Hoe open moet je zijn over je polyamoureuze relatie?

15-08-2018 13:40 253 berichten
Mijn vriend en ik hebben bijna een jaar geleden een stel leren kennen waarmee het enorm klikt op persoonlijk vlak én seksueel vlak. We vonden elkaar op een erotische feest en de insteek destijds was: Leuk een keer afspreken, beetje rommelen en that's it. Maar na de eerste afspraak volgde een tweede en nog één en nog één. Steeds frequenter en ook steeds leuker omdat we elkaar steeds beter leerden kennen.

We hebben inmiddels alle 4 het gevoel dat we verkering hebben, er zijn warme gevoelens over en weer en we zijn zelfs een commitment aan elkaar uitgesproken. We belanden nu in een situatie waarin onze levens ook steeds meer met elkaar verbonden raken. Eigenlijk net als in een 1 op 1 relatie. We hebben plannen om samen op vakantie te gaan, onze kinderen kennen elkaar omdat we weleens afspreken in de dierentuin (slechts 3x in het afgelopen jaar) en onze andere vrienden weten ook dat we veel omgaan met een ander stel.

Nu zit er een verjaardag aan te komen waarbij zij en onze andere vrienden zullen zijn. We kunnen best goed toneel spelen en afstand houden maar ergens in mijn achterhoofd weet ik (denk ik) dat mijn beste vrienden echt wel zien dat er iets speelt.

Vooruitlopend op de zaak vraag ik me af: Wat vinden jullie. Komt er een moment (ooit, niet die verjaardag) waarop je open kunt/moet/mag zijn over deze relatie of kun je dit beter voor altijd geheim houden?
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 15-08-2018 13:56
8.12% gewijzigd
lekker duidelijk voor de kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan hoe open je wil zijn natuurlijk, het hoeft niet op Facebook. In vertrouwen tegen goede vrienden is wat anders. Wij hadden ook een beginnende relatie met een vrouw en waren daar naar vrienden open over. Niet tegen iedereen maar het viel op en hou niet van stiekem doen.
Huh, ik kan me er echt geen voorstelling van maken, verkering met 3 personen van 2 verschillende geslachten....
Ik denk dat er nog veel onbegrip heerst over dit soort situaties en dat je dus heel selectief zal moeten zijn in het informeren van mensen om niet tegen allerlei vooroordelen op te lopen.
Eigenlijk zou je er gewoon open over moeten kunnen zijn, maar dat is helaas niet de realiteit van alledag. Ik zou dus denk ik proberen om me op de verjaardag toch vooral als vrienden te gedragen. Maar als iemand die je kan vertrouwen er direct naar vraagt, dan zou ik er niet om gaan liegen.
Of je kan het een beetje in het midden laten en zeggen 'dat het goed klikt en dat jullie het heel gezellig hebben met de 2 gezinnen samen'.
Dus je gaat kwartet spelen waar de kinderen en familie bij zijn?
Delhi23 schreef:
15-08-2018 13:49
Huh, ik kan me er echt geen voorstelling van maken, verkering met 3 personen van 2 verschillende geslachten....
Zo moeilijk is het toch ook weer niet dat je dat niet begrijpt?
Hou alles lekker tussen jullie vieren.
Denk je dat jou vrienden ruimdenkend zijn?
BlueEyedLady schreef:
15-08-2018 13:49
Ik denk dat er nog veel onbegrip heerst over dit soort situaties en dat je dus heel selectief zal moeten zijn in het informeren van mensen om niet tegen allerlei vooroordelen op te lopen.
Eigenlijk zou je er gewoon open over moeten kunnen zijn, maar dat is helaas niet de realiteit van alledag. Ik zou dus denk ik proberen om me op de verjaardag toch vooral als vrienden te gedragen. Maar als iemand die je kan vertrouwen er direct naar vraagt, dan zou ik er niet om gaan liegen.
Of je kan het een beetje in het midden laten en zeggen 'dat het goed klikt en dat jullie het heel gezellig hebben met de 2 gezinnen samen'.
Dat sowieso! De verjaardag is nu vooral de aanleiding voor mijn vraag. Wij hebben op dit moment absoluut geen plannen om hier iemand over in te lichten.
Alle reacties Link kopieren
De verjaardag is een uitgelezen moment om daar open over te zijn.
Jongens, dit zijn trees en henk, en behalve een hele goede vriendschap delen we ook het bed met zn vieren! Sterker nog, iedereen is op iedereen verliefd. Geweldig toch?
ik geef mn bek ook maar een douw
Niet.

Ik heb een open relatie gehad, slechts één vriendin verteld. Ze is heel ruimdenkend, maar achteraf vertelde ze me dat ze het liever niet had geweten. Het is iets als informatie horen over hoe je ouders seksen. Als je goede vrienden bent, wil je dat soort dingen van elkaar gewoon niet weten. Punt.

Dat jij het kwijt wilt, is wat anders. Je legt iets bij een ander neer die daar niets mee kan, en er waarschijnlijk ook weer over wil praten. En zo gaat het lopend vuurtje rond, met hier en daar natuurlijk een lichte aanpassing en voor je het weet komt het bij je kinderen terecht.
laat maar
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 13:58
96.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tja, ik denk meteen aan You me Her.

Ik snap het en ken het een beetje, wij houden dit voor ons zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind openheid in goede vriendschappen essentieel en zou het dus zeker niet panisch verbergen voor vrienden. Ik zou alleen wel zorgen dat vage kennissen en vrienden niet méér weten dan je kinderen en het onderwerp niet op zo'n manier wordt besproken dat het je kinderen schaadt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat jullie er zelf mee opschieten om het te delen, het zou eerder ter bevrediging van de nieuwsgierigheid van anderen zijn (en voer voor roddels, opmerkingen en ongevraagde meningen, gok ik). Ik zou het dus niet vertellen.

Oh en stel, je zou het wel out in the open willen gooien, hoe ga je dat dan aanpakken met de kinderen? (zowel voor hun eigen begrip van de situatie als reacties van de buitenwereld)
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht ik lees nu je laatste vraag. Ik zou geen goede vriendschap kunnen/willen hebben waarin een essentieel en voor mij belangrijk deel van mijn leven geheim moest blijven, wat dat dan ook maar voor deel is. Dus als ik in jouw schoenen stond, zou voor mij voor eeuwig geheim houden voor goede vrienden geen optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Collega's van mij waren er wat mij betreft te open over. De kinderen werden maar van het een op andere moment bij elkaar in huis gegooid. Elk mijlpaaltje moest met foto en al op Facebook; zoals voor het eerst met z'n allen in bed wakker worden op vakantie. Dat hoef ik van andere stellen ook niet te zien, ik kreeg de indruk dat ze zichzelf wel erg interessant vonden terwijl ik het voor de kinderen maar verwarrend vond. Nu hebben de vrouwen de mannen gedumpt en zijn met z'n tweeën verder gegaan en maken ze daar weer heel veel lawaai over.

Ik zou gewoon doen zoals je wilt doen en als het dan iemand opvalt, kun je ervoor kiezen om het gewoon te zeggen. Als niemand het opvalt is dat ook prima toch?
Madeliefjees schreef:
15-08-2018 13:55
De verjaardag is een uitgelezen moment om daar open over te zijn.
Jongens, dit zijn trees en henk, en behalve een hele goede vriendschap delen we ook het bed met zn vieren! Sterker nog, iedereen is op iedereen verliefd. Geweldig toch?
Haha, ik zou dit best willen uitproberen in een parallel universe. Lijkt me geweldig! :biggrin:
kindrebel schreef:
15-08-2018 14:03
Haha, ik zou dit best willen uitproberen in een parallel universe. Lijkt me geweldig! :biggrin:
Even tussen de bitterbal en het kaasplankje door..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er echt behoefte aan hebben om dit soort dingen te weten van vrienden. Ik hoef ook niet te weten of ze aan SM doen of parenclubs bezoeken. En ik denk dat jullie kinderen het al helemáal niet willen weten.

Jullie zijn verliefd en je hebt dan de neiging het van de daken te schreeuwen en te formaliseren (“nu is het echt”), maar bedenk wel dat dat puur je eigen behoefte is. Niemand zit er op te wachten.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 14:06
12.09% gewijzigd
Als mijn beste vrienden (buren of zus) verkering hebben met nog een stel zou me dat niet storen. Als ze aardig zijn nodig ik ze gerust alle 4 uit.

Zolang je kinderen er geen last van hebben.
Als kennis/vriendin zou ik denken; doe. lekker wat je doet, wat moet ik met die info?
Het is ook geen eeuwigdurende "liefde". Waarom zou je het iedereen vertellen?
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-08-2018 14:06
Het is ook geen eeuwigdurende "liefde". Waarom zou je het iedereen vertellen?
Nouja, dat hoeft natuurlijk ook niet. Je weet ook nooit of je eeuwig bij je man/vrouw wil blijven, maar daar mogen ook mensen op de bruiloft komen. En als ik een one night stand heb gehad vertel ik dat ook aan mijn beste vriendin. Ik zou dan eerder zeggen dat niet iedereen dit wil weten inderdaad, zoals hierboven ook genoemd is. Een beetje zoals horen of zien hoe je ouders seks hebben. Houd sommige info maar voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven