Verjaardag van opa

16-07-2018 13:20 99 berichten
Hoe zouden jullie hierop reageren, en is er iemand fout?
Opa is al zijn hele leven in de zomervakantie jarig en viert zijn verjaardag op de dag zelf of het weekend erna (met uit eten). Daar wordt nooit vanaf geweken, en de meeste gasten (zowel familie als vrienden) houden daar meestal rekening mee. Dit jaar kunnen twee kleinkinderen er niet bij zijn. Gescheiden ouders dus een is nog met haar vader op vakantie, en de ander (volwassen) heeft net dat weekend weg gepland met een vriendin. Jammer, vindt hun moeder, maar ze moeten op de dag zelf maar even bellen of whatsappen.
Opa is zwaar teleurgesteld en steekt dat niet onder stoelen of banken. Iedereen weet toch al jaren dat hij die dag jarig is. Hoe moeilijk is het om daar rekening mee te houden? En nu krijgt hij nog wel een rond getal (is toeval, er gebeurt niets speciaals).
Eigenlijk is moeder zelf ook wel een beetje pissed dat opa niet gewoon een weekje later plant als wel iedereen erbij kan zijn. Met name het jongste kleinkind vindt dat altijd een topuitje.
Dus ja, herkenbaar voor iemand?
Jammer voor opa, de wereld draait niet om opa alleen. Er zijn ergerde dingen.
Ik vind opa veeleisend en een zeur.
O, kleinkinderen kunnen ook een mooie kaart sturen. Kunnen ze regelen via hallmart kaarten online.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 13:25
31.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet herkenbaar, wel vervelend. En dan vooral voor het jongste kleinkind. Ik hoop dat die niet van opa hoort dat hij telleurgesteld is. Volwassen kleinkind had er inderdaad wel rekening mee kunnen houden (maar is dat niet verplicht mijnen inziens). Voor de jongste zou het opa sieren als hij het uit zou stellen.
Misschien dat dochter hem dat dat duidelijk kan maken (in beetje vriendelijke woorden natuurlijk, want ik snap ook we dat die man het niet leuk vind).
Opa hoeft zijn verjaardag niet aan te passen voor de (klein)kinderen.

Hier vorig jaar een gelijksoortige situatie gehad. Mijn oma was jarig (kroonjaar) en wilde dat uitgebreid vieren. Ze heeft driekwart jaar ervoor al aan alle kinderen en kleinkinderen aangegeven wanneer ze het wilde vieren, dus de datum was allang bekend.
Toen boekten mijn broertje en zijn vrouw een vakantie, precies rondom de verjaardag van mijn oma. Weliswaar in Nederland, maar ze wilden er niet voor terugkomen. Het was niet zo dat ze alleen in die periode op vakantie konden, ze konden makkelijk in een andere week. Oma zwaar teleurgesteld.

Ik begrijp de teleurstelling van je opa wel, anderzijds is het een illusie om te verwachten dat mensen daar jaar in, jaar uit altijd maar rekening mee kunnen houden. Maar ik vind niet dat je opa zijn verjaardag aan moet gaan passen aan de agenda's van de visite.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet zomaar alles verzetten voor een verjaardag. Het weekendje met een vriendin zou ik zelf misschien proberen te verzetten, maar een vakantie is vaak uberhaupt al een ding om te plannen. Kom dan een andere dag langs bij opa of neem hem nog een keer mee uit lunchen bijvoorbeeld.
Ik vind dat opa zich als een klein kind gedraagt. Hij mag blij zijn dat er altijd zoveel mensen kunnen in de vakantieperiode.

Overigens snap ik dan wel weer dat hij zijn verjaardag niet een week later viert, als het altijd rond dezelfde tijd gevierd wordt. Grote kans dat er dan iemand anders niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Opa klinkt behoorlijk egocentrisch... kleinkind vraagt niet om gescheiden ouders hè, dat kan de man ook zelf bedenken.

Als ik kleinkind was en ik zou deze reactie van opa horen dan kon hij de boom in met zn verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Waarom open je hier een topic over? Wat vindt je er zelf van?
Tuurlijk mag opa teleurgesteld zijn.
Maar daar houdt het dan ook mee op.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik werk in de zorg en hoor dit vaker maar dan van de opa’s in kwestie zelf.

Woont opa alleen? Hoe vaak krijgt hij bezoek?
Ik herken dit soort dingen dan ook vnl van ouderen die (naar hun eigen mening) veel alleen zijn. Zij zien hun verjaardag dan ook echt als moment dat iedereen er hóórt te zijn.
Ik probeer bij de mensen wel eens de andere kant te belichten maar daar staan ze toch vaak niet open voor.
Moeilijk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Pech voor opa, net een stampende kleuter die iets voor elkaar wil krijgen. Mijn opa was ook in de zomervakantie jarig, we gingen gewoon op vakantie als dat zo uitkwam en de rest ook. Als we wel in Nederland waren gingen we natuurlijk wel langs.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Vind het alleen wel een beetje vreemd van de vader als hij weet dat de jongste het zo leuk vind om dan op vakantie te zijn op die dag. Maar goed, ook dat kan an sich prima als de de enige periode is waarop hij op vakantie kan met zijn kind. En dan moet opa gewoon begrijpen dat een vakantie voor laten gaan ten opzichte van een verjaardag logisch is. Dat misgunt hij het kleinkind immers niet neem ik aan?
Wij mochten vroeger pas op vakantie ná de verjaardag van oma. 30 juli.
Xanthan schreef:
16-07-2018 13:29
Waarom open je hier een topic over? Wat vindt je er zelf van?
Ik word er vooral heel erg moe van. Natuurlijk weet ik inmiddels wel hoe de man in elkaar zit, maar ik erger me kapot. Voor de kinderen is het wel lastig, want die weten nooit zo goed hoe te reageren als er op hun schuldgevoel wordt gewerkt.
Hij bedoelt het ook niet slecht, hij is egocentrisch zonder dat te beseffen.
Opa is dus gewend dat iedereen er altijd bij is geweest.
Waarom mag hij het niet jammer vinden dat het dit jaar niet zo is?
Ik heb zelf geen mensen in mijn familie die zo star reageren, maar ik zou het best kunnen begrijpen van opa, maar het is op dit moment even niet anders. Er is geen goed of fout vind ik.
Volgend jaar beter hopelijk.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag hij teleurgesteld zijn, want hij vindt het vast leuk om iedereen bij elkaar te zien.
Aan de andere kant is hij volwassen en zou hij moeten weten dat zulke dingen gebeuren.

Mijn opa en oma wilden vroeger altijd perse OP mijn verjaardag langskomen, ook als dat op een doordeweekse (school)dag viel.
Pfff, daar had ik zo'n hekel aan. Ik wilde het in het weekend vieren (in elk geval vanaf dat ik een jaar of 8 was).

Het zal wel iets van vroeger zijn gok ik, dat je een verjaardag op de dag zelf viert.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Opa moet beseffen dat iedereen een eigen agenda heeft en er niet altijd rekening met hem gehouden kan worden,
MinkeDeWit schreef:
16-07-2018 13:34
Ik word er vooral heel erg moe van. Natuurlijk weet ik inmiddels wel hoe de man in elkaar zit, maar ik erger me kapot. Voor de kinderen is het wel lastig, want die weten nooit zo goed hoe te reageren als er op hun schuldgevoel wordt gewerkt.
Hij bedoelt het ook niet slecht, hij is egocentrisch zonder dat te beseffen.
Maar dit kun je dat toch zeggen? ( In iets andere bewoordingen dan, dat een ouder iemand dit zelf heel belangrijk vindt en daar erg naar uitkijkt en dat het best kan dat hij het erg jammer vindt, maar dat er nu niets aan te veranderen is, of zoiets.)
Alle reacties Link kopieren
Het is niet heel realistisch om jaar na jaar 100% aanwezigheid te verwachten.
Wij houden met de omgangsregeling echt geen rekening met verjaardagen van opa's en oma's. Dat is gewoon geen doen want dan moeten dadelijk ook alle tantes etc. Hier houden de grootouders juist rekening met onze omgangsregeling bij grote feesten.
Tja hoe oud is opa? Als het nog een energieke zestiger is die nog midden in het leven staat zou ik weinig begrip voor hem hebben.

Als hij al een flink stuk ouder is, wat minder vitaal, veel mensen om zich heen al is verloren en eenzaam is dan zou ik wat meer begrip hebben voor zijn standpunt en wat meer met hem meevoelen.
Alle reacties Link kopieren
Tja... Je kunt het kennelijk nooit 100% goed doen.
Soms lopen dingen anders en het wordt tijd dat zowel (klein)kinderen als opa dat accepteren.

De (klien) kinderen kunnen opa toch verrassen op zijn verjaardag door hem een kaart te sturen of even op te bellen.

Ik zie vooral dat er een probleem wordt gemaakt dat niet nodig is,
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat opa teleurgesteld mag zijn naar het volwassen kind dat willens en wetens iets anders gepland heeft.
De jongste daar mag opa teleurgesteld mee zijn, niet over. Kind kan er zelf immers niks aan doen dat de vakantie met papa dan valt.
Echter, dan is het nog aan opa om te bepalen of het een weekje later gevierd kan worden. Wellicht afhankelijk van hoe de vakantie valt kan er een dagje eerder teruggekeerd worden zodat de jongste er toch bij kan zijn?

Als ik de oudste was had ik van mijn ouders echt wel een stevig gesprek gekregen dat het geen pas is om iets anders te plannen en de opdracht om zelf maar met opa om tafel te gaan hoe ik het kan goedmaken dat ik niet bij de verjaardag kan zijn. Je weet immers hoe belangrijk opa zijn verjaardag vindt en je weet niet hoeveel verjaardagen er nog gaan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven