Bird-nesting?

12-12-2018 09:54 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Omdat ik op het punt sta bij mijn man weg te gaan, denk ik na over de verschillende mogelijkheden die we hebben om de toekomst voor ons kind (9) zo goed mogelijk vorm te geven. Mijn man gelooft pas dat ik wegga als ik weg ben, hij zit nogal in ontkenning, en over vragen als "hoe kunnen we dit het beste aanpakken" kan ik met hem helaas niet praten. Ik hoop uiteraard dat dit in de nabije toekomst verandert. Met vriendinnen, familie en mijn therapeut kan ik natuurlijk wel praten. Toen ik de optie 'bird nesting' (kind blijft in de gemeenschappelijke woning, ouders wisselen af) liet vallen, was zij hier behoorlijk sceptisch over. Ze meende dat dit voor het kind een onduidelijke situatie oplevert waarbij het voortdurend afscheid moet verdragen. Wie van jullie heeft ervaring met dit model en zou er iets over willen vertellen? Ik heb het topic expres bij Relaties gezet, omdat ik ook graag meer over het "grotere plaatje" hoor. Hoe hebben jullie dit met elkaar en met de kinderen geregeld? Voor de duidelijkheid: het is mijn wens dat mijn man en ik evenveel voor ons kind blijven zorgen. Hij ziet dit ook zo (al kan ik me momenteel voorstellen dat hij in zijn woede en gekrenktheid ook wel de volledige voogdij zou willen).
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Het lijkt me voor het kind juist fijn. 1 plek waar zijn spullen zijn. Geen gedoe dat vriendjea voor de verkeerde deur staan, geen andere routes naar school, sport etc.
Pa en ma gaan uit elkaar, laat hun dan ook maar de last van twee plekken ervaren.
Ik kan nu niet uitgebreid reageren want ik moet weg maar....
Doe het niet!
De praktische bezwaren gaan de hele sfeer verzieken. Ik heb het zelf ook kort gedaan. Je moet al je persoonlijke dingen steeds opbergen of meenemen. De ander laat een troep achter en jij kunt het opruimen. De koelkast is altijd leeg. Je bent constant je bed aan het verschonen want je wil er niet meer in liggen. Je krijgt te maken met eventuele partners die in jouw huis lopen.
En neem je daarnaast een kamer voor jezelf? Dan hebben jullie dus eigenlijk 3 huizen, kostbare aangelegenheid.
Je gaat een eigen plek enorm missen. Je kind krijgt in 2 huizen een eigen plek, jullie hebben er geen.
Ik denk dat dit alleen maar kan als je in goede verstandhouding uit elkaar gaat. En als hij nu al ook gewoon zijn deel doet in huis.

En zeker niet als een van de 2 nog in de ontkenning is en misschien wel rancuneus word als je echt gaat.

Het afscheidnemen argument is raar want kinderen moeten bij 2 huizen ook afscheid nemen van de ouders bij elke wissel.

Op zich is het wel een mooie oplossing en voor de kinderen het fijnst, maar het kan echt alleen als je daar samen geheel achter staat en je normaal met elkaar om kan gaan.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 10:05
28.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja in theorie klinkt het fantastisch maar hoe gaat het in het echt?Zijn er voldoende financiën voor 3 woningen?? Of worden het er 2 en hoe gaat dat dan met de spullen? Je zal ook wel eens visite hebben als uithuizige ouder en hoe valt dat bij de ander. Je hebt dan niet echt een eigen plek en behalve met je ex moet je die dan ook nog eens delen met eventuele dates.
Lijkt me voor het kind fijn één adres maar niet haalbaar.
Vrienden van mij hebben dat gedaan, was geen succes ... (ze noemde het Living Together Apart). Ze gingen als vrienden uit mekaar en na deze tijd was het ineens een vechtscheiding.
De oudste zoon gaf wel aan dat het handig was omdat ze dan altijd dezelfde spullen ter beschikking hadden (gsm, pc, speelgoed, ...).
Geen ervaring mee. Maar je hoort vaak dat er bij beide ouders natuurlijk toch iets andere regels gelden. Dat lijkt me lastig als je nog in hetzelfde huis zit, maar de ene week wel altijd de vaatwasser moet inruimen en de andere week niet.

Ook vraag ik me af hoe dat op lange termijn zou gaan, als er misschien nieuwe partners in beeld komen. Dan zal je op den duur daarvoor de situatie aan moeten passen, maar dat is dan meteen al een negatief begin. Terwijl dat veel positiever zou zijn als je eerst al ergens op een eigen plek een nieuw leven hebt opgebouwd.

Wat betreft spullen en het heen en weer gesjouw is het wel makkelijker natuurlijk. Hoewel je daar dan als ouder zelf weer tegenaan loopt. Het lijkt me ook lastig om als stel écht van elkaar los te komen. Blijf je dan ook samen dingen voor dat huis aanschaffen?

Heel benieuwd naar de ervaringen van mensen!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je nu al nergens over kunt praten en afspraken over kunt maken dan wordt dit niets. Je moet het namelijk voor de ander goed achter laten (zonder pesterij) en hoe ga je het doen wanneer er een nieuwe partner in beeld is. Daarnaast: gaan jullie dan 3 huizen betalen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nitflex schreef:
12-12-2018 10:05
Geen ervaring mee. Maar je hoort vaak dat er bij beide ouders natuurlijk toch iets andere regels gelden. Dat lijkt me lastig als je nog in hetzelfde huis zit, maar de ene week wel altijd de vaatwasser moet inruimen en de andere week niet.

Ook vraag ik me af hoe dat op lange termijn zou gaan, als er misschien nieuwe partners in beeld komen. Dan zal je op den duur daarvoor de situatie aan moeten passen, maar dat is dan meteen al een negatief begin. Terwijl dat veel positiever zou zijn als je eerst al ergens op een eigen plek een nieuw leven hebt opgebouwd.

Wat betreft spullen en het heen en weer gesjouw is het wel makkelijker natuurlijk. Hoewel je daar dan als ouder zelf weer tegenaan loopt. Het lijkt me ook lastig om als stel écht van elkaar los te komen. Blijf je dan ook samen dingen voor dat huis aanschaffen?

Heel benieuwd naar de ervaringen van mensen!
Dat lijkt me onderschikt aan het gemak van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kent jouw psycholoog het fenomeen niet, want over het algemeen zijn de pedagogen/psychologen het erover eens dat dit het rustigste is voor een kind. Ze gaat hoe dan ook afscheid moeten nemen natuurlijk.

Nemen jullie 1 appartement erbij? Crazyjo komt wel met goede punten. Je ex heeft meer mogelijkheden om jou dwars te zitten als je huizen deelt. Als de communicatie nu al zo slecht is...
Bij vrienden van ons ging het goed. Tot er nieuwe partners in het beeld kwamen. Toen waren twee woningen ineens toch niet meer zo heel erg financieel haalbaar en aantrekkelijk. Uiteindelijk zijn ze overgegaan op co ouderschap met beiden een eigen huis en hun eigen spullen. De nieuwe partners vonden het ook na langere tijd niet meer zo leuk om in de spullen van de 'exen' te zitten
Lucifer2018 schreef:
12-12-2018 10:06
Dat lijkt me onderschikt aan het gemak van de kinderen.
Ja, maar ik denk dat ouders zelf rust moeten hebben om het voor de kinderen fijn te kunnen maken. Dat lijkt me lastig als je als ouder steeds heen en weer pendelt. En een kind heeft toch minder huisraad.

Ja, kinderen staan voorop, maar soms moet een mens voor zichzelf kiezen en ervaren de kinderen daar een nadeel bij. Toch denk ik dat je die pleister er beter in één keer vanaf kan trekken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 10:11
0.47% gewijzigd
Ik zie hier alleen maar nadelen aan, je kind moet nog steeds afscheid nemen, de andere ouder hanteert andere regels in hetzelfde huis, je hebt enorm veel kosten en nooit je eigen plek, je moet de zooi van je ex blijven opruimen, ik kan nog wel even doorgaan...

Een scheiding is gewoon kut, voor jezelf en met name voor de kinderen die er niet voor kiezen. Maar ik ben van mening dat je je kind geen dienst bewijst door jezelf volledig aan de kant te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in theorie echt een heel mooi idee. In theorie ook het beste voor het kind, minste 'gedoe'. Maar je hebt het over twee volwassenen die tijdens hun huwelijk al niet goed konden communiceren, in de praktijk zal dit plan mislukken. Omdat ouders elkaar niet voldoende gunnen.
Kan me helemaal voorstellen hoe kind op zondagavond snel de 'rotzooi' van papa opruimt, omdat mama anders boos aan haar week begint.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-12-2018 10:06
Wanneer je nu al nergens over kunt praten en afspraken over kunt maken dan wordt dit niets. Je moet het namelijk voor de ander goed achter laten (zonder pesterij) en hoe ga je het doen wanneer er een nieuwe partner in beeld is. Daarnaast: gaan jullie dan 3 huizen betalen?
Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Dit zijn ook bezwaren die ik zie, natuurlijk. Ik denk dat het met onze huidige verstandhouding geen optie is, maar ik wil me goed informeren en zoveel mogelijk opties openhouden. Mijn man heeft gezegd dat hij wil dat onze huidige woning het "levensmiddelpunt" van ons kind blijft, maar daarmee bedoelde hij vooral dat ik maar moet ophoepelen als ik niet bij hem wil blijven en hij in elk geval niet van plan is te verkassen... Geld voor het huren van een kamer/klein flatje zou er bij ons beiden wel zijn. Maar het is natuurlijk een dure oplossing.

Het apartement dat ik voor mezelf op het oog heb is trouwens maar 10 minuten hiervandaan.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Denk dat dit inderdaad in deze omstandigheden voor het kind het beste is.
Pendelen tussen ouders is moeilijker, ook steeds afscheid en altijd steeds weer wennen in een andere omgeving. Bij ons is dat mislukt.
Aan de andere kant denk ik niet dat dit gaat lukken aangezien je man in de ontkenningsfase zit en de klap dus nog moet komen. Waarschijnlijk gaat hij dwarsliggen en komt er ruzie. Denk niet dat je in een nette, ordelijke woning gaat aankomen en hij je persoonlijke spullen gaat respecteren.
Je denkt al een stap te ver, eerst je man duidelijk maken dat het echt gaat gebeuren. Heb je al een eigen woonst?
Alle reacties Link kopieren
Waar gaat je man dan heen wanneer jij in het huis komt?

Of wil hij samen papa en mama blijven spelen?

Waarom is je man zo boos?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
12-12-2018 10:10
Ik zie hier alleen maar nadelen aan, je kind moet nog steeds afscheid nemen, de andere ouder hanteert andere regels in hetzelfde huis, je hebt enorm veel kosten en nooit je eigen plek, je moet de zooi van je ex blijven opruimen, ik kan nog wel even doorgaan...

Een scheiding is gewoon kut, voor jezelf en met name voor de kinderen die er niet voor kiezen. Maar ik ben van mening dat je je kind geen dienst bewijst door jezelf volledig aan de kant te zetten.
Hier zit wat in. Iemand anders schreef "de pleister er in een keer aftrekken". Mooi beeld. Ik dacht dat het als "geleidelijke" en tijdelijke oplossing (want inderdaad, met nieuwe partners wordt het bijv. alweer lastig) een goed idee zou kunnen zijn, maar misschien is duidelijkheid wel belangrijker.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-12-2018 10:12
Ik vind het in theorie echt een heel mooi idee. In theorie ook het beste voor het kind, minste 'gedoe'. Maar je hebt het over twee volwassenen die tijdens hun huwelijk al niet goed konden communiceren, in de praktijk zal dit plan mislukken. Omdat ouders elkaar niet voldoende gunnen.
Kan me helemaal voorstellen hoe kind op zondagavond snel de 'rotzooi' van papa opruimt, omdat mama anders boos aan haar week begint.
Dit wilde ik ook benoemen.
Uit ervaring weet ik dat het als ouders heel lastig is om voorbij de dagelijkse beslommeringen te kijken. Zelfs bij degenen die met zeer goed contact uit elkaar gingen, brak het ze op. Rommel van de één, geen boodschappen, geen eigen plek enz. Kind zat ertussen. Hoe hard ouders ook probeerden van niet.

Als je in mijn opinie echt rust voor je kind wil, dan zijn twee woonplekken dicht bij elkaar met elk de vaste regels, regelmaat en rust het fijnst voor een kind na een scheiding. Voetnoot: uitgaande van volledig co-ouderschap, dus met in beide huizen een actief betrokken ouder. En liefst op loop-fietsafstand van elkaar in kindminuten.

Kind heeft hier enkel een simpele rugzak met mobiel/Ipad die heen en weer gaat. Verder alles dubbel. Geen gesleep en duidelijkheid van twee fijne huizen die beiden thuis zijn.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:14
Mijn man heeft gezegd dat hij wil dat onze huidige woning het "levensmiddelpunt" van ons kind blijft, maar daarmee bedoelde hij vooral dat ik maar moet ophoepelen als ik niet bij hem wil blijven en hij in elk geval niet van plan is te verkassen...
Dan lijkt me birdnesting helemaal geen optie, want het klinkt niet alsof hij van plan is om om de week (of welk termijn dan ook) het huis te verlaten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-12-2018 10:18
Waar gaat je man dan heen wanneer jij in het huis komt?

Of wil hij samen papa en mama blijven spelen?

Waarom is je man zo boos?
Mijn man heeft zicht op een baan in een andere stad. Een optie zou dus bv. kunnen zijn dat hij doordeweeks op een kamer daar is, en ik de gemeenschappelijke woning verlaat als hij in het weekend thuiskomt.

Hij is boos omdat hij vindt dat een huwelijk voor de eeuwigheid is, een contract dat je niet op mag zeggen. Hij vindt mij egoïstisch, omdat ik niet meer van hem houd.

Hij wil blijven doen alsof er niets aan de hand is, maar ik kan dat niet.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
@Merlot, dat klinkt fijn. Hoe is de verstandhouding met je ex?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
12-12-2018 10:22
Dan lijkt me birdnesting helemaal geen optie, want het klinkt niet alsof hij van plan is om om de week (of welk termijn dan ook) het huis te verlaten.
Dit kan dus eigenlijk alleen als hij die baan krijgt... Waar ik op hoop, want hij zit al een halfjaar thuis.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:25
Mijn man heeft zicht op een baan in een andere stad. Een optie zou dus bv. kunnen zijn dat hij doordeweeks op een kamer daar is, en ik de gemeenschappelijke woning verlaat als hij in het weekend thuiskomt.

Hij is boos omdat hij vindt dat een huwelijk voor de eeuwigheid is, een contract dat je niet op mag zeggen. Hij vindt mij egoïstisch, omdat ik niet meer van hem houd.

Hij wil blijven doen alsof er niets aan de hand is, maar ik kan dat niet.
Hoe actief hebben jullie gewerkt aan de relatie? Hoe is de communicatie onderling?
Want voor het co-ouderschap na een scheiding zul je meer met elkaar in contact moeten dan wanneer je als gezin zo'n beetje langs elkaar heen leeft in één huis. Oftewel, als de communicatie nu ruk is, zul je er sowieso keihard aan moeten werken om je co-ouderschap te laten slagen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef trouwens niet per se mijn verhaal te doen in dit topic. ;) Ik wil graag vooral jullie ervaringen lezen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven