Elk jaar spanningen vanwege kerstverplichtingen

10-12-2018 12:40 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren van getouwtrek over waar we eerste kerstdag vieren, ben ik er wel klaar mee. Ik wil gewoon lekker op vakantie! Niks geen verplichtingen meer.

Helaas is mijn man het daar niet mee eens.

Bij zijn familie betekend dat van 14:00 tot 22:00 uur op gepakt zitten in een klein huisje bij mijn schoonmoeder. Niemand wil wat ondernemen, alleen maar zitten en eten (waar ook niemand moeite voor wil doen wat lekkers te maken) terwijl onze twee kinderen (enige kinderen) zich steeds meer gaan vervelen (wat ieders humeur niet ten goede komt). Kids moeten zolang ook op de grond zitten want plaats voor meer stoelen is er niet, waardoor ze de helft van de tijd op mij hangen. Wat ik dan soms doe is ze bij ons uitnodigen maar dan loop ik me de heledag mijn best te doen, terwijl de rest op zijn gat blijft zitten om zich vol te laden.

En nee het is niet zo dat het in mijn familie we allemaal rozengeur en maneschijn is. Op zich vermaken wij ons daar wel, iedereen doet ook om de beurten wat met de kinderen en we maken een lange wandeling maar daarna komt het diner! Hieraan stelt mijn vader (moeder leeft helaas niet meer) hoge eisen, ik doe mijn stinkende best maar het is nooit goed genoeg. We hebben een keer een etentje in een restaurant geregeld. Heerlijk ontspannend en wij (mijn man en onze kinderen) vonden het heerlijk! Totdat een paar maanden later tijdens een verjaardag ineens iedereen begon te klagen hoe vreselijk het was geweest.

Daarbij komt ook nog eens een keer het getouwtrek om eerste kerstdag. Ik zie er de lol niet meer van in en droom over kerstdagen die ikzelf in kan vullen.

Mijn man vind het prima als we mijn familie overslaan en die dag doen wat ik wil maar eerste kerstdag (zonder overleg) zitten we bij zijn moeder. Nu heb ik voorgesteld om dan maar met mijn eigen auto te gaan zodat ik wat later kom en na het eten met de kinderen naar huis kan. Is mijn man daar weer boos om.

Ik weet eigenlijk niet welke tip ik hier op het forum verwacht maar ik wil zo graag weer eens zin hebben in kerst ipv er tegenop te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jouw voorstel prima en ik vind het erg flauw van je man dat hij je dit wil verplichten. Het is zijn familie dus prima dat hij er heen gaat, maar je zou denken dat hij het voor jou en je kinderen ook leuk wil maken.

Waarom is hij boos als je dit voorstelt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste vraag zou zijn waarom het wel ok is om jouw familie over te slaan en die van hem perse wel moet. En als hij dan toch zo graag wil zou ik zeggen dat de kids dan zijn verantwoording zijn die dag en er wel een grens aan stellen. Inderdaad iets als na het eten naar huis, blijft hij maar lekker voor de borrel of wat er nog komt.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd later gaan en na het eten weer vertrekken. Prima voorstel hoor. Jouw man mag ook wel wat water bij de wijn doen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat je man maar alleen naar zijn ouders
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval overleggen met je man lijkt mij.

Ik kan wel zeggen, blijf thuis of ga op vakantie, maar om die 8 uur te ontwijken wil je ook geen echtscheiding krijgen.

Soms vind ik kerst ook ‘overrated’. Net alsof die 8 uur kerst heel erg veel belangrijker zijn dan die 8 uur een week later op zondag.

Ik zou iig geen 8 uur daar zitten met de kinderen op de grond. Maar 4 uurtjes zou moeten kunnen. Ga je in januari op vakantie, is nog stukken goedkoper ook.
Ik zou voor eerste kerstdag alle ouders uitnodigen. Dan kan jij koken wat je wil en kunnen de kinderen hun eigen gang gaan.
Tweede kerstdag heb je dan vrij.
Alle reacties Link kopieren
Is om-en-om een optie? Ene jaar wat hij wil, andere jaar wat jij wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik las kerstverlichting, had de popcorn al klaar :popcorn:

Maar wees blij dat je een kerstdag kunt invullen zoals je wilt.
Hier allemaal gescheiden ouders, dát is pas getouwtrek. Begint in augustus al.

Wij hebben nu wel een grens getrokken. Familie woont hier ver weg en we hebben zelf ook een gezin. Daarmee willen we het één dag in ons eigen huis vieren, dus schoonouders komen bij ons die dag. Dan bepalen wij het programma.
Tweede kerstdag gaan we naar mijn moeder en dat is ook vooral zitten en vreten, maar wij vinden dat wel gezellig.

Ik wil de (schoon)familie ook niet helemaal buitensluiten met kerst. Ze zijn er nu nog om het allemaal met ons en de kinderen mee te maken. Als ik denk aan mijn oma’s, dus de overgroot oma’s van mijn kinderen, die het zo leuk vind om de kleintjes te zien wil ik best een stukje rijden met kerst.

Bij mijn vader komen we nooit met kerst. Zij vieren het altijd op één dag waarbij ook mijn stiefzus en stiefbroer komen waarvan de aanhang gewoon niet leuk is. Ook hebben we met stiefzus en stiefbroer geen leuke band dus daar hoef ik geen kerst mee te vieren.
Bij mijn pa gaan we dus altijd apart langs op een andere dag.
Praten, inderdaad. Al heb ik jarenlang in een vergelijkbare situatie gezeten, en ik heb mijn mond gehouden. Smile and nod, ik ben er erg goed in geworden.

Kun je niet even met de kinderen naar buiten dan, op zo'n middag? Even een frisse neus halen, hond uitlaten (als die er is), even naar de ijsbaan lopen, of naar het park, iets om er maar even uit te zijn? Dat helpt misschien ook wel wat.
Wat je ook doet, je doet het in hun ogen toch niet goed.
Hebben jij of je man nog broers of zussen bij wie jullie eens kunnen worden uitgenodigd of zal dat ook gezeur opleveren?

Ik vind jouw voorstel een goed compromis. Is jouw man bang dat hij erop aangekeken wordt als jij en de kinderen later komen, is dat het?
Alle reacties Link kopieren
En lekker met je kinderen een stuk gaan wandelen tijdens de zit van 14u tot 22u? Eén of twee keer een uur ofzo? Misschien kun je ook nog wat drinken ergens met ze?
Alle reacties Link kopieren
Misschien zelf met ideeën komen? Gourmetten, dobbelspel of wandelen. Als verder niemand het wil kun je het altijd nog alleen met je kinderen doen. En het is dom, maar ik zou toch gewoon twee opklapstoeltjes meenemen voor je kinderen.
Nou, lekker dan hoe je man zich opstelt.
Zo werkt het toch niet in een huwelijk?

Ik zou hier echt een punt van maken. Want waarom denkt hij eigenlijk dat hij kan uitmaken hoe jullie elk jaar de kerstdagen doorbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me verschrikkelijk al die verplichtingen. Ik heb er nooit aan meegedaan. Mijn moeder vindt dit niet leuk. Zij is sinds kort weer alleenstaand en verwacht dat mijn zus en ik haar met de feestdagen uitnodigen. Echter andersom heeft ze ons nooit uitgenodigd. Vierde alle feestdagen met haar vriend en diens familie. Wat je zaait zul je oogsten. Ik ervaar ook geen warme band met haar.

Ik heb zelf 2 dochters en deze komen graag thuis. Wij vieren kerstavond met lekker eten en kado's. Ze komen altijd graag, maar als ze andere plannen hebben is dat ook goed. Ik moet er niet aan denken dat iemand zich gedwongen voelt of met tegenzin langskomt.

TO : Ik denk dat ik in jouw geval een compromis zou afspreken met je partner. Het ene jaar jouw familie,het jaar erop zijn familie en het jaar daarop lekker thuisblijven.

Daarnaast ook niet zolang aanwezig blijven. Een paar uurtjes is toch ook prima.
Als hij niet wil luisteren lig jij verschrikkelijk ziek in bed 1e kerstdag en neemt hij de kids maar mee, oeps wat een pech.

Heb je de hele dag voor jezelf.
Ik zou gewoon doen wat ik wil, dus tussen 16 en 20 uur even langskomen voor het eten. Dan maar ruzie.
Hoe oud zijn je kinderen?

Begrijp dat je wel gaat en misschien kun je wat speelgoed en spelletjes meenemen maar misschien deed je dit al.
Alle reacties Link kopieren
Wandelen met de kids doe ik ieder jaar, niemand wil mee maar dan krijg ik het verwijt dat ik ongezellig doe ;-)

Mijn man belooft ieder jaar de kids te vermaken maar is alleen voor zijn moeder bezig.

Beide families hier uitnodigen wil mijn schoonmoeder niet, mijn familie is niet die van hun. Terwijl het op verjaardagen prima gaat.

Ik ga inderdaag gewoon tuinstoeltjes meenemen.

Als ik dus maar 4 uren naar zijn familie ga, wil hij ook maximaal 4 naar die van mij. Prima hij doet maar, ik ga langer want zie mijn broer niet vaak omdat ze verder weg wonen.

Overleggen, tja dat vind ik ook maar mijn man niet. En ik laat het gebeuren ;-) Ik moet me geen schuld gevoel aan laten praten. Hij laat het vast niet op een echtscheiding uitlopen, de rest van het jaar gaat het prima :-)

Om en om ieder jaar is ook niet goed. Zolang mijn schoonmoeder er nog is moet het ieder jaar. Stel je voor dat ze dood gaat en we hebben haar de laatste kerst dan niet gezien...(man ziet haar iedere week).

Ik heb voorgesteld om het op een andere dag te doen maar niemand wil of kan dan (ook mijn familie niet).

Ok, volgens mij ben ik niet heel onredelijk. Ik ga eerste kerstdag met de kinderen in mijn eigen auto zodat ik zelf de tijden kan bepalen. Neem spelletjes, stoelen en dvd's voor de kids mee. Maak wat lekkers voor iedereen, hoop dat de rest ook de moeite neemt.

Tweede kerstdag naar mijn vader, man ziet maar hoe laat hij komt. Mijn vader regelt het eten zelf want hij weet toch zo goed wat het beste is.

Eind goed al goed denk ik, volgend jaar bepaal ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
ik zou in ieder geval voor niemand meer koken, als je er al uberhaupt nog naartoe gaat

meld je maar ziek bij mans familie, kan je man ook eens ervaren hoe lollig het is als de kids over hem heen hangen, alhoewel er dan natuurlijk een stoel extra beschikbaar is...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar als je man echt zo star is en van geen compromis wil weten, zou hij lekker alleen mogen gaan. Ik zou hem dit topic laten lezen. 8-)
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vier het lekker als gezin thuis en als man de kinderen wil meenemen doet hij dat maar.
Alle reacties Link kopieren
Dat wil ik dus ook graag maar dan we met ons vieren. Ik laat me alleen steeds een schuldgevoel aanpraten en zit dan waarschijnlijk alleen......hmm alleen! :)
Alle reacties Link kopieren
Wat jij voorstelt, is toch een prima compromis? Ik zou hem gewoon meedelen dat ik met mijn eigen auto kwam en eerder wegging. Het is toch niet zo dat je bij hem in dienst bent en dat hij jouw plannen goed moet keuren?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Yolanda75 schreef:
10-12-2018 14:35
Dat wil ik dus ook graag maar dan we met ons vieren. Ik laat me alleen steeds een schuldgevoel aanpraten en zit dan waarschijnlijk alleen......hmm alleen! :)
Ik vind het absoluut niet erg om iets voor mijn partner te doen, ook al doe ik het met tegenzin, maar dat doet hij dus ook voor mij. Als mijn partner zijn zin wil doordrijven? Dan doe ik dat ook. Je bent een gezin en wat jij wil is ook belangrijk. En je schuldig voelen? Omdat hij het vertikt om een middenweg te vinden?
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven