Terug vertrouwen krijgen

18-10-2018 11:17 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat velen onder jullie dit probleem wel kennen. Het vertrouwen in je partner is volledig weg. Je stelt je de vraag 'heeft het een toekomst?' 'kan ik hem alleen laten weggaan?' 'Moet ik hem geloven dat ik de enige op de wereld ben voor hem?'.


Ik ben begonnen met veel te lezen erover, en heb vandaag mijn eerste afspraak met een therapeute. Niet enkel mijn relatie, maar mijn job eist ook veel van mezelf. Ik werk elke dag met veel klantjes (alleen vrouwen - beautysalon), en heb elke week tientallen verhalen over mannen. Dit maakt mijn hoofd er niet zuiverder op! Even schets ik mijn situatie:


10 jaar lang relatie achter de rug, ex heeft me belogen en bedrogen met mijn klant (hij was ook nog eens alcoholist).

dan: 1,5jaar gelukkig vrijgezel, mooiste tijd van mijn leven. Ik genoot, en niemand kon me iets ontzeggen.

Toen leerde ik mijn huidige vriend kennen, via facebook. Hij was een flierefluiter en voegde me, zoals 1000 andere meisjes toe. Na lang zagen van zijn kant besloot ik toch om iets te gaan drinken, ik nam niets serieus dus. Diezelfde avond liet hij me erna al niet gerust, ik was liefde op t eerste zicht voor hem, hij had zich nog nooit zo speciaal gevoeld. Maandenlang ging alles goed, ik was de eerste voor wie hij zijn status op facebook aanpaste, de eerste die hij mee naar zn voetbalmatchen nam, de eerste voor alles hij is stapelzot van me. Ik ben een makkelijk mens, werk veel en hij heeft veel hobby's dus ik grommel nooit, kan me alles permiteren, ben nooit jaloers geweest, ga graag opstap, ga graag naar de voetbal zien (speel zelf ook voetbal trouwens) en we hebben veel en goede sex. Kortom, al zeg ik het van mezelf ik ben hetzelfde als hem maar vrouwelijk. Hij kwam bij me wonen een half jaar geleden, alles ging nog goed. Tot een familiefeestje aan zijn kant... de dag erna vroeg hij de naam aan zijn nonkel van een meisje daar op het feestje (familie trouwens) en voegde ze toe. Dinsdag kreeg ik argwaan en ik besloot om smorgens op woensdag in zijn gsm te kijken. Ik had berichten gevonden dat hij stuurde om af te spreken en voor snapchat foto's (ik tril nu nog als ik het schrijf). Ik heb onmiddellijk hem geconfronteerd en gezegd dat het hierbij stopte , hoe kon hij nadat hij wist wat ik met mijn ex had meegemaakt? Ook zag ik dat hij op facebook nog meisjes toevoegde en opzocht. Diezelfde avond heb ik zijn spullen klaargezet en zijn moeder is alles komen halen. Ze heeft de hele avond geweend bij me. Hijzelf liet me niet gerust, en is die ochtend wenend vertrokken. Dagenlang kreeg ik smsjes, ik moest hem blokkeren en vragen me gerust te laten. Hij had spijt, besefte nu wat hij gedaan had. Hij at niet, weende constant, wou niet bij zijn thuis terug gaan wonen. Hij had zo spijt en was doodbeschaamd dat hij me dit aandeed. Hij vroeg mn vader en rest van de familie om vergiffenis, wiste zijn facebook en maakte ineens een nieuwe aan met foto's van ons. Alles van zijn verleden MOEST weg. Hij besefte nu pas wat hij altijd in zijn verleden aangevangen heeft en wat hij mij heeft aangedaan. Dagenlang negeerde ik hem, ik miste niets want ben een sterke daarin. Hij wou komen praten en ik zei toe (ook al maakte ik voor mezelf uit dat het niets werd). Hij weende weer bij me en kon me niet vergeten, ik was zijn leven. Stilletjesaan is het goed gekomen. Ik besef dat ik nu hem kan vertrouwen, ik laat hem nog wel vrij maar controleer hem toch, en hij is zichtbaar veranderd. Uiteraard zit ik nog steeds vol vragen, argwaan en ongeloof. Mede door mijn beroep, en met veel vrouwen te praten. Ik geloof mannen niet meer, denk na voor hoelang het goed zal gaan. Mijn zelfvertrouwen heeft een deuk, ik ben lichtjes veranderd, en hoop dat ik hem niet stilletjes wegduw (ook al probeer ik mezelf te onderdrukken ertegen). Soms wil ik terug vrijgezel zijn en zonder zorgen, meestal wil ik enkel hem want hij is mijn toekomst en alles wat ik wil. Het is allemaal niet gemakkelijk. Ik ben zichtbaar aangetast door alles wat met ontrouw en leugens te maken heeft.
Kan iemand zich hierin terugvinden? hebben jullie hier ervaring mee? Ik probeer rond te zoeken naar andere verhalen, hoe andere mensen het aanpakten en hoe ik het best mezelf kan terugvinden en weer echt gelukkig kan zijn. Dank je om al jullie verhalen of reacties of tips te geven, enkel dit al pennen doet veel van me af.


Veel liefs, S.
Ja hoor, De meeste mensen zijn wel eens bedrogen.
Pff wat een heftige bewoordingen. Elkaars alles zijn, hij is alles wat je wilt. En als het misgaat vraagt hij jouw vader om vergiffenis voor het toevoegen van meisjes (waarvan 1 familie?), doodbeschaamd. Het leest al best vermoeiend.

Het valt me op dat je in het begin van de je post nogal reclame maakt voor jezelf en je relatie. Probeer je jezelf hiermee te overtuigen?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
18-10-2018 12:01
Pff wat een heftige bewoordingen. Elkaars alles zijn, hij is alles wat je wilt. En als het misgaat vraagt hij jouw vader om vergiffenis voor het toevoegen van meisjes (waarvan 1 familie?), doodbeschaamd. Het leest al best vermoeiend.

Het valt me op dat je in het begin van de je post nogal reclame maakt voor jezelf en je relatie. Probeer je jezelf hiermee te overtuigen?

Ja bedoelde dit om de situatie een beetje te schetsen.
Wat bedoel je met heftige verwoordingen? Thx
Stephth schreef:
18-10-2018 12:10
Ja bedoelde dit om de situatie een beetje te schetsen.
Wat bedoel je met heftige verwoordingen? Thx
Dat schrijft ze toch? Staat in de eerste zin van die reactie.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-10-2018 12:11
Dat schrijft ze toch? Staat in de eerste zin van die reactie.
Mijn excuses ikzelf ben vlaams en begrijp de uitspraak ‘heftige verwoordingen niet goed.
Of ga voor hem of niet. Is er een tussenweg? Ja, het is een lul maar wel een die, zoals ik het nu zie, voor jou gaat. Maak nu jouw keuze en denk eraan dat jouw wantrouwen ook bij hem knaagt. Geef jezelf een termijn en blijf jouw grenzen bewaken.
Succes voor nu en in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
"Ik was zijn leven"?

Wat een dramaking.
Straks dreigt hij nog dat hij tegen een boom aanrijdt als je het weer niet met hem ziet zitten. Laat je niet inpakken door allerlei bombastische taal en zogenaamd spijtgedrag. Hij manipuleert je. "Ik was de eerste die hij meenam naar voetbal/familie/bla/bla. Groomen heet dat.
En jij trapt er in. Niet doen. Niet zeggen dat je "beseft dat je hem kunt vertrouwen".
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Stephth schreef:
18-10-2018 12:15
Mijn excuses ikzelf ben vlaams en begrijp de uitspraak ‘heftige verwoordingen niet goed.
Ik vind de manier waarop je je relatie omschrijft extreem, in uitersten. Heb ik het zo goed uitgelegd?

Verder: Iemand vertrouwen is tot op zekere hoogte een keuze. Als iemand je vertrouwen daadwerkelijk evident schaadt, heb je niet veel keuze natuurlijk dan diegene niet te vertrouwen. Voor dat moment dan.

Hebben jullie goed besproken waarom hij dingen deed? Was hij op zoek naar aandacht, bevestiging?
Als je echt ziet dat hij intrinsiek is veranderd, kun je ervoor kiezen om hem te vertrouwen. Dat is mijns inziens dan weer wel een kwestie van alles of niets: je vertrouwt iemand voor 100% of niet. Dus ideaal gezien zonder controle, al snap ik die drang heel goed.
SweetFirefly schreef:
18-10-2018 12:21
"Ik was zijn leven"?

Wat een dramaking.

Straks dreigt hij nog dat hij tegen een boom aanrijdt als je het weer niet met hem ziet zitten. Laat je niet inpakken door allerlei bombastische taal en zogenaamd spijtgedrag. Hij manipuleert je. "Ik was de eerste die hij meenam naar voetbal/familie/bla/bla. Groomen heet dat.
En jij trapt er in. Niet doen. Niet zeggen dat je "beseft dat je hem kunt vertrouwen".
Precies.

Waar je zin in hebt en in gelooft.

Ik hard heel hard de deur dicht gemieterd. Wat vinden je ouders hier allemaal van?
Ik neem even aan dat TO heel jong is en nog een beetje opgevoed moet worden op dit vlak.
Alle reacties Link kopieren
Een afspraak bij een therapeute is al een eerste goede stap. Dat heb ik zelf op een gegeven moment ook gedaan, omdat ik het niet zelf kon verwerken/loslaten. Je probeert het wel, aan andere dingen gaan denken, jezelf echt tegenhouden etc. maar dat is geen leven uiteindelijk. Ik heb EMDR uiteindelijk gedaan en dat heeft een heleboel geholpen. Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad, niet de details van wat jij beschrijft, maar wel hoe het met een tweede relatie hard kan aankomen. Het kan veel tijd kosten om er overheen te komen. Ik zelf ben nu een jaar verder en ben er voor 95%. We hebben beide geaccepteerd dat er altijd een stukje van het alles in mij blijft zitten en dat het soms weer de hoek kan omkijken, maar we weten ook dat het slijt. En dat we vooruitgaan en niet achteruit.

Als je maar voor jezelf kan stellen dat hij het waard is en dat je in hem gelooft dat hij nu het beste met jou voor heeft. Maar dat kan alleen jij bepalen, want jij kent hem. Ik voelde dat iig heel erg sterk en ben er blij om, dat ondanks de dingen die zijn gebeurd, we bij elkaar zijn gebleven.
Let wel op, dat als het vaker gaat voorkomen, het een patroon is, en die zijn lastig te veranderen/accepteren. In dat geval, kies voor jezelf.

"I don't trust words. I even question actions, but I never doubt patterns."
Alle reacties Link kopieren
marielouisa schreef:
18-10-2018 14:07
Een afspraak bij een therapeute is al een eerste goede stap. Dat heb ik zelf op een gegeven moment ook gedaan, omdat ik het niet zelf kon verwerken/loslaten. Je probeert het wel, aan andere dingen gaan denken, jezelf echt tegenhouden etc. maar dat is geen leven uiteindelijk. Ik heb EMDR uiteindelijk gedaan en dat heeft een heleboel geholpen. Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad, niet de details van wat jij beschrijft, maar wel hoe het met een tweede relatie hard kan aankomen. Het kan veel tijd kosten om er overheen te komen. Ik zelf ben nu een jaar verder en ben er voor 95%. We hebben beide geaccepteerd dat er altijd een stukje van het alles in mij blijft zitten en dat het soms weer de hoek kan omkijken, maar we weten ook dat het slijt. En dat we vooruitgaan en niet achteruit.

Als je maar voor jezelf kan stellen dat hij het waard is en dat je in hem gelooft dat hij nu het beste met jou voor heeft. Maar dat kan alleen jij bepalen, want jij kent hem. Ik voelde dat iig heel erg sterk en ben er blij om, dat ondanks de dingen die zijn gebeurd, we bij elkaar zijn gebleven.
Let wel op, dat als het vaker gaat voorkomen, het een patroon is, en die zijn lastig te veranderen/accepteren. In dat geval, kies voor jezelf.

"I don't trust words. I even question actions, but I never doubt patterns."
Het is heel goedgezegd, wat je aanhaalt. En het klopt inderdaad, ik geloof dat hij het beste voorheeft met me. Ik ben net naar de therapeute gegaan, en ze heeft me doen beseffen wat ik ook al dacht. Ik zit met angsten, angsten door alles wat gebeurd rondom me en angst om te geloven in mezelf en zeker omdat ik wel geloof in hoe hij nu is. En inderdaad een volgende kans zit er niet in, ik ben niet het type persoon om naiëf te zijn. In mijn vorige relatie of dates was
Ik dit ook niet. We zullen zien en hopelijk werkt het met de therapie tegen mijn angsten.
Je bent niet naïef?! Je bent gigantisch naïef. Je slaat een charmeur aan de haak via Facebook, dat is al je grootste fout.
Wie trapt er nou in die praatjes van zo’n vent op Facebook?
En dan verbaasd zijn dat hij je bedondert. Het erge is dat je dus nog steeds in zijn onzin trapt.
Je wordt voor de gek gehouden. Weg met die man en niet meer zo naïef zijn om via Facebook of soortgelijke kanalen rare snuiters te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je het beste jezelf weer kan terugvinden en gelukkig kan worden is om toch vooral je te focussen op dingen waar je blij van wordt. Dingen die jouw interesse hebben, dingen die je leuk vindt.
Je relatie is belangrijk maar er zijn een boel dingen belangrijk in het leven.
Raak jezelf niet kwijt in je relatie. Spreek af met vrienden/ vriendinnen.
Doe een hobby etc
' Ik denk dat velen onder jullie dit probleem wel kennen. Het vertrouwen in je partner is volledig weg. Je stelt je de vraag 'heeft het een toekomst?' 'kan ik hem alleen laten weggaan?' 'Moet ik hem geloven dat ik de enige op de wereld ben voor hem?'."


Nee dat probleem ken ik niet. Zodra ik dit zou gaan denken is er maar remedie: daar is het gat van de deur. Doei!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Stephth schreef:
18-10-2018 12:15
Mijn excuses ikzelf ben vlaams en begrijp de uitspraak ‘heftige verwoordingen niet goed.

Ik ben Nederlandse en ik begrijp jouw schrijven prima hoor!
(Wat schrijf jij overigens prachtig)

Maar wat ontzettend vervelend dat dit je nu voor een 2e keer is overkomen/aangedaan.
Zoiets doet je zelfbeeld en zelfvertrouwen geen goed.

En ja, ik geloof dat ontzettend veel mensen bedrogen zijn, of nog steeds bedrogen worden.
Het merendeel weet het waarschijnlijk niet eens, en degene die het wel ontdekt hebben zullen hier meestal niet mee te koop lopen.

Zie alleen eens hoeveel seks er te koop is. Zou het aanbod zo groot zijn als de vraag ernaar er niet was?
En nee, deze industrie draait echt niet alleen op single mannen.

Vreemdgaan/overspel is natuurlijk van alle tijden, maar ik geloof wel dat internet en de mobiele telefoons die iedereen heeft, het vreemdgaan gemakkelijker hebben gemaakt.

Kijk alleen al hier op dit forum. Hoeveel verschillende topics en verhalen je leest over onaangename ontdekkingen in telefoons en internet geschiedenissen.
dan is een mobiele telefoon ook eens een soort prive bezit met maar 1 eigenaar en gebruiker. Er in snuffelen wordt al als privacy schending beschouwd.
Daarmee dus een handige gadget om contacten te onderhouden of dingen te doen waar de partner geen weet van mag hebben.

Ik denk dat verleidingen altijd op de loer kunnen liggen en al het bovengenoemde is niet meer uit deze tijd weg te denken.
Het is er gewoon en vrijwel overal aanwezig.

Dat is waar het aankomt op 'vertrouwen!'
Als dat beschaamd is, is het een lange weg terug. En helemaal hetzelfde wordt het nooit meer.

Als jij op dit moment in je vriend en jullie relatie gelooft, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet kan gaan werken of naief van jou is.
Ik geloof wel in een leven na overspel, ik geloof alleen ook, dat het heel moeilijk kan worden. En dat heeft weer alles met dat 'vertrouwen' te maken (als je iemand zijn ware gezicht hebt gezien, ken hem dan)

Blijf jezelf voorop zetten en blijf niet te lang hangen in deze relatie als je voelt dat je ongelukkig raakt van je eigen argwaan. Stop er dan mee.
Veel succes.
Pindakaasjes schreef:
20-10-2018 08:52
Ik ben Nederlandse en ik begrijp jouw schrijven prima hoor!
(Wat schrijf jij overigens prachtig)

Maar wat ontzettend vervelend dat dit je nu voor een 2e keer is overkomen/aangedaan.
Zoiets doet je zelfbeeld en zelfvertrouwen geen goed.

En ja, ik geloof dat ontzettend veel mensen bedrogen zijn, of nog steeds bedrogen worden.
Het merendeel weet het waarschijnlijk niet eens, en degene die het wel ontdekt hebben zullen hier meestal niet mee te koop lopen.

Zie alleen eens hoeveel seks er te koop is. Zou het aanbod zo groot zijn als de vraag ernaar er niet was?
En nee, deze industrie draait echt niet alleen op single mannen.

Vreemdgaan/overspel is natuurlijk van alle tijden, maar ik geloof wel dat internet en de mobiele telefoons die iedereen heeft, het vreemdgaan gemakkelijker hebben gemaakt.

Kijk alleen al hier op dit forum. Hoeveel verschillende topics en verhalen je leest over onaangename ontdekkingen in telefoons en internet geschiedenissen.
dan is een mobiele telefoon ook eens een soort prive bezit met maar 1 eigenaar en gebruiker. Er in snuffelen wordt al als privacy schending beschouwd.
Daarmee dus een handige gadget om contacten te onderhouden of dingen te doen waar de partner geen weet van mag hebben.

Ik denk dat verleidingen altijd op de loer kunnen liggen en al het bovengenoemde is niet meer uit deze tijd weg te denken.
Het is er gewoon en vrijwel overal aanwezig.

Dat is waar het aankomt op 'vertrouwen!'
Als dat beschaamd is, is het een lange weg terug. En helemaal hetzelfde wordt het nooit meer.

Als jij op dit moment in je vriend en jullie relatie gelooft, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet kan gaan werken of naief van jou is.
Ik geloof wel in een leven na overspel, ik geloof alleen ook, dat het heel moeilijk kan worden. En dat heeft weer alles met dat 'vertrouwen' te maken (als je iemand zijn ware gezicht hebt gezien, ken hem dan)

Blijf jezelf voorop zetten en blijf niet te lang hangen in deze relatie als je voelt dat je ongelukkig raakt van je eigen argwaan. Stop er dan mee.
Veel succes.
Complimenten voor jou en de topicstarter voor het duidelijke en uitgebreide schrijven. Ik kan me heel goed vinden in je woorden Pindakaasjes.

Als ik zelf kijk naar de problemen van overspel kun je van het volgende zeker zijn. Namelijk, het bestaat, het gebeurd en het voelt altijd persoonlijk. Als het je vaker overkomt dan is de eerste vraag natuurlijk; waarom moet mij dat overkomen? En dat is eigenlijk het begin van piekeren en dwalen met een enorm schuldgevoel tegenover jezelf. Dat lijkt me exact het punt geweest waarin je bent blijven hangen. Het makkelijkste is natuurlijk om het op mannen af te schuiven, waarvan je zegt zoveel verhalen over te horen.

Kijk naar het grotere plaatje. Denk je dat het andersom nooit gebeurd? Mannen doen het, maar vrouwen net zo goed. Helpt het je dan om te weten, als dat al zo is, dat mannen het vaker doen t.o.v. vrouwen? Moeten we een wereld creeren zonder overspel? Het feit dat je niet op je strepen bent blijven staan toen hij met dat andere meisje is gaan aanpappen, zorgt er nu voor dat je er problemen mee hebt. Je hebt het hem als het ware vergeven.

Persoonlijk had ik mn, op dat moment, partner nooit teruggenomen. Uiteindelijk gaat het ten koste van jezelf. In het Nederlands zeggen we dan, het kwaad is al geschied.
anoniem_363058 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 09:57
Reden: Wat wijzigingen
0.86% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven