Relatie stuk door geld?

18-07-2018 10:44 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even mijn verhaal kwijt, hopend op goed advies van buitenstaanders.
Sinds september vorig jaar woon ik samen met mijn vriend in zijn huis.
We hadden afgesproken dat we financieel alles op een hoop zouden gooien. En ja hoor daar komt het probleem.

De afspraak was dat ik dan de boodschappen zou betalen omdat de vaste lasten van het huis toch al automatisch van de rekening van mijn vriend werden afgeschreven.
We hadden uitgerekend dat we samen makkelijk 1000 euro in de maand zouden kunnen sparen, dat zouden we dan op een gezamelijke rekening zetten en daarvan leuke dingen doen/kopen.

Nu vroeg ik een paar weken geleden hoeveel we nu samen gespaard hadden en toen bleek dat mijn vriend vond dat dat geld van hem alleen was omdat hij meer verdiend dan ik. En ik dus geen recht heb op dat geld.
De situatie is als volgt:
Mijn vriend heeft drie kinderen waarvan er eentje altijd bij ons is, eentje voor de helft van de tijd en eentje om het weekend.
Ik heb een kind wat bij ons woont
Het inkomen van mijn vriend is 3000 euro. De vaste lasten zijn 1300 euro.
Mijn inkomen is 1200 euro. De vaste lasten zijn 200 euro.
De 1000 euro die ik dus te besteden heb gaan elke maand op aan boodschappen.
En van de 1700 euro die mijn vriend overhad zouden we die 1000 euro sparen.
De andere 700 euro hebben we nooit besproken.
Mijn vriend werkt fulltime , ik minimaal 60% en heb nog af en toe een bijverdienste.
Ik doe traditioneel het huishouden omdat ik minder werk.
We zijn beiden al boven de 50.

Ik vind de situatie niet eerlijk en ben het er ook niet mee eens.
In mijn ogen komt het er op neer dat ik 1000 euro kostgeld betaal en ook nog het hele huis schoonhoudt.
Mijn vriend vind dat ik nergens zo goedkoop kan wonen.
De relatie staat nu op springen. Ik heb ontzettende spijt dat ik mijn huis verkocht heb maar dat kan ik niet meer terugdraaien helaas.
Wij vinden beide dat we gelijk hebben dus we gaan hier niet meer uitkomen.
Wat is jullie mening/advies?


P.s. Er staat dus maar 6500 euro op de rekening volgens mijn vriend.
Samen een en/of rekening openen en daar naar rato geld op storten voor de gezamenlijke lasten EN boodschappen.

Misschien een gezamenlijke spaarrekening openen en ook daar naar rato opstoren waar de gezamenlijke grote uitgaven en vakanties vanaf gaan.

De rest van voor elk van jullie naar eigen inzicht te besteden.
Heeft je vriend dan 3 kinderen van 3 verschillende vrouwen?

Als jullie hier al zoveel onenigheid over hebben dan is het gedoemd te mislukken denk ik. Praat er samen over en als je er samen niet uit komt, ja wat wil je dan?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij geen zicht op de gezamelijke rekening???
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Volgens mij snappen jullie allebei niet zo goed wat "alles op 1 hoop" betekent. Dan betaal je dus niet de boodschappen van je eigen rekening en hij de vaste lasten van zijn rekening. En is al het geld van allebei. Ik denk dat jullie weer om de tafel moeten om te bekijken hoe jullie de financiën willen regelen. Alles gescheiden (en dat jij bijvoorbeeld bijdraagt in de GWL-kosten) of een gezamenlijke vaste lasten-rekening waar jullie naar rato op storten of écht alles op 1 hoop.
- maar als jullie dan dus leuke dingen gaan doen. Wordt het dan dus van die wel van die rekening gedaan?
- Wat doe je van die 1000? Dat zijn wel heel veel boodschappen! Of moet je daar ook nog kleding voor jezelf en je kind van kopen. Geen kinder-alimentatie van ex?
- Als jullie of vakantie gaan, hoe betalen jullie dit dan?
- Samenlevingscontract afgesloten?
En 1000 euro voor boodschappen vind ik wel heel erg veel.
Dat is ongeveer 250 euro per week voor 2 volwassen en 2 kinderen die er permanent wonen. Dat is dan ongeveer 62,50 euro per persoon per week.
Dat vind ik wel erg veel en ik ben al bepaald niet zo zuinig met boodschappen...
Alle reacties Link kopieren
Alles op een hoop betekent dat je de salarissen op 1 rekening laat komen en daar alles van betaalt, zoals alle vaste lasten, boodschappen, vakanties etc.

Mocht één van jullie dat niet willen, dan zul je het dus anders moeten regelen. Wat is eerlijk? Dat bepalen jullie. Hij heeft 3 kinderen, jij één. Hij heeft meer loon dan jij. Jij doet meer in het huishouden dan hij.

Zorg er in ieder geval voor dat jij inzicht hebt in jullie gezamenlijke (spaar)rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
ik ben een bigspender maar 250,- per week aan boodschappen ( en ik neem dan randzaken als drogist make up etc ook mee) krijg ik zelfs niet voor elkaar.

Overigens dat hij bijv. die 700,- voor zich zelf houd snap ik , maar ik vind wel dat die 1000,- pm gespaard kan worden en dan voor jullie samen is.

Blijkbaar hebben jullie destijds geen duidelijke afspraak gemaakt maar ben jij uitgegaan van aannames. Hij lijkt mij een hork.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat wij met z'n 2en per maand ongeveer 200 euro kwijt zijn aan boodschappen, en jullie 1000? Dat is wel echt bizar veel hoor. Ook als er af en toe kleding en dingen bijkomen en de kosten voor kinderen moet je echt niet boven de 500/600 moeten komen. Ik snap wel dat je vriend geen zin heeft om van enkel zíjn salaris jullie spaarrekening te blijven spekken. Dat is dan niet wat JULLIE overhouden, maar enkel hij. Hij werkt ervoor, jij krijgt het vervolgens gratis. Daar zou ik als ik hem was ook echt niet blij mee zijn.

Hier krijg ik per maand ongeveer 1200, mijn vriend 3500. Aan de huur betalen we allebei mee, naar rato. Ook storten we per maand allebei een vast bedrag (hij meer dan ik) op onze gezamenlijke rekening, waarvan ik de boodschappen doe. Vakanties betalen we ook naar rato. Beiden houden we geld over voor onszelf, waarvan we ieder naar eigen inzicht af en toe op de spaarrekening storten. Ik heb aan leuke dingen voor mezelf dus minder te besteden dan hij, maar ja, daar is ons inkomen dan ook naar. Hoe kan het bij jullie dan zo scheef zitten? Waren de afspraken niet concreet genoeg? Hebben jullie te weinig wederzijdse verwachtingen uitgesproken vooraf?

En hoe kan het dat jij geen inzicht in jullie gezamenlijke financiën had?
Alle reacties Link kopieren
Dan stop je nu met boodschappen doen. Je geld is op. Als hij 1000 euro voor zichzelf houdt, mag jij dat ook. Of je gaat 15 euro per uur vragen voor het huishouden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Er word ander zo vaak er op gewezen dat je niet zomaar je huis moet verkopen. En op deze leeftijd mét kinderen nog gaan samenwonen?
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 11:11
75.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
weetikveel schreef:
18-07-2018 10:44
Wij vinden beide dat we gelijk hebben dus we gaan hier niet meer uitkomen.
Wat is jullie mening/advies?

Dat is een dooddoener, dan ga je dus uit elkaar omdat je beiden je gelijk wil halen.

Dus, terug om tafel en een budget maken van de inkomsten en uitgaven.

Bereken wat je kwijt bent aan vaste lasten, wat de kinderen kosten en hoeveel je aan boodschappen kwijt bent.

Op een grote hoop is misschien lastig met zoveel kinderen, dus kijk of je er met percentages uitkomt.

Als ieder 10/20/30 % van eigen inkomsten houdt kom je misschien tot een compromis.

En neem een schoonmaakster, heb je daar ook geen scheve gezichten over.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dit een dealbreaker zijn. De afspraken waren duidelijk, beiden waren het er mee eens, en zonder verder overleg verandert hij ergens onderweg de spelregels en eigent hij zich 6500 euro spaargeld toe. Dat maakt iemand in mijn ogen dusdanig onbetrouwbaar dat ik de relatie zou verbreken.
Waarom heb je je huis eigenlijk verkocht? Op deze leeftijd, met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-07-2018 11:13
Voor mij zou dit een dealbreaker zijn. De afspraken waren duidelijk, beiden waren het er mee eens, en zonder verder overleg verandert hij ergens onderweg de spelregels en eigent hij zich 6500 euro spaargeld toe. Dat maakt iemand in mijn ogen dusdanig onbetrouwbaar dat ik de relatie zou verbreken.
Waren de afspraken wel zo duidelijk voor hem dan? Dat weten we niet. En dit is 6500 euro waar HIJ voor gewerkt heeft. Waarom heeft zij daar dan automatisch recht op terwijl ze zelf veel teveel geld uitgeeft aan boodschappen en daarom niets over houdt/bij kan dragen? Hij heeft niet echt een gunstige deal zo.
Beetje raar dat jullie 'samen sparen' terwijl al het geld van je vriend afkomt. De afspraken zijn niet duidelijk.

Ga samen om tafel en schrijf op wat je afspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
18-07-2018 11:16
Waren de afspraken wel zo duidelijk voor hem dan? Dat weten we niet.

TO schrijft zelf dat ze van de 1700 euro die hij elke maand overhoudt, 1000 euro zouden sparen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat zij deze afspraak niet gemaakt zouden hebben.

En dit is 6500 euro waar HIJ voor gewerkt heeft. Waarom heeft zij daar dan automatisch recht op terwijl ze zelf veel teveel geld uitgeeft aan boodschappen en daarom niets over houdt/bij kan dragen? Hij heeft niet echt een gunstige deal zo.

Als je iets met elkaar afspreekt, dan houd je je daar gewoon aan. En ben je het daar bij nader inzien toch niet mee eens, dan ga je fatsoenlijk met elkaar in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
18-07-2018 11:18
Ga samen om tafel en schrijf op wat je afspreekt.
Dit inderdaad. Kennelijk zijn de afspraken die jullie gemaakt dachten te hebben niet zo duidelijk. Jouw interpretatie ervan is ook niet erg fair voor hem, en wel héél gunstig voor jou. Ga om de tafel zitten met een blocnote, luister naar elkaar en elkaars visie, en kom tot afspraken waar jullie je beiden goed bij voelen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-07-2018 11:23

TO schrijft zelf dat ze van de 1700 euro die hij elke maand overhoudt, 1000 euro zouden sparen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat zij deze afspraak niet gemaakt zouden hebben.

Als je iets met elkaar afspreekt, dan houd je je daar gewoon aan. En ben je het daar bij nader inzien toch niet mee eens, dan ga je fatsoenlijk met elkaar in gesprek.
Het is toch vrij duidelijk dat hij niet met het idee leefde dat deze afspraken gemaakt zijn? Ik lees niet dat hij ineens terugkomt op de afspraken, maar hier in eerste instantie nooit mee akkoord zou zijn gegaan. (en terecht) Miscommunicatie dus.
Je bent beide al boven de 50 en gaat dan al samenwonen voor de waarschijnlijk bijna volwassen kinderen het huis uit zijn? En logisch dat hij niet alles op één hoop doet als jij partimet en veel minder binnen brengt. Ga gewoon weer op jezelf wonen en blijf latten.
Madeliefjees schreef:
18-07-2018 11:07
Dan stop je nu met boodschappen doen. Je geld is op. Als hij 1000 euro voor zichzelf houdt, mag jij dat ook. Of je gaat 15 euro per uur vragen voor het huishouden.
Ha in die richting dacht ik ook.
Dit houdt alleen stand omdat een van jullie je aan de minder gunstige interpretatie houdt.
Ik zou hier zelf erg op afknappen en vriend mag wel met een heleboel geslijm en een goed plan komen om dit weer goed te maken.
Wat een asociale manier van doen naar je partner van je vriend zeg.
Ik zou vanaf hier alleen nog maar genoegen nemen met minimaal:
- alle vaste lasten en een normaal bedrag, zeg 500 euro aan boodschappen, opgeteld. Beide salarissen optellen. Restbedrag delen door 2, deel restant op gezamenlijk toegankelijke spaarrekening en ander deel voor ieder zelf tbv kosten kinderen
- tot dusver gespaarde bedrag mag hij in zijn reet steken, veel plezier ermee ga er maar lekker in je eentje van op vakantie terwijl ik afkoel van deze kutstreek.
Geen verbetering =exit. Dan zou ik weggaan en mijn verlies nu al nemen. Echt hoor, je poot stijf houden.
Maargoed, dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
18-07-2018 11:25
Het is toch vrij duidelijk dat hij niet met het idee leefde dat deze afspraken gemaakt zijn? Ik lees niet dat hij ineens terugkomt op de afspraken, maar hier in eerste instantie nooit mee akkoord zou zijn gegaan. (en terecht) Miscommunicatie dus.
Nee, dat is jouw interpretatie obv aannames, en niet wat TO schrijft.
redbulletje schreef:
18-07-2018 11:26
Je bent beide al boven de 50 en gaat dan al samenwonen voor de waarschijnlijk bijna volwassen kinderen het huis uit zijn? En logisch dat hij niet alles op één hoop doet als jij partimet en veel minder binnen brengt. Ga gewoon weer op jezelf wonen en blijf latten.
Zou het zo kunnen dat zij de restwaarde van haar huis in het gezamenlijke huis heeft gestopt? To? Dat is mijn interpretatie.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-07-2018 11:29
Nee, dat is jouw interpretatie obv aannames, en niet wat TO schrijft.
Net zoals jij een aanname doet dat vriend hier een naaistreek levert, in plaats van dat het misschien niet zo gegaan is als in TO's hoofd. Je mag best kritisch zijn op een OP hoor, het is maar 1 kant van het verhaal die ook nog eens in boosheid is geschreven, geen heilige waarheid.

Wie zou er akkoord gaan met zo'n lullige deal in je eigen nadeel? Álle vaste lasten dragen voor het huis waarin je woont, en ook nog in je eentje de spaarrekening spekken, terwijl je vriendin alleen maar - voor héél veel geld - boodschappen doet? En wel meegeniet van alle lusten en het restant van jouw salaris? Ik denk echt dat de kans groot is dat er miscommunicatie speelt.

Ik blijf erbij: ga om de tafel. Niet koppig vasthouden aan jullie eigen interpretatie, maar bereid zijn om te luisteren naar elkaar en tot een betere deal te komen. Naar rato alle kosten verdelen dus bijvoorbeeld. Onze inkomens zijn vergelijkbaar met die van jullie, en hier houd ik echt behoorlijk wat geld over. En er is zo te berekenen dat de lastenverdeling fair is op deze manier. Geen ruimte voor interpretatie, gewoon duidelijke afspraken.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 18-07-2018 11:38
5.28% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven