, je bent niet egoïstisch.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen dat ik niet persé egoïstisch ben. M’n vriendinnen zeggen het ook, m’n vader (die vertel ik niet alles van m’n frustratie) zegt dat m’n broertje echt moeilijk is.

Soms, te vaak eigenlijk, gebeurt wat gisteren weer gebeurde. Als ik m’n frustratie in cijfers uit kan drukken zit ik in no time op level 10+ >:-(
Dan ben ik in staat om m’n telefoon door het raam naar buiten te flikkeren terwijl ik helemaal zo niet ben. Maar geef me 3 minuten m’n broertje aan de lijn en m’n dag is verziekt. Wat ik dan ook weer zo vreselijk van mezelf vind dat ik nog bijna een hekel aan mezelf begin te krijgen.

En dan denk ik.... hij kan er ook niks aan doen, heeft er ook niet om gevraagd. Maarja, dat heb ik ook niet! Maar nooit, écht nooit komt er een berichtje of telefoontje met de vraag hoe het met mij gaat, of met m’n nieuwe baan, of met m’n aanstaande huwelijk, of met m’n dochter of dieren, niks nakka nade noppes.
Nog eentje dan!
Als het niet klikt, hoef je geen contact te onderhouden. Als het je alleen maar ellende brengt is hij het dan wel waard?
Zeg je er wel eens wat van?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zeg er eigenlijk nooit iets van, ik denk dat schuldgevoel me parten speelt. Met mij gaat het goed, ik ben gelukkig, hij niet en het lukt hem niet dat te veranderen. Ik vind het steeds moeilijker worden om met hem om te gaan.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je helemaal niet egoïstisch. Het klinkt als eenrichtingsverkeer. Dan houdt het vanzelf ergens op he.
Je bent hem niks verschuldigd. Er zijn grenzen. Als jij enkel een wrang gevoel overhoudt aan het contact, bouw het dan af.
Alle reacties Link kopieren
Late update, maar uiteindelijk, na weer vele treurige telefoontjes, veel verwijten en gekke berichten heb ik na de laatste enorme egoïstische reactie van m’n broertje gezegd tegen hem dat hij maar verder moet gaan zonder mij.

Daarna voelde ik me enorm schuldig maar inmiddels ervaar ik de rust die het geeft en dat is wel prettig eerlijk gezegd....
Jammer, had het graag anders gezien maar het wil nou eenmaal echt niet.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
Dit hoeft ook niet per se te betekenen dat er nooit meer contact komt he? Gewoon voor nu even rust en je ziet wel lijkt me. Ik zou mooi van de rust genieten.
Alle reacties Link kopieren
Limonsjello schreef:
04-06-2018 23:01
Nee, ik zeg er eigenlijk nooit iets van, ik denk dat schuldgevoel me parten speelt. Met mij gaat het goed, ik ben gelukkig, hij niet en het lukt hem niet dat te veranderen. Ik vind het steeds moeilijker worden om met hem om te gaan.
Je zegt er nooit iets van, komt hier je gal spuwen (gelijk halen) om je besluit dat je al genomen hebt ook echt te nemen want zonder durfde je dat niet.

Misschien had je eerst even een echt gesprek met hem aan kunnen gaan.

Hij zal zijn portie ook hebben gehad. Jij bent niet de enige die verwanten verloren heeft. Zo kom je wel over.
Alle reacties Link kopieren
Deepfreeze schreef:
02-10-2018 09:03
Je zegt er nooit iets van, komt hier je gal spuwen (gelijk halen) om je besluit dat je al genomen hebt ook echt te nemen want zonder durfde je dat niet.

Misschien had je eerst even een echt gesprek met hem aan kunnen gaan.

Hij zal zijn portie ook hebben gehad. Jij bent niet de enige die verwanten verloren heeft. Zo kom je wel over.

Zonder dat durfde ik dat wel (deed ik ook) maar toch vind ik het zwaar shit en had het zo graag anders gezien. Zeker heeft hij zijn portie ook gehad, juist daarom zou je dat toch samen moeten kunnen dragen toch?
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
23-10-2018 23:26
Zonder dat durfde ik dat wel (deed ik ook) maar toch vind ik het zwaar shit en had het zo graag anders gezien. Zeker heeft hij zijn portie ook gehad, juist daarom zou je dat toch samen moeten kunnen dragen toch?
Zoiets kan 2 kanten op gaan. De ellende brengt jullie dichter naar elkaar toe of resulteert in onbegrip omdat beiden er anders mee omgaan. Het is dat laatste gebleken.

Jij KON ook niets voor hem doen. Jij snapt hem namelijk niet. Andersom idem. Jij gaat er anders(/beter) mee om.

Geniet van de rust. En zoals eerder gezegd, dit hoeft niet definitief te zijn maar dat zie je dan wel weer.
Je kunt iemand, die bovenop je gaat staan niet helpen. Wat iemand anders ook zegt. Je kunt pas helpen als je kunt helpen..Daarnaast tel jij ook mee, jij moet ook dealen met jouw shit en kan er even niks bijhebben. Goed dat het goed met je gaat en als je wat meer ruimte hebt kan je de deur altijd wat verder openzetten.
Sterkte met jullie verlies.
Alle reacties Link kopieren
Jij komt hier 'je gal spuwen', hm, aparte woordkeus.
Ik lees iemand die zich oververantwoordelijk voelt en nu een dikke vette grens getrokken heeft want anders gaat hij er steeds overheen.
Hatsjikideee...
Je grenzen aan geven is heel belangrijk. Maar net zo belangrijk is om dat op het juiste moment te doen.
Dus niet een woede uitbarsting als hij er weer over heen gaat maar probeer voor die tijd op een rij te hebben wat je wilt en ga het gesprek met hem aan.
Alle reacties Link kopieren
@Bearnaise, ja de rust die het me nu brengt vind ik inderdaad wel heel prettig. Voor mij hoeft dat echt niet definitief te zijn, denk ook veel aan hem.

@groef, dankjewel.

@pausini, dat is het denk ik ja, oververantwoordelijk voelen en dat is niet goed en zeker niet fijn.

@Inkie, dat heb ik te laat gedaan, mijn grenzen aangeven. Gelukkig heb ik nooit woede-uitbarstingen richting mijn broertje geuit. Wel weet ik inmiddels hoe ik ongeveer zou willen dat hij met me omgaat en kan ik hem dat ook uitleggen denk ik als het ooit nog tot een gesprek komt.

@Deepfreeze, ik heb nog over jouw bericht nagedacht en wat ik in eerste instantie al vond vind ik nog steeds merk ik. Een vreemd en onterecht veroordelend bericht. Hoe komt het dat je er zo over denkt?
Nog eentje dan!
Je hebt geen enkele verplichting om contact te houden met je broer. Je bent neem ik aan beide weg uit het ouderlijk huis, dus hoef je hem niet meer te zien dan de dagen dat je samen bij je ouders over de vloer komt voor verjaardagen of kerst. Zou het contact verder gewoon afkappen als hij je als stront behandelt.
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje, al lang en breed, op puberleeftijd al gezien de grote problemen in ons gezin veroorzaakt door ‘moeder’ Die leeft inmiddels niet meer. Met vader goed contact maar geen gezamenlijke gezinsdingen zoals feestdagen, dat doet hij met z’n nieuwe gezin. Broertje kom ik sowieso nergens tegen, die komt nauwelijks buiten de deur vanwege permanente schade door zijn verleden (heftig drugsgebruik)

Hiermee is waarschijnlijk meteen mijn oververantwoordelijke gevoel duidelijk...
Nog eentje dan!
Ik zou hem dan helemaal uit je leven schrappen. Totaal niet nodig dat jij je laat meeslepen door zijn puinhoop. Geniet gewoon van je vader. Al vind ik het van hem trouwens ook knap lullig dat hij blijkbaar een nieuw gezin heeft en niet met jou feestdagen viert.
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje, dat laatste.... ik zag het nooit zo, maar mijn man zegt exact hetzelfde. Pijnlijk, maar ik zie steeds meer onder ogen dat dat inderdaad wel zo is.
Nog eentje dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven