Studie logopedie en een Zeeuws accent

10-08-2018 12:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net las ik dat de stemtest afgeschaft gaat worden voor de studie Logopedie. Die studie lijkt me wel heel interessant, alleen vraag ik me af of het hebben van een accent een probleem is..
Zelf spreek ik vanaf jongs af aan dialect thuis en daardoor heb ik nu een behoorlijk accent als ik "standaard Nederlands" spreek. Wanneer ik in een andere provincie kom, horen mensen altijd dat ik uit Zeeland kom.

Kan dit een probleem zijn als je logopedie wil gaan studeren?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een accent :) Ik denk niet dat het bezwaarlijk is, maar vraag het anders even na bij de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal de verkeerde pijler, sorry! Hoe pas ik dit aan?
Alle reacties Link kopieren
Je kan een berichtje schrijven in het moderatortopic, dat staat onder Digi, geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat daar tijdens je opleiding wel aan geschaafd wordt.
sugarmiss schreef:
10-08-2018 12:19
Ik denk dat daar tijdens je opleiding wel aan geschaafd wordt.
Dat hoop ik wel. Logopedisten moeten mensen toch ook standaard Nederlands kunnen aanleren.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, lijkt mij niet zo moeilijk! Zeker als je logopedist wil worden.
Net als duizenden anderen die uit dialectgebieden komen, bewust ABN gaan spreken.
Dat kun je jezelf gewoon aanleren hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben logopedist. Wat zou jou een goede logopedist maken? En wat vind je zelf van je accent? Denk jij dat je accent je in de weg zit, en zo ja waarom en wat zou je er denk je zelf aan kunnen doen?

Het objectief luisteren naar je eigen stem, een analyse maken, reflecteren, aanpassingen maken... je bent als beginnend logopedist je eigen oefenmateriaal.

Ik ken genoeg logopedisten met een accent, dat is an sich geen probleem. Maar je zult straks als professional gedragsveranderingen moeten aanleren bij je cliënten (en dat kan accentverandering zijn, of een nieuwe manier aanleren van slikken, ga maar door...). Ik zou deze kans aangrijpen om zelf te ervaren hoe dat is, te ontdekken wat je allemaal kunt met je stem... ik denk dat je daar op de opleiding erg veel profijt van kunt hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens erg jammer dat de stemtest bij die opleiding is afgeschaft. Ik snap wel waarom deze keuze is gemaakt. Er is een tekort aan logopedisten en de opleiding wil gewoon geld verdienen. Echter heeft dit niets met kwaliteit te maken! En al helemaal niet met zorg en aandacht voor je studenten!

Er zijn namelijk best veel logopedisten in opleiding die tijdens de opleiding op hun bek gaan, omdat ze niet gewend zijn om hun stem intensief en op een gezonde manier te gebruiken. En dan ineens poliepen ontwikkelen enzovoort. Of die ergens rond het derde jaar afvallen tijdens hun stageperiode, omdat ze een gehoorverlies hebben... Je hoort het zo vaak... (dit vind ik nogal iets anders dan een accent!)
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: met een hese of schorre stem kun je trouwens prima logopedist worden. Maar dan kun je beter eerst logopedische behandeling opstarten vóórdat je met de opleiding begint.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond zal ik reageren hoor, ben aan het werk :).
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
10-08-2018 12:18
Je kan een berichtje schrijven in het moderatortopic, dat staat onder Digi, geloof ik.
Thanks! Heb het topic gevonden onder "overig".
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
10-08-2018 13:03
Ik ben logopedist. Wat zou jou een goede logopedist maken? En wat vind je zelf van je accent? Denk jij dat je accent je in de weg zit, en zo ja waarom en wat zou je er denk je zelf aan kunnen doen?

Het objectief luisteren naar je eigen stem, een analyse maken, reflecteren, aanpassingen maken... je bent als beginnend logopedist je eigen oefenmateriaal.

Ik ken genoeg logopedisten met een accent, dat is an sich geen probleem. Maar je zult straks als professional gedragsveranderingen moeten aanleren bij je cliënten (en dat kan accentverandering zijn, of een nieuwe manier aanleren van slikken, ga maar door...). Ik zou deze kans aangrijpen om zelf te ervaren hoe dat is, te ontdekken wat je allemaal kunt met je stem... ik denk dat je daar op de opleiding erg veel profijt van kunt hebben!
Hele goeie beredenering, dat ik dan mezelf als oefenmateriaal zou kunnen gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
10-08-2018 13:07
Ik vind het overigens erg jammer dat de stemtest bij die opleiding is afgeschaft. Ik snap wel waarom deze keuze is gemaakt. Er is een tekort aan logopedisten en de opleiding wil gewoon geld verdienen. Echter heeft dit niets met kwaliteit te maken! En al helemaal niet met zorg en aandacht voor je studenten!

Er zijn namelijk best veel logopedisten in opleiding die tijdens de opleiding op hun bek gaan, omdat ze niet gewend zijn om hun stem intensief en op een gezonde manier te gebruiken. En dan ineens poliepen ontwikkelen enzovoort. Of die ergens rond het derde jaar afvallen tijdens hun stageperiode, omdat ze een gehoorverlies hebben... Je hoort het zo vaak... (dit vind ik nogal iets anders dan een accent!)
Dat is ook zonde zeg.. Zou ik zelf zo'n soort test kunnen laten doen bij een logopedist om erachter te komen of ik geschikt kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja wat ik ook nog wil toevoegen, als je in jouw regio gaat werken als logopedist kan jouw dialect / accent zeker in je voordeel werken!

Ik kom uit het noorden van Nederland en zou het heel gek vinden als ik bijvoorbeeld in Limburg zou moeten werken. Ik spreek met een harde G en dan zou ik ze daar een zachte G aan moeten leren, om maar een bekend voorbeeld te noemen... dat werkt niet ;)

Ik ken een Twentse logopedist die enorm plat praat. Ze vindt zelf dat het niet haar doel is om deze kinderen ABN te nemen, immers de ouders van de kinderen, de juffen op school en de andere kinderen in de klas spreken ook in dialect. :) Ze maakt er heel mooi gebruik van dus!
Alle reacties Link kopieren
Een screening bij een logopedist, opzich geen slecht idee! Enkel denk ik niet dat de kosten vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dan zou je eens met de zorgverzekeraar kunnen overleggen, misschien willen ze de kosten met je splitten o.i.d. Je zou - als je het echt graag wil onderzoeken - het eventueel ook eens kunnen bespreken met de huisarts dat je deze studiekeuze voor ogen hebt, wie weet heb je een coulante huisarts die je een doorverwijzing naar de kno wil geven, dan zit je sowieso goed.

Maar als ik jou was zou ik het er gewoon op wagen hoor! :) De meeste studenten redden het prima! En het is zo'n toffe studie!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Dat is in ieder geval allemaal positief :). Kan inderdaad eens kijken of m'n huisarts me wil doorverwijzen.

Nog wel één dingetje.. Na mijn studie zou ik waarschijnlijk een studieschuld hebben van rond de €50.000,-. Als het me niet lukt om er een bijbaan naast te houden, anders zou m'n schuld wat lager zijn. Is dat het wel waard?

Op dit moment heb ik al een niveau 4 diploma en een baan, wat ik nu doe is op zich prima maar logopedie trekt me wel erg.

Toevoeging: als ik heen en weer zou reizen zou ik 1:45 uur onderweg zijn, dus in totaal 3,5 uur per dag moeten reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven