Vertrouwen weg, hoe nou verder?

26-06-2018 16:45 43 berichten
Een jaar geleden nam alcoholgebruik man ernstig toe. Een paar maanden geleden heb ik gezegd zo niet meer verder te willen. Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft vervolgens een gesprek met man gehad. Man gaf aan zelf wel te kunnen minderen met alcohol en stemde toe in relatietherapie.

Man drinkt ondertussen ca. twee flessen wijn per week, en de rust lijkt weergekeerd. De relatietherapie richt zich op beter communiceren. Man staat helemaal achter het uitgangspunt: geen oude koeien uit de sloot halen. Mijn vertrouwen is echter weg. Daarbij denk ik dat over meningsverschillen communiceren ook niet het probleem was. In dat geval zitten we dus niet goed bij relatietherapie, maar ik weet ook niet wat anders. We zijn 18 jaar samen en hebben twee kinderen.
waarom is je vertrouwen weg?
Hoeveel dronk hij eerst dan?
Je man ziet het probleem, gaat naar de huisarts, heeft een gesprek, mindert het alcoholgebruik en de rust is weer gekeerd.
Lijkt me een hele betrouwbare man.
Alle reacties Link kopieren
Mumu schreef:
26-06-2018 16:45
Een jaar geleden nam alcoholgebruik man ernstig toe. Een paar maanden geleden heb ik gezegd zo niet meer verder te willen. Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft vervolgens een gesprek met man gehad. Man gaf aan zelf wel te kunnen minderen met alcohol en stemde toe in relatietherapie.

Man drinkt ondertussen ca. twee flessen wijn per week, en de rust lijkt weergekeerd. De relatietherapie richt zich op beter communiceren. Man staat helemaal achter het uitgangspunt: geen oude koeien uit de sloot halen. Mijn vertrouwen is echter weg. Daarbij denk ik dat over meningsverschillen communiceren ook niet het probleem was. In dat geval zitten we dus niet goed bij relatietherapie, maar ik weet ook niet wat anders. We zijn 18 jaar samen en hebben twee kinderen.
Ik heb een keer gestalt therapie gedaan gericht op communiceren en ben nu bezig met EFT; het eerste werkte niet het tweede wel.

Misschien kun je Googlen om te kijken of je EFT wat vindt. Je kan dan altijd nog overstappen...
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem dan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je die man niet moet lastigvallen met je wantrouwen. Als je geen enkel risico wil lopen in je leven dan kan je beter ongetrouwd blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ik gok dat ze vind dat man nog te veel drinkt!!
Alle reacties Link kopieren
Is je vertrouwen weg, of je gevoel voor hem?
Je moet hem ook de tijd gunnen he. Voor hem is dit een grote stap. Hou je verwachtingen laag, maar zie wel de kleine sprongetjes die hij maakt..
Madeliefjees schreef:
26-06-2018 17:00
Wat is het probleem dan?
Zoals ik het lees: communicatie.

TO denkt daar anders over en ziet daarom ook niet in waarom ze daarvoor in therapie zou moeten gaan; haar man is -in haar ogen- immers het probleem.
Heb ik het zo goed begrepen TO?
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk leven jullie al jarenlang langs elkaar heen?
Alle reacties Link kopieren
Als je hem blijft wantrouwen dan gaat hij redeneren: ze zeurt als ik wel drink en ze zeurt als ik niet drink dus dan kan ik beter wél drinken dan heb ik er nog plezier van en zij heeft lekker haar gelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hij dronk een fles (soms meer) per dag en bijna dagelijks kreeg ik een hele tirade naar mijn hoofd.

Inderdaad Julius, het gevoel lijkt weg; hopelijk komt het weer terug. Ik denk inderdaad dat alcohol het probleem was Lenn12345, want in alle jaren daarvoor was communiceren nooit een punt. En ik ben bang dat het van een glaasje op een gegeven moment toch weer een fles wordt, want hij is niet helemaal gestopt met alcohol en moet wel elke dag zijn glaasje wijn hebben.

Dankjewel voor de tip Man’73, ik ga even googelen op EFT.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-06-2018 17:05
Ik vind dat je die man niet moet lastigvallen met je wantrouwen. Als je geen enkel risico wil lopen in je leven dan kan je beter ongetrouwd blijven.
Ongehuwd loop je ook risico. Het leven is vol risico's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Positive13 schreef:
26-06-2018 17:08
Je moet hem ook de tijd gunnen he. Voor hem is dit een grote stap. Hou je verwachtingen laag, maar zie wel de kleine sprongetjes die hij maakt..
Wat is voor hem een grote stap? En welke kleine sprongetjes, hoe dan?

Ik lees dat hij een jaar geleden meer begon te drinken -hoeveel weten we niet, de gevolgen ook niet- en al na een paar maanden zaten ze bij de huisarts.
Hij heeft dus een paar maanden meer dan normaal gedronken en drinkt nu 2 flessen wijn per week. Niet echt verontrustend lijkt me voor een volwassen man dus dat is opgelost. Nu de slechte communicatie nog maar ik heb het vermoeden dat TO niet zo goed is in duidelijk maken wat haar niet lekker zit/irriteert/whatever.
Dat denk ik omdat iedereen nu al in verwarring is in dit topic: wat is nou het probleem eigenlijk :)

Maar ok, het is de eerste keer dat ze een topic opent en wellicht heeft ze wat moeite om zaken duidelijk op een rijtje te zetten.
Vandaar de therapie om te leren communiceren; kan me wel voorstellen dat haar man regelmatig denkt 'waar gáát het over?' als ze haar grieven jegens hem hetzelfde uit als hier in haar OP.

TO, kom aub terug om de vragen te beantwoorden, de communicatie laat duidelijk te wensen over zoveel is zeker.

O, het tijdmonster zat er weer tussen: je man is dus alcoholist. Hoelang al? Wat zegt de therapeut erover dat hij nog steeds drinkt?
En relatietherapie zonder iets aan het alcoholprobleem te doen lijkt me vrij zinloos, vindt hij zelf dat hij alcoholist is?
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 26-06-2018 17:37
Reden: aangepast
9.08% gewijzigd
Dank trouwens voor alle reacties, misschien heeft het inderdaad gewoon tijd nodig.
Therapeut en huisarts vinden dat hij beter onder begeleiding kan stoppen met drinken dan zelf minderen. Man zelf vindt en vond het allemaal wel meevallen. Ik, kinderen, al onze familie en vrienden echter niet.
Mumu schreef:
26-06-2018 17:43
Therapeut en huisarts vinden dat hij beter onder begeleiding kan stoppen met drinken dan zelf minderen. Man zelf vindt en vond het allemaal wel meevallen. Ik, kinderen, al onze familie en vrienden echter niet.
Weet je wat de reden is dat je man zoveel is gaan drinken? Is er een aanleiding geweest?
Alle reacties Link kopieren
Mumu schreef:
26-06-2018 17:43
Therapeut en huisarts vinden dat hij beter onder begeleiding kan stoppen met drinken dan zelf minderen. Man zelf vindt en vond het allemaal wel meevallen. Ik, kinderen, al onze familie en vrienden echter niet.

Als ik het goed lees, heeft je man een tijd teveel gedronken waarbij hij ging schelden op jou?
Jij hebt toen aan de alarmbel getrokken en bent met hem naar de huisarts gegaan.
Tegen advies van huisarts en therapeut en voorkeur van familie en vrienden in, is hij nu zelfstandig geminderd met drinken in plaats van onder begeleiding gestopt.
In plaats van begeleiding voor het alcoholprobleem hebben jullie nu relatietherapie.

Mocht ik in jou plaats zijn, zou mijn vertrouwen ook een deuk hebben gekregen.
Ten eerste lijkt de kans me reëel dat hij binnenkort weer meer gaat drinken.
Want hij heeft nog steeds zijn dagelijkse dosis alcohol nodig (=nog verslaafd).
Plus hij ziet zelf het probleem (alcoholverslaving) niet in.

Lastige situatie. Veel zou er voor mij vanaf hangen hoe hij was toen hij zoveel dronk.
Was hij enkel naar jou toe verbaal lastig of was hij bijvoorbeeld ook naar de kinderen/vrienden/familie verbaal agressief?
Hoe is hij nu?
Doet hij zijn best?
Heb je schrik dat hij stiekem drinkt?
Welke impact heeft dit op de anderen in je omgeving?
Aanleiding om te gaan drinken was situatie op zijn werk; leverde hoop frustratie op.

Olifantje89: ja dat is het. Mijn gevoel zit zo in de knoop maar je slaat de spijker op zijn kop: in plaats van begeleiding voor alcohol hebben we nu relatietherapie. Hij was naar de kinderen ook wel eens verbaal agressief maar vooral heel vaak naar mij. Op verjaardagen liepen discussies (met anderen) wel dusdanig hoog op dat familie en vrienden er dus ook wat van gingen zeggen. Denk wel dat hij weet dat hij zou moeten stoppen want verslavingsgevoelig dus, maar dat hij hoopt het nu bij een glaasje per dag te kunnen houden.
Een alcoholprobleem is bijzonder hardnekkig. Minderen helpt niet
Alle reacties Link kopieren
Is de oorzaak op zijn werk aangepakt?
Want als dat een trigger was/is moet dat natuurlijk ook aangepakt worden.

Tussen weten dat je iets moet doen en het effectief doen zit natuurlijk een verschil. Zeker voor iemand met een verslaving.
Kan je tijdens de relatietherapie je bezorgdheid uiten over zijn alcoholgebruik?
Zo ja dan zou ik daar zeker je angsten/twijfels bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik kan oordelen lijkt het me zeer verstandig dat hij in individuele therapie gaat voor zijn verslaving.
De relatie therapie zou ik ook aanhouden, dat kan jou ook helpen er beter mee om te gaan. Misschien moet je samen met de therapeut eens aangeven aan je man dat, als hij echt beter wil worden, hij af moet kicken. Minderen is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd Mumu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven