Beste vriendin heeft me heel erg gekwetst

21-10-2018 00:30 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees hier altijd mee maar nog nooit zelf geschreven. Maar er moet me even iets van het hart. Mijn (dacht ik) beste vriendin, in elk geval de vriendin waar ik al 10 jaar lang alles mee deel, heeft me heel erg gekwetst na een soort van discussie die we hadden over iets heel onbenulligs. Iets wat ik gewoon wilde delen, zoals ik altijd alles met haar deel. En waar ze een hele discussie over begon omdat ze vond dat zij gelijk had. Ik kreeg uiteindelijk het verwijt dat ik altijd overal een punt van maak, al jaren lang, over alles en elk dingetje. En dat ze daarom vanaf nu afstand ging nemen. Zomaar vanuit het niks...
Ze doet net of onze vriendschap al die jaren niks heeft betekend. Komt opeens met verwijten die ik heel oneerlijk vind en waar ik heel verdrietig van word...

Ik weet dat ze het niet makkelijk heeft, ze zal haar dag wel niet gehad hebben, maar dat vind ik geen excuus om het maar op mij af te reageren met zoiets lulligs. Ik hou altijd rekening met haar, ik sta altijd voor haar klaar, ondanks dat het soms maar van 1 kant lijkt te komen. Het voelt heel erg alsof zij belangrijker voor mij was dan ik voor haar (als je zo makkelijk iemand opzij zet zoals ze nu doet).

Het is ook een van mijn weinige vriendinnen hier en al 10 jaar lang mijn steun en toeverlaat (en andersom).... juist daarom doet het extra veel pijn hoe ze nu heeft gereageerd. Ik ben boos en verdrietig en gekwetst en wil eigenlijk nog een berichtje naar haar typen maar misschien moet ik maar gewoon even niks doen en haar negeren? Het valt me zo van haar tegen...

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil maar ik moest het even van me afschrijven. Sorry voor het lange verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Misschien morgen effe elkaar zien en het bespreken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Red flag. Je staat altijd voor haar klaar ook al lijkt het maar van 1 kant te komen.
Alle reacties Link kopieren
Soms is een vriendschap gewoon op. Ben je beide een andere kant op gegaan of was het gebaseerd op een gezamenlijk iets wat er niet meer is.

Hier onlangs ook gebeurt, uiteraard teleurgesteld, maar die gemeenschappelijke deler is er niet meer en sons scheiden wegen dan. De ene kan hier beter mee om gaan dan de andere.

Laat het even rusten en bedenk wat je dan wilt. Of een poging tot praten of afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
21-10-2018 00:50
Red flag. Je staat altijd voor haar klaar ook al lijkt het maar van 1 kant te komen.

Je mist het woordje 'soms' in die zin en TO zegt ook dat die vriendin al 10 jaar lang haar steun en toeverlaat is. Dus misschien niet meteen dit zo afschieten.

TO ik zou haar ff een paar daagjes rust geven en dan vragen om samen bij een kopje thee dit nog eens te bespreken. Een hele hoop mensen uiten niet iedere kleine ergernis die ze hebben, maar op een slechte dag kan het weleens net ff te veel worden en mis gaan. Bespreek hoe jullie er voor staan en hoe jullie nu verder gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je vooral jezelf een geweldige vriendin vindt. Zij lijkt dat anders te zien.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Jij ook weer wakker, Jolly?
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
21-10-2018 02:45
Jij ook weer wakker, Jolly?
Altijd rond deze tijd. Verder slapen is de uitdaging
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
21-10-2018 03:01
Altijd rond deze tijd. Verder slapen is de uitdaging
Wat vervelend, is pijn de reden?
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
21-10-2018 03:07
Wat vervelend, is pijn de reden?
Ja, maar ik reageer verder in andere topic :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wat rot dat het zo is gelopen.
Het klinkt inderdaad alsof haar veel meer dwars zit op dit moment en dat ze ook dingen aanhaalde uit het verleden.
Misschien moeten jullie het even laten zakken en bericht je haar zondagmiddag weer met zoiets als: kunnen we even praten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd zo benieuwd naar de andere kant van zo'n verhaal he. Want het kan zijn dat die vriendin, waar het blijkbaar eerst 10 jaar koek en ei mee was, opeens heel raar gaat doen. Ooooofff TO is ook geen heilige en er is wel degelijk meer aan de hand, waar die vriendin zich blijkbaar aan stoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vriendin zich al langer aan wat dingen stoorde, wat helemaal niet raar is of perse jou te verwijten is.
Ik zou zeggen geef haar ff rust. En kom er over een paar weken op terug. Dan zijn haar gevoelens ook gezakt.
Dus jij deed altijd alles voor haar, en zij niet voor jou?
Alle reacties Link kopieren
De vriendschap is op. Ik geloof niet dat het in eens voorbij is. Voor jouw vriendin speelt de irritatie al langer. Geef haar een paar dagen en bel haar op om het uit te praten.
Geef haar maar even wat ruimte. Ze wil even wat afstand dus laat haar maar even.

Misschien is het een idee dat je zelf even terugkijkt naar de afgelopen 10 jaar en of er echt een kern van waarheid zit in wat zij zegt over jou.

Vriendschap is een wisselwerking. Jij zegt het gevoel soms te hebben dat jij er vaker bent voor haar dan zij voor jou. Maar ze heeft het ook moeilijk. Het ligt allemaal niet op een weegschaaltje die precies in balans moet zijn hè. Soms is het zo dat de een er net wat meer is dan de ander. En dat is oké.

Kortom, denk zelf even goed na over deze vriendschap en wat jij nu eigenlijk wil.
Alle reacties Link kopieren
Heb dit ook meegemaakt, maar dan aan de andere kant. Vriendin praatte toen ook zo over zichzelf, tegen anderen. Zij deed altijd alles voor mij etc..
Wil niet teveel details vertellen, maar een verhaal heeft altijd twee kanten. Denk dat er al een tijdlang meer heeft gespeeld en dat dat er nu uit is gekomen.
...
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens objectief naar jouw aandeel in de vriendschap.
Wellicht kom je tot de conclusie dat er iets klopt van wat je vriendin jouw verwijt. We zijn moeilijk is staat om ons eigen gedrag- bijvoorbeeld opdringerigheid of juist nalatigheid- onder ogen te zien.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik denk maar zo, een goede vriendschap kan heus tegen een stootje.
Ik ben ook wel eens keihard gebotst met mijn hartsvriendin.
Al vele jaren deelden we lief en leed met elkaar en door een futiliteit werd een woordenwissel een felle discussie, en die discussie werd een ruzie.

We zijn ook maar mensen he'!
Zelfs met je eigen ouder, kinderen of partner kan het wel eens scheef gaan.. boos zijn is niet erg, boos blijven wel.

Overigens is het tussen mij en vriendin weer als vanouds geworden. We hebben elkaar een tijdje met rust gelaten en zijn daarna samen uit eten gegaan. Er viel niet echt iets uit te praten omdat de ruzie eigenlijk nergens over ging.

Mijn advies zou zijn om even een time out te nemen... niet een van jaren lang natuurlijk, want dan groei je uit elkaar. Maar gewoon even rust, zodat de boosheid niet meteen weer oplaait als jullie elkaar zien/spreken.

Benader haar voorzichtig eens over een paar dagen/weken..
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk had jij die vriendschap veel harder nodig dan zij waardoor ik vermoed dat je emotioneel zwaar op haar leunde waardoor zij zichzelf alleen nog maar beschermen wilde tegen jouw gewicht op haar rug.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jullie deelden lief en leed en dat is erg mooi maar daardoor zijn jullie erg kwetsbaar. Zoals hiervoor al zoveel en mooi is gezegd. Geef het even tijd en voel je niet afgewezen. Misschien is het op, misschien niet. Laat jouw boosheid los, dat vasthouden heeft nog nooit iets goeds opgeleverd.
Zie het als een belangrijk signaal. Misschien heeft ze wel gelijk.
In plaats van gekwetst te zijn, kun je je ook afvragen of ze misschien wel een punt heeft met haar kritiek op jou.
In de laatste zinnen van je verhaal kom je over als iemand die ontzettend afhankelijk is van haar. Zat dat haar misschien dwars?
Denk eerst even na over jouw gedrag en ga vervolgens een gesprek aan. Een gesprek waarin je echt luistert. Zonder verwijten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele reacties al, het is moeilijk om te beoordelen natuurlijk als je ons niet kent en de geschiedenis niet weet, dat snap ik. We staan beiden altijd voor elkaar klaar, alleen is er in die zin iets veranderd dat mijn vriendin heel veel aan haar hoofd heeft de laatste tijd, wat zich al jaren opstapelt en steeds erger wordt. Leuke dingen doen of afspreken wordt steeds minder, maar dat is niet erg want als vriendinnen ben je er ook voor elkaar in minder goede tijden. Ik zie haar hierdoor dus niet zo vaak meer, maar spreek haar voornamelijk (dagelijks) op whatsapp. Maar de laatste tijd wordt bijna ieder dingetje op whatsapp beantwoord met een discussie. Als ik iets zeg dan moet ik dat anders zien, want blablabla... de gezellige gesprekken worden minder. En we deelden echt heel veel met elkaar. Serieuze gesprekken maar ook onzindingen. Op de momenten na dat ze het te druk heeft maar dat vond ik nooit zo erg. Want ik wist dat het goed zat. Nu ik het zo schrijf zal het inderdaad wel komen omdat ze niet lekker in haar vel zit, dat ze daarom zo kribbig reageert en overal negatief over is. Maar de opmerking dat ze er moe van wordt dat ik al jaren over ieder dingetje een discussie begin die viel gewoon echt even verkeerd. Want dat is niet zo. Ik hou niet van conflicten en ga niet expres iets zeggen om een reactie uit te lokken. Bovendien, waarom app je me dan nog als ik het schijnbaar al jaren "fout" doe.

Ik bedenk voor mezelf elke keer een excuus voor haar, praat voor mezelf altijd goed waarom ze iets doet of zegt of niet reageert. Juist omdat ze zo belangrijk voor me is. En daarom doet het zo'n pijn als iemand dan opeens zegt dat ze zich al jaren ergert en nu afstand neemt. Zeg het dan gewoon op het moment zelf ipv het op te stapelen en maar door te blijven typen terwijl je je blijkbaar ondertussen dood ergert. Voor mij komt dit nu echt uit de lucht vallen.

Ik heb nog niks teruggestuurd. Ik laat het denk ik idd maar even rusten. Deze vriendschap kan niet over gaan, ik weet dat dat soms gebeurt maar zij is als familie voor me. Ik twijfel nu alleen dus wel of zij mij ook zo ziet. Ik wil ook graag belangrijk zijn voor iemand.. dat is toch niet zo gek?
Oké, maar ik lees nu weer: zij dit, zij dat, zij zus. Wat is jouw aandeel in het geheel? Je houdt niet van conflicten dus start jij geen discussies met haar, maar wees even heel eerlijk naar jezelf toe. Is dit ook echt zo? Je hebt het idee dat je alles ‘fout’ zou doen maar dat dat niet kan. En nee, dat bestaat ook niet. Waar er twee kijven hebben er twee schuld.

Je zegt steeds excuses voor haar te verzinnen. Dat moet je niet doen. Niet voor anderen denken. Je zit er in 90% van de gevallen toch naast. Je kan niet weten hoe of wat een ander denkt, al ken je elkaar nog zo goed. Ik denk dat er heel wat scheef zit in jullie vriendschap als ik dit zo lees. Jullie zijn hier beide niet eerlijk over. Wellicht wordt het tijd om eerlijk te zijn en dingen uit te praten.
Malibu123 schreef:
21-10-2018 09:38
Ik wil ook graag belangrijk zijn voor iemand.. dat is toch niet zo gek?


Oei. Deze zin klinkt alsof je deze vriendschap vooral voor jezelf hebt, om jezelf een goed gevoel te geven. Wat ik in je eerdere posts ook wel las, maar nu staat het er heel duidelijk. Jij wilt deze vriendschap omdat het jou een goed gevoel geeft dat je alles voor haar doet. Omdat jij wilt dat zij ziet dat je haar steun en toeverlaat bent. Omdat jij belangrijk wilt zijn voor haar. Het doet er blijkbaar niet toe wat zij wil.

Blijkbaar wil je niet het beste voor haar, maar doe je het vooral voor jezelf. En nu miskent ze jouw goedheid, ziet ze niet in wat jij voor haar doet en ben je beledigd.

Ik zou nog eens heel kritisch naar jezelf kijken, voordat je haar hierop aanspreekt. Zou er ergens een kern van waarheid kunnen zitten in haar verwijt, hoe naar ze het ook brengt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven