Is daten wel zo onschuldig?

21-07-2018 14:54 64 berichten
Naar aanleiding van het zien van de Zembla documentaire “Love me Tinder”, die deze week werd uitgezonden, vraag ik mij dat af.

Ik lees vaak dat mensen na een breuk het advies krijgen om te gaan daten. Als afleiding.

Ik lees ook dat er ontzettend veel mensen zijn (bijvoorbeeld hier op het forum) die onzeker worden door daten. Er zijn zeker mensen die vinden wat zij zoeken door middel van daten, door tinder of door een betaalde datingsite. Maar de teleurstellingen zijn volgens mij vele malen groter.

Ik vraag mij af: is daten wel zo onschuldig? Maakt het mensen die over het algemeen redelijk stabiel zijn niet onzekerder dan zij voorheen waren, zorgt het voor minder vertrouwen in anderen en zou het zelfs kunnen zorgen voor depressieve gevoelens bij mensen?
Zou het schadelijker kunnen zijn dan het lijkt?
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook de andere kant op : dat je lekker in de markt blijkt te liggen, dat je zelfvertrouwen groeit .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels wel wat gehard door het daten. Het is niet leuk, je moet tegen afwijzing kunnen, en je moet leren dat in het online datewereldje de grenzen van fatsoen ver te zoeken zijn.
Ik sta op het punt er weer een tijdje mee te stoppen.
Helaas kom ik in het echte leven niet veel leuke mannen tegen, dus vandaar toch maar online, hoewel je daar soms ook depressief wordt van het aanbod.
...
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-07-2018 14:57
Het kan ook de andere kant op : dat je lekker in de markt blijkt te liggen, dat je zelfvertrouwen groeit .
Ik lig best goed in de markt denk ik, aan matches geen gebrek en ook een date is makkelijk te scoren. Maar mensen gaan niet leuk met elkaar om. De leuke mannen hebben zoveel keus dat ze naast hun schoenen gaan lopen, en altijd meer en beter willen.
Het voelt vaak als een soort competitie.
...
Van een vriend van mij kreeg ik ook het advies om te gaan daten. Zolang je maar niet teveel verwachtingen had en duidelijk bent over je bedoelingen, kan er niet zoveel gebeuren. Ik kreeg dat laatste advies ook hier in een topic wat ik daarover opende.

Aanvankelijk vond ik het leuk en grappig. Wat vrijblijvende gesprekjes. Zo snel mogelijk duidelijk over wat de bedoelingen waren van de ander: seksgerichte contacten was ik niet naar op zoek.

Ik heb een ontmoeting gehad. Ik merkte al snel dat voor mij nog niet zo passend was bij mijn situatie om dit soort uitstapjes te gaan maken. Ik heb het daarom daarbij gelaten en dat netjes duidelijk gemaakt.

Ik heb maar vrij kort wat contacten gehad. Toch maak ik mij zorgen over de effecten. Ik merkte namelijk dat het mijn stemming ook kon beïnvloeden en aangezien ik verstandige besluiten moet nemen gezien mijn gezondheid, was het voor mij duidelijk dat dit niet verstandig was.

Iemand ontmoeten in het echte leven (of anders gewoon niet) werkt beter voor mij.

Maar de documentaire zette mij aan het denken.
Misschien is het advies wat gegeven wordt aan mensen na een relatiebreuk om te gaan daten gewoon niet zo’n goed advies. Ik hoop dat anderen deze gedachte delen met mij. Veel mensen zijn kwetsbaarder dan het lijkt, misschien is iedereen dat wel. Afwijzingen, onzekerheid, echt goed voor iemand is dat niet.
Ik hoop niet dat mensen het erg vinden dat ik deze zorg hier deel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een relatie nu, maar in het verleden wel gedate via tinder etc. Nou, 2 keer maar. Want ik vond geen enkele man leuk, allemaal stomme foto's, rare pose's, vervelende berichten. Door de hoeveelheid berichten werd ik wat onrustig. En de boosheid als je niet reageerde.. o_o Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daar iemand kan ontmoeten. Ik zie juist veel vaker leuke mannen in het echt. Maar ik kan me beiden voorstellen: dat het je onzeker maakt maar ook een ego boost kan zijn.
Anárion schreef:
21-07-2018 15:04
Ik lig best goed in de markt denk ik, aan matches geen gebrek en ook een date is makkelijk te scoren. Maar mensen gaan niet leuk met elkaar om. De leuke mannen hebben zoveel keus dat ze naast hun schoenen gaan lopen, en altijd meer en beter willen.
Het voelt vaak als een soort competitie.
echt leuke mannen die gaan voor een nieuwe relatie vind je volgens mij niet zo veel op dit soort sites, wel in RL.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat daten voor vele meer een soort hobby is en altijd weer door zoeken naar iets beters.

We vergeten vaak dat mensen geraakt worden en gekwetst worden.

Ik heb er geen zin in je bent toch nooit goed genoeg.
De ego-boost kreeg ik ook.
Als vrouw krijg je die al gauw denk ik.

Maar eigenlijk schrok ik van het mentale effect van iets wat eerst leuk leek, wat later toch negatief wordt doordat je er mee mee bezig bent dan je eigenlijk zou willen. Het zorgt voor onrust.

Ik ben vast niet de enige zijn die dat als negatief heeft ervaren. Ik heb het gelaten voor wat het is. Maar ik denk dat het kan afstompen als je dit langere tijd doet.
Eigenlijk ben ik blij dat mijn gezondheid verhindert dat dit niet lukt bij mij, want die verslavende component die eraan verbonden is, heb ik wel gevoeld. Ik denk echt dat het heel ongezond kan zijn. Maar nu houd ik op met mijn “gepreek”. Ik hoop dat anderen er ook over na denken en hun mening geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu die docu te bekijken.

Interessant wel, het was me helemaal ontgaan als ik dit topic niet had gezien.

Ik heb er ooit op gezeten, een blauwe maandag, maar ik was er snel weer vanaf.

Totaal niet leuk.

Het leek op het laatst wel dat ik een relatie had gekregen met TInder zelf i.p.v. dat Tinder voor mij werkte.

Vind het wel goed dat er wordt gesteld dat Tinder en de gevolgen van het digitaliseren van gevoelsleven, deel zou moeten uitmaken van seksuele voorlichting op de scholen.
Veni, vidi, vagina.
Hij kwam en zag dat het kut was
Ik snap mensen niet die adviseren om maar gelijk in een rebound relatie of casual seks gedoe te stappen na een relatiebreuk, zeker niet als je behoorlijk gekwetst bent door die breuk.

Dan gebruik je een ander als gebruiksvoorwerp om jezelf beter te laten voelen of je wordt extra gekwetst door het lompe gedoe dat je op die sites tegenkomt.

Ik heb een blauwe maandag Happn geprobeerd, maar ik vond het niveau van de mannen niet veel soeps en de omgangsvormen bot, oppervlakkig en onfatsoenlijk.

Ikben het dus met TO eens dat er zeker schadelijke kanten aan die sites zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit wel TInder gehad, veel matches gehad maar nooit wat fatsoenlijk. Ooit 1 Tinderdate gehad. Leek echt een leuke lieve jongen, tot op de date zelf. Lief was hij wel, maar zo afhankelijk! Was een paar jaar ouder dan mij en kon niks zelf. Die was echt wanhopig. Hij kon me op die date ook niet aankijken terwijl hij sprak. Die ging er ook direct van uit dat wij na de 1st date een relatie hadden. We hadden niet eens gekust ofzo.
De dag nadien kreeg ik berichtjes van hem: schatje, liefje,....
Ik was aan het werk, hij had een vrije dag. Ik kreeg elke 30 minuten een bericht van hem: 'ik ga nu naar de winkel', 'ik ga nu naar de fietsenmaker', 'ik ga nu met mijn petekind met de lego spelen',... Er kwam nog net niet 'ik ga nu kakken'.

Ik werd er gek van! Heb het hem ook onmiddellijk duidelijk gemaakt en alle contact verbroken. Hij was er kapot van.

Toen heb ik die Tinder ook onmiddellijk verwijderd, nooit meer! Dan liever geen relatie dan daar mijn tijd op zitten verspillen.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd eigenlijk niet zo van het geforceerde online daten: een onbekende ontmoeten op het internet, de oppervlakkige vleeskeuring aan de hand van te kleine en vaak onduidelijke foto's, het oppervlakkige chatten, afspreken, dan rond een tafel wat gaan drinken, praten en vervolgens maar afwachten of de 'tegenpartij' het leuk vond. Bah, eigenlijk nog minder nu ik het zo typ!

Op zich vind ik daten wel leuk, maar het moet natuurlijk komen. Ik wil eerst oogcontact met een vrouw maken. Ik wil eerst al een soort van vonkje hebben dat overspringt. Dan wil ik gewoon bij haar of bij mij thuis op de bank, of buiten zonder allerlei andere mensen gezellig een los gesprek kunnen voeren. Het vertrouwen in elkaar moet al aanwezig zijn (en jammer genoeg ontbreekt dat vaak bij de vrouw omdat sommige mannen direct veel te veel willen).
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
21-07-2018 15:18
echt leuke mannen die gaan voor een nieuwe relatie vind je volgens mij niet zo veel op dit soort sites, wel in RL.
Wat ik zie in mijn omgeving, vriendenkring, werk..is dat iedereen die single is, op tinder zit. Of je nou 25 bent of 50. Het is nu gewoon dé manier geworden om te daten.
Helaas is het zo dat men juist door dat oppervlakkige online contact, lulliger met elkaar omgaat. Je kunt iemand met 1 druk op de knop deleten, uit je systeem en door naar de volgende.
...
Alle reacties Link kopieren
DulceLoco schreef:
21-07-2018 15:10
Door de hoeveelheid berichten werd ik wat onrustig. En de boosheid als je niet reageerde.. o_o
Ik was een keer aan het kletsen met een match, nog geen date afgesproken maar lag wel in de planning. Uiteindelijk zag ik een date toch niet zo zitten, heb dat netjes gemeld. Woest was ie.
Vreselijk, zulke types. Leek een leuke man, goede baan, kinderen. Ik werd me toch een partij uitgekafferd.
Maar zo vergaat de lol je wel.
anárion wijzigde dit bericht op 21-07-2018 18:19
0.20% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Als je bedenkt dat er best wat dates nodig zijn voor je echt een match hebt, dan lukthhet misschien ook om er iets luchtiger in te staan?

Ik vind het prima om gewoon leuk te babbelen, ik vind het ook prima om een terrasje/drankje/wandeling oid te doen. Maar meer dan een paar uur leuk gezelschap verwacht ik er niet van. Dat scheelt zoveel.
...
ouwewijsneus schreef:
21-07-2018 15:18
echt leuke mannen die gaan voor een nieuwe relatie vind je volgens mij niet zo veel op dit soort sites, wel in RL.
Volgens mij ben jij niet zo heel piep ? Ouwewijsneus ...... niet beledigend bedoeld.

Ik hoor bijna niet anders, en zelf ook al jaren verder met mijn internetdate en inmiddels heel gelukkig met ons kindje.
Gekopbloemen schreef:
21-07-2018 16:26
Volgens mij ben jij niet zo heel piep ? Ouwewijsneus ...... niet beledigend bedoeld.

Ik hoor bijna niet anders, en zelf ook al jaren verder met mijn internetdate en inmiddels heel gelukkig met ons kindje.
over mijn leeftijd heb jij gelijk :-D
maar het tweede gedeelte wachten we wel af met mijn poll
relaties/waar-heb-jij-je-huidige-partne ... ges/416379
:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Anárion schreef:
21-07-2018 16:18
Ik was een keer aan het kletsen met een match, nog geen date afgesproken maat lag wel in de planning. Uiteindelijk zag ik een date toch niet zo zitten, heb dat netjes gemeld. Woest was ie.
Vreselijk, zulke types. Leek een leuke man, goede baan, kinderen. Ik werd me toch een partij uitgekafferd.
Maar zo vergaat de lol je wel.
Nou dan weet je genoeg. Gelukkig ben je niet op date gegaan met hem zeg.
Ok , kom maar op, gaan we dan !

Maar aangezien de gemiddelde vivagleuf 45 plus is zal U waarschijnlijk wel winnen. :high5:
Ik heb nog nooit gedate via datingssites en ben dat ook niet van plan.

Ben in irl genoeg tegen verkeerde types aangelopen, dat risico op datingssites lijkt me nog groter. Figuren die niet zo serieus zijn, daten om vreemd te gaan, losse avontuurtjes willen hebben, gewoon wat aanzooien, die eenmaal in de relatie dat gedrag niet kunnen laten. Die maar blijven rondkijken en zoeken naar anderen. Stiekem nog via datingssites en soms in irl rondspeuren naar prooien.
Sla mij maar over. Bovendien heb ik geen behoefte aan daten en of een relatie op korte termijn, maar dat terzijde.

Ik denk dat je het best iemand irl tegen kan komen, in gemeenschappelijk gebied :interesse, hobby, sport, sociale kring, studie of werk evt. Als er wederzijdse gevoelens zijn ontwikkelt het zich dat wel, ongeforceerd.

Oppervlakkige aantrekking middels een foto en beschrijving, gearrangeerde ontmoetingen, desperaat jezelf aanbieden e/o iemand zoeken vind ik niks: men presenteert zich dan veelal mooier dan hij/zij werkelijk is.

Verborgen gebreken weggefotoshopt of bewust weggelaten uit de kennismakingstekst. Niemand schrijft bijv dat hij/zij psychische, financiele of seksuele problemen heeft o.i.d. Pas tijdens verdere kennismaking of in het geval er snel een relatie onstaat kom je door strubbelingen achter de onfraaie realiteit van zo'n persoon.

Hoe hij/zij werkelijk is en of de verwachtingen matchen, moet je dan nog maar afwachten. Ik heb meer negatieve dan positieve ervaringen mbt datingssites/apps gehoord.

Hoewel, uitzonderlijk dat wel, het kan best heel goed gaan. Maar dan spreek je denk ik over een gelukstreffer, net als irl. Je moet gewoon geluk hebben met het tegenkomen van iemand met wie het totaal klikt.
Net de docu bekeken,
Dit is een hele andere manier van daten dan ik ooit gewend was, ik vind het best wel treurig om te zien, hoe mensen van alles verwachten, en dat niet gaan vinden via deze weg, maar het verkoopt als een tierelier.
ik heb nooit aan online daten of tinder gedaan, maar mij komt het over als heel oppervlakkig, en als zoals al iemand in de docu zei: een speelgoedwinkel.
Op zich kun je best iemand tegenkomen op zulke sites of apps, en dan heb je geluk, en het zal denk ik voor sommige echt wel een leuke toevoeging zijn, als je je niet verliest in verwachtingen.

Ik zie er echter ook in, dat het dan nooit genoeg is, want er zal altijd wel iemand rondlopen, die nog leuker is, nog mooier, etc, en daar heb je nu toegang voor gekregen die je eerst niet had, dat schept extra verwachtingen, extra wensen en eisen,
je verandert van mens, naar een stuk speelgoed/een ding, dat je kunt inruilen als je wat leukers tegenkomt.

Leuk voor de lol, (uitzonderingen daargelaten) maar voor serieuze relaties zou ik het niet gaan gebruiken.

De meeste serieuze relaties die ik heb gehad/heb, zijn uit vriendschappen ontstaan, geen verwachtingen, en lekker jezelf kunnen zijn, en als mooie verrassing toch nog een vonk die oversloeg.
(romantisch) vooropgezette ontmoetingen, hebben bij mij nog nooit voor een relatie gezorgd, hooguit een beetje lol.
Alle reacties Link kopieren
Al dat online daten is volslagen debiel en maakt dat er een hele generatie volslagen mafkezen ontstaat die niet eens weet hoe ze een ander moeten benaderen anders dan via appjes. Vroeger zag je een leuke meid in de kroeg, stapte je er op af en probeerde haar te versieren. Tegenwoordig vragen al die contactgestoorden slechts het mobiele nummer en gaan thuis zitten appen.

Wat een troosteloze toestand.
willem1959 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 17:10
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan ik die documentaire waar jullie het over hebben ergens bekijken? Ben wel benieuwd.
https://www.npostart.nl/zembla/30-05-2018/BV_101387649

Dit is de docu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven