Man weigert medewerking scheiding

07-11-2018 05:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt. 20 jaar samen, samenlevingscontract, koophuis, twee kinderen.
Een half jaar geleden heb ik mijn man te kennen gegeven ( na al eerdere gesprekken) dat ik uit elkaar wil. Na jaren van de kar trekken, smoezen verzinnen voor zijn gedrag, depressie waar hij niets aan wil doen, is het voor mij klaar. Na een aantal weken dagelijkse huilbuien die voornamelijk gingen over dat hij dan in een flatje terecht kwam met zijn salaris, werd t stil. Ik heb zelf een voorstel opgesteld dat ongeveer 50/50 is. De ene week kids 4 dagen bij mij andere week bij hem. Ieder een bedrag inleggen op rekening van kids. Geen alimentatie. Schuld verkoop huis samen delen. En toen bleef t stil. Ik krijg geen enkele reactie van hem. Hij weigert mee te gaan naar mediator of bank en doet net alsof er niets aan de hand is. Hoe nu verder? Ik betaal alle vaste lasten, hij alleen de boodschappen. Dus vermoed dat hij het zo lang mogelijk wil rekken omdat het wel lekker makkelijk is zo. Ik heb al wat informatie ingewonnen. Maar zolang huis niet verkocht is kom ik niet in aanmerking voor huurwoning. En zonder zijn toestemming kan ik huis niet verkopen. Geen van beide kan huis op zn naam krijgen wegens te hoge hypotheek ( dom ja i know)Hoe nu verder?
anoniem_307577 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 06:45
Reden: Typo
0.16% gewijzigd
Dan zit er nog maar 1 ding op. Een advocaat inschakelen. Die kan jou in deze situatie verder helpen. Je kan namelijk eenzijdige scheiding aanvragen. Google maar eens.

Even kleine kanttekening. Een restschuld kan je niet delen. Jullie zijn beide 100% hoofdelijk aansprakelijk. ;)
anoniem_372139 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 06:24
Reden: Aanvulling
13.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem. Je zegt dat hij zichzelf niet kan onderhouden financieel. , volgens mij ben je dan volgens de wet verplicht zoveel jaar na eindigen huwelijk nog financieel voor elkaar te zorgen.

Wat een rotsituatie. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je vanaf dit punt verder zou kunnen komen als hij echt niets onderneemt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
‘Als her huis verkocht is kom ik in aanmerking voor een huurwoning’

In aanmerking ja, maar zijn er ook woningen beschikbaar? Geven ze bij jou in je woonplaats nog urgentie voor scheidingsgevallen met kinderen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je moet naar een advocaat. Als je partner blijft weigeren zul je bij de rechter toestemming moeten vragen het huis zonder medewerking van hem te verkopen. Hopelijk kiest hij voor herzover komt eieren voor zijn geld.
toffifee schreef:
07-11-2018 06:15
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem. Je zegt dat hij zichzelf niet kan onderhouden financieel. , volgens mij ben je dan volgens de wet verplicht zoveel jaar na eindigen huwelijk nog financieel voor elkaar te zorgen.

Wat een rotsituatie. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je vanaf dit punt verder zou kunnen komen als hij echt niets onderneemt. Succes!
Ze zijn niet getrouwd.

Ik zou het hem nog 1x duidelijk zeggen; je gaat of mee naar een mediator dan maken we in overleg een plan. Wil je niet dan schakel ik een advocaat in
Advocaat inschakelen , scheiding aanvragen

Succes en sterkte, jullie gaan een heel leuk leven te gemoed lees ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt afzien van partneralimentatie maar als hij in de bijstand komt loop je het risico dat de gemeente alsnog bij je aanklopt. (Wat hebben jullie hierover in het samenlevingscontract staan?)

Wat jullie afspreken is overigens niet bindend voor andere partijen. Dus die restschuld delen, kun je wel afspreken maar heeft de bank geen boodschap aan. Je krijgt dan wel een vordering op ex, als jij ook zijn deel aflost, maar het klinkt als een kale kip.
Moet jij hem geen kinderali betalen trouwens, als jullie (veel) in inkomen verschillen? Hoe wil je het gaan doen met kgb en kinderbijslag?

Ikzou hem voor de keus stellen: nu gaan meedoen/werken anders moet je een advocaat inschakelen. Hang daar een termijn aan en dóe het ook.
Probeer er echt met mediator uit te komen. Als het advocatenwerk gaat worden ben je zo belachelijk veel geld kwijt. Bovenop de restschuld die je gaat krijgen... dat moet je denk ik niet willen.
Maargoed, dan moet de andere partij wel een beetje gaan meewerken.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
07-11-2018 06:15
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem. Je zegt dat hij zichzelf niet kan onderhouden financieel. , volgens mij ben je dan volgens de wet verplicht zoveel jaar na eindigen huwelijk nog financieel voor elkaar te zorgen.

Wat een rotsituatie. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je vanaf dit punt verder zou kunnen komen als hij echt niets onderneemt. Succes!
Maar is dat ook zo bij een samenlevingscontract? Volgens de OP heeft TO die en is er dus geen huwelijk.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-11-2018 06:38
Maar is dat ook zo bij een samenlevingscontract? Volgens de OP heeft TO die en is er dus geen huwelijk.
Ligt eraan wat ze hebben afgesproken in dat samenlevingscontract.
-Red- schreef:
07-11-2018 06:29
Je kunt afzien van partneralimentatie maar als hij in de bijstand komt loop je het risico dat de gemeente alsnog bij je aanklopt. (Wat hebben jullie hierover in het samenlevingscontract staan?)

Wat jullie afspreken is overigens niet bindend voor andere partijen. Dus die restschuld delen, kun je wel afspreken maar heeft de bank geen boodschap aan. Je krijgt dan wel een vordering op ex, als jij ook zijn deel aflost, maar het klinkt als een kale kip.
Moet jij hem geen kinderali betalen trouwens, als jullie (veel) in inkomen verschillen? Hoe wil je het gaan doen met kgb en kinderbijslag?

Ikzou hem voor de keus stellen: nu gaan meedoen/werken anders moet je een advocaat inschakelen. Hang daar een termijn aan en dóe het ook.
Ze zijn niet getrouwd
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft alimentatie. We zijn niet getrouwd maar samenwonend. Als t moet dan moet t. Blijven is geen optie.

Ik sta al enige tijd ingeschreven voor huurwoningen en sta steeds in top 5. Kan alleen niet gaan kijken omdat ik woning niet kan krijgen nu ik nog een koophuis heb. Geen urgentie nodig dus.

Ik weet dat we inderdaad ook beiden aansprakelijk blijven voor restschuld. Voordeel is wel dat markt in de buurt aantrekt en er in de hypotheek een spaarpot zit dus mogelijk valt t mee. Maar zelfs een makelaar komt niet zonder dat ex ook toestemming geeft.

Kindgebondenbudget ontvangen we niet en kinderbijslag was mijn idee om te storten op de rekening tbv de kinderen waar we ieder maandelijks een bedrag op storten. Kosten worden dan van die rekening gehaald. Nu draag ik vrijwel alle kosten.
-Red- schreef:
07-11-2018 06:29

Moet jij hem geen kinderali betalen trouwens, als jullie (veel) in inkomen verschillen? Hoe wil je het gaan doen met kgb en kinderbijslag?

Ze schrijft dat ze in aanmerking komt voor een huurwoning, ik neem aan dat ze sociale huur bedoelt. Dus dan verdienen ze allebei niet ruim?
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 06:45
Wat betreft alimentatie. We zijn niet getrouwd maar samenwonend. Als t moet dan moet t. Blijven is geen optie.

Ik sta al enige tijd ingeschreven voor huurwoningen en sta steeds in top 5. Kan alleen niet gaan kijken omdat ik woning niet kan krijgen nu ik nog een koophuis heb. Geen urgentie nodig dus.

Ik weet dat we inderdaad ook beiden aansprakelijk blijven voor restschuld. Voordeel is wel dat markt in de buurt aantrekt en er in de hypotheek een spaarpot zit dus mogelijk valt t mee. Maar zelfs een makelaar komt niet zonder dat ex ook toestemming geeft.

Kindgebondenbudget ontvangen we niet en kinderbijslag was mijn idee om te storten op de rekening tbv de kinderen waar we ieder maandelijks een bedrag op storten. Kosten worden dan van die rekening gehaald. Nu draag ik vrijwel alle kosten.
Hebben jullie iets afgesproken over alimentatie in het samenlevingscontract?

En mogelijk heeft een van jullie wel recht op kgb, als jullie inkomens niet meer op een hoop gaan.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
07-11-2018 06:45
Ze zijn niet getrouwd
Daarom vraag ik ook wat ze hebben afgesproken. Je kunt in een samenlevingscontract ook een alimentatieregeling afspreken namelijk.
toffifee schreef:
07-11-2018 06:15
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem.
Met alleen een samenlevingscontract is er geen alimentatieplicht voor de ex-partner.
-Red- schreef:
07-11-2018 06:29
Moet jij hem geen kinderali betalen trouwens, als jullie (veel) in inkomen verschillen?
Niet bij co-ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben jaren geleden ook op deze manier uit elkaar gegaan. Partner had een burn-out, was niet meer van plan om een baan te zoeken en nam geen deel meer aan het gezin. Wij waren ook niet getrouwd maar we hadden wel een koophuis. Ik ben zelf naar een advocaat gegaan.

Resultaat:
De verkoop van het huis kon afgedwongen worden als mijn partner niet wilde meewerken. Partneralimentatie hoefde ik niet te betalen omdat we niet getrouwd waren. Gelukkig! En er is kinderalimentatie vastgesteld maar dat betaalt hij niet. Ik doe geen moeite meer om te vechten voor die paar tientjes per maand maar je hebt er wel recht op.

Ook wij hadden een restschuld. Zijn familie heeft zijn deel betaald voor hem. Als ze dat niet hadden gedaan had ik de gehele schuld zelf moeten aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Geen alimentatie afgesproken in contract. Hij kan best op zijn salaris leven alleen niet op de wijze waarop hij nu leeft. Hij zal op een klein flatje terecht komen en moeten bezuinigen maar het kan. Ik zit met salaris net nog onder de grens voor sociale huur. Zou kunnen dat ik daar komend jaar boven kom, maar ook dan zijn er genoeg woningen beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
07-11-2018 07:02
Niet bij co-ouderschap.
Wel mogelijk bij grote inkomensverschillen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks zeemeermin. Dus toch naar een advocaat. Ik ga een ultimatum stellen en anders naar advocaat. Baal er van. Had gehoopt dat we er op een gezamenlijke manier uit zouden kunnen komen. Ook omdat er geen ruzie is
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 07:04
Geen alimentatie afgesproken in contract. Hij kan best op zijn salaris leven alleen niet op de wijze waarop hij nu leeft. Hij zal op een klein flatje terecht komen en moeten bezuinigen maar het kan. Ik zit met salaris net nog onder de grens voor sociale huur. Zou kunnen dat ik daar komend jaar boven kom, maar ook dan zijn er genoeg woningen beschikbaar.
Ik zou echt een advocaat inschakelen als hij niet heel snel in de actiestand gaat. Dit gesoebat kost ook energie.
Als je wil weten wat het huis ongeveer zou kunnen opbrengen zou je al wel eens een makelaar kunnen laten komen, de opdracht kunnen ze alleen aannemen van jullie beiden (of met vervangende toestemming), maar kijken en inschatten kunnen ze nu al. Dan weet je misschien al weer wat meer over een mogelijke restschuld.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
07-11-2018 06:15
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem. Je zegt dat hij zichzelf niet kan onderhouden financieel. , volgens mij ben je dan volgens de wet verplicht zoveel jaar na eindigen huwelijk nog financieel voor elkaar te zorgen.

Wat een rotsituatie. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je vanaf dit punt verder zou kunnen komen als hij echt niets onderneemt. Succes!
Ze zijn niet getrouwd dus dan is dat (gelukkig) niet aan de orde.

Ik zou gewoon fysiek weg gaan. Kan je een tijdje bij iemand anders gaan wonen of iets huren? Zachte heelmeesters..
stokske wijzigde dit bericht op 07-11-2018 07:15
9.40% gewijzigd
-Red- schreef:
07-11-2018 07:07
Ik zou echt een advocaat inschakelen als hij niet heel snel in de actiestand gaat. Dit gesoebat kost ook energie.
Als je wil weten wat het huis ongeveer zou kunnen opbrengen zou je al wel eens een makelaar kunnen laten komen, de opdracht kunnen ze alleen aannemen van jullie beiden (of met vervangende toestemming), maar kijken en inschatten kunnen ze nu al. Dan weet je misschien al weer wat meer over een mogelijke restschuld.
Klopt.. kost energie. Maar wat dacht je als je een advocaat inschakelt? Dat dat geen energie vreet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven