Wanneer vergeven

06-12-2018 20:01 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallootjes!

Ik heb een vraag over wanneer iemand te vergeven. Mijn vriend en ik hadden vandaag een flinke ruzie. Hij begon met schreeuwen en voor mij is dan een gesprek voorbij. Ik weet dat als hij eenmaal boos wordt ik weinig meer kan doen dus meestal zeg ik dan dat we beide moeten afkoelen. Vandaag draaide ik me om en liep ik naar de slaapkamer. Hij kwam achter me aan, gooide de deur open en begon te schelden. Ik zei dat ik wegliep omdat ik geen gesprek wou hebben als hij begon te schreeuwen. Ik maakte hem alleen maar bozer omdat hij het gevoel had dat ik wegliep van een confrontatie, wat hij erg kinderachtig vindt (en oke, ook wel zo is). Hij begon me een kutwijf, tyfushoer etc te noemen en eindigde met spugen in mijn gezicht.

Ik geloof echt dat als 2 vechten 2 schuld hebben. Ik vind alleen dat hij echt te ver ging door te spugen. Na een paar minuten ging ik naar hem toe en zei dat hij 1 kans kreeg om sorry te zeggen. Dat deed hij dan ook. Het vervelende is, dat hij wel bleef doorgaan op dat ik wegliep in een discussie, en ja hij spuugde wel en dat is niet oke, maar hij was nog wel steeds boos op me. Oplossing momenteel: ik zit in de slaapkamer omdat ik ondanks dat ik zijn excuses ervaard heb er nog wel overheen moet komen. Nou moet ik misschien niet verwachten dat hij gaat smeken om vergiffenis, maar ik ben wel erg teleurgesteld in zijn nonchalante houding. Hij heeft geconcludeerd ik heb sorry gezegd, en ik laat je wel je ding doen om er overheen te komen. (Exacte woorden).

Moet ik me er maar overheen zetten of is het oke om hier boos over te blijven? Ik ben mijn eigen grenzen nogal kwijt en heb feedback nodig deze opnieuw te vinden!
Ik zou een kind maken met ‘m. Klinkt als een geweldige partner en superpapa! :heart:

En nu serieus. Hoe zou je reageren als een vriendin je zou vertellen dat haar vriend haar in een ruzie uitmaakt voor kutwijf en tyfushoer en vervolgens naar haar spuugt?
Alle reacties Link kopieren
In boosheid kan er veel gezegd worden maar in mijn relatie(s) heb ik nooit dergelijke termen gebruikt of tegen me horen gebruiken, ik zou het ook niet geaccepteerd hebben. En spugen is al helemaal een no go.
Ik denk dat ik niet aan vergeven toe zou komen eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik nu moeite mee heb zijn sommige reacties" als iemand dat bij mij zou doen hoek ik hem neer". En andere fysieke bedreigingen. Houdt er eens eentje zijn handen thuis is het weer niet goed. Ben het wel eens met de reacties dat spugen getuigt van een totaal gebrek aan respect. Hier ook al een lange relatie waar schelden of fysiek worden, op een klein incidentje aan het begin van onze relatie na, nooit voorkomt.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
06-12-2018 21:03
Waar ik nu moeite mee heb zijn sommige reacties" als iemand dat bij mij zou doen hoek ik hem neer". En andere fysieke bedreigingen. Houdt er eens eentje zijn handen thuis is het weer niet goed. Ben het wel eens met de reacties dat spugen getuigt van een totaal gebrek aan respect. Hier ook al een lange relatie waar schelden of fysiek worden, op een klein incidentje aan het begin van onze relatie na, nooit voorkomt.
Wat zeg je hier nou mee?
attribuutje schreef:
06-12-2018 21:03
Waar ik nu moeite mee heb zijn sommige reacties" als iemand dat bij mij zou doen hoek ik hem neer". En andere fysieke bedreigingen. Houdt er eens eentje zijn handen thuis is het weer niet goed. Ben het wel eens met de reacties dat spugen getuigt van een totaal gebrek aan respect. Hier ook al een lange relatie waar schelden of fysiek worden, op een klein incidentje aan het begin van onze relatie na, nooit voorkomt.
Nou, ik kan echt veel hebben. Ben een onwijs geduldig persoon en heb echt een lang lontje. Daarbij nog een bult training en ervaring in omgaan met agressie ed. Maar iedereen heeft een breaking point. En als iemand gaat spugen dan komt ie daar toch heel akelig dicht in de buurt. In een werksituatie zal ik dan nog steeds professioneel blijven maar prive, van iemand die dicht bij me staat...ik denk dat dan zelfs ik ontplof ja. Vermoed dat dat voor meer mensen geld.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je...16?
Klinkt als een geweldige vent die vriend van jou.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heeft mij ook keer klap in gezicht gegeven uitgescholden voor hoer etc... Van die uit de hand gelopen ruzies.

Zou echt NU je grenzen aan geven. Ik deed het te laat..
Kan je op een later moment best veel last van krijgen. Als je flashbacks krijg van wat je allemaal is aangedaan in een relatie. Maar dan is het uit en is te laat.

Meestal als een relatie al dusdanig uit de hand loopt wordt het al niks omdat dan het respect eigenlijk zo goed als weg is.

Het is dan al een ongezonde relatie die nooit lang duurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een keer in mijn gezicht gespuugd door een toenmalig vriendje, terwijl hij was vreemdgegaan. Deze relatie ging duidelijk voorbij.
attribuutje schreef:
06-12-2018 21:03
Waar ik nu moeite mee heb zijn sommige reacties" als iemand dat bij mij zou doen hoek ik hem neer". En andere fysieke bedreigingen. Houdt er eens eentje zijn handen thuis is het weer niet goed. Ben het wel eens met de reacties dat spugen getuigt van een totaal gebrek aan respect. Hier ook al een lange relatie waar schelden of fysiek worden, op een klein incidentje aan het begin van onze relatie na, nooit voorkomt.
Tja.

Lekker boeiend allemaal. TO's vriend spuugt haar in het gezicht en scheld haar uit. Als jij dat een klein incidentje vind heb je ze ook niet helemaal op een rijtje.
Alle reacties Link kopieren
Mannen kunnen ook opeens zo omslaan van poeslief doen in begin..
Naar slaan ...
In gezicht spugen...
Etc.

Betekend eigenlijk dat hij geen respect voor je heeft meer.
Zou wel echt uitkijken want ik heb ook nooit echt mijn grenzen aangegeven en dat is echt een rot gevoel achteraf.

Want meestal is dit toch al teken dat relatie niet heel lang meer duren gaat.
Zo ging het bij mij ook.
Gilmoregirlss schreef:
06-12-2018 20:17
Ik vind het moeilijk om een hele relatie door de plee te spoelen vanwege 1 moment.

Ken je het begrip 'sunk cost fallacy'?
Je hebt ergens je tijd, geld, energie in geïnvesteerd, dus blijf je er mee doorgaan.

Slechts zelden zijn forummers unaniem in hun advies.
Iemand in het gezicht spugen is volkomen respectloos.

Je woont nu 2 jaar samen. Hoe zie je de toekomst voor je?

Heb je wel eens therapie overwogen? Om te werken aan je zelfrespect?
Alle reacties Link kopieren
spugen dat doen kinderen van twee. een volwassen man die in je gezicht spuugt: wegwezen!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Een mindere gaat naar een meerdere toe en dat heb je hem geleerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
die scheldwoorden, dat is de tweede reden en die botte reactie ivm sorry: drie redenen om heeel snel weg te wezen
Alle reacties Link kopieren
Vind zijn opmerking over dat je je als princesje gedraagt ook heel respectloos overkomen. Als je al een keer uit je slof ziet, doe je er toch alles aan het goed te maken. Nou ik houd niet totaal niet van boze mensen. Daar knap ik meteen al op af. Zou ook wel bang zijn dat hij van schelden naar spugen naar fysiek geweld gaat.
Alle reacties Link kopieren
Onnodig nog toe te voegen misschien, maar hoe meer unanimiteit hoe beter: voor mij zou het uitschelden al vér over de grens zijn. Maar misschien als er oprecht schrik en spijt is, kan ik dat eenmalig vergeven. Eenmalig!
Maar spugen....nooit. Echt nooit. Die ging bij mij dezelfde dag de deur nog uit. Dat je dat jezelf nog afvraagt....
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-12-2018 20:05
"Hij begon me een kutwijf, tyfushoer etc te noemen en eindigde met spugen in mijn gezicht. "

Op welke planeet is dit ok in een relatie?
Waarom blijf je bij iemand die jou zo behandelt?
Mmm, narcistische trekjes lijkt het.
Wegwezen
Alle reacties Link kopieren
Ik noem wat mij ooit gebeurde in het begin van onze relatie een incidentje. Niet wat de ts is overkomen. Ik ben het ook eens met het feit dat het vreselijk respectloos is wat haar is overkomen. Ik denk niet dat het ooit goed komt.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu toch al heel wat jaren mee, en ik heb echt nog nooit een relatie gezien waar zonder wederzijds respect toch sprake was van wederzijdse liefde. Respect is een voorwaarde voor liefde.

Schelden is respectloos.
Spugen is respectloos.
De fout in gaan en dan de ander daar de schuld van geven is respectloos.

Kortom, er is in deze relatie geen sprake van wederzijds respect. En dat betekent automatisch dat er ook geen sprake is van wederzijdse liefde.

Wil je oud worden met iemand die geen respect voor jou heeft en niet van je houdt?
Alle reacties Link kopieren
Hij begon met schreeuwen en voor mij is dan een gesprek voorbij.
Uiteraard.
Hij kwam achter me aan, gooide de deur open en begon te schelden.
En toen zei jij natuurlijk: "Hoe haal jij het in je hoofd om een dergelijke toon tegen mij aan te slaan?! Deze relatie is over.".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
06-12-2018 21:37
Ik loop nu toch al heel wat jaren mee, en ik heb echt nog nooit een relatie gezien waar zonder wederzijds respect toch sprake was van wederzijdse liefde. Respect is een voorwaarde voor liefde.

Schelden is respectloos.
Spugen is respectloos.
De fout in gaan en dan de ander daar de schuld van geven is respectloos.

Kortom, er is in deze relatie geen sprake van wederzijds respect. En dat betekent automatisch dat er ook geen sprake is van wederzijdse liefde.

Wil je oud worden met iemand die geen respect voor jou heeft en niet van je houdt?
Klinkt confronterend maar daar komt wel op neer.
Alle reacties Link kopieren
Als jij toestaat (onder wat verbaal tegensputteren) dat hij toch door kan gaan zonder dat het consequenties heeft dan leer jij hem hoe jij behandeld mag worden. En hij zal het herhalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je hebt wel een heel laag zelfbeeld dat je hier nog aan twijfelt. Waarom denk jij zo laag over jezelf?
Alle reacties Link kopieren
spugen en op die manier schelden is niet acceptabel. Het feit dat iemand daarna sorry zegt maakt het niet opeens wel acceptabel. Sorry maakt niet perse alles ok he.

Ik zou dus inderdaad zeggen dat hij te ver gegaan is, en dat je dit niet accepteert in een relatie. Laat hem maar vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Dit gedrag is dermate min, dat je hem beter meteen kunt lozen.
Tyfushoer en kutwijf tegen je vriendin zeggen en haar dan nog in het gezicht spugen ?
Wat laag en respectloos, ja ik herhaal anderen nog eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven