Oordelende schoonzus

24-12-2018 13:27 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Laatst kwam ze binnenvallen, mijn schoonzus. Ik had net mijn nieuwe badkamer ingericht.
De reactie van mijn schoonzus: oh die spiegel is lelijk. En dit doet ze met heel veel dingen:
- Heb je een nieuwe auto --> wat een lelijke vorm;
- Iets nieuws geprobeerd met eten --> bah wat veel champignons;
- Nieuwe benedenvloer --> waarom zitten er rare patroontjes in;
- Keuken --> saai.
En ik kan me daar zo ONTZETTEND aan storen.
Er komt NOOIT een positief woord uit. Ze oordeelt negatief over alles wat ik heb.
Wie gedraagt zich nou zo? Mijn vrouw is overigens stukken makkelijker
en relativeert alles veel sneller, maar mij lukt dat niet. Ik denk zelf dat het een soort jaloezie is, omdat mijn vrouw en ik
alles net wat beter voor elkaar hebben: ruimer huis en een nieuwer/luxueuzer interieur. Is dat dan
het probleem? Wat moet ik hier mee?


UPDATE:

Allereerst bedankt voor alle reacties. Dat heeft me goed gedaan en het lucht op dat ik in deze niet de enige ben.
Echt veel tips neem ik ter harte en ik zal gewoon het e.e.a. rustig aan uitproberen. Als gevoelsmens is het niet altijd makkelijk, maar ik zou in ieder geval nooit zomaar iets van iemand anders afkraken. Daar ben ik wel trots op.

Waar ik nog op wil reageren is mijn uitspraak/uitstraling 'het net wat beter voor elkaar hebben'. Er zijn miljoenen mensen in Nederland die het 'beter voor elkaar hebben' dan ik. Wat dat dan precies inhoudt is niet belangrijk, want ik ben zelf gewoon tevreden met wat ik heb. Het maakt mij niet uit wat iemand anders heeft, als ze maar gelukkig zijn. Ik zocht dus naar een oorzaak waardoor negatief gedrag door kan ontstaan. Ondanks dat ik tevreden ben, blijf ik het moeilijk vinden dergelijke opmerkingen langs me heen te laten gaan. Ik ga er wel iets aan doen, want anders ontplof ik. In dat geval zijn er nog meer mensen teleurgesteld en ben ik verder van huis dan (hopelijk) nodig is. Ik zal nog wel is een update doen.

Nogmaals dank voor de tips en begrip.
anoniem_380518 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:24
39.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niks, je moet er niks mee. Probeer het van je af te laten glijden. Ik vermoed dat het inderdaad jaloezie is. Je kan ook met haar mee gaan praten, denk dat ze dat niet verwacht.

Goed dat je vrouw dit van zich af kan laten glijden, zij kent haar zus waarschijnlijk al langer dan vandaag.

Ben benieuwd hoe ze reageert als je dat in haar huis terug zou doen.

Je kan haar er natuurlijk ook gewoon een keer op aanspreken. Vraag waarom ze dat doet, waarom ze altijd iets lelijks moet zeggen. Vertel haar hoe naar dat bij je overkomt.
veensteker schreef:
24-12-2018 15:43
Niks, je moet er niks mee. Probeer het van je af te laten glijden. Ik vermoed dat het inderdaad jaloezie is. Je kan ook met haar mee gaan praten, denk dat ze dat niet verwacht.

Goed dat je vrouw dit van zich af kan laten glijden, zij kent haar zus waarschijnlijk al langer dan vandaag.

Ben benieuwd hoe ze reageert als je dat in haar huis terug zou doen.

Je kan haar er natuurlijk ook gewoon een keer op aanspreken. Vraag waarom ze dat doet, waarom ze altijd iets lelijks moet zeggen. Vertel haar hoe naar dat bij je overkomt.
Het hoeft niet de zus van de vrouw van TO te zijn he ;-)

Ontopic: herkenbaar. Ik heb ook zo'n exemplaar in de familie helaas.
Zo, jij kan ook niks positief zeggen he?

Misschien kan je beter je mond houden dan. Glimlachen.

Omdraaien en geen aandacht meer geven.
Jij had net je nieuwe badkamer ingericht? of was die van jullie allebei?
Alle reacties Link kopieren
Goedfoutoftussenin schreef:
24-12-2018 13:27
Beste lezers,

Wat moet ik hier mee?
:-O$
Moet je niets mee. Het makkelijkste is schoonzus in alles gelijk geven. Ja, ik ben idd een beetje uitgeschoten met de champignons. Patroontjes in de vloer vinden wij achteraf ook een beetje raar. En die keuken moeten wij nog een beetje oppimpen...
Uitgeluld... en vooral niet aan ergeren :devil:
pokkewijf wijzigde dit bericht op 24-12-2018 15:52
Reden: oeps, mag de op niet quoten... foutje
49.88% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Heel erg vervelend. Zulke types zuigen het energie uit je lijf ( bij mij dan). Tegenwoordig kan ik het wel beter loslaten omdat ik weet dat het iets in hen is, en niet mijn probleem.

Zo min mogelijk mee delen iig. En de antwoorden van je af laten glijden.
Alle reacties Link kopieren
Niet op reageren daar is ze juist op uit denk ik.
Ik heb zo,n zus,altijd op alles commentaar en zelf deed ze alles goed, not.
Daarom gaat niemand van de familie nog met haar om.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Jaloezie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat een raar mens! Te veel champignons kan toch helemaal niet?!
pokkewijf schreef:
24-12-2018 15:50
Moet je niets mee. Het makkelijkste is schoonzus in alles gelijk geven. Ja, ik ben idd een beetje uitgeschoten met de champignons. Patroontjes in de vloer vinden wij achteraf ook een beetje raar. En die keuken moeten wij nog een beetje oppimpen...
Uitgeluld... en vooral niet aan ergeren :devil:
Dan zijn ze vaak helemaal niet uitgeluld, je leert mensen meestal hoe ze met je om kunnen gaan. Dit soort mensen leer je zo dat ze mogen zeggen wat ze willen.


Ik zou me er echt niets van aantrekken ( ik heb zo'n familielid ) maar toch duidelijk maken dat ze beter haar mond kan houden.

Gewoon 1 opmerking en dan omdraaien en wat anders gaan doen. Vaak word het dan vanzelf wat beter. Ze leren dat je er niet van gedient ben. Zoeken ze een ander slachtoffer.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 16:14
14.95% gewijzigd
Over mijn lijk dat ik zo een feeks naar binnen zou halen om haar jaloerze ogen de kost te geven en haar negatieve energie ten toon te spreiden.
Mijn huis is mij heilig.

Op armlengte houden die hap.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar er een keer heel direct op aanspreken, want als ik dat niet zou doen dan flap ik er op een dag iets uit dat echt problemen kan veroorzaken. Misschien iets als “Wil je er ook nog iets positiefs over kwijt, of blijft het weer bij afkraken?”
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
24-12-2018 15:43
Niks, je moet er niks mee. Probeer het van je af te laten glijden. Ik vermoed dat het inderdaad jaloezie is. Je kan ook met haar mee gaan praten, denk dat ze dat niet verwacht.

Goed dat je vrouw dit van zich af kan laten glijden, zij kent haar zus waarschijnlijk al langer dan vandaag.

Ben benieuwd hoe ze reageert als je dat in haar huis terug zou doen.

Je kan haar er natuurlijk ook gewoon een keer op aanspreken. Vraag waarom ze dat doet, waarom ze altijd iets lelijks moet zeggen. Vertel haar hoe naar dat bij je overkomt.
Ze vindt het waarschijnlijk ook niet leuk als ik hetzelfde bij haar zou doen. Het punt is dat ik dat niet wil doen, omdat ik mijzelf dan voor men gevoel verlaag tot iets wat ik niet wil zijn. Aan de andere kant vreet dit energie en word ik er kwaad om. Soms wil ik gewoon goed tekeer gaan en de deur permanent voor haar sluiten. Alleen dit vindt mijn vrouw weer geen goed idee, want familie. En dat begrijp ik ook. Langs je heen laten glijden is moeilijk. Ook al weet ik dat het niet persoonlijk is. Dit gedrag vertoont ze bij iedereen en ze is daardoor ook alles behalve populair.
Ik heb dan zin om een gele kaart en een rode kaart in mijn broekzak te stoppen.
Eerste kutopmerking: gele kaart voor schoonzus.
Tweede kutopmerking: rode kaart en je huis uitzetten.

Het is jouw huis, jouw plekkie. De plek waar jij je ontspannen zou moeten voelen.

Brand maar een bosje salie om die vieze energie van schoonzusheks uit je huis te verbannen.
Alle reacties Link kopieren
Beetje humor erin gooien! "Ik heb de weddenschap gewonnen, gokte dat jij de spiegel lelijk zou vinden" etc etc.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ik heb zo'n grootmoeder .
Misschien vindt ze het echt lelijk en heeft ze geen zin om sociaal wenselijk te doen? Misschien geeft ze vaak genoeg complimenten maar hoor je die al niet eens meer? Misschien stralen jullie teveel uit dat jullie vinden het beter en luxer voor elkaar hebben en zit te sarren? Overigens vind ik het veelzeggend dat je concludeert het beter voor elkaar te hebben omdat je huis groter is en je interieur nieuwer. Niet iedereen hecht daar waarde aan. je zou mijn type iig al niet zijn.
wat een lelijke spiegel?
gelukkig kan ik die gemakkelijk vervangen, kan ik van jou kop niet zeggen.

probleem voor eens en altijd opgelost!
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
24-12-2018 15:50
Moet je niets mee. Het makkelijkste is schoonzus in alles gelijk geven. Ja, ik ben idd een beetje uitgeschoten met de champignons. Patroontjes in de vloer vinden wij achteraf ook een beetje raar. En die keuken moeten wij nog een beetje oppimpen...
Uitgeluld... en vooral niet aan ergeren :devil:
Dat zou ik dus echt nooit doen, maar eerder iets als:
- Ja, het was ook een recept voor pasta met champignons
- wij vinden het patroon juist mooi, smaken verschillen he.
- en idem voor de keuken.

Als je haar gelijk gaat geven, gaat ze je met een beetje pech nog tips ter verbetering geven ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon defenestreren die schoonzus.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon steeds wat op terug zeggen. Iets van ‘Goh, heb je ook nog iets positiefs te zeggen?’ en dan weglopen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
24-12-2018 16:32
Gewoon defenestreren die schoonzus.
Misschien woont TO wel op de begane grond en geheel gelijkvloers. Moet die schoonzus eerst met een smoesje naar een flatgebouw gelokt worden. Gedoe, gedoe.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook meteen de indruk dat het de kift is. Laat haar. Het is voor haar uiteindelijk moeilijker dan voor jou. Mogelijk heeft ze haar zaakjes niet zo op orde als ze zelf zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Wat er uit haar mond komt is een reflectie van hoe ze zich van binnen voelt. Oprecht gelukkige mensen, zouden niet gaan azijnzeiken. Die zijn blij dat jij blij bent.

Eigenlijk zou je medelijden met haar moeten hebben.

Neemt niet weg dat je er best wat van mag zeggen. Liever niet woedend ontploffen, maar een 'ik heb liever dat je niks zegt als je niets positiefs hebt' geeft al je grens aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven