Praten met elkaar en met mijn schoonouders

16-08-2018 00:19 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Na veel wikken en wegen toch besloten mijn verhaal hier te delen in de hoop wat goede adviezen te mogen ontvangen.

In december 2016 heb ik een hele leuke jongen (27 jaar) leren kennen. We hebben een tijd gedate maar omdat mijn relatie hiervoor nog te vers voor mij was merkte ik dat het mij benauwde en heb ik het contact verbroken.
Ik heb 8,5 jaar een relatie gehad die met heel veel verdriet, huiselijk geweld en stalking is beëindigd. De jongen die ik in december leerde kennen was zeker 180° graden anders dan mijn ex partner. Hij is lief, geduldig, begripvol en draagt mij op handen. Wat er ook aan de hand is, ik kan bij hem terecht. Toen ik in maart 2017 dan ook aangegeven heb dat het mij te snel ging en ik dingen niet verwerkt had heeft hij mij alle ruimte gegeven die ik nodig had en is ons contact stilgevallen. Tot afgelopen november.

Ik was benieuwd hoe het met hem ging en zocht hem op via facebook. We hadden gelijk weer een klik maar vanwege werk en vakanties konden we pas 6 januari afspreken. Op het moment dat ik de deur opende was ik op slag weer verliefd en gelukkig was dit wederzijds. Vanaf toen is alles in snel tempo gelopen. Ik woonde op dat moment weer thuis (ik durfde door het stalken in het begin niet alleen te wonen en toen dat over was kon ik niet heel makkelijk een nieuwe woning vinden) en we waren elk vrij moment samen.
Omdat ik eindelijk weer in een positieve flow kwam ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Mijn huidige vriend stimuleerde mij daarin enorm en vroeg zelfs om bij hem in de buurt te solliciteren, dit heb ik ook gedaan. Binnen no time werd ik aangenomen in zijn woonplaats en vroeg hij mij bij hem te komen wonen. In de positieve flow waarin ik zat heb ik dit ook gedaan en sinds april wonen we dan ook samen.

Mijn vriend heeft nog niet eerder samengewoond dus dat geeft wel eens de normale strubbelingen die je hebt omdat je ineens een huishouden samen gaat draaien. Ik ben iemand die meteen zegt als ik het anders zou willen doen en maak van mijn hart geen moordkuil. Ik ben iemand die verbaal sterk in haar schoenen staat, ook door mijn vorige relatie, en nu ik erop terug kijken realiseer ik mij dat ik van mijn vriend nauwelijks weerwoord kreeg en alles wat oke wat ik voorstelde.

We hebben zo doorgelopen tot midden juli en hij ging zoals gepland 3,5 week met zijn ouders in een camper door Scandinavië trekken. Aangezien ik net een nieuwe baan had was mijn vakantie niet tegelijk en het leek mij voor ons beide ook wel even goed deze ruimte te nemen. Helaas hebben wij tijdens deze vakantie een enorme ruzie aan de telefoon gekregen (zoals ik hem nog nooit had gezien/gehoord) waarmee hij mij een deadline gaf om binnen 5 dagen zijn huis uit te zijn aangezien hij dan terug zou komen van vakantie. In volle paniek heb ik een bericht op social media geplaatst waarin ik aangaf per direct op zoek te zijn naar woonruimte. Dit bericht werd binnen no time door zijn vader gedeeld.

Vrienden van mij zijn de dag erna gekomen om mijn spullen op te halen en zijn op zoek gegaan naar nieuwe woonruimte. Na een paar dagen kreeg ik weer contact met mijn vriend en hij gaf aan enorm geschrokken te zijn van zichzelf en vroeg of we erover konden praten. Hier stond ik uiteraard voor open want ik wilde alles doen om de relatie te redden. Wel zei hij mij tijdens dat gesprek nooit meer met zijn ouders op vakantie te willen.

Eenmaal thuisgekomen van vakantie hebben we een aantal avonden gepraat (ik werkte nog overdag) en hebben we voor onszelf afspraken gemaakt. Echter merkte ik na een paar dagen - op de bruiloft van zijn broer- dat deze afspraken bekend waren bij zijn moeder. Zij sprak mij aan het eind van de avond met de nodige drankjes op aan over wat er gebeurd was en gaf openlijk haar mening. In deze mening benoemde ze alles wat ik fout deed en hoe ongelukkig ik mijn vriend maakte. Dat ik de vakantie van haar en haar man had verpest en dat ik maar met iemand moest gaan praten. Alle "schuld" werd bij mij neergelegd. Toen ik zei dat het naar mijn idee ontstaan was omdat mijn vriend eigenlijk niet praatte als dingen hem dwars zaten en hij zoveel had opgekropt kwam dat ook door mij aangezien ik te dominant ben en hij daar niet tegenop kan.

Het heeft mij een hele nare nasmaak gegeven, zeker nadat zijn schoonzus ook nog met hem in een hoek ging praten terwijl zij mij nauwlettend in de gaten hield. Toen mijn vriend terugkwam en ik hem vroeg waar het over ging zei hij dat ze extra kosten hadden gemaakt door weer een stoel voor mij te reserveren (zowel mijn vriend als ik hadden niet afgezegd voor de bruiloft dat was hun eigen initiatief) en dat ze verder niet veel had gezegd. Toen ik hem vroeg waarom hij dan tranen van zijn wang veegde zei hij dat ik dat verkeerd had gezien. Ik probeer dit voor mijzelf in het midden te laten.

Om het verhaal niet nog langer te maken is hrt volgende waar ik mee zit.
Mijn vriend zegt nog nooit zo gelukkig te zijn geweest als hij met mij is en dat ik voor hem de ware ben. Echter door de opmerkingen van zijn moeder en dat hij heeft gezegd nooit meer met ze op vakantie te willen heb ik het idee dat er meer gezegd is dan hij mij verteld.
Ik heb de dag na de bruiloft tegen hem gezegd dat ik een gesprek met zijn ouders wil waar hij bij is om dit uit te spreken omdat het mij oprecht gekwetst heeft. Hij heeft mij gevraagd hier nog even mee te wachten maar ik ben bang als ik te lang wacht ze vinden dat ik oude koeien uit de sloot haal.

Verder heb ik het idee dat mijn vriend nog steeds niet het achterste van zijn tong laat zien en ik vraag me af hoe ik dat kan veranderen. Ik wil hem niet pushen of constant vragen wat hij vind of denkt maar weet ook niet goed wat ik wel kan.

Ik hoop dat ik wat adviezen kan krijgen om hier mee om te gaan.
Waarover ging die enorme ruzie?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik dat gesprek nou aan zou gaan. Zij hebben zich bemoeid met een ruzie waar ze eigenlijk geen deel van waren en waar ze maar half getuige van waren, jij wil nu weer het gesprek aangaan over een vakantie en gesprekken die daarin hebben plaatsgevonden, waar jij niet bij was en waar je het fijne niet van weet, op die bruiloft ging het gesprek hier weer over verder, je schoonzus is zich er ook nog mee gaan bemoeien terwijl zij helemaal nergens bij was en dat gesprek heb jij dan weer op een afstandje gevolgd. Ik geloof nooit dat nog een extra gesprek hieraan iets toe gaat voegen. Ik denk dat het aan je vriend is om zijn ouders te vertellen dat het weliswaar zijn eigen stomme fout was om hen überhaupt bij die ruzie te betrekken, maar dat hij niet wil dat ze zich er nog verder in mengen - en dat hij ervoor heeft gekozen de relatie voort te zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Over verschillende dingen. Ik heb bijvoorbeeld een hond en als wij gaan eten mag de hond van mij gewoon naast de bank liggen, hij bedelt namelijk niet. Mijn vriend wilt dat hij naar zijn mand gaat maar zegt dit niet tegen mij omdat hij bang is dat ik boos wordt.

Ik laat als ik de was heb gedaan, wel eens de kleding op een hangertje aan het wasrek hangen om het dan in plaats van de dag erna, na 2 dagen pas in de kast op te ruimen. Hij stoort zich daaraan.

Al dat soort dingen, hoop dat je er een beeld bij hebt..
Alle reacties Link kopieren
Je eigen woonruimte zoeken. Waarom ga je na 5 maanden al samenwonen? Je kent mekaar amper. En laat zijn ouders erbuiten, je hebt alleen met hem te maken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-08-2018 00:31
Ik weet niet of ik dat gesprek nou aan zou gaan. Zij hebben zich bemoeid met een ruzie waar ze eigenlijk geen deel van waren en waar ze maar half getuige van waren, jij wil nu weer het gesprek aangaan over een vakantie en gesprekken die daarin hebben plaatsgevonden, waar jij niet bij was en waar je het fijne niet van weet, op die bruiloft ging het gesprek hier weer over verder, je schoonzus is zich er ook nog mee gaan bemoeien terwijl zij helemaal nergens bij was en dat gesprek heb jij dan weer op een afstandje gevolgd. Ik geloof nooit dat nog een extra gesprek hieraan iets toe gaat voegen. Ik denk dat het aan je vriend is om zijn ouders te vertellen dat het weliswaar zijn eigen stomme fout was om hen überhaupt bij die ruzie te betrekken, maar dat hij niet wil dat ze zich er nog verder in mengen - en dat hij ervoor heeft gekozen de relatie voort te zetten.
Dank, daar kan ik wat mee.

Heb je ook wellicht een advies wat ik kan doen om eventuele nieuwe zaken aan te kaarten waar hij naar mijn idee niet over begint?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-08-2018 00:33
Je eigen woonruimte zoeken. Waarom ga je na 5 maanden al samenwonen? Je kent mekaar amper. En laat zijn ouders erbuiten, je hebt alleen met hem te maken.
Omdat het voor ons goed voelde hebben we die stap gemaakt. Dagelijks heen en weer rijden is namelijk geen optie.

En wat betreft zijn ouders, zij mengen zich in onze ruzie en trekken aan mij van leer en zoals je wellicht al kunt raden gaat mijn vriend daar ook niet tegenin en slikt het.

Ik wil niet zijn ouders afbranden maar ik zoek een manier hoe we de communicatie kunnen verbeteren want hij spreekt zich tegen niemand uit om maar discussies/ruzies te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet met z’n vieren op te lossen. Zij zijn geen partij in jouw relatie.

Jij komt eruit met je vriend, of misschien ook niet. Ga je allereerst daarop focussen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is bang voor je. Bang dat je boos wordt. Jullie moeten leren communiceren. En het is geven en nemen, en het is altijd meer geven dan nemen. Dus als je vriend graag wil dat de hond tijdens t eten in zn mand gaat, dan doe je dat gewoon. En als hij zich stoort aan de was, pakt hij t zelf van de lijn, vouwt het op, en legt het in de kast.
Er zijn maar heel weinig dingen waar je ruzie om kan maken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
evy-23 schreef:
16-08-2018 00:35
Dank, daar kan ik wat mee.

Heb je ook wellicht een advies wat ik kan doen om eventuele nieuwe zaken aan te kaarten waar hij naar mijn idee niet over begint?
Bedoel je in relatie tot zijn ouders? Ik zou dat hele hoofdstuk voor mezelf afsluiten. Je komt er toch nooit precies achter wat er precies is besproken in die vakantie (en wat je vriend eventueel zelf in zijn boosheid heeft gezegd, hij heeft hier ook een rol in) en de vraag is ook of je dat per se moet willen weten.

Ik zou het achter me laten. Het was een nare situatie en jammer dat het zo'n lange staart heeft gekregen en dat je zwager en schoonzus er ook nog eens in zijn betrokken, maar gebeurd is gebeurd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
evy-23 schreef:
16-08-2018 00:37
Omdat het voor ons goed voelde hebben we die stap gemaakt. Dagelijks heen en weer rijden is namelijk geen optie.

En wat betreft zijn ouders, zij mengen zich in onze ruzie en trekken aan mij van leer en zoals je wellicht al kunt raden gaat mijn vriend daar ook niet tegenin en slikt het.

Ik wil niet zijn ouders afbranden maar ik zoek een manier hoe we de communicatie kunnen verbeteren want hij spreekt zich tegen niemand uit om maar discussies/ruzies te voorkomen.
Jij kan daarin je eisen/grenzen stellen. Dat wil echter niet zeggen dat je vriend en z’n ouders dan veranderen. Jij moet dan bepalen of je ermee kan leven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-08-2018 00:38
Hij is bang voor je. Bang dat je boos wordt. Jullie moeten leren communiceren. En het is geven en nemen, en het is altijd meer geven dan nemen. Dus als je vriend graag wil dat de hond tijdens t eten in zn mand gaat, dan doe je dat gewoon. En als hij zich stoort aan de was, pakt hij t zelf van de lijn, vouwt het op, en legt het in de kast.
Er zijn maar heel weinig dingen waar je ruzie om kan maken.
Ik vind het heel lastig te communiceren omdat ik nu bij alles mezelf afvraag of hij wel alles zegt wat hij denkt. Ik wil hem er graag in helpen maar ben bang dat ik hem teveel push ermee..
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-08-2018 00:38

Er zijn maar heel weinig dingen waar je ruzie om kan maken.


Je kunt het beter anders zeggen: er zijn maar weinig dingen die de moeite waard zijn om er ruzie over te maken.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 01:17
0.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
16-08-2018 00:42
Jij kan daarin je eisen/grenzen stellen. Dat wil echter niet zeggen dat je vriend en z’n ouders dan veranderen. Jij moet dan bepalen of je ermee kan leven of niet.
Wat voor grenzen moet ik daarin stellen?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
16-08-2018 00:38
Dit is niet met z’n vieren op te lossen. Zij zijn geen partij in jouw relatie.

Jij komt eruit met je vriend, of misschien ook niet. Ga je allereerst daarop focussen.
Maar hoe kom je eruit met iemand die nauwelijks praat?
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet wil communiceren dan houdt het op. Communicatie is het aller belangrijkste van een relatie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
evy-23 schreef:
16-08-2018 00:43
Ik vind het heel lastig te communiceren omdat ik nu bij alles mezelf afvraag of hij wel alles zegt wat hij denkt. Ik wil hem er graag in helpen maar ben bang dat ik hem teveel push ermee..

Maar hij moet ook snappen dat als hij zelf niet aangeeft dat als hij ergens mee zit, jij dat niet kan ruiken. Ik zou een gesprek met je vriend aangaan waarin je vooral aangeeft dat hij ook mag aangeven als hij ergens mee zit. Dat jij dat ook doet. En dat dat niet automatisch betekent dat de ander zijn zin moet krijgen/moet aanpassen, maar dat jullie er over kunnen praten.

Jij kunt hem niet dwingen te praten, dat moet hij zelf snappen. En als hij dit niet doet, zullen al zijn emoties en ergernissen keer op keer blijven opstapelen. Jij moet hem daarna wel het vertrouwen geven (en de ruimte) dat hij eerlijk is over waar hij mee zit.

Over die ouders, daar zou ik niks meer mee doen. Zij bemoeien zich met iets wat tussen jullie speelt.
Alle reacties Link kopieren
Na een keer ruzie over kleine dingen, zet hij.je het huis uit. Vervolgens heb jij het gevoel dat je niet echt met hem kan praten, maar zijn familie bemoeit zich er wel aan alle kanten mee. Okee dan. Leer elkaar eerst wat beter kennen en ga tot die tijd apart wonen. Of misschien heb je hier een kant van hem gezien die je nog niet kende en die reden is niet verder te gaan met deze man.
Alle reacties Link kopieren
Los van alle goede dingen die al zijn gezegd: is je vriend wel helemaal los van zn ouders? Wie gaat er als volwassene nu drie weken met zn ouders op vakantie?? En alle problemen blijkbaar gelijk met hen bespreken? Ze zijn duidelijk overbezorgd want anders krijg jij niet alle ‘schuld’ van die eerdere ruzie toegeschoven. denk dat jij al hele goede stappen hebt gezet maar dat hij de navelstreng eens moet doorknippen. Zoek eerst iets coor jezelf, blijf zeker nog twee jaar latten en kijk hoe het daarna gaat.
Vlaginvaas schreef:
16-08-2018 06:17
Los van alle goede dingen die al zijn gezegd: is je vriend wel helemaal los van zn ouders? Wie gaat er als volwassene nu drie weken met zn ouders op vakantie?? En alle problemen blijkbaar gelijk met hen bespreken? Ze zijn duidelijk overbezorgd want anders krijg jij niet alle ‘schuld’ van die eerdere ruzie toegeschoven. denk dat jij al hele goede stappen hebt gezet maar dat hij de navelstreng eens moet doorknippen. Zoek eerst iets coor jezelf, blijf zeker nog twee jaar latten en kijk hoe het daarna gaat.
Dit. Plus je hebt een relatie met hem en niet met zijn vieren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wi l hij nooit meer op vakantie met z'n ouders?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem dominant en vervelend over de hond en de waslijn (serieus, daar ga je toch geen ruzie over maken?). En klaarblijkelijk vindt hij jou ook dominant en vervelend over andere zaken.
Maar goed, dat vroeg je niet. Een van mijn beste vrienden zat in de positie van jouw vriend. Was echt stapelgek op iemand waar het niet mee werkte. En als we samen gingen eten dan liep hij leeg. Ik hoefde er niks voor te doen, en er niet eens naar te vragen. Hij zag zijn relatie in ander perspectief en ik zag hoe doodongelukkig hij was. En zodra hij over de drempel stapte, walste zij gewoon over zijn gevoel heen en ging hij aan haar maar sociaal-wenselijke antwoorden geven om van het gezeik af te zijn (‘nog nooit zo gelukkig geweest als met jou’).
Lang verhaal, korte samenvatting: wij mochten elkaar niet meer zien van haar, want ik zou vooral de schuldige zijn van hun problemen. Zij zijn een jaar later na nog heel veel dramatische episodes en relatietherapie uit elkaar gegaan. Onze vriendschap heeft een knauw gekregen en zij spreken elkaar niet meer.

Soms werkt iets niet, hoe graag je ook wil en hoe leuk je elkaar ook vindt.
Alle reacties Link kopieren
Als je over zulke kleine dingen zo’n ruzie krijgt dat je de relatie verbreekt, dan denk ik dat je niet bij elkaar past. Ik vrees dat jij nu ook voor hem probeert te denken en dat je daardoor heel ongemakkelijk in de relatie gaat staan. Maar goed, wellicht komen jullie er uit, gaat hij wel communiceren of leer jij hem voldoende kennen om wel te zien of aan te voelen wat hij wil. Ik zou zijn ouders er buiten laten en eerst eens kijken of jullie er samen uit komen.
Alle reacties Link kopieren
Praten met zijn ouders heeft geen zin
Ze zullen altijd partij voor hun zoon kiezen en niet voor jou.

Ze vertellen dat ze zich buiten jullie ruzies moeten houden heeft ook geen zin want het is je vriend die ze bij jullie ruzies betrekt.

Je vriend kiest er voor om bij zijn ouders te gaan klagen in plaats van met jou het gesprek aan te gaan als iets in de relatie niet lekker loopt.

Waarop zijn ouders blijkbaar hebben gezegd dan maak je het toch uit als je zo veel over haar te klagen hebt.

Dus krijg jij een berichtje dat je zijn huis moest verlaten.

Jij schrijft zowel mijn vriend als ik hebben niet afgezegd voor de bruiloft.

Hij had je gevraagd het huis te verlaten. Dat betekent dat het uit is.
Dan is het nogal logisch dat je niet meer als aanhang mee gaat naar een bruiloft.

Dat je er nu voor kiest om met te doen of er niets gebeurd is en dat het allemaal aan zijn oiluders ligt want zonder hen zou je relatie wel goed lopen is je kop in het zand steken.

Iets wat je in de relatie daarvoor blijkbaar ook 8,5 jaar lang hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hij komt over als een groot kind en jij doet daar vrolijk aan mee. Ik denk dat dat samenwonen iets te makkelijk voor je was en beter uitgesteld had kunnen worden. Ga latten als je deze relatie een kans wil geven.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven