omgang met depressie

16-11-2018 13:40 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een advies nodig.
Ik zal in het kort vertellen, ik zit een tijdje te tobben om het volgende:

Sinds 3 weken heb ik een leuke jongen leren via vrienden. Vervolgens was er al een klik tijdens een 1e date. We hebben gesprekken gevoerd met name ook over dat hij aan een depressie lijdt. Ik was ervan geschrokken, ik weet dat het eigenlijk niets moet uitmaken, maar ik denk op een langer termijn kan het parten spelen in een mogelijke relatie. Ik heb een open en fleurig persoonlijkheid. Op het net heb ik gelezen over mensen met een partner die aan depressies lijden. Ze hebben niet altijd even makkelijk, soms gaan ze zelf ook aan onderdoor.
Nadat ik deze kennis heb opgedaan, denk ik: mocht er een relatie uitvloeien met deze jongen, ik denk niet dat ik het aankan om hem op te vangen. Ondanks hij zo lief en knap is.

Misschien is het een gemene gedachte, maar ik denk er wel zo over.
Alle reacties Link kopieren
Je moet jezelf niet zo veroordelen, het is juist goed dat je jouw grenzen kent.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Als dit voor jou niet goed voelt, niet doen.
Ik ben van mening dat je als persoon met een depressie die niet ‘onder controle’ is, helemaal niet eens moet willen daten, maar goed.
.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen gemene gedachte, het is slim om nu al - door de roze wolk heen - de gevolgen van deze relatie onder ogen te zien. Hij en jij zijn erbij gebaat dat je deze relatie afkapt nu het nog pril is, liever nu dan wanneer hij over een jaar of zo echt diep in een depressie komt en jij dan afhaakt. Partner zijn van iemand met een depressie kan heel heftig zijn.
Anoniem262821034 schreef:
16-11-2018 13:54
Niet doen. Als dit voor jou niet goed voelt, niet doen.
Ik ben van mening dat je als persoon met een depressie die niet ‘onder controle’ is, helemaal niet eens moet willen daten, maar goed.
Dus mensen met een depressie die (nog) niet onder controle is mogen niet daten? Liefde vinden etc?

TO; Als jij denkt het niet aan te kunnen, stop dan met daten. De jongen die je date verdiend iemand die het wel aan kan en hem kan ondersteunen zonder er zelf aan onder door te gaan.
Zegt niets over jou, alleen dat je je grens goed kent.
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
16-11-2018 14:37
Dus mensen met een depressie die (nog) niet onder controle is mogen niet daten? Liefde vinden etc?

TO; Als jij denkt het niet aan te kunnen, stop dan met daten. De jongen die je date verdiend iemand die het wel aan kan en hem kan ondersteunen zonder er zelf aan onder door te gaan.
Zegt niets over jou, alleen dat je je grens goed kent.

Dat staat er niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Hey
Als je van te voren weet dat je het niet aan kan moet je er zo snel mogelijk mee kappen.
Voor dat je iemand hoop geeft en je gaat er vandoor. Dan geef je hem alleen maar nog een klap op zn neus.
Maar uit eigen ervaring is een depressie zwaar klote om het zo maar even te zeggen. Maar er kunnen ook hele mooie dingen uit komen. Depressive mensen hoeven niet altijd depressief te blijven. Ik zelf heb al 2 jaar een relatie en ja het is niet altijd makkelijk geweest maar juist daarom geniet ik altijd nog meer van de mooie dingen. Je komt er veel sterker met ze tweeën uit!
En relaties zijn altijd veel werk
Het is alleen de vraag of je dat er voor over hebt ;)
ALs hij nog zin heeft in te daten en het ook nog leuk vindt zal de depressie wel niet zo heftig zijn.
Aan jou of je er mee verder wil.
depster schreef:
16-11-2018 14:37
Dus mensen met een depressie die (nog) niet onder controle is mogen niet daten? Liefde vinden etc?

TO; Als jij denkt het niet aan te kunnen, stop dan met daten. De jongen die je date verdiend iemand die het wel aan kan en hem kan ondersteunen zonder er zelf aan onder door te gaan.
Zegt niets over jou, alleen dat je je grens goed kent.
Als hij ondersteund wil worden, moet hij langs de praktijkondersteuner gaan. Dat ga je toch niet verlangen van een verse date?
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag het niets uitmaken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Uiteraard mag dat wel iets uitmaken. Jij bent niet verplicht om verder te daten, om welke reden dan ook.
Je hebt alle recht om dit niet verder te laten gaan maar hou die jongen dan niet aan het lijntje.
Alle reacties Link kopieren
Zij schrijft zelf: het mag niet uitmaken...ik vraag mij af waarom vind je dat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Krijgt hij hulp voor zijn depressie? Slikt hij medicijnen?

Een relatie met iemand met depressie is idd niet makkelijk. Maar het kan goed zijn dat hij het wel degelijk onder controle heeft. Zolang jij je grenzen goed bewaakt en niet in de hulpverlenersrol schiet, kan het werken. Maar die balans is soms heel moeilijk te vinden.
Nemaìn’ schreef:
16-11-2018 16:58
Als hij ondersteund wil worden, moet hij langs de praktijkondersteuner gaan. Dat ga je toch niet verlangen van een verse date?
Ondersteunen in de zin van een knuffel kunnen krijgen van je partner op een lastig moment, dat wat je ook doet wanneer beide personen gezond zijn. Overige ondersteuning inderdaad van POH of psycholoog.

Een verse date zou van mij sowieso niet al gelijk horen over een depressie. Eerst maar eens kijken hoe de persoon in elkaar steekt.

Verder mag je echt wel beslissen of je met iemand verder wilt met een depressie, het kan best pittig zijn. Maar inderdaad, kap het dan snel af zodat er niemand aan t lijntje gehouden wordt.

En als iemand met een depressie gewoon kan en wil daten, dan zal de diepgang ervan redelijk meevallen.

Voor mij zou het alleen een nobrainer zijn als date een depressie heeft maar weigert er iets mee te doen.
Precies, wat depster schrijft. Als hij geen hulp heeft en zeker als hij geen hulp wil, zou ik er niet aan beginnen. Dan gaat het je leegzuigen. Big time.
depster schreef:
16-11-2018 18:43
Ondersteunen in de zin van een knuffel kunnen krijgen van je partner op een lastig moment, dat wat je ook doet wanneer beide personen gezond zijn. Overige ondersteuning inderdaad van POH of psycholoog.

Een verse date zou van mij sowieso niet al gelijk horen over een depressie. Eerst maar eens kijken hoe de persoon in elkaar steekt.

Verder mag je echt wel beslissen of je met iemand verder wilt met een depressie, het kan best pittig zijn. Maar inderdaad, kap het dan snel af zodat er niemand aan t lijntje gehouden wordt.

En als iemand met een depressie gewoon kan en wil daten, dan zal de diepgang ervan redelijk meevallen.

Voor mij zou het alleen een nobrainer zijn als date een depressie heeft maar weigert er iets mee te doen.
Precies.
Ten eerste: daten moet gewoon leuk zijn.
Ten tweede: als je kan daten ben je echt niet depressief.
Ten derde: Om die eerste 2 zou ik dus afhaken.
Nemaìn’ schreef:
16-11-2018 16:57
ALs hij nog zin heeft in te daten en het ook nog leuk vindt zal de depressie wel niet zo heftig zijn.
Aan jou of je er mee verder wil.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft ook last van 'najaar depressies'. Eén maand per jaar heeft hij veel moeite met zijn leven, incl. mijzelf en zijn dochter. De overige 11 maanden is hij een super partner. Eerlijk, het heeft mij een aantal jaren gekost dit patroon in te zien. In het begin betrok ik het heel erg op mezelf, nu niet meer. Heel veel sterkte. Het hangt idd af van de mate waarin hij last heeft van zijn depressie.
Alle reacties Link kopieren
1 maand per jaar somber van het weer is niet te vergelijken met een gediagnosticeerde depressies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mee eens viva-amber. Vandaar mijn vraag in hoeverre hij last heeft van zijn depressies. Een maand is te overzien...
Alle reacties Link kopieren
Pim500 schreef:
16-11-2018 14:55
Hey
Als je van te voren weet dat je het niet aan kan moet je er zo snel mogelijk mee kappen.
Voor dat je iemand hoop geeft en je gaat er vandoor. Dan geef je hem alleen maar nog een klap op zn neus.
Maar uit eigen ervaring is een depressie zwaar klote om het zo maar even te zeggen. Maar er kunnen ook hele mooie dingen uit komen. Depressive mensen hoeven niet altijd depressief te blijven. Ik zelf heb al 2 jaar een relatie en ja het is niet altijd makkelijk geweest maar juist daarom geniet ik altijd nog meer van de mooie dingen. Je komt er veel sterker met ze tweeën uit!
En relaties zijn altijd veel werk
Het is alleen de vraag of je dat er voor over hebt ;)
Sowieso oneens dat een relatie altijd veel werk is. Dat zou in mijn ogen juist niet zo moeten zijn. Mijn relatie is in ieder geval allesbehalve veel werk. Als het voelt als veel werk, zit het niet goed.
Bovendien : hoe kan TO nou in een relatie stappen met iemand die depressief is, met de gedachte dat 'hij niet altijd depressief hoeft te blijven '? Dat weet zo überhaupt ook helemaal niet.
Tenslotte. 'Je komt er sterker uit met z'n tweeën ' is ook helemaal geen feit. Fijn dat dat hij jou wel zo was, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En dit zou ook meer gelden voor koppels die al een stevige relatie hebben als de depressie in beeld komt. Zeer zeker níét bij iemand die je net twee of drie keer gezien hebt.

To, het is prima en jouw goed recht om er niet aan te beginnen.
Natuurlijk is t je goed recht het hierbij te laten.

Aan de andere kant, waarom mogen mensen met een depressie niet daten? Vind ik ook onzin.
naamloosjes schreef:
16-11-2018 21:37
Natuurlijk is t je goed recht het hierbij te laten.

Aan de andere kant, waarom mogen mensen met een depressie niet daten? Vind ik ook onzin.
Wie zegt dat dat niet mag?
Het is wel bijzonder, aangezien de normale dagelijkse dingen en contacten al moeite kosten bij een depressie. En je tijdens een depressie ook niet op je leukst bent.
Dus eigenlijk neem ik die meneer met wat korrels zout.

En waarom zou je aan een relatie beginnen met iemand die veel moeite en energie gaat kosten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna tien jaar verkering met een erg leuke meneer met een forse depressie. Als je het niet erg vindt om heel veel dingen zonder je lief te doen, om regelmatig een soort van mantelzorger te zijn ipv een partner, zijn humeur niet het jouwe laat bepalen dan kan het een prima relatie zijn. Kwestie van je verwachtingen bijstellen, denk ik.
alkemade schreef:
16-11-2018 21:45
Ik heb al bijna tien jaar verkering met een erg leuke meneer met een forse depressie. Als je het niet erg vindt om heel veel dingen zonder je lief te doen, om regelmatig een soort van mantelzorger te zijn ipv een partner, zijn humeur niet het jouwe laat bepalen dan kan het een prima relatie zijn. Kwestie van je verwachtingen bijstellen, denk ik.
Echt vanaf dag 1 al?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven