Ongevraagde gast met kerstmis

17-10-2018 16:36 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

De titel is veel dramatischer dan de werkelijkheid, maar ik ben benieuwd hoe jullie over onderstaande situatie denken.

De afgelopen jaren heb ik mijn ouders altijd met kerst of oud en nieuw uitgenodigd en vonden zij telkens weer dat mijn oom hierbij aanwezig moet zijn. Hij is vrijgezel, woont 1, 5 uur rijden van ons allen vandaan en zelf zie ik hem dan ook gemiddeld slechts drie keer per jaar tijdens een verjaardag. Ik heb weinig met hem te bespreken, hij is vrij stil en ondanks dat ik mijn best doe komt er ook weinig gespreksstof uit. Ik heb vandaag bij mijn moeder aangegeven dat ik het ook wel eens leuk zou vinden om een keer kerst te vieren met slechts mijn ouders. Mijn moeder geeft aan dat ze mijn oom niet alleen willen laten en dus mee zullen nemen. Ik stelde voor om het dan samen te vieren op de dag dat hij er niet is maar ze willen ook een dag samen zijn en vinden dit dus geen optie.
Nu is het absoluut geen wereldramp wanneer hij er bij is en zal ik er ook dit jaar verder niet moeilijk over doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken en of het een gekke gedachte is dat ik het ook een keer alleen met ouders wil vieren. Niemand wil ik alleen met kerst laten zijn, maar er zijn ook nog andere familieleden waar hij altijd welkom is en standaard een dag kerst viert.

Kortom, geen wereldramp, maar ik voel me wel altijd verplicht tot iets wat ik eigenlijk anders voor ogen had. Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Denk aan de kerstgedachte.
Ik zou dat niet leuk vinden. Dan zou ik nog eerder geneigd zijn het weekend voor/na de kerst iets speciaal met m'n ouders te gaan doen dan dat er elke keer 'n oom mee op sleeptouw wordt genomen. Zou het ook heel raar vinden dat die oom blijkbaar niet zelf de ballen heeft om gewoon die dagen door te brengen zoals hij altijd leeft en op 'n ander weekend naar je ouders te gaan. Vind het nogal opdringerig om precies met kerst naar je ouders te willen. Maar goed, als zij hem verkiezen boven mij, dan mogen ze hem houden. Ik hecht niet bijzonder aan datums.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een reden voor mij om geen kerst/verjaardagen meer te vieren, die verplichtingen ook altijd.

Ik zou mijn ouders dus NIET uitnodigen als zij de gastenlijst denken te mogen bepalen, dan doen ze het zelf maar bij hen thuis.
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
17-10-2018 16:40
Dit is een reden voor mij om geen kerst/verjaardagen meer te vieren, die verplichtingen ook altijd.

Ik zou mijn ouders dus NIET uitnodigen als zij de gastenlijst denken te mogen bepalen, dan doen ze het zelf maar bij hen thuis.
Of dit idd!
Tja, ik zou er niet moeilijk over doen. Als hij toch weinig zegt dan is het toch vrijwel kerst met je ouders?
Laat het los, dat je hem moet vermaken. Het is een volwassen man, daar kan hij ook zelf voor zorgen.

Geniet en doe je ding zoals je dat zou doen, als je alleen met je ouders zou zijn.
Ik denk dan voor die ene keer per jaar, laat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tegen ouders zeggen dat ze het met oom moeten vieren bij hun thuis. Dus gewoon een keer niet uitnodigen. Ik vind het erg brutaal trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mochi schreef:
17-10-2018 16:43
Tegen ouders zeggen dat ze het met oom moeten vieren bij hun thuis. Dus gewoon een keer niet uitnodigen. Ik vind het erg brutaal trouwens.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
17-10-2018 16:40
Dit is een reden voor mij om geen kerst/verjaardagen meer te vieren, die verplichtingen ook altijd.

Ik zou mijn ouders dus NIET uitnodigen als zij de gastenlijst denken te mogen bepalen, dan doen ze het zelf maar bij hen thuis.
Nou dat dus.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het aanstellerites. Als jij niet per se een probleem met hem hebt, waarom maak je er dan een probleem van?

In mijn ogen is het maar kerst, maar snap ook dat mensen zich eenzaam kunnen voelen.
Perkele schreef:
17-10-2018 16:46
Ik vind het aanstellerites. Als jij niet per se een probleem met hem hebt, waarom maak je er dan een probleem van?

In mijn ogen is het maar kerst, maar snap ook dat mensen zich eenzaam kunnen voelen.
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
turquasi schreef:
17-10-2018 16:40
Dit is een reden voor mij om geen kerst/verjaardagen meer te vieren, die verplichtingen ook altijd.

Ik zou mijn ouders dus NIET uitnodigen als zij de gastenlijst denken te mogen bepalen, dan doen ze het zelf maar bij hen thuis.
Zo'n heisa maken over 1 dag per jaar?
Hiermee zet je nogal een statement.

Als je daar zin in hebt...
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer is ook alleen maar ik voel me echt niet verplicht om hem uit te nodigen. En als we dit jaar bij zoon uitgenodigt worden, zou ik hem nooit ongevraagd meenemen.
Dus ik zou tegen je ouders zeggen, jullie zijn welkom maar ik heb dit jaar geen zin in oom. En als ze dan niet willen komen, ook goed. Volgende jaar weer een kans.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vind het echt behoorlijk brutaal van je ouders dat zij denken te beslissen wie ze mee mogen nemen naar jouw huis. Het zou me geen familie ruzie waard zijn, maar zou het wel op die manier een keer aankaarten bij je ouders, gewoon vanwege de algemene beleefdheidsvormen
Haha wauw, verbaas me over de heftige reacties. Oom die kerst verstoort... Wie weet is oom zich totaal niet bewust hiervan en doet moeder het uit schuld gevoel.

En het is maar kerst... Snap al het gedoe niet.
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Dit! Dat gedoe met de feestdagen altijd, zo onnodig
Ik zou er niet moeilijk over doen. Als die man er al jaren bij is, gaan je ouders het erg ongemakkelijk vinden om hem nu te vertellen dat hij er dit jaar niet bij mag zijn. En dat hij stil is mag geen probleem zijn, iedereen is anders. Zie niet in waarom jij je best moet doen om van hem iemand te maken die hij niet is.
Hebben ongeveer hetzelfde in onze familie, moet er niet aan denken om hem te zeggen dat hij er iet meer bij mag zijn.
De eerste reactie op de Op was wat ik ook wilde zeggen: Denk aan de kerstgedachte

Hoe hadden je ouders dit bij hem moeten aanvliegen eigenlijk. Joh we nemen je dit jaar niet mee en gaan zonder je?
Alle reacties Link kopieren
Vind het best raar van je. Ik doe ook altijd mijn best om familieleden die eenzaam zijn bij van alles te betrekken dus ook bij kerst. Zie hier echt geen probleem in, alleen dat ik het nogal greedy van je vind.
Wat denk je er van om oom eens te bellen met die vraag of hij het erg vind om thuis te blijven?
Ik zelf zou er niet moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
ywtje schreef:
17-10-2018 16:53
Haha wauw, verbaas me over de heftige reacties. Oom die kerst verstoort... Wie weet is oom zich totaal niet bewust hiervan en doet moeder het uit schuld gevoel.

En het is maar kerst... Snap al het gedoe niet.
Ik vrees ook dat ouders tegen oom zeggen: 'Ga je weer mee naar TO met Kerst? Hartstikke gezellig'. En dat oom de uitnodiging aanneemt. Ik vermoed niet dat oom zich opdringt. Ik denk eerder dat ouders zich schuldig voelen om hem alleen te laten met Kerst en dus deze constructie bedacht hebben... Zonder zich bewust te zijn dat zij dus de gastenlijst voor andermans feestje bepalen.
Iemand aan tafel hebben die niet tot je ' kerngezin' behoort geeft toch een andere dynamiek. Ik snap TO wel dat ze het een keer alleen met haar ouders wil doorbrengen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
TanteBedelia schreef:
17-10-2018 16:57
Wat denk je er van om oom eens te bellen met die vraag of hij het erg vind om thuis te blijven?
En als hij dan zegt ja dat vind ik erg?
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Wie zegt dat hij zich opdringt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven