Vooroordelen

20-09-2018 12:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooroordelen, ik kan er niet tegen. Het roept een gevoel van boosheid en frustratie op.
Het is gedeeltelijk menseigen om een beeld of mening over een ander te vormen. Dat weet ik, sterker nog ik maak me er onbewust ook wel eens schuldig aan. Echter, ik probeer het meteen in perspectief te plaatsen, het naast me neer te leggen en een eerlijk beeld van iemand te vormen. Uitgaande van het positieve.
Het is vooral de uiting van iemands oordeel die me stoort.
Ik vraag me af wat de beste manier is om hiermee om te gaan. Heb ik het recht om iemand aan te spreken op deze vorm van kortzichtigheid? Ik probeer wel eens om netjes over te brengen dat hun visie wellicht ietwat kort door de bocht is, maar meestal vang ik bot.
Deelt iemand deze frustratie? En hoe ga je daarmee om?
Alle reacties Link kopieren
Doe eens een voorbeeld...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Noem eens een voorbeeld van een vorm van kortzichtigheid waarop je iemand zou willen aanspreken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben al jaren op een leeftijd dat het mij bijzonder weinig boeit wat of hoe mensen over mij denken..... Gelukkig!
Heb je een voorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Een collega die tegen me zegt dat 'die turk' geen fatsoen heeft omdat hij in het Turks met zijn vader aan de telefoon praat. Terwijl mijn Turkse collega mij net heeft gevraagd of hij in mijn kantoor even zijn vader kan bellen want zijn moeder is ernstig ziek.
Of een moeder op het schoolplein die roddelt over de latente homoseksualiteit van een leraar.
De domme opmerkingen 'Ik ga niet alleen met B. meerijden want hij is homo en straks jeukt hij me in mijn kont'
Nog meer voorbeelden nodig?
Alle reacties Link kopieren
Dit soort mensen hebben zo'n beperkt inlevingsvermogen dat het waarschijnlijk weinig zin heeft. Ik doe dit alleen af en to met mijn familie die niet door hebben hoe ze soms overkomen. Maar zelfs daarbij heeft het weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
20-09-2018 12:59
Dit soort mensen hebben zo'n beperkt inlevingsvermogen dat het waarschijnlijk weinig zin heeft. Ik doe dit alleen af en to met mijn familie die niet door hebben hoe ze soms overkomen. Maar zelfs daarbij heeft het weinig zin.
Maar kun je je daar dan gewoon bij neerleggen? Ik vind het zo onrechtvaardig...
DreamTheater schreef:
20-09-2018 13:03
Maar kun je je daar dan gewoon bij neerleggen? Ik vind het zo onrechtvaardig...
Ieder mens heeft vooroordelen daar doe je niks aan.
Alle reacties Link kopieren
In dergelijke gevallen zou ik er zeker wat van zeggen. Het zal inderdaad geen enkele zin hebben maar anders voel ik me mede schuldig.
Alle reacties Link kopieren
DreamTheater schreef:
20-09-2018 13:03
Maar kun je je daar dan gewoon bij neerleggen? Ik vind het zo onrechtvaardig...
Dat is het ook hoor! Alleen heb ik gewoon gemerkt dat het geen zin heeft om iets te zeggen, dus dan probeer ik het ook maar ene oor in andere oor uit te laten gaan. Ik vind het heel triest als je zo in het leven staat, maar dat zijn ook vaak de mensen die niet open staan voor kritiek of verandering. Ongemakkelijk is het wel. Het grijpt me nog wel erg aan als het over iemand ga die ik heel goed ken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zeg ik er soms nog wel wat van hoor! Het verschilt per situatie. Hoe goed ken ik de persoon die het zegt enz.
DreamTheater schreef:
20-09-2018 13:03
Maar kun je je daar dan gewoon bij neerleggen? Ik vind het zo onrechtvaardig...
Die mensen zijn gewoon niet slimmer.
Daar valt niet tegenaan te discussiëren en op een schoolplein niet te overtuigen. Dat soort dingen
zit vaak zo diepgeworteld, daar ga je alleen maar met nog meer frustratie vandaan wanneer je
daarmee probeert een gesprek aan te knopen.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
20-09-2018 12:59
Dit soort mensen hebben zo'n beperkt inlevingsvermogen dat het waarschijnlijk weinig zin heeft. Ik doe dit alleen af en to met mijn familie die niet door hebben hoe ze soms overkomen. Maar zelfs daarbij heeft het weinig zin.

Ook dit zijn vooroordelen.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen dit soort dingen zeggen of denken. Angst, onwetendheid, zucht om te roddelen.
Niet dat bijvoorbeeld angst een rechtvaardiging is om mensen te veroordelen, maar het is wel een verklaring.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Bij de voorbeelden die jij aangeeft zeg ik er wel echt iets van:
"Turkse collega belt met zijn vader over zijn moeder die ernstig ziek is."
"Het zal mij boeien of leraar homo is."
"Stel je niet aan zeg, zo leuk ben je niet dat je interessant bent voor elke willekeurige homo."
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
20-09-2018 13:12
Ook dit zijn vooroordelen.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen dit soort dingen zeggen of denken. Angst, onwetendheid, zucht om te roddelen.
Niet dat bijvoorbeeld angst een rechtvaardiging is om mensen te veroordelen, maar het is wel een verklaring.
Daar heb je een punt inderdaad. Maar in die gevallen is de angst of onwetendheid dus sterker/groter dan het inlevingsvermogen. Dat was meer m'n punt. Maargoed, als het op mensen die zulke opmerkingen maken aankomt, dan ben ik ook niet altijd de aardigste meer :P
Alle reacties Link kopieren
Je hebt domme en slimme vooroordelen. Van de eerste zijn er meer of wellicht vallen die meer op omdat ze anderen op de zenuwen kunnen werken. Maar ik heb dus geen eenduidig oordeel over vooroordelen.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
20-09-2018 13:14
Bij de voorbeelden die jij aangeeft zeg ik er wel echt iets van:
"Turkse collega belt met zijn vader over zijn moeder die ernstig ziek is."
"Het zal mij boeien of leraar homo is."
"Stel je niet aan zeg, zo leuk ben je niet dat je interessant bent voor elke willekeurige homo."
Dit is wel goed! :) Ik ben soms misschien ook een beetje teveel een conflictmijder haha. Of ik ben zo flabbergasted dat ik 10 minuten later pas een goede reactie bedenk
Als je er iets mee wil doen, ga dan het gesprek aan. Zonder gelijk iemand "aan te spreken". Als mensen ergens niet voor open staan is het wel om door een relatief onbekende aangesproken te worden.
Het gesprek aangaan, vanuit belangstelling en daarin ook jouw denkwijze delen heeft vast positiever effect. Misschien niet direct op de denkwijze van de ander, maar wel op een fijnere communicatie.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er voor mij ook wel aan wat mijn relatie is tot de kortzichtige persoon en hoe goed ik diegene ken.
Ik heb bepaalde familieleden die ik er wel op aan kan spreken, maar sommige zijn ook echte idioten en heb ik niet veel mee, dan laat ik het gaan. Negeer ik het gewoon, maar praat ik er zeker niet in mee. Mensen die er voor open staan kan ik het wel op een redelijke manier zeggen (volgens mij).
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
20-09-2018 13:17
Daar heb je een punt inderdaad. Maar in die gevallen is de angst of onwetendheid dus sterker/groter dan het inlevingsvermogen. Dat was meer m'n punt. Maargoed, als het op mensen die zulke opmerkingen maken aankomt, dan ben ik ook niet altijd de aardigste meer :P

Ik ook niet, hoor, maar het levert vaak niets meer op dan wederzijdse irritatie dus ik probeer het op een andere manier te benaderen.
Soms lukt dat en komt er een werkelijk gesprek uit voort in plaats van verontwaardiging en onbegrip.
nounou
DreamTheater schreef:
20-09-2018 12:57
Een collega die tegen me zegt dat 'die turk' geen fatsoen heeft omdat hij in het Turks met zijn vader aan de telefoon praat. Terwijl mijn Turkse collega mij net heeft gevraagd of hij in mijn kantoor even zijn vader kan bellen want zijn moeder is ernstig ziek.
Of een moeder op het schoolplein die roddelt over de latente homoseksualiteit van een leraar.
De domme opmerkingen 'Ik ga niet alleen met B. meerijden want hij is homo en straks jeukt hij me in mijn kont'
Nog meer voorbeelden nodig?
Bij vetgedrukte opmerking zou ik gigantisch moeten lachen en haar adviseren zich even in te lezen in homoseksualiteit 😂😂.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-09-2018 14:00
Bij vetgedrukte opmerking zou ik gigantisch moeten lachen en haar adviseren zich even in te lezen in homoseksualiteit 😂😂.

Heteroseksuele mannen die zich ongemakkelijk voelen in één-op-één contact met een homoseksuele man, dat komt regelmatig voor, dacht ik.
Ik vind het ook nogal absurd, en het zegt nogal wat over mannelijke seksualiteit, vrees ik.
nounou
zazamaenade schreef:
20-09-2018 14:05
Heteroseksuele mannen die zich ongemakkelijk voelen in één-op-één contact met een homoseksuele man, dat komt regelmatig voor, dacht ik.
Ik vind het ook nogal absurd, en het zegt nogal wat over mannelijke seksualiteit, vrees ik.
Oh ik dacht dat het sloeg op de zin erboven “Of een moeder op het schoolplein die roddelt over de latente homoseksualiteit van een leraar.”
Ik barst van de vooroordelen en ik geloof mensen niet die zeggen dat niet te hebben. Vaak zijn mijn vooroordelen ook nog eens terecht op die situatie maar dat zegt nog maar heel weinig over hoe die persoon werkelijk is en daar gaat het vooroordeel ook niet over. Asociaal of kwetsend gedrag van iemand zegt niets over dat die persoon ook humoristisch, getalenteerd of liefdevol is. Geen idee maar daar geen mijn vooroordeel ook niet over.


Ergo, vooroordelen zijn niet erg zolang je maar niet vergeet dat het vaak om een momentopname gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven