Hoe herstel je een vriendschap na 8 jaar “ruizie “

22-07-2018 16:11 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal .

Ik ben 26 en ik heb sinds mijn achtiende ongeveer gebroken met mijn toen malige beste vriendin waarbij ik al sinds groep 4 bij in de klas zat .

We hebben in die 10 jaar vriendschap ook lief en leed met elkaar gedeeld en natuurlijk ook wel eens een ruizietje gehad .
We zijn ontzettende verschilende meiden .
zei was wat stiller en klamde zich op een bepaald moment aan mij vast .( ik heb dit nooit goed aangegeven dat dit me stoorde )


Inplaats daar van heb ik het rond mijn 18e er uit gegooit dat ik er klaar mee was . Toch heb ik toen nog geprobeerd om met haar te praten en dat ging toen ook heel goed
We hebben het erna nog geprobeerd te herstellen maar ook dat mocht niet baten .

Nu ben ik 26 en achterraf zou ik nooit meer iemand zo radicaal uit mijn leven halen . Ik heb daar ook spijt van .
Ik weet nu dat niemand perfect is ( ik ook niet) en dat met praten vervelende situatie’s ergernissen kunnnen voorkomen worden .

Ik miss haar . Ik vind het erg dat ik mijn leuke herinerringen die we samen hadden niet meer kunnen herbeleven of over praten .
Ook al waren we soms te verschillend in dingen.


Op fb heeft ze haar leven op rolletjes en ben ik blij voor haar .

Ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken om contact met haar te krijgen . En wat moet ik dan in godsnaam zeggen ..

Wat zouden jullie doen ? Het gewoon acepteren of toch de sprong wagen ?

Ps ik heb dyslectie dus sorry als het van de hak op de tak is
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dr een berichtje sturen dat je heel benieuwd bent hoe het met dr is en of ze een x af wilt spreken voor een bakkie. Dan zou ik wel mn excuses aanbieden voor het zo uit mn leven zetten en zeggen dat ik dr mis, het balletje ligt bij haar of zij weer wat op wil starten.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het niet meer hoeven. Toen was ze niet meer interessant en nu weer wel?
Tja, je kan altijd een berichtje sturen en vragen hoe het met haar gaat en zien of ze daarop in gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een zelfde situatie gehad, en toen weer contact opgenomen met die vriendin. Om er vervolgens na twee jaar achter te komen dat ik toch teleurgesteld was in de vriendschap, om precies dezelfde redenen als dat ik de eerste keer met haar brak.
Voormij zou het klaar zijn ik zit niet te wachten op iemand die haar geweten wil sussen.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
22-07-2018 16:29
Voor mij zou het niet meer hoeven. Toen was ze niet meer interessant en nu weer wel?

Nou daar ging het niet om , dat ik haar “niet interessant vond”
Ik heb zelf gewoon nooit goed aan gegeven dat het claimen me zo stoorde en dat brak me gewoon op .
En tuurlijk kwam dit voor haar out of the blue dat ik me zo voelde .

Met de wijsheid van nu vraag ik me gewoon af of ik wel of niet contact zou moeten opnemen
Ik zou als ik haar was niet zomaar ingaan op de vraag of alles goed is en of ik zin zou hebben in een 'bakkie'.

Misschien zou ik wel meer open staan voor contact als in het eerste berichtje al iets geschreven stond waaruit blijkt dat je spijt hebt van hoe je het toen hebt aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Tweeling043 schreef:
22-07-2018 17:01
Nou daar ging het niet om , dat ik haar “niet interessant vond”
Ik heb zelf gewoon nooit goed aan gegeven dat het claimen me zo stoorde en dat brak me gewoon op .
En tuurlijk kwam dit voor haar out of the blue dat ik me zo voelde .

Met de wijsheid van nu vraag ik me gewoon af of ik wel of niet contact zou moeten opnemen
Stuur haar een berichtje. Hou het luchtig, gewoon dat je graag wil weten hoe het met haar gaat en of jullie een keer koffie kunnen gaan drinken. Zegt ze ja, dan kun je bovenstaande bespreken. Zegt ze nee, dan weet je in ieder geval hoe zij erover denkt.
Alle reacties Link kopieren
Van mij zou het niet meer hoeven. In bijna 10 jaar ben je aardig uit elkaar gegroeid, en jij hebt zelf destijds de vriendschap op nogal abrupte manier verbroken. Ik zou je dan ook alle goeds wensen, maar je niet meer zo nodig in mijn leven hoeven hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Je kan inderdaad een berichtje sturen dat je haar tegenkwam op facebook en dat je benieuwd bent hoe het met haar gaat. Nog niks melden over afspreken, eerst eens kijken of ze reageert.

Ik zou namelijk wel reageren hoe t met me is. Maar geen behoefte hebben om na 8 jaar een of andere vriendschap die zo lullig gestopt is weer op te pakken. Ze zal ook genoeg nieuwe vriendschappen opgedaan hebben dus waarom denk je dat ze jou nog wil zien? Dan had zij vast al contact opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
De kans, dat zij geen herinneringen wil ophalen aan 'die tijd' is trouwens heel groot
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat je het zo natuurlijk vindt om ruzie te hebben in een vriendschap. Dat heb ik met mijn vrienden nu al 40 jaar echt nooit. Laat staan dat we elkaar dumpen of claimen. Dus ik kan me waarschijnlijk niet helemaal goed inleven, maar ik denk dat ik geen behoefte meer aan je zou hebben na zoveel jaar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
22-07-2018 17:22
Je kan inderdaad een berichtje sturen dat je haar tegenkwam op facebook en dat je benieuwd bent hoe het met haar gaat. Nog niks melden over afspreken, eerst eens kijken of ze reageert.

Ik zou namelijk wel reageren hoe t met me is. Maar geen behoefte hebben om na 8 jaar een of andere vriendschap die zo lullig gestopt is weer op te pakken. Ze zal ook genoeg nieuwe vriendschappen opgedaan hebben dus waarom denk je dat ze jou nog wil zien? Dan had zij vast al contact opgenomen.
realistisch gezien zal het nooit worden zo als toen of laat staan dat er weer een vriendschap uit komt ,
Wat ik eigenlijk wil is , is mijn excuses aan te bieden , (ook al is het al zo lang geleden ) en haar laten weten dat ik het nooit zo had mogen eindige .helaas weet ik wel 100% zeker dat zei ook al zou ze het willen nooit als eerste contact met mij zou opnemen .
Alle reacties Link kopieren
Tweeling043 schreef:
22-07-2018 17:33
realistisch gezien zal het nooit worden zo als toen of laat staan dat er weer een vriendschap uit komt ,
Wat ik eigenlijk wil is , is mijn excuses aan te bieden , (ook al is het al zo lang geleden ) en haar laten weten dat ik het nooit zo had mogen eindige .helaas weet ik wel 100% zeker dat zei ook al zou ze het willen nooit als eerste contact met mij zou opnemen .
Ah houdt toch op, wat schiet zij op met jouw excuses?
Ze geeft haar leven prima op de rit.
Jij wil blijkbaar zelf iets verwerken, doe dat lekker zelf, val haar er niet mee lastig.
Alle reacties Link kopieren
Tweeling043 schreef:
22-07-2018 17:33
realistisch gezien zal het nooit worden zo als toen of laat staan dat er weer een vriendschap uit komt ,
Wat ik eigenlijk wil is , is mijn excuses aan te bieden , (ook al is het al zo lang geleden ) en haar laten weten dat ik het nooit zo had mogen eindige .helaas weet ik wel 100% zeker dat zei ook al zou ze het willen nooit als eerste contact met mij zou opnemen .

Excuses aanbieden doe je direct (of kort) na de gebeurtenis, niet bijna 10 jaar later. Als ik vandaag een dure vaas bij vrienden door mijn onvoorzichtigheid kapot gooi, dan zeg ik direct sorry, niet 10 jaar later. Als ik vandaag iemand kwets door een ondoordachte handeling of uitspraak, dan zeg ik direct sorry, niet 10 jaar later.

Mosterd na de maaltijd dus. Tuurlijk kan je alsnog laten weten dat het je allemaal spijt, maar de gelegenheid is voorbij, en waarschijnlijk interesseert het haar niet eens meer. Lang geleden afgedaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dan schrijf je haar een facebook bericht met je excuses of stuur een brief, dan ben je van jouw gepieker af.
Zo simpel toch?
Wat zij ermee doet, dat kan een berichtje terug zijn of het wordt direct in de prullenbak gegooid....
Je leest wel eens verhalen dat het fijn is als een pester na al die jaren alsnog excuses aanbied. Wellicht geeft het wat erkenning ofzo. Misschien dat het in deze situatie ook zo werkt.

Hoe dan ook: aangeven dat je vindt dat je haar niet aardig hebt behandeld en dat je dat na 10 jaar nog meer beseft dan toen lijkt me geen probleem. Ik zou alleen niets terug verwachten, misschien zelfs geen reactie.

En als excuses je hoofddoel is, dan zou ik helemaal niet eerst beginnen met iets als koffie of hoe gaat het, maar gewoon meteen die excuses aanbieden. Zo flauw als zij eerst iets terug moet doen voor ze de excuses te horen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen heb je echt spijt en mis je haar. Dan zou ik een berichtje sturen. Vragen hoe het met haar gaat en zeggen dat je spijt hebt dat je het toen zo hebt aangepakt. En waarom je dat deed. Als ze er goed op reageert, voorstellen een bakkie te doen. Wil ze geen contact meer, jammer. Maar dan heb je het geprobeerd. Het ligt er ook aan wat voor persoon je vriendin is. Was ze toen vergevingsgezind? Was ze gauw beledigd? Houd er rekening mee dat ze weer kan gaan claimen mocht de vriendschap hersteld worden. Mensen vallen vaak terug in oude patronen. Dat zie ik ook bij mijn collega waar ik eerst mee bevriend was. Onze vriendschap sneuvelde door claimen van haar kant, gauw boos worden. Ons contact is weer normaal als collega's. Maar met andere collega's ligt ze nog regelmatig in de clinch.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een bericht sturen. Even vragen hoe het met haar gaag. Dan merk je het snel genoeg!

Zelf met een vriendin soort van hetzelfde meegemaakt. We gingen langzaam uit elkaar omdat ze nooit meer tijd had. En nu een paar jaar later nam ze contact op om bij te kletsen. Daar ging ik op in omdat ik haar erg heb gemist. Maar dat is inmiddels een jaar geleden en we hebben nog niks afgesproken. Je raad het al: ze kan nooit, heeft nooit tijd.
(Ik heb zelf ook een volle agenda hoor, daar niet van)
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
gewoon doen

een vriendsxlchapsverzoekje sturen is misschien wat veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het altijd proberen, maar ik zou in je eerste bericht wel zeggen dat je spijt hebt van hoe het toen gegaan is.

Ik had ook zo'n oude vriendin die opeens weer wat met me wilde drinken. Nadat ze 6 jaar eerder plots al het contact had afgekapt.
Het viel toen erg verkeerd bij mij dat ze in haar eerste bericht deed alsof er niks gebeurd was en ze leek te verwachten dat we zo weer onze vriendschap konden oppakken.
Later bood ze gelukkig alsnog haar excuses aan en legde alles uit. We zijn wat gaan drinken en het was weer gezellig als vanouds. De vriendschap is later alsnog verwaterd. Maar ik ben toch blij dat we het hebben kunnen uitpraten, en dat ik nu begrijp waarom ze het contact heeft gestopt.
Dus ja, ik zou het zeker doen, ook al wil ze verder geen contact, dan zal ze het waarschijnlijk fijn vinden dat jij je excuses wilt aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd de sprong wagen al is het maar zodat jullie er na een tijdje achterkomen dat jullie niet meer matchen maar het in ieder geval geprobeerd hebben.
Ik zou een berichtje sturen waarin je aangeeft dat je spijt hebt hoe het destijds gelopen is, + voorstellen om eens af te spreken.
Vervolgens met een voorstel (tijd/activiteit en waar) komen.
Is
Tijdens jullie afspraak aangeven wat je destijds stoorde en hoe zij dat zag. + aangeven dat je graag contact wil houden.
En niet de verwachting hebben dat je iets kunt herstellen, hooguit een nieuw soort vriendschap verwachten.
Mijn bestie zul je nl niet meer worden, maar ik zou je waarschijnlijk wel weer toelaten in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar eergisteren een prive bericht gestuurd via Facebook .
Ben het bericht begonnen met Sorry te zeggen , het ook begrijp als ze hier niet op wil reageren , aangezien ik de gene was die de vriendschap heb verbroken . Toevallig kwam ik nog oudd foto’s tegen terug van 2008 die heb ik haar nog er bij gestuurd ( ik heb alleen die foto’s zijn toen gekocht )
Het bericht heeft ze nog niet gelezen .


Bedankt voor jullie tips & meningen !
Ik vond het ook de moeite waard om het toch te doen ! En als ze geen intressen in mij heeft dan begrijp ik dat natuurlijk en zal zij er echt niet van wakker liggen dat ze 1 bericht van mij heeft ontvangen .
Alle reacties Link kopieren
Uhm niet als er zoveel tyd tussen zit dat je met haar werkelijk zou gaan praten was t dus al die tyd niet zo belangrijk. Ga verder met je leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven