Whatsapp

11-10-2018 15:24 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zondag heeft zich een vervelend incident voorgedaan in de familie. Hierbij waren mijn oma, moeder, mijn tante en ik betrokken. Ik wil niet verder ingaan op details, maar er werd een serieus gesprek gevoerd en dit is volledig geëscaleerd. We zijn een nette familie, maar mijn moeder heeft me uitgescholden nadat ik op haar afliep om haar tot bedaren te brengen. Aangezien ze erg opgefokt deed. De blik die ze erbij in haar ogen had, zie ik nog steeds voor me. Ik noem niet de volledige zin, maar het woord kutwijf kwam erin voor.

Ik ben inmiddels 24 jaar en ben al uit huis, maar tijdens mijn jeugd na de scheiding van mijn ouder, heb ik een slechte band met mijn moeder gehad. Ik ben assertief en dit was en is mijn zus niet. Mijn moeder vergeleek ons vaak en wanneer ik dit opmerkte en aangaf me minder te voelen, zei ze dat ik me niet als slachtoffer moest opstellen. Ze kan erg manipuleren door te gaan huilen wanneer ze (al dan niet) opbouwend kritiek krijgt. Daarnaast is ze alcoholverslaafd. Ik heb haar vroeger vaker midden in de nacht bedwelmd van de wijn naar boven moeten sturen, want ze moest de dag erna gewoon werken. Ook had ze vaak wisselende relaties met mannen aan wie wij werden voorgesteld. Deze mannen deden zich ook wel eens voor als vervangend ouderfiguur (ik zie mijn echte vader niet tot nauwelijks). Het is een keer dusdanig uit de hand gelopen dat ik bij mijn oma en gedeeltelijk bij tante ben ingetrokken. Ik kan er nu nog een boek over schrijven.

In mijn doen en laten, kon mijn tante eerder mijn moeder zijn. Dat is ook de reden dat ik met haar alles kan bespreken en ook naar haar toe trek. De band met mijn moeder is inmiddels een stuk verbeterd, maar erg fragiel zoals ik nu merk.

Ze heeft me na het voorval dit weekend geblokkeerd op Whatsapp en andere mogelijkheden om berichten te sturen. Ik weet dat ze dit goed zou kunnen volhouden, want ze heeft toen zus en ik thuiswoonde ook al een gepresteerd om ons 1,5 tot 2 weken te negeren na een discussie.

Ik wil een grens trekken, maar vind dit erg lastig. Het begint me op te breken. Ik heb dit al vaker in therapie sessies besproken, maar dit rakelt het oude zeer allemaal weer op.

Iemand advies?
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met: ik wil een grens trekken?

Wat is er voorheen in therapie besproken, hoe je zou kunnen reageren in zo'n situatie?
Ald het contact je meer kost dan oplevert, kap het af. Ze heeft je geblokkeerd maar zodra ze contact zoek kun je duidelijk en rustig zeggen dat je er voor nu klaar mee bent.
Ik heb zelf met mijn moeder gebroken en dat was een goede beslissing.

Hoeft niet voorgoed te zijn, maar voor nu is rust het beste.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een nette familie inderdaad.

Haar ook blokkeren, uit je leven gooien en niet meer omkijken. Waarom zou je je een kutwijf laten noemen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het contact op een laag pitje zetten.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je moeder hulp bij haar verslaving?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-10-2018 15:28
Klinkt als een nette familie inderdaad.

Oeps. Inderdaad.

Laat ik zeggen: tante, oma, zus, nicht en neef. Eigenlijk alleen mijn moeder niet.

Haar ook blokkeren, uit je leven gooien en niet meer omkijken. Waarom zou je je een kutwijf laten noemen?

Is dat niet wat kort door de bocht?
anoniem_140353 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 15:38
39.18% gewijzigd
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
popje85 schreef:
11-10-2018 15:27
Wat bedoel je met: ik wil een grens trekken?

Wat is er voorheen in therapie besproken, hoe je zou kunnen reageren in zo'n situatie?
Ik heb in het verleden na een discussie vaak sorry gezegd. Maar ik ben het zat dat ze haar eigen aandeel niet (kan) inzien. En niet toegeeft dat ook zij fouten maakt.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
popje85 schreef:
11-10-2018 15:29
Heeft je moeder hulp bij haar verslaving?
Wil ze niet. Ontkenning.

Ze is 4 jaar gestopt toen ze door haar verslaving een keer heftige consequenties heeft moeten ervaren. Maar nu is ze weer terug bij af.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
11-10-2018 15:27
Ald het contact je meer kost dan oplevert, kap het af. Ze heeft je geblokkeerd maar zodra ze contact zoek kun je duidelijk en rustig zeggen dat je er voor nu klaar mee bent.
Ik heb zelf met mijn moeder gebroken en dat was een goede beslissing.

Hoeft niet voorgoed te zijn, maar voor nu is rust het beste.
Ik weet niet of het contract voor altijd afkappen me lukt. Ik ben slecht met dergelijke dingen..

Ik laat het er nu ook bij, maar leuk is anders.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Wat je moeder allemaal zegt (kutwijf) en doet (alcoholverslaving) is van ondergeschikt belang.
Belangrijke vraag is: waar wil je je grens trekken en hoe zorg je dat je kalm en standvastig die grens kunt handhaven.
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
11-10-2018 15:31
Waarom is dat kort door de bocht?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-10-2018 15:41
Waarom is dat kort door de bocht?
Zou je het zelf zo makkelijk kunnen toepassen?
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
breken met een familielid is niet gemakkelijk, gelukkig heb je al therapie
Maar op deze manier verder, moet je ook niet willen.
Dus trek die grens, en laat je moeder achter je

(oh en ... hoe rot ook, maar jullie zijn geen nette familie hoor, neem afstand)
Alle reacties Link kopieren
Jordan1756 schreef:
11-10-2018 15:41
Wat je moeder allemaal zegt (kutwijf) en doet (alcoholverslaving) is van ondergeschikt belang.
Belangrijke vraag is: waar wil je je grens trekken en hoe zorg je dat je kalm en standvastig die grens kunt handhaven.
Goede vraag en geen idee. Reden dat ik therapie heb, is onder andere doordat ik zelf niet meer weet hoe ik met conflicten moet omgaan. Kalm blijven, is nogal een ding.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-10-2018 15:45
breken met een familielid is niet gemakkelijk, gelukkig heb je al therapie
Maar op deze manier verder, moet je ook niet willen.
Dus trek die grens, en laat je moeder achter je

(oh en ... hoe rot ook, maar jullie zijn geen nette familie hoor, neem afstand)
Ik dacht zelf meer aan, minder betrokken zijn. Waar mijn andere familie is, zal mijn moeder ook zijn. Zoiets van alleen hallo bij aankomst en tot ziens bij afscheid. En verder niks.

En correctie: nee, mijn moeder is niet netjes. Hoe mijn moeder doet, definieert niet de rest van mijn familie. Zij zullen zo'n dingen nooit zeggen en doen. Zou niet in ze opkomen.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
11-10-2018 15:45
Goede vraag en geen idee. Reden dat ik therapie heb, is onder andere doordat ik zelf niet meer weet hoe ik met conflicten moet omgaan. Kalm blijven, is nogal een ding.
:hug:
Gebruik dan deze gebeurtenis in je therapie.
Leren omgaan met conflicten is leren omgaan met dat wat voor jou van waarde is.
Neem meer afstand en blijf bij jezelf. Je moeder is alcoholverslaafde dus ga er maar vanuit dat er nog veel meer incidenten komen. Laat je er zo min mogelijk in meeslepen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-10-2018 15:53
Neem meer afstand en blijf bij jezelf. Je moeder is alcoholverslaafde dus ga er maar vanuit dat er nog veel meer incidenten komen. Laat je er zo min mogelijk in meeslepen.
Nog meer? Ohjee... :roll:
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Hoezo, ohjee?
Alle reacties Link kopieren
Lastig en herkenbaar op het alcoholisme na.
Ik zou nu niets doen. Laat het bezinken en probeer voor jezelf helder te krijgen wat jij met je moeder wilt qua contact.
Als je haar tegenkomt bij andere familie is contact vermijden vermoedelijk geen optie, omdat je niet weet wat zij doet.
Mij werd ooit te kennen gegeven dat ik haar dochter niet meer was en ze me nooit meer hoefde te zien. Mijn vader en ik waren perplex want het ging op dat moment nergens over.
Eerlijk gezegd was het een heel ontspannen periode. Op de verjaardag van mijn zus in die periode ben ik gewoon gegaan, wat een gespannen situatie opleverde, maar vooral van haar kant. Na een paar maanden heeft ze contact opgenomen en excuus aangeboden. Ik vind een bezoekje van een uur al een opgave en kom er vooral voor mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
11-10-2018 15:58
Nog meer? Ohjee... :roll:
daarom moet je dus afstand nemen en geen contact meer willen.
Alle reacties Link kopieren
voor ik toch mijn kinderen zou blokkeren, dat is gewoon zo'n ultieme klotestreek, dat doe je gewoon niet....
Echt TO, je moeder is geen leuk mens
Alle reacties Link kopieren
Jordan1756 schreef:
11-10-2018 16:01
Hoezo, ohjee?
Dat wat tot op heden is gebeurd, is me niet in de koude kleren gaan zitten.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-10-2018 16:02
voor ik toch mijn kinderen zou blokkeren, dat is gewoon zo'n ultieme klotestreek, dat doe je gewoon niet....
Echt TO, je moeder is geen leuk mens
Beter had ik het niet kunnen omschrijven. Het eenzijdig afkappen, net als het negeren wat ze vroeger wel eens deed... je vreet jezelf erdoor op. Dat gun je je dochter toch niet?
everything happens for a reason

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven