‘Gedumpt’ door tante - kerst/verjaardagen

14-12-2018 19:07 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké ik heb objectief advies nodig... al sinds voor mijn geboorte vieren we eerste kerstdag samen met mijn oom en tante en nichtjes en aanhang en kinderen ondertussen. En ‘we’ is mijn gezin van huis uit, dus vader, moeder, broertje en aanhang en kids. Dit is ook verder mijn enige familie, buiten mijn schoonouders. En we waren tot voor kort altijd heel hecht met elkaar.

Nou is vorig jaar net voor de kerst mijn moeder overleden. Mijn tante was haar zus. Die kerst zijn we natuurlijk bij elkaar geweest. Ik heb ook altijd een hele goede band met mijn oom en tante gehad. Ze heeft ook aan mijn moeder en aan mij beloofd dat ze er altijd voor me zou zijn en dat we de familie bij elkaar zouden houden.

Dit jaar ging ik er dus vanuit dat we kerst weer samen zouden vieren. Dus toen ik mijn tante vorige week aan de telefoon had, zei ik bij het afsluiten van het gesprek dat we elkaar met de kerst weer zouden zien. Toen begon er wat gestamel en kwam er ineens de boodschap dat ze kerst niet meer met ons willen vieren want het was te druk en rommelig en niet meer gezellig.

Deze boodschap kwam voor mij helemaal uit het niets, vlak voor kerst, en pas nadat ik een opmerking over kerst had gemaakt. Mijn vader en broertje wisten ook van niks en waren behoorlijk verrast maar ook best wel boos en gekwetst. We voelen ons allemaal aan de kant gezet. En vooral de manier waarop; niet zelf het fatsoen of lef hebben om dit aan te kaarten, maar gewoon wachten tot iemand van ons erover begint.

Ik voel me dus compleet gedumpt en afgedankt. Dat we de, toch al moeilijke, kerstdagen niet meer samen vieren, ondanks alle beloftes om er voor elkaar te zijn. We gaan nu met mijn vader en broertje en gezinnen er maar proberen een mooie dag van te maken met elkaar.

Waar ik nu mee zit is dat mijn dochter vlak na kerst jarig is. Eigenlijk wil ik mijn oom en tante niet uitnodigen omdat ik me dus zo gekwetst voel. Maar ja, als ik dat niet doe dan is de familieverhouding helemaal verstoord. En we zullen elkaar natuurlijk wel tegenkomen op verjaardag bij mijn vader en broertje en zijn gezin (die zijn allemaal wat nuchterder dan ik en zijn minder gekwetst, maar hadden dan ook een hele andere band met mijn tante dan dat ik had).

Wat is nou wijsheid? Zet ik mezelf hier overheen en nodig ik ze uit voor de verjaardag. Alles voor de lieve vrede zeg maar? Of denk ik ‘bekijk het maar’ en nodig ze niet uit, waardoor ik me op de volgende verjaardag waarschijnlijk heel ongemakkelijk ga voelen als ik ze daar tegenkom?

Oh ja, uiteraard weet mijn tante dat ik me hier rot door voel, dit heb ik haar gezegd. Ze zei dat ze het lullig voor me vond, juist ook omdat ik superhecht was met mijn moeder, weinig steun van mijn vader en broertje heb en een best intensieve thuissituatie heb, maar dat ze aan zichzelf moest denken. Wat natuurlijk haar goed recht is, alleen de manier waarop verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs.
Alle reacties Link kopieren
Edit: misschien te kort door de bocht.
susan wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:25
88.65% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft zij er moeite mee, ook met het ouder worden, dat het altijd door haar en bij haar is, door georganiseerd, gekocht en gekookt en dat er nooit een uitnodiging met de kerst andersom tegenover staat.

Je bent volwassen, misschien kan zij er niet meer tegen dat er geen wederkerigheid inzit en wordt het haar te veel.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:13
1.23% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ze vond het waarschijnlijk ook moeilijk.

hoe oud is je tante? het is niet voor iedereen leuk om een huis vol visite te hebben met bijvoorbeeld krijsende kinderen. zeker niet als je op leeftijd bent. Ze mag natuurlijk kerst vieren zoals zij dat wil en natuurlijk ga je haar dan niet uitsluiten van de verjaardag.

waarom kan jij de kerst niet organiseren voor jouw familie? misschien wil tante wel bij jou komen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-12-2018 19:13
Misschien heeft zij er moeite mee, ook met het ouder worden, dat het altijd door bij haar is, door georganiseerd, gekocht en gekookt en dat er nooit een uitnodiging met de kerst andersom tegenover staat.

Je bent volwassen, misschien kan zij er niet meer tegen dat er geen wederkerigheid inzit en wordt het haar te veel.
Hoe kom je daar nou bij? Het is om en om bij hun thuis of mijn vader thuis en sowieso neemt elk gezin wat te eten mee, dus alles is altijd netjes verdeeld en geregeld.
Lente19251003 schreef:
14-12-2018 19:14
Hoe kom je daar nou bij? Het is om en om bij hun thuis of mijn vader thuis en sowieso neemt elk gezin wat te eten mee, dus alles is altijd netjes verdeeld en geregeld.
jij kan natuurlijk niet bepalen of het te druk of teveel werk is voor je tante
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-12-2018 19:13
ze vond het waarschijnlijk ook moeilijk.

hoe oud is je tante? het is niet voor iedereen leuk om een huis vol visite te hebben met bijvoorbeeld krijsende kinderen. zeker niet als je op leeftijd bent. Ze mag natuurlijk kerst vieren zoals zij dat wil en natuurlijk ga je haar dan niet uitsluiten van de verjaardag.

waarom kan jij de kerst niet organiseren voor jouw familie? misschien wil tante wel bij jou komen
Ze is begin 60 en heeft zelf kleinkinderen in dezelfde leeftijd als de kinderen van mij en mijn broertje. Over de organisatie van de kerst heb ik hierboven net gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
En de kerst dit jaar zou niet bij haar thuis maar bij mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
Het arme mens is misschien gewoon oud en moe en vindt het teveel gedoe worden.
Omdat ze ook wel wist, dat jullie het er moeilijk mee zouden hebben, durfde ze er niet eerder over te beginnen.
Laat haar en nodig oom en tante gewoon uit voor de verjaardag van je kind.
Lente19251003 schreef:
14-12-2018 19:16
Ze is begin 60 en heeft zelf kleinkinderen in dezelfde leeftijd als de kinderen van mij en mijn broertje. Over de organisatie van de kerst heb ik hierboven net gereageerd.
dus ze is op leeftijd.
jonge ouders vinden hun eigen kinderen vaak heel leuk maar een hele sloot kinderen in je huis als je 60 bent is echt niet altijd een pretje. misschien wil ze nu eens kerst vieren op haar manier. met alleen haar eigen kinderen bijvoorbeeld. Dat mag toch?
Lente19251003 schreef:
14-12-2018 19:17
En de kerst dit jaar zou niet bij haar thuis maar bij mijn vader.
al was het bij van der valk. ze wil het anders
Waarschijnlijk vindt ze het al jaren teveel, maar heeft ze dat nooit durven zeggen. Het is ook best wat als kerst elk jaar met een uit de kluiten gewassen familie bij jou gevierd wordt. Dat zal vast niks met jou persoonlijk te maken hebben, maar meer dat een mens op een gegeven moment ook eens wat anders wil. Dat heeft ze je moeder op haar sterfbed niet willen zeggen natuurlijk. [edit: ik lees net dat de organisatie verdeeld is en rouleerde maar dan nog; soms wil je kerst gewoon in kleinere setting vieren. Ik zou er sowieso niet tegen kunnen dat iets elk jaar op dezelfde manier moet]

Ja, ze had het eerder aan kunnen kaarten, maar uit het feit dat ze dat niet gedurfd heeft (misschien hoopte ze dat jullie zélf ook eens wat anders wilden), kun je opmaken dat ze het lastig vindt en dat ze jullie niet heeft gedumpt.

Er komt een moment dat de jongere generatie de organisatie van kerst moet overnemen en vormgeven. Dat moment is nu. Je tante wordt ook ouder.

Jullie vinden vast wel een nieuwe vorm. Fijne kerst. En nodig tante gewoon uit voor die verjaardag.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:24
18.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
14-12-2018 19:16
Ze is begin 60 en heeft zelf kleinkinderen in dezelfde leeftijd als de kinderen van mij en mijn broertje. Over de organisatie van de kerst heb ik hierboven net gereageerd.
Toch anders als je de 60 gepasseerd bent. En ze moet wellicht ook schipperen met haar eigen (schoon)kinderen die het misschien wel welletjes vinden om iedere kerst met extended familie te vieren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Susan schreef:
14-12-2018 19:11
Soms moet je inderdaad aan jezelf denken, maar in heel veel gevallen vind ik het gewoon een mooi zinnetje dat mensen gebruiken om goed te praten dat ze zich als een egoïstische zak hooi gedragen. Alsof jouw tante er zo onder lijdt als jij Kerst bij ze komt vieren dat ze je uit zelfbescherming moet weren.

Tenzij je vader, je broertje en jij je ernstig hebben misdragen, vind ik dit echt een harteloze, ijskoude actie.

Nou zeg, haar zus is vorig jaar vlak voor Kerst overleden. Misschien is Kerst (nog) te beladen en wil ze het liever wat kleiner vieren (of helemaal niet).
nerdopviva schreef:
14-12-2018 19:21
Nou zeg, haar zus is vorig jaar vlak voor Kerst overleden. Misschien is Kerst (nog) te beladen en wil ze het liever wat kleiner vieren (of helemaal niet).
ja dat kan ook meespelen
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
14-12-2018 19:21
Nou zeg, haar zus is vorig jaar vlak voor Kerst overleden. Misschien is Kerst (nog) te beladen en wil ze het liever wat kleiner vieren (of helemaal niet).
Misschien heb je daar ook wel gelijk in. Ik vind het in elk geval wel erg sneu voor TO, ook hoe het is gebracht ("niet meer gezellig").
Hoop dat jullie inderdaad een nieuwe vorm vinden met je eigen gezin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun je haar wens niet respecteren en het met de rest van de familie bij je vader vieren?

Kom je buiten de kerst om bij je tante?

Ik denk dat het haar te veel en te groot is met zoveel mensen en kinderen. Waarom mag zij niet een x voor zichzelf kiezen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lastige situatie. Ik zou vanuit gekwetste gevoelens geen ‘wraak’ nemen door ze niet uit te nodigen. Je kunt er nogmaals over praten. Het is jammer dat je het zo moest horen, wellicht had ze er veel moeite mee het te brengen. Misschien komt de boodschap niet alleen van haar, maar ook van haar eigen gezin. Wellicht was je moeder een van de redenen van het samen vieren en valt die verbinding nu weg. Of is het zonder je moeder extra pijnlijk. (Invullingen)
Ik snap wel dat als gezinnen groeien je het clubje wat wil verkleinen ivm drukte. Met de verjaardagen zie je elkaar weer, geniet daarvan. Ik zou het niet op de spits drijven.
Ja, wees een machine. Je mag echt niet gekwetst zijn als je familie je zo afserveren. Foei hoor TO.

Ik zou ze niet speciaal gaan uitnodigen denk ik. Mochten ze er over beginnen kan je best rustig aangeven dat je even moest afkoelen omdat je wat gekwetst bent over het kerstgebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Maak er maar een mooi feest van met dat deel van de familie die het graag met jullie gezin wil vieren.
Ik zou als ik jou was een goed gesprek met je tante voeren. Jij zit hiermee. Misschien begrijp je haar beter als zij uitlegt waarom ze er dit jaar voor kiest om kerst anders, zonder jullie, te vieren.
Voor de verjaardag zou ik haar zeker uitnodigen!
Lucifer2018 schreef:
14-12-2018 19:28
Ja, wees een machine. Je mag echt niet gekwetst zijn als je familie je zo afserveren. Foei hoor TO.

Ik zou ze niet speciaal gaan uitnodigen denk ik. Mochten ze er over beginnen kan je best rustig aangeven dat je even moest afkoelen omdat je wat gekwetst bent over het kerstgebeuren.
Ze mag wel gekwetst zijn, maar ze voelt zich gedumpt en afgedankt en ik denk dat tante dat niet zo bedoelt, maar het gewoon niet meer wil. Daarmee dumpt ze TO niet.
Nitflex schreef:
14-12-2018 19:31
Ze mag wel gekwetst zijn, maar ze voelt zich gedumpt en afgedankt en ik denk dat tante dat niet zo bedoelt, maar het gewoon niet meer wil. Daarmee dumpt ze TO niet.
Jawel dat doet ze wel.
En TO mag daar gewoon gekwetst om zijn. Als iemand zegt het niet meer gezellig te vinden met jou en je gezin is echt niet leuk.

Je kan er verder niets mee, anders erover proberen te praten en het te accepteren en zelf wat leuks gaan doen...
Maar net doen alsof TO onredelijk is als ze dat niet leuk vind op zo'n manier is echt raar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:38
34.37% gewijzigd
Het is je tante haar goed recht om haar kerstdagen in te vullen zoals zij dat zelf wenst, maar ik vind dat ze het wel wat sympathieker en tatctischer aan had kunnen pakken dan - en niet eens uit zichzelf - te zeggen dat het niet gezellig meer is. Er zal voor haar vast ook een lading achter zitten, maar m.i. had ze het beter zelf van te voren uit eigen beweging kunnen aankaarten en aangeven dat ze het wat kleiner willen vieren. Zeker als jullie een goede band hebben / hadden.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 19:39
1.35% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
14-12-2018 19:33
Jawel dat doet ze wel. Vast met goede redenen van die tante.
Maar TO mag daar gewoon gekwetst om zijn. Als iemadn zegt het niet meer gezellig te vinden met jou en je gezin is echt niet leuk.
Nou ja, ik vind dat geen dumpen. Maar goed, blijkbaar heb ik een andere lading bij dat woord.

Tante zegt niet dat ze het niet meer gezellig vindt met TO, ze vindt alleen die kerstsetting niet meer gezellig. Dat is heel wat anders en ook minder persoonlijk.

Ik houd bijvoorbeeld ook van mijn familie, maar met kerst zie ik ze liever niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven