Opdracht gegeven aan makelaar, nu wil ex er blijven wonen

18-12-2018 13:39 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Hoop dat ik dit topic in de goede categorie/pijler heb geplaatst. Ik lees nu al een hele tijd mee en nu toch ook maar een account aangemaakt, omdat ik wel een beetje advies kan gebruiken.

Een aantal maanden geleden heb ik onze relatie van 12 jaar verbroken, wij hebben geen kinderen maar wel een koopwoning.

Nu heeft mijn ex eindelijk de knoop doorgehakt en hebben we een makelaar de opdracht gegeven om het huis in de verkoop te doen omdat het financieel erg lastig wordt voor hem om er te blijven wonen.

Foto's van het huis zijn gemaakt en nu wilt hij er toch weer blijven wonen (wat ik uiteraard heel goed begrijp en wat ik hem ook gun). Maar ben bang dat er straks toch weer uitkomt dat het financieel niet haalbaar is en de bank hem geen nieuwe hypotheek verstrekt en ik weer 1 á 2 maanden kwijt ben.

Ik weet dus alleen niet zo goed wat ik nu moet doen, het huis staat nog niet online en hij houdt me niet op de hoogte of hij inmiddels contact met de bank heeft gehad. Hij geeft aan dat hij er mee bezig is maar hoe en wat dat precies inhoudt geen idee.

Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen?

- De verkoop gewoon door laten gaan (dus huis online laten zetten)
- Even de verkoop onhold zetten en hem laten uitzoeken of hij nu wel of niet kan blijven wonen (wat inhoudt dat ik hem wederom weer tijd geef om het uit te zoeken, weet ook niet of er extra kosten m.u.z. van de fotograaf bij komen kijken als het huis wel online staat en hij er toch kan blijven wonen)

Ik hoop dat er iemand is die hier meer vanaf weet of in een soort gelijke situatie heeft gezeten en mij hier een advies in kan geven.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet afspreken dat de extra kosten voor hem zijn, en dat je in de tijd die het extra kost ook niet meebetaalt aan de hypotheek? Als dat niet bespreekbaar is zou ik de verkoop doorzetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-12-2018 13:42
Kun je niet afspreken dat de extra kosten voor hem zijn, en dat je in de tijd die het extra kost ook niet meebetaalt aan de hypotheek? Als dat niet bespreekbaar is zou ik de verkoop doorzetten.
Dank je wel voor je reactie.

Hij heeft zelf ook aangegeven dat hij de extra kosten zou betalen en heb toen ook meteen gezegd regel het met de bank en we moeten een taxatie laten doen. Daarop geeft hij aan dat wij er samen wel uitkomen en ik hem het huis moet gunnen.

In eerste instantie was ik het hier niet mee eens omdat een taxatie er nu eenmaal bij hoort maar heb ook de bank gebeld en hun geven aan van je kan ook zonder taxatie er samen uitkomen maar je moet ook aan jezelf denken. Dus heb ik hem een voorstel gedaan door de verkoopwaarde van het huis - de hypotheek : 2 = bedrag waar hij mij voor zou kunnen uitkopen. Ik zou het zelfs voor minder gedaan hebben (en nog steeds doen) als hij gewoon normaal was blijven doen. Het contact loopt nu een beetje moeizaam, waardoor het allemaal wat lastiger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Om het huis daadwerkelijk te verkopen zal hij toch ook zijn handtekening moeten zetten.

Als hij weigert kan jij niet in je eentje het huis verkopen als het op beide namen staat.

Dan zal je vervangende toestemming moeten vragen aan de rechter en dat kost ook geld.

Ik zou wel eisen dat hij je inzage geeft in hoe ver hij is met het proces.

Wil hij dat niet dan zou je alsnog de gang naar de rechter kunnen overwegen om het niet tot sint juttemis te laten duren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil hij geen taxatie? Is hij bang dat het huis dusdanig hoog getaxeerd wordt dat hij er geen hypotheek voor zou kunnen krijgen? Want dat klinkt niet heel eerlijk ten opzichte van jou.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-12-2018 13:55
Om het huis daadwerkelijk te verkopen zal hij toch ook zijn handtekening moeten zetten.

Als hij weigert kan jij niet in je eentje het huis verkopen als het op beide namen staat.

Dan zal je vervangende toestemming moeten vragen aan de rechter en dat kost ook geld.

Ik zou wel eisen dat hij je inzage geeft in hoe ver hij is met het proces.

Wil hij dat niet dan zou je alsnog de gang naar de rechter kunnen overwegen om het niet tot sint juttemis te laten duren.
bedankt voor je reactie

Hij heeft wel de handtekening al gezet voor de makelaar deze heb ik toen ook meteen op de post gedaan en nadat de foto's zijn gemaakt kwam hij ermee dat hij er toch wilde blijven wonen.

We hebben het concept ook al binnen gekregen en daar moeten we goedkeuring op geven, dit heb ik dus nog niet gedaan omdat ik bang ben zodra het huis online komt er misschien meer kosten aan vast zitten.

Weet ook niet of het slim is om dit met de makelaar te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-12-2018 13:57
Waarom wil hij geen taxatie? Is hij bang dat het huis dusdanig hoog getaxeerd wordt dat hij er geen hypotheek voor zou kunnen krijgen? Want dat klinkt niet heel eerlijk ten opzichte van jou.
Ik denk idd dat dit een van de redenen is waarom hij geen taxatie wilt doen, vandaar dat ik de verkoopwaarde van het huis heb aangehouden. En ik hoef echt zijn geld niet te hebben, maar wel gewoon het deel waar ik recht op heb, dat is ook wat de bank tegen me zei van denk ook aan jezelf.

Toen ik hem dat voorstelde gaf hij aan van ja dan houdt het op want dat kan ik niet betalen. Vandaar dat hij aangaf je moet mij het huis gunnen. En als ik met hem om tafel zou zitten dan weet ik dat ik het wss ook wel voor minder doe, maar zodra hij weer begint met kwetsen dan pas ik daar ook voor.

Ik weet dat ik nog teveel rekening met hem hou, maar we zijn 12 jaar samen geweest en wil het gewoon goed afsluiten. Ook weet ik dat hij het moeilijk heeft met verandering en wil hij er niet op achteruit gaan qua woning en wijk, maar ja het is nu eenmaal zo en daar kan ik ook weinig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus gewoon dat je hem een paar duizend euro cadeau doet onder het mom van "gunnen".

Onder het huis gunnen versta ik dat je hem wat tijd gunt om uit te zoeken of hij de hypotheek rond kan krijgen. Dat je het niet per se wil verkopen omdat je er zelf ook niet meer kan wonen, dat idee. Niet dat je hem een deel van een huis schenkt. Dat hij dat van je verwacht, slaat echt nergens op.

Het feit dat hij geen taxatie wil en je op die manier probeert te manipuleren, vind ik tamelijk achterbaks. Ik snap dat je die twaalf jaar goed wil afsluiten, maar dat weet hij blijkbaar ook en het komt over alsof hij nogal misbruik maakt van jouw goedheid.

Ik denk echt dat je wat zakelijker moet gaan worden, want volgens mij heeft hij er geen enkel probleem mee om jou te benadelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
de verkoopwaarde is de waarde die jullie destijds betaald hebben? hoe lang hebben jullie het huis? heb je eraan verbouwd of op een andere manier geld in geinvesteerd?
hou er rekening mee dat wat het huis meer waard is geworden ondertussen en eventuele investeringen die je gedaan hebt dus niet in de oorspronkelijke prijs zitten, dat kan een behoorlijk bedrag zijn inmiddels, wil je hem dat dan schenken ?

ergens zit er ook nog een soort toets of de waarde die jullie afspreken een reele waarde is, ik geloof bij de notaris maar dat weet ik niet meer zeker, of de bank. Als je het hem voor een schijntje zou verkopen kom je daar niet mee weg want krijg je met de belastingdienst te maken bijv.

of bedoel je de waarde die het nu zou opleveren? want dan kan je toch net zo goed een taxatie laten doen?

een proces van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid bij de bank is een nogal langdurig proces, dus maak goede afspraken wie in de tussentijd de hypotheek betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Je mag hem niet eens minder vragen dan het huis werkelijk waard is (verkoopwaarde minus afgeloste deel en dat delen door 2) omdat je anders een schenking doet aan hem.

Als jij minder dan 50% krijgt dan kan je ook problemen krijgen bij een nieuwe hypotheek. Je moet bij een nieuwe hypotheek om aftrek te behouden jouw hele deel inbrengen in een nieuwe hypotheek.

B.v huis gekocht voor 200.000, inmiddels 300.000 waar, afgelost 100.000. Die overwaarde en het afgeloste deel moet je weer inbrengen in een nieuw huis.
Ik weet niet hoe het exact in elkaar zit maar vraag het even goed na voordat je een lager bedrag accepteert.

Je moet ook niet uit medelijden met minder dan de helft genoegen nemen.
Ik zou de makelaar vragen om de verkoop even on hold te zetten zodat je man kan uitzoeken of hij de hypotheek kan rondkrijgen. En het verder vooral zakelijk houden. Aan de hand van de taxatie en zijn mogelijkheden kun je altijd nog beslissen of, en hoeveel water je bij de wijn wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat hij naar een hypotheekadviseur is gegaan en precies weet wat ie kan lenen.

Wat is dan precies de twijfel?
Ik zou de woning gewoon te koop te zetten en je ex zijn informatie laten nagaan. In de tussentijd een taxatie plaats laten vinden. Dit eiste de bank pas geleden nog bij mij toen ik het huis verkocht. Heb je zwart op wit dat taxatie niet nodig is? Ook belastingtechnisch is dit nog een issue. Ivm eventuele schenkingen bij uitkoop. Als ex niet kan kopen is er geen vertraging in dit geval. Indien hij wel kan kopen, kunnen jullie de kosten delen. Tegenwoordig is er gespannen markt waar woningen snel verkocht worden tegen hogere prijzen.

Wees wat zakelijker en zoek dingen goed uit. Het gaat over veel geld.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 14:24
Reden: Te snel verstuurd.
6.26% gewijzigd
Dat ie het wel kan betalen als TO afziet van haar deel van de overwaarde. Vrees dat ie dan wel over het hoofd ziet dat TO zich niet zo schuldig voelt dat ze m eventjes tienduizenden euro’s schenkt en dat de belastingdienst daar ook iets van vindt.
Stuur je ex eerst naar de hypotheekadviseur. Dan heeft hij een idee of hij het uberhaupt kan lenen of niet. En dan komt er voor de hypotheek wel een taxatie met een eerlijke actuele waarde waarmee jullie verder kunnen.

De makelaar leg je dit uit en vraag je de boel "on hold" te houden. Koopt je ex het huis cq koop hij jou uit, betaal je de gemaakte kosten (fotograaf) en klaar.
forumfossiel schreef:
18-12-2018 14:25
Dat ie het wel kan betalen als TO afziet van haar deel van de overwaarde. Vrees dat ie dan wel over het hoofd ziet dat TO zich niet zo schuldig voelt dat ze m eventjes tienduizenden euro’s schenkt en dat de belastingdienst daar ook iets van vindt.

Als het verschil groot is, dan is dit ook een punt.
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie zonder hulp uit elkaar, of is er ook een mediator/advocaat die mee helpt en meedenkt.

Maak afspraken, in principe is hij gewoon een koper, en net als bij elk andere koper kan hij een bod doen en zijn financiering regelen. Geef hem tijd om dit te regelen, uit coulance wat langer dan gebruikelijk, geef wel een einddatum. Ondertussen zijn de lopende kosten voor de persoon die erin woont.

Heb je verder de financien wel goed geregeld? Zijn jullie (nog) fiscaal partner?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de reacties, hier kan ik echt wat mee en moet jullie ook gelijk geven dat ik het zakelijker moet houden.

Heb hem net een appje gestuurd waarin ik heb gezet dat ik het goed vindt dat hij ermee bezig is en dat ik blijf bij mijn besluit dat als we het zonder taxatie doen de verkoopwaarde (wat de huidige makelaar heeft aangegeven dus waar het huis nu voor te koop zou komen te staan) aanhouden als uitkoopsom en dat het juridisch gezien niet eens mogelijk is om dit voor minder te doen.

En dat het voor nu belangrijk is dat hij zo snel mogelijk met de bank gaat praten om alles over te zetten op zijn naam en dat dit redelijk snel geregeld kan worden en ik verwacht dan ook dat hij dat deze week gaat regelen. En dat ik met de makelaar contact op zal nemen om de situatie uit te leggen en de verkoop een week onhold te laten zetten. En dat hij na die week wel moet weten of hij daar kan blijven wonen of niet. En dat ik voor hem hoop dat hij het geregeld krijgt.

Om op de reacties terug te komen:

Wij hebben geen mediator/advocaat ingeschakeld dit wilde ik wel maar hij heeft aangegeven dat dit niet nodig was en dat we ons dat geld beter konden besparen en er samen wel uit zouden komen. Maar nu achteraf heb ik er wel een beetje spijt van want we zijn inmiddels al een aantal maanden verder.
Verder betaal ik gewoon nog iedere maand de vaste lasten zoals we altijd gedaan hebben ook al woon ik niet meer daar. Dus ga ervan uit dat we ook nog fiscaal partners zijn. Ik dacht dat dit bij de verkoop allemaal stop gezet zou gaan worden.

Het gaat gelukkig niet om tienduizenden euro's maar wel om duizenden euro's en hoe dat zit met de belasting geen idee eigenlijk. Ik wil zelf eerst een tijdje huren zodat ik nog alle dingen kan gaan doen die altijd al heb willen doen voordat ik mezelf weer met een hypotheek/schuld opzadel.

Hij is bij 2 adviseurs geweest en geven aan dat het wss wel mogelijk is maar wel heel krap aan wordt. En ik dacht eigenlijk dat de bank een toets zou doen om te kijken of hij dat ook daadwerkelijk kan.

Ik ga idd me beter laten informeren over alles en me niet meer zo makkelijk laten afschepen en me zakelijker opstellen.

Nogmaals dank voor alle reacties en inzichten en sorry als ik ben vergeten om op iemand te reageren.
Ik ga zelf volgende het huis overschrijven (koop ex uit) en hoop dat je ex wel gedacht heeft aan de notariskosten (akte van verdeling, hypotheekakte) en de kosten van de bank. Viel mij namelijk niet mee (4K); als hij het nu al krap heeft.
Bij uitkoop zijn banken vaak iets coulanter, dan de standaard norm (mogen afwijken), maar dat moet je wel goed aantonen dat je dat kan betalen. Ook moet je dan een 10-jaarse rente afsluiten (mogen ze rekenen met andere percentages), als je nu een kortere renteperiode heb betekent dit een aanvullende boete.

Uitkoopbedrag moet gestort worden aan de notaris en die betaald de andere partij (jij) uit, dus hij moet zorgen voor voldoende liquide middelen.

Wellicht kan je hem deels tegemoet komen (kosten makelaar had je anders ook voor 50% moeten betalen), dus dat bedrag verrekenen.

Ook Ik heb gewoon de marktwaarde betaald (taxatie), je kan iets afronden, maar het moet wel reëel blijven.
Alle reacties Link kopieren
Zonder taxatierapport krijg je uberhaupt geen hypotheek volgens mij..
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
18-12-2018 16:34
Zonder taxatierapport krijg je uberhaupt geen hypotheek volgens mij..


Dat dacht ik ook.
S-Groot schreef:
18-12-2018 18:28
Dat dacht ik ook.
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Direct de belastingdienst informeren dat jullie geen fiscaal partner meer zijn.

Of ga zelf praten met een adviseur om te zien hoe dit voor jou goed geregeld kan worden. Dat je niets over het hoofd ziet. Niet om hem te benadelen, maar om jezelf niet te kort te doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar jij woont, maar hier gaan veel huizen als zoete broodjes over de toonbank en ook voor grof meer dan de vraagprijs. Dus kijk uit dat je jezelf niet in de vingers snijdt...

Kun je de makelaar niet melden wat de status is en hem dan om advies vragen? Neem aan dat hij ook wel wat weet over regelgeving bij verkoop igv scheiding? Je bent vast niet de eerste.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
julius schreef:
18-12-2018 16:34
Zonder taxatierapport krijg je uberhaupt geen hypotheek volgens mij..

Klopt maar TO had een taxatierapport nodig om te bepalen wat de waarde van het huis is, zodat ze kunnen bepalen wat een redelijke prijs is waarvoor haar ex het kan overnemen. Aan de hand daarvan kan pas bekeken worden of hij een hypotheek op zijn naam kan krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven