Plus 1 op bruiloft

20-09-2018 00:59 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,

Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.

Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.

Wat vinden jullie eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet kunnen. Zeer ongastvrij en dan moet ze niet raar opkijken als ze dan toch een stuk minder belangrijk blijkt te zijn voor die goede vrienden dan ze denkt. Is het een bruiloft of reünie?

Wat ouder topic, met dezelfde vraag:relaties/partners-niet-uitnodigen-voor- ... ges/259327
Nee heb je, ja kun je krijgen
kan prima
Alles kan.

Maar dan moet ze wel niet schrikken en vooraf incalculeren dat de helft van de vriendinnen bedankt voor 't feestje en niet komt.

(Ik heb bijvoorbeeld al geen vervoer om thuis te raken midden in de nacht zonder mijn partner.
En op hotel gaan in mijn ééntje doe ik ook niet.)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan het. Leert ze meteen haar vrienden beter kennen. Bijvoorbeeld welke vrienden bedanken voor de eer.

Persoonlijk zou ik bedanken voor de eer en voor de verdere vriendschap. Maar er zullen vast vrienden zijn die dit heel normaal vinden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als gast niet eens zitten wachten op een bruiloft van iemand die ik niet ken, dus zou voor mijn eigen hypothetische bruiloft ook geen mensen voor de hele dag uit gaan nodigen die ik niet ken.
Maar 50 mensen bij het diner, dat is (als je een niet al te grote familie hebt) toch hartstikke veel of ben ik nou gek??
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel kunnen. Ik zou wel aanraden om dit duidelijk aan te geven en niet bijvoorbeeld slechts één naam op de uitnodiging te zetten. Er zijn ongetwijfeld mensen die dit niet snappen en toch hun partner meenemen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet kunnen.
Als vrienden echte vrienden voor je zijn ben je ook geintereseerd in hun partner.
En als de partner meekomt is je vriend/vriendin ook comfortabeler.
Dat zou zwaar wegen voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Verbinder schreef:
20-09-2018 02:41
Ik vind het ook niet kunnen.
Als vrienden echte vrienden voor je zijn ben je ook geintereseerd in hun partner.
En als de partner meekomt is je vriend/vriendin ook comfortabeler.
Dat zou zwaar wegen voor mij.
Wat heeft je trouwdag nou te maken met interesse in iemands partner? Het is toch bij uitstek de dag die om jóu en je geliefde draait?!
.
Hou er wel rekening mee dat mensen massaal af gaan zeggen of niet komen.
Mijn pleegzus wilde ook een intiem etentje en verder geen feest, dus dat etentje moest perfect zijn. Zelfde verhaal bijna; ze hadden op 38 mensen gerekend (4 hadden meteen nee gezegd)
De rest nam niet de moeite om af te zeggen.

Of eigenlijk: waren boos en besloten die avond in de stad te gaan feesten en haar lekker met rust te laten. Ze kregen het gevoel plichtmatig uitgenodigd te zijn, partner was niet welkom...op het kaartje gezet zelfs, alsof er stond: geen honden toegestaan, echt bot m.i. en dat komt niet goed over als je zelf net samenwoont ;)

Er waren -schrik niet- maar 17 mensen. Waarvan 4 verveelde boze pubers, alleen familie.
Best een triest gezicht al die feestelijk gedekte tafels en maar staren naar de deur of er nog iemand kwam.
Zelf gaan bellen of ze wel het juiste restaurant hadden :facepalm: om dan te horen: nog één knuffel van mijn lief en dan ga ik. Als hij me laat gaan giecheldegiechel, je weet hoe het is als je net samenwoont. Mss tot straks..

Een vriendin kwam toch nog na een huilbui van zus, nam afscheid van haar man die haar bracht, hij mocht natuurlijk best blijven bij nader inzien. Dat gezicht toen hij zei: ik heb al gegeten, ik was niet uitgenodigd toch? Bel maar als ik je kan komen halen vriendin, eetse!

Zelden zo blij geweest dat de oprotkoffie eraankwam en ik de stad inkon. Was nog geen tien uur. Geen cadeautjes/enveloppen en wel de rekening. Geen idee wat ze moest betalen want ik wilde er niets meer over horen.

Wij, haar naasten hadden nog zo gezegd: doe dan lekker hapjes eten -tapas, Turks, Indonesisch- of zoiets met een drankje ipv een duur diner, kan je ook nog een prijs afspreken of een seintje krijgen wanneer je max. budget bijna op is en dan opstappen.

Is dat geen oplossing? Ik vind het nog steeds triestig als ik aan die lege tafels denk en de stress, toen verdriet want iedereen had haar laten barsten. Tsja, haar Grote Liefde viel al niet in de smaak; ze kreeg later dan ook antwoorden zoals: als je je bruidegom had thuisgelaten was ik wel gekomen... :D
Niet doen zou ik zeggen, of nog even uitstellen en sparen tot je die paar extra monden ook kan voeden.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 02:46
Wat heeft je trouwdag nou te maken met interesse in iemands partner? Het is toch bij uitstek de dag die om jóu en je geliefde draait?!
Ja, maar uiteindelijk is het groter dan dat.
Doordat het zo’n grote dag is wil je dit juist met iedereen vieren. Dus alle betrokkenen.
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 02:46
Wat heeft je trouwdag nou te maken met interesse in iemands partner? Het is toch bij uitstek de dag die om jóu en je geliefde draait?!
...en daar gaan dus echt heel veel mensen de mist mee in: het is ONZE dag, je past je maar aan. Alle mannen moeten een witte smoking met roze overhemd aan, alle vrouwen in zuurstokroze graag anders pas je niet bij de decoratie en de taart.

En wat Verbinder zegt: het gaat erom dat je gasten ook een leuke dag hebben, en zonder +1 zit je dan toch een beetje verloren tussen een familie die je niet kent. Veel mensen vinden dat geen fijn vooruitzicht, helemaal als ze verplicht naast een vreemde moeten gaan zitten eten.
Meer mensen dan je denkt vinden het ook eng, alleen naar een feest vol vreemden en gaan uiteindelijk gewoon niet.
Een gezellig feest valt of staat met je gasten die ook moeite voor jou doen, kleding kopen of naar de kapper gaan.
En een cadeau of geld meebrengen. Moet er wel iets leuks tgo staan vind ik.
Maar als mensen je dierbaar zijn en je hebt regelmatig contact dan ken je toch ook de partner of zeg ik nu iets heel geks?
Alle reacties Link kopieren
Verbinder schreef:
20-09-2018 03:15
Ja, maar uiteindelijk is het groter dan dat.
Doordat het zo’n grote dag is wil je dit juist met iedereen vieren. Dus alle betrokkenen.
Maar dat is het nou juist, iemand die je hooguit 2x hebt gezien is voor jou geen direct betrokkene.
.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
20-09-2018 03:20
...en daar gaan dus echt heel veel mensen de mist mee in: het is ONZE dag, je past je maar aan. Alle mannen moeten een witte smoking met roze overhemd aan, alle vrouwen in zuurstokroze graag anders pas je niet bij de decoratie en de taart.

En wat Verbinder zegt: het gaat erom dat je gasten ook een leuke dag hebben, en zonder +1 zit je dan toch een beetje verloren tussen een familie die je niet kent. Veel mensen vinden dat geen fijn vooruitzicht, helemaal als ze verplicht naast een vreemde moeten gaan zitten eten.
Meer mensen dan je denkt vinden het ook eng, alleen naar een feest vol vreemden en gaan uiteindelijk gewoon niet.
Een gezellig feest valt of staat met je gasten die ook moeite voor jou doen, kleding kopen of naar de kapper gaan.
En een cadeau of geld meebrengen. Moet er wel iets leuks tgo staan vind ik.

Voor er misverstanden ontstaan, ik vind trouwfeesten echt drie keer niks, feesten überhaupt eigenlijk. :proud: Ook dat alles om jou moet draaien vind ik onzin, maar dat is nou eenmaal wel hoe het meestal is.

Dat je zonder je partner er verloren tussen zit vind ik echt een non-argument. Ik als (bewust) eeuwig vrijgezel zit altijd alleen bij gelegenheden. Lijkt me juist een verademing om eens niet tussen de stelletjes te zitten, dat voelt (ook al is het dus bewust) pas echt verloren.
.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel goed voor de gastenlijst, die zal aanzienlijk kleiner worden. Als je vriendin het budget niet heeft zal ze keuzes moeten maken. Een buffet ipv een sitdown diner bv, kun je mensen voor 6 euro helemaal vol stoppen.
Als ze één op één wil met de desbetreffende vrienden moet ze dat op een ander tijdstip doen., |Als bruid heeft ze het druk genoeg en heeft weinig tijd om zich met de gasten te bemoeien. Ze verwacht dus dat die braaf gaan zitten wachten tot zij een minuutje vrij kan maken? Zo werkt dat niet. Mensen hebben geen zin om in hun eentje te zitten op een bruiloft.
Doe dat met de vrijgezelle avond.
Als het echt zo krap is dat ze niet eens 15 man meer kan voederen moet ze gewoon op maandagochtend met alleen de getuigen op het stadhuis trouwen. Een feest moet je goed doen of niet doen.
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 03:43
Voor er misverstanden ontstaan, ik vind trouwfeesten echt drie keer niks, feesten überhaupt eigenlijk. :proud: Ook dat alles om jou moet draaien vind ik onzin, maar dat is nou eenmaal wel hoe het meestal is.

Dat je zonder je partner er verloren tussen zit vind ik echt een non-argument. Ik als (bewust) eeuwig vrijgezel zit altijd alleen bij gelegenheden. Lijkt me juist een verademing om eens niet tussen de stelletjes te zitten, dat voelt (ook al is het dus bewust) pas echt verloren.
Ligt eraan, die oubollige feesten met trouwen, receptie, diner en feest met het beruchte coversspelende bandje sla ik over tenzij het broer of zus van me is, of een BFF. Maar die geven nooit zulke feesten :D
De laatste die trouwde deed dat op maandagmiddag, lekker cheap en daarna naar hun stamkroeg, gaandeweg was het idee ontstaan om als cadeau voor een buffet met echt lekker en veel eten te zorgen, de tent te versieren met heul veul ballonnen en slingers en Zuid-Amerikaanse muziek, ze hadden elkaar dan ook in Suriname leren kennen. O ja en een envelop waar iedereen indeed wat hij of zij kon missen. Zo stond niemand voor gek met een tientje, gewoon 1 envelop van iedereen. Niet op verzoek, was ons eigen idee. Ze wilden geen cadeautjes of envelopjes. Nou dan maar zo want we wilden toch iets geven.
Supergezellig, en de oudjes die zo dapper waren om te komen vonden het hartstikke leuk.

Geen taart die toch niemand hoeft, wel hapjes voor de oudjes die om 4 uur in de kroeg zaten en vanzelf aftaaiden toen om 7 uur de muziek hard aanging. Supergezellig, ook voor mensen die vrijgezel zijn of -bij de ouderen- hun partner al verloren waren. Die voelen zich dan vaak extra alleen; daar niet. Leek niet op hun eigen bruiloft van lang geleden, dat scheelt.

Zonder partner er verloren bijzitten.. dat bedoel ik niet echt, meer dat er mensen zijn die al gaan zweten bij het idee 3,5 uur naar ome Joop zijn verhalen over de camping te moeten luisteren zonder dat je weg kan glippen: er staat een kaartje met je naam en daar zit je! Muurvast, elders gaan zitten is not done bij zo'n diner.

En het is toch leuker om een beetje te kunnen roddelen achter je hand met je +1 (wat lang niet altijd echt een partner van me was trouwens, een vriendin met hetzelfde gevoel voor humor is ook prima) en lachen om de outfits, de mislukkingen en tegen wie moet je anders zeggen zodra je met goed fatsoen weg kan: 'ik hoop maar dat het voor hun wél een topdag was' :D

Maar er zijn ook mensen die al moeite hebben met een drukke straat, laat staan een avond in een druk zaaltje; die schieten al in paniek bij het idee en dan ook nog alleen? Dan zeggen ze af, bang voor een paniekaanval of hele saaie avond in een hoekje want na een uurtje opstappen is ook raar.

Nou ja iedereen moet doen wat ze leuk vinden maar als de gasten niet blij zijn wordt het geen leuk feest. Kan ook betekenen dat je vervelende familieleden juist niet uitnodigt omdat ze de sfeer verzieken, zich misdragen met een slok op bv. Door dingen uit beleefdheid te doen gaat het mis volgens mij. Ken jij iemand die graag naar een receptie van een bruiloft gaat? Ik ook niet.. :D
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 04:51
Reden: foutje
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 02:46
Wat heeft je trouwdag nou te maken met interesse in iemands partner? Het is toch bij uitstek de dag die om jóu en je geliefde draait?!
Als dat je idee is, zijn he vrienden er dus alleen ter meerdere eer en glorie van jou. Ook daarvoor geldt: sommige mensen zullen dat vast heel normaal vinden. Persoonlijk zou ik, als iemand zo over zichzelf blijkt te denken, blij zijn met de wake up call dat het tijd is leukere vrienden uit te zoeken. Voor mij is het ondenkbaar dat je gasten slechts decorstukjen kunnen zijn zodat degene die het feest geeft zichzelf volstrekt narcistisch kan bewonderen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 03:43
Dat je zonder je partner er verloren tussen zit vind ik echt een non-argument. Ik als (bewust) eeuwig vrijgezel...
...heb dus (bewust( geen flauw idee waarover ik zeg dat het echt een non-argument is, want ik heb nog nooit ergens zonder mijn partner gezeten, en ik maak de wat onnozele denkfout dat single zijn me iets leert over het gemis van mijn partner op enig moment...


(Dit was je misschien vergeten toe te voegen)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
@Lenn
Jouw voorbeeld klinkt inderdaad een stuk beter!
De laatste bruiloft waar ik was, waren mijn ouders gelukkig ook uitgenodigd - en ik ben bijna 32, maar dan had ik in elk geval iets van aanspraak ben niet zo’n sociaal dier die makkelijk met mensen kletst. (En er zat ruim 4 uur tussen kerk en feest die we moesten overbruggen in een plaats te ver van huis om heen en weer te gaan :cencored: ) Het was echt not-done om niet te gaan, ken die familie al sinds mijn geboorte, maar ik had het stel al tijden niet gezien (sterker nog, ik ken heel de bruid niet).
Volgende bruiloft zie ik niet tegenop, is van iemand van kletsgroepje van hier van jaren terug en komen dus ook andere vriendinnen van hier (zonder partners hehe). :thumbsup:
.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-09-2018 04:59
...heb dus (bewust( geen flauw idee waarover ik zeg dat het echt een non-argument is, want ik heb nog nooit ergens zonder mijn partner gezeten, en ik maak de wat onnozele denkfout dat single zijn me iets leert over het gemis van mijn partner op enig moment...


(Dit was je misschien vergeten toe te voegen)
Het zal misschien aan het tijdstip of mijn denkvermogen liggen, maar ik snap geen hout van wat je wilt zeggen, sorry. :confused:
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 05:09
Het zal misschien aan het tijdstip of mijn denkvermogen liggen, maar ik snap geen hout van wat je wilt zeggen, sorry. :confused:
Dat snap ik dan weer heel goed
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 05:05
@Lenn
Jouw voorbeeld klinkt inderdaad een stuk beter!
De laatste bruiloft waar ik was, waren mijn ouders gelukkig ook uitgenodigd - en ik ben bijna 32, maar dan had ik in elk geval iets van aanspraak ben niet zo’n sociaal dier die makkelijk met mensen kletst. (En er zat ruim 4 uur tussen kerk en feest die we moesten overbruggen in een plaats te ver van huis om heen en weer te gaan :cencored: ) Het was echt not-done om niet te gaan, ken die familie al sinds mijn geboorte, maar ik had het stel al tijden niet gezien (sterker nog, ik ken heel de bruid niet).
Volgende bruiloft zie ik niet tegenop, is van iemand van kletsgroepje van hier van jaren terug en komen dus ook andere vriendinnen van hier (zonder partners hehe). :thumbsup:
Wat lomp om van je gasten te verwachten dat ze zichzelf vier(!) uur zelf maar even te vermaken.. een uurtje, ok maar dan nog zou ik mijn gasten ergens parkeren met een drankje en hapje als het bruidspaar foto's gaat laten maken of zoiets.
Als je ergens een hapje gaat eten ben je na 2 uur toch echt wel klaar, die mensen hebben zich echt geen seconde in de schoenen van hun gasten verplaatst; zouden ze er zelf zin in hebben gehad, daar denk je toch over na :bonk:
Fijn dat je ouders er waren, je zal in je eentje die 4 uur moeten overbruggen.. echt schandalig!

Maar ik snap dat je soms voor de goede vrede maar 1 dag van je leven opoffert al had je vast liever de middag of juist de avond hebben overgeslagen.
Top dat er nu een leuk feest aan zit te komen, veel plezier alvast! :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
20-09-2018 05:47
Wat lomp om van je gasten te verwachten dat ze zichzelf vier(!) uur zelf maar even te vermaken.. een uurtje, ok maar dan nog zou ik mijn gasten ergens parkeren met een drankje en hapje als het bruidspaar foto's gaat laten maken of zoiets.
Als je ergens een hapje gaat eten ben je na 2 uur toch echt wel klaar, die mensen hebben zich echt geen seconde in de schoenen van hun gasten verplaatst; zouden ze er zelf zin in hebben gehad, daar denk je toch over na :bonk:
Fijn dat je ouders er waren, je zal in je eentje die 4 uur moeten overbruggen.. echt schandalig!

Maar ik snap dat je soms voor de goede vrede maar 1 dag van je leven opoffert al had je vast liever de middag of juist de avond hebben overgeslagen.
Ja was behoorlijk suf, maar het bruidspaar ging eerst eten met de daggasten, daarna een receptie en daarna pas het feest. Dat was echt gescheiden, dus genodigden voor het feest werden niet op de receptie verwacht.
We zijn maar in onze nette kleren bij de Beren gaan eten. :rofl: Was nou ook niet echt een bruisende plaats met veel eetgelegenheden.
Maar goed, voor een dagje kan ik me er niet heel druk om maken als het bruidspaar dan een fijne dag heeft, maar m’n hobby is het ook zeker niet. ;)
Top dat er nu een leuk feest aan zit te komen, veel plezier alvast! :cheers:
Thanks! :jump:
.
Vlinder1963 schreef:
20-09-2018 03:23
Maar als mensen je dierbaar zijn en je hebt regelmatig contact dan ken je toch ook de partner of zeg ik nu iets heel geks?
Eens, vind dit ook heel vreemd.
Hoe dierbaar zijn deze mensen dan?

Zou het persoonlijk niet op prijs stellen als mijn partner niet is uitgenodigd. Zo belangrijk is de vriendschap dan blijkbaar niet, als je geen interesse hebt in mijn partner.
Echt, zit hard te denken maar zou mij werkelijk niet kunnen voorstellen dat iemand dat in mijn omgeving in z'n hoofd zou halen.

Ben nu vrijgezel, maar ook al heb ik pas sindskort een relatie, zelfs dan weet ik dat mijn dierbaren hem erbij zouden willen hebben.
Omdat ik belangrijk ben voor ze en deze dag voor hen, maar ook voor hun dierbaren een fijne dag mag zijn.

Kromme redenatie van jouw vriendin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven