Kwetsbaar opstellen: Eng. Relatie : Graag!

20-08-2018 19:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn liefdesleven heb ik lang, héél lang laten verslonzen. Niet omdat er geen mogelijkheden waren, maar zodra het te dicht bij kwam, benauwde het me enorm.
Wie kan mij tips geven hoe je je makkelijker open stelt? En meer een houding krijgt van : Dit is wie ik ben, dit is mijn leven. Bevalt het? Mooi. Bevalt het niet? Jammer dan. Ooit toen ik 20 was ging dit me makkelijker af, maar ik ben nu jaren uit de date-scene en vind het eng om er terug in te stappen.
anoniem_367446 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 10:42
49.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga maar eerst tinderen ofzo... en komt er zo'n moment voor dan verplicht je jezelf om niet gelijk afstand te nemen of nee te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
20-08-2018 20:03
Ga maar eerst tinderen ofzo... en komt er zo'n moment voor dan verplicht je jezelf om niet gelijk afstand te nemen of nee te zeggen.
Dat is voor mij dus best lastig. De mogelijkheden zijn er wel hoor, zo nu en dan :) Alleen ik krijg al de kriebels bij het hele idee van iemand toelaten in mijn leven. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik een bepaalde druk voel om aan verwachtingen te voldoen.

Daarbij leg ik de lat veel te hoog. Niemand is perfect of heeft een perfect leven, ik wil een perfect plaatje voor een ander neer kunnen zetten en als iets in mijn leven ontbreekt / niet perfect is wil ik dat eerst ''fixen' voor ik een relatie aan ga. Maar dat is onrealistisch : Er is altijd wel iets, toch? Daar moet je ook iemand in toe durven laten.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet zo gek doen.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ga eens speeddaten. 1 avond 20 tot 25 gesprekken voeren van 5 min. En neem je dan voor om tijdens elk gesprek je opener op te stellen en zie/ervaar wat de reacties zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring in maar ik snap dat je het eng vindt. Ik zou gewoon rustig aan proberen te daten. Na een eerste date ben je nog steeds niks verplicht aan niemand. Dan kan je wennen aan de gedachte. Je moet je in het begin wss dwingen om het te doen maar eens je door die deur bent ga je het steeds minder eng vinden. Het is ook niet zo pijnlijk als iemand je na een eerste date laat zitten. Soms klikt het gewoon niet en iemand die niet oprecht in jou geïntresseerd is laat het beter na de eerste dat afweten dan na de 6de wanneer je misschien al wat gevoelens begint te krijgen of hoop... er is eigenlijk niks engs aan maar dat zal je pas beseffen als je het terug doet! Je moet je zeker niet opsluiten binnen omdat je bang bent want dan eindig je alleen en dat moet je ook niet willen...
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
20-08-2018 20:29
Je moet niet zo gek doen.
Helemaal gelijk in! Het is een beetje tussen mijn oren geslopen in de loop der jaren.
Heb ook nogal de neiging om automatisch te denken dat anderen wél perfect zijn, wat natuurlijk nonsens is.
Alle reacties Link kopieren
Bingoplayer schreef:
20-08-2018 20:33
Ga eens speeddaten. 1 avond 20 tot 25 gesprekken voeren van 5 min. En neem je dan voor om tijdens elk gesprek je opener op te stellen en zie/ervaar wat de reacties zijn.
Dat is wel een goede tip om als een raket door mijn comfort zone heen te gaan :)
Alle reacties Link kopieren
1234plezier schreef:
20-08-2018 20:36
Ik heb er zelf geen ervaring in maar ik snap dat je het eng vindt. Ik zou gewoon rustig aan proberen te daten. Na een eerste date ben je nog steeds niks verplicht aan niemand. Dan kan je wennen aan de gedachte. Je moet je in het begin wss dwingen om het te doen maar eens je door die deur bent ga je het steeds minder eng vinden. Het is ook niet zo pijnlijk als iemand je na een eerste date laat zitten. Soms klikt het gewoon niet en iemand die niet oprecht in jou geïntresseerd is laat het beter na de eerste dat afweten dan na de 6de wanneer je misschien al wat gevoelens begint te krijgen of hoop... er is eigenlijk niks engs aan maar dat zal je pas beseffen als je het terug doet! Je moet je zeker niet opsluiten binnen omdat je bang bent want dan eindig je alleen en dat moet je ook niet willen...
Dank voor je post.

Ik heb verder een leuk leven hoor! Ik zit zeker niet (alleen maar) binnen. Maar zodra het op relaties aan komt, wordt het benauwend. Ik ben ook al zo lang uit dat ''wereldje''. Kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst bijvoorbeeld eens een keer lekker een avond heb zitten appen met een leuke man, of bellen (of koffie drinken, wat dan ook). Op een gegeven moment ga je jezelf wijsmaken dat er iets niet goed zit bij je, en vanaf dan wordt het een selffulfilling prophecy en versterkt e.e.a. elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Nou zoals je zegt, je weet niet meer wanneer voor je voor het laatst leuk hebt geappt met een man. Nou, begin bij het begin. Start daar eens mee en vervolgens ga je op date. Gewoon leuk op date, hoeft niets uit te komen ook dus geen verwachtingen. Maar gewoon zien hoe dat is. Vanuit daar ga je verder kijken..

Succes!
Ga niet voor Mr. Right, maar ga voor Mr. Right Now. Leef in t hier en nu. Gewoon vrijblijvend en als t de juiste kerel is dan valt de Now er vanzelf wel een keer af.
Alle reacties Link kopieren
Dimsumm schreef:
20-08-2018 21:10
Helemaal gelijk in! Het is een beetje tussen mijn oren geslopen in de loop der jaren.
Heb ook nogal de neiging om automatisch te denken dat anderen wél perfect zijn, wat natuurlijk nonsens is.
Tuurlijk is dat nonsens, wie weet word je wel verliefd op een hele rare.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij dat je dit topic heb geopend. Zo ontzettend herkenbaar. Ik vind het ook doodeng. Mensen om me heen begrijpen me niet. Dat ik zeer sociaal ben en er leuk uitzie werkt daar niet aan mee. Iedereen denkt dat ik er totaal niet mee struggle.

Heb enorm behoefte aan genegenheid en een leuke relatie. Maar de gedachte alleen al dat iemand dichtbij komt zorgt voor paniek. ‘Hoe kan iemand mij nu leuk vinden?’ ‘Wat als hij mij raar vindt en dit gaat rondbazuinen door de stad’ enzovoort.

Dus als iemand dichtbij komt kies ik voor de veiligheid en zit ik weer eenzaam alleen ‘s avonds thuis. Te balen dat ik alleen ben. Ja, zo houd ik die cirkel lekker in stand. :'( ;-D

Tips voor je heb ik dus niet. Ik lees zeker mee in dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Dimsumm schreef:
20-08-2018 21:10
Helemaal gelijk in! Het is een beetje tussen mijn oren geslopen in de loop der jaren.
Heb ook nogal de neiging om automatisch te denken dat anderen wél perfect zijn, wat natuurlijk nonsens is.
Tevens ook erg herkenbaar. Perfect willen zijn voor de buitenwereld en voor mezelf. Verwachtingen bijstellen zijn ook zo lastig voor me.
Alle reacties Link kopieren
Jenn11 schreef:
20-08-2018 21:54
Wat ben ik blij dat je dit topic heb geopend. Zo ontzettend herkenbaar. Ik vind het ook doodeng. Mensen om me heen begrijpen me niet. Dat ik zeer sociaal ben en er leuk uitzie werkt daar niet aan mee. Iedereen denkt dat ik er totaal niet mee struggle.

Heb enorm behoefte aan genegenheid en een leuke relatie. Maar de gedachte alleen al dat iemand dichtbij komt zorgt voor paniek. ‘Hoe kan iemand mij nu leuk vinden?’ ‘Wat als hij mij raar vindt en dit gaat rondbazuinen door de stad’ enzovoort.

Dus als iemand dichtbij komt kies ik voor de veiligheid en zit ik weer eenzaam alleen ‘s avonds thuis. Te balen dat ik alleen ben. Ja, zo houd ik die cirkel lekker in stand. :'( ;-D

Tips voor je heb ik dus niet. Ik lees zeker mee in dit topic!
Dit had ik kunnen schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Jenn11 schreef:
20-08-2018 21:54
Wat ben ik blij dat je dit topic heb geopend. Zo ontzettend herkenbaar. Ik vind het ook doodeng. Mensen om me heen begrijpen me niet. Dat ik zeer sociaal ben en er leuk uitzie werkt daar niet aan mee. Iedereen denkt dat ik er totaal niet mee struggle.

Heb enorm behoefte aan genegenheid en een leuke relatie. Maar de gedachte alleen al dat iemand dichtbij komt zorgt voor paniek. ‘Hoe kan iemand mij nu leuk vinden?’ ‘Wat als hij mij raar vindt en dit gaat rondbazuinen door de stad’ enzovoort.

Dus als iemand dichtbij komt kies ik voor de veiligheid en zit ik weer eenzaam alleen ‘s avonds thuis. Te balen dat ik alleen ben. Ja, zo houd ik die cirkel lekker in stand. :'( ;-D

Tips voor je heb ik dus niet. Ik lees zeker mee in dit topic!
Herkenning is ook fijn, want ik heb precies hetzelfde. Zie er ook niet slecht uit, sportief, verzorgd, ik oog altijd vrolijk en ben ook (bijna) altijd vrolijk.

Mij valt ook op dat niemand eigenlijk ooit begint over mijn single zijn. Terwijl het soms best eenzaam kan zijn, vooral nu bijna 'iedereen' wel een relatie heeft.

Het lijkt ook allemaal zo makkelijk als je het bij anderen ziet, terwijl voor mij soms de maan nog bereikbaar voelt dan intimiteit.

Ook herkenbaar wat je zegt over rondbazuinen in de stad. Toch iets van vertrouwens issues ofzo. Vooral met seks vind ik dat lastig. Heb niets om me voor te schamen, maar vind het ook eng om dat privé stukje van mijzelf aan een ander te geven. Terwijl ik op mijn 20e echt gewoon nog met jongens uit de studentensoos voor een paar nachten het bed in dook. Toen interesseerde het me minder.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
20-08-2018 21:40
Ga niet voor Mr. Right, maar ga voor Mr. Right Now. Leef in t hier en nu. Gewoon vrijblijvend en als t de juiste kerel is dan valt de Now er vanzelf wel een keer af.
Ik ben ook niet op zoek naar mister perfect hoor. Maar een man moet natuurlijk mij wel iets doen, qua combinatie uiterlijk, uitstraling, karakter. Het stomme is ; Hoe leuker ik een man vind / hoe leuker een man is, hoe enger ik het vind en hoe meer 'druk' ik voel (en hoe eerder ik dus geneigd ben om weer lekker mijn veilige hol in te kruipen).
ViezeHond schreef:
20-08-2018 21:43
Tuurlijk is dat nonsens, wie weet word je wel verliefd op een hele rare.
😄
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Misschien is het ok wel zo dat je denkt dat vrienden etc. Je wederhelft heel raar gaan vinden. Diegene die je op date ziet raar gaat vinden etc..

Maar kom op, chatten moet kunnen hoor. Dat stelt geen zak voor.

En bij de eerste date gewoon denken. ‘Ik ga voor een nee’. Dat doel haal je vrij makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bang/terughoudend om te daten of om iemand toe te laten in je prive-leven...? Dat zijn volgens mij verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dimsum,
Je vraag is hoe je je meer open kan stellen en hoe je meer een houding krijgt van: dit is wie ik ben.
Uiteindelijk is het antwoord gewoon: door te ervaren.
Er is geen magisch gebeuren waardoor je meer zelfwaarde verkrijgt. Dit kan alleen door het te doen. Door de ervaring krijg je die zelfwaarde.
Door inderdaad dat speeddaten aan te gaan, op een luchtige manier.
Door jezelf wel meer open te stellen voor iemand die in je comfortzone komt. Je moet je kwetsbaar gaan leren opstellen.
Omdat je realiseert dat dat de enige manier is om uiteindelijk een levensmaatje te ontmoeten.
En juist omdat het behoorlijk diep bij je zit en je je beschermingswegen/ vluchtwegen kent is het van belang hier mee te gaan oefenen.
Het begint met voorstellen. Ga visualiseren hoe het zou zijn om een jongen over de vloer bij je te hebben. Ga het ook invoelen. Dan merk je ws al je neiging tot sluiten. Probeer hier een andere wending aan te geven en open jezelf beetje bij beetje. Herhaal dit continu.
Blijf dit zo levendig mogelijk doen en 'voel' je gevoel.
Leef je in hoe je met hem praat over je leven en dat je vertelt over dingen en dat je je minder afhankelijk voelt. Dat je het gewoon vertelt als ' a matter of fact'.
Door dit zeer levendig visualiseren stel je jezelf al wat kwetsbaarder op.
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt dat 'kwetsbaar opstellen' en je openstellen voor iemand niet vanzelf als je de juiste persoon tegenkomt bij wie je je veilig genoeg voelt om dat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien voel je nu meer druk op het vinden van een partner, omdat je de dertig nadert.
Als je kinderen wil, is het verstandig om daar niet te lang mee te wachten, dus lekker vrijblijvend aanklooien, zoals je op je 20ste deed, zit er dan niet meer in.
Dimsumm schreef:
20-08-2018 20:05
Daarbij leg ik de lat veel te hoog. Niemand is perfect of heeft een perfect leven,

Je bent altijd heel erg kritisch op je 'vriendinnen' waar je al jaren over klaagt. En vergeet je zwager niet; die klojo die volgens jou op het huis van je ouders uit is. Wat komt er een bak gal uit je toetsenbord.

Werk aan je zelfvertrouwen want dat maakt jou een minder kritisch en minder jaloers persoon voor anderen. Daar doe je iedereen maar vooral jezelf een plezier mee en maakt je toegankelijker, menselijker. Het is jouw eigen leven dus daar moet je zelf aan werken. Hier blijven klagen heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Jordis schreef:
21-08-2018 00:54
Herkenbaar.

Misschien is het ok wel zo dat je denkt dat vrienden etc. Je wederhelft heel raar gaan vinden. Diegene die je op date ziet raar gaat vinden etc..
Dit stukje vind ik ook belemmerend. Ik weet heus wel dat ik me daar niet van moet aantrekken en ze maar moet laten lullen. Maar toch denk ik hier continu aan.

Ik heb wel ervaren dat als je echt iemand leuk vindt dit niet meer zo veel uitmaakt, maar goed op dat punt kom ik eigenlijk zelden tot nooit omdat ik allang ben weggerend aangezien de paniek heeft toegeslagen. :rolling:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven