Vriendin confronteren in haar kraamtijd?

02-01-2019 00:12 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen om helderder te maken wat ik het beste kan doen.

Ik heb namelijk het vermoeden dat een goede vriendin onze vriendschap laat doodbloeden. Ze neemt vaak niet op als ik bel, belt niet terug, negeert vaak apjes (wordt steeds meer) en zegt afspraken meestal af. Er zijn nog wel wat meer kleine dingen gebeurt die ik wegens herkenbaarheid hier even achterwege laat.

Lang verhaal kort doet haar gedrag mij behoorlijk pijn en ik wil daarom dat deze situatie eindigt.

Er zijn alleen wat lastige dingen:

Zo is mijn vriendin echt net bevallen en zit ze op dit moment midden in haar kraamtijd. Niet echt het beste moment om een pijnlijk geprek met elkaar aan te gaan. Omdat ze ook veel kwalen had tijdens haar zwangerschap heb ik haar eerder ook niet geconfronteerd. (Zwangerschap/baby is overigens geen reden van geen contact, ze deed het ervoor ook al en ik weet dat ze ondanks de zwangerschap/baby voor anderen wel moeite wil doen en terug reageert)

Daarnaast weet ik niet helemaal zeker of dat het haar bedoeling is om de vriendschap dood te laten bloeden: als ik haar wel eens een keer ergens zie, doet ze op dat moment alsof we nog steeds goede vrienden zijn en zeurt ze er soms over dat ik zo weinig contact met haar zoek. (Dit klopt wel. Al komt al ons contact best al een tijd enkel uit mij en dat ik telkens hierin de deksel op mijn neus krijg helpt niet echt mee). Ze heeft mij een kerstkaart gestuurd (niet zoals normaal met een persoonlijk berichtje maar met alleen de naam van haar en haar vriend) en heeft ze met een andere vriendin afgesproken dat we naar haar baby komen kijken.

Met deze andere vriendin hebben we best een tijd een drie-eenheid gevormd.
Deze vriendin vind ons beiden nog wel aardig en ik wil haar niet het gevoel geven dat ze tussen mij en die andere vriendin wordt getrokken.

Maar kan je uit het genegeerd worden door iemand concluderen dat deze persoon geen vrienden met jou meer wilt zijn? En wat kan ik nou het beste doen? Het gedrag van mijn vriendin negeren? Wel aangeven dat haar gedrag mij kwetst? (uit eerdere ervaringen met wat kritiek/ negatieve feedback weet ik dat dit absoluut geen fijn gesprek zal zijn)
De derde vriendin vragen of dat zij weet wat er tussen mij en de goede vriendin speelt? Mee gaan met de derde vriendin om de baby te gaan bekijken?

Zoals eerder gezegd wil ik deze situatie beëindigen en weet ik het gewoon niet meer. Hoop dat jullie mij hierin willen adviseren.

Liefs
Het is dus nooit een gelijkwaardige vriendschap geweest in jouw ogen, waarom hou je er zo aan vast?
Laat los, zoek leuke vrienden.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 11:25
Echter werdt ik ziek (ik was toen even niet zo gezellig) en ontmoete ze iets erna haar nieuwe vriend.
Ik weet niet wat er onder 'niet zo gezellig' valt maar misschien was ze er toen al klaar mee?
Sowieso niet de derde vriendin hierbij betrekken. Gewoon op kraamvisite gaan en vriendelijk zijn. Niet over jezelf of de situatie tussen jullie praten en als het moeilijk is om weer af te spreken iets zeggen in de trant van 'jammer dat we elkaar nog zo weinig zien'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel uitspreken. Zo te lezen heb je al heel lang nergens iets van gezegd. Beter was om het niet op te kroppen maar al veel eerder je onvrede uit te spreken. Bijv als ze jou beloofd had met je op vakantie te gaan en ze gaat ineens met iemand anders, dan zeg je er op dat moment toch wat van? Of als ze je ineens laat vallen als ze een nieuwe relatie heeft, dan zeg je op dat moment dat je dat niet tof vindt. “Jammer dat ik je nooit meer zie”, bijv. Of als ze klaagt dat het contact van haar moet komen, dan zeg je toch direct dat jij het juist vervelend vond dat ze jou nooit terugbelt en niet reageert op je apps.
Nu laat je het oplopen.
Ik zou het btw niet dood laten bloeden, het was een goede vriendin van je, het is juist volwassen om dingen uit te praten. Als ze daar niet goed op reageert weet je dat het geen leuke vriendin is die niet om jouw gevoelens geeft.
appelientjex wijzigde dit bericht op 02-01-2019 12:39
6.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een bijzondere definitie van het begrip 'vriendin'. Iemand die jou laat vallen als ze nieuwe verkering heeft, is geen vriendin. Iemand die jou niet helpt als jij het moeilijk hebt, is geen vriendin. En omgekeerd: jij bent ook geen vriendin van iemand die je tot de orde wilt roepen als ze net is bevallen.

Jullie zijn hooguit kennissen.
Dus als je wordt uitgenodigd op kraamvisite, kun je even langsgaan en de baby bekijken en de kersverse ouders feliciteren. Maar je kunt ook een gezellig kaartje sturen en het erbij laten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
02-01-2019 12:39
Je hebt een bijzondere definitie van het begrip 'vriendin'. Iemand die jou laat vallen als ze nieuwe verkering heeft, is geen vriendin. Iemand die jou niet helpt als jij het moeilijk hebt, is geen vriendin. En omgekeerd: jij bent ook geen vriendin van iemand die je tot de orde wilt roepen als ze net is bevallen.

Jullie zijn hooguit kennissen.
Dus als je wordt uitgenodigd op kraamvisite, kun je even langsgaan en de baby bekijken en de kersverse ouders feliciteren. Maar je kunt ook een gezellig kaartje sturen en het erbij laten.
Hm zo’n doodzonde is het toch niet dat To zich afvraagt of ze wat haar dwars zit moet bespreken? Over het moment valt te twisten, maar ook als je bevallen bent gaat t leven gewoon door. Okay, in de kraamtijd zou ik geen moeilijke gesprekken aangaan, maar als de baby iets ouder is kan dat toch gewoon. Die vriendin is niet van suiker.
Alle reacties Link kopieren
Laat het gaan. Ze is het niet waard om gedoe over te krijgen. Soms gaan vriendschappen gewoon voorbij.
Jardis schreef:
02-01-2019 00:32
Tips van hierboven volgen. Weet niet of ze jou ook appt? Geef haar de ruimte om jou te missen. Als ze je mist pas later antwoorden en bijv. Zeggen dat je niet kan. Dag later zelf een voorstel doen ofzo?

Heb soms ook wel eens met moeite iemand 2 weken niet geappt, puur omdat ik een. X wat van die ander wou horen vanuit zijn kant.

Duurde dus twee weken (waarschijnlijk geheel onbewust van die ander) en of wel of niet in het voorstel in gaan.
Als het "tijd" is voor zulke spelletjes is de vrienschap al verloren.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je nou met haar bespreken? Wat jou dwars zit? Dat zij aan jou bevestigt dat het klaar is? Gaat dat gesprek je iets opleveren? Je kan het ook gewoon laten gaan , duidelijk toch dat deze vriendschap al lang klaar is. Je kan geen enkel positief punt noemen, alles aan haar is fout. Waarom wil je dan bevriend blijven?
Miek_ schreef:
02-01-2019 00:29
Natuurlijk ga je haar niet confronteren in haar kraamtijd. Ze heeft wel wat anders aan haar hoofd. En vriendschappen veranderen en zijn periodes meer of minder intensief, dat hoort erbij. Ik lees geen schokkende dingen en je doet onwijs moeilijk. Als je er geen zin meer in hebt laat het dan doodbloeden.
Dit. In haar kraamtijd willen confronteren? Ben je wel lekker bij je hoofd. Als ik haar kraamverzorgster of man was had ik je het huis uitgeflikkert.
WitteBrug schreef:
02-01-2019 11:25
Denk dat ik toch iets meer achtergrond info moet geven. Het liep ook voor haar zwangerschap niet lekker. We waren altijd twee handen op 1 buik. Nadat haar vorige vriend het had uitgemaakt heb ik twee jaar voor haar klaar gestaan, waarbij het altijd alleen om haar problemen ging en er geen ruimte voor mij was. Als je vrienden bent, vindt ik dat je dat gewoon voor elkaar doet.
Echter werdt ik ziek (ik was toen even niet zo gezellig) en ontmoete ze iets erna haar nieuwe vriend. Vanaf dat moment heeft zij mij als een baksteen laten vallen. Ik dacht dat dit wanneer het nieuwe van haar vriend eraf was wel weer goed zou komen.
Omdat dit niet zo was en ze niet zo netjes met mij om gaat (ik vind het om een voorbeeld te geven niet zo aardig dat als je afspreekt om samen op vakantie te gaan vervolgens op een feestje te moeten horen dat zij dezelfde vakantie eigenlijk al met een ander heeft geboekt) probeerde ik met haar af te spreken om dan als we elkaar zagen face-to-face aan te geven/uit te praten dat dingen niet zo lekker liepen. Ik vind iets laten doodbloeden niet netjes en alleen maar pijnlijk naar de ander. Vooral als de ander het niet door heeft. Maar daar was ze altijd te druk voor.
Daarnaast heb ik wel eerder al voorzichtig aan haar verteld dat bepaalde dingen die ze deed voor mij zo niet zo leuk waren. Hier reageert ze altijd heel heftig op. Zodat ik om de boel niet te laten escaleren maar op mijn lip bijt.
Toen ze vertelde dat ze zwanger was heb ik besloten dat dat niet het moment was om ter sprake te brengen dat ik het jammer vind dat onze vriendschap verwatert en dat ze niet altijd netjes met mij omgaat.
Echter is er nu meer gebeurt waardoor mijn emmer nu gewoon vol zit en ik deze situatie gewoon zat ben.
Ik begrijp dat ze nog een jaar helemaal vol hormonen zit dus ik eigenlijk niet veel meer kan dan accepteren hoe het nu gaat en het te laten.

Je vindt het dus gewoon een kut. Waarom confronteren dan? Gewoon mee stoppen .Moeilijk gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Lipe schreef:
02-01-2019 15:05
Je kan geen enkel positief punt noemen, alles aan haar is fout. Waarom wil je dan bevriend blijven?
Dit is niet waar. Ze was niet voor niets een goede vriendin van mij en ik heb het een hele tijd heel erg leuk met haar gehad.
Maar haar gedrag heeft mij wel gekwetst, ik twijfel of ik dat aan haar moet melden zodat we alles kunnen uitspreken.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 16:37
Dit is niet waar. Ze was niet voor niets een goede vriendin van mij en ik heb het een hele tijd heel erg leuk met haar gehad.
Maar haar gedrag heeft mij wel gekwetst, ik twijfel of ik dat aan haar moet melden zodat we alles kunnen uitspreken.
Misschien. Maar niet nu, na een moeilijke zwangerschap en ze hopelijk op een roze wolk zit dat dat voorbij is en van haar baby wil genieten.
Als je dat niet snapt ben je niet zo'n toffe vriendin, het valt me op dat je totaal niet blij voor haar lijkt te zijn: het draait allemaal om JOU.
Nou, geloof me: als je net bevallen bent draait de hele wereld om je kind; komt iemand zeuren -heb ik meegemaakt- wordt die persoon per ommegaande de deur gewezen. In mijn geval een naast familielid. Opzouten.

Heb je eigenlijk een geboortekaartje gehad en al een kaart teruggestuurd? Vinden moeders altijd leuk. Een echte kaart, van papier en met de hand geschreven. Ben ik echt benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
02-01-2019 12:30
Ik zou het wel uitspreken. Zo te lezen heb je al heel lang nergens iets van gezegd. Beter was om het niet op te kroppen maar al veel eerder je onvrede uit te spreken. Bijv als ze jou beloofd had met je op vakantie te gaan en ze gaat ineens met iemand anders, dan zeg je er op dat moment toch wat van? Of als ze je ineens laat vallen als ze een nieuwe relatie heeft, dan zeg je op dat moment dat je dat niet tof vindt. “Jammer dat ik je nooit meer zie”, bijv. Of als ze klaagt dat het contact van haar moet komen, dan zeg je toch direct dat jij het juist vervelend vond dat ze jou nooit terugbelt en niet reageert op je apps.
Nu laat je het oplopen.
Ik zou het btw niet dood laten bloeden, het was een goede vriendin van je, het is juist volwassen om dingen uit te praten. Als ze daar niet goed op reageert weet je dat het geen leuke vriendin is die niet om jouw gevoelens geeft.
Heb inderdaad te lang niets gezegd. Al heb ik echt wel aangegeven dat ik bepaalde dingen niet leuk vond. Ik ben daar alleen niet goed in en als het fel wordt sla ik dicht waardoor wat ik wil zeggen mischien niet overkomt. Ook gebeurt het in situaties (ik hoorde van de vakantie op een feestje) waar het niet echt gepast is om een discussie aan te gaan.

Maar zie wel wat in wat je voorstelt, ik laat het even gaan en als het bij haar wat rustiger is, is het inderdaad een beter moment om dit wel te bespreken. Waarschijnlijk zitten er bij haar ook wat frustraties.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het lastig is om te bespreken, maar nu heeft het zich echt opgestapeld. Heb je dat van die vakantie ook niet na dat feestje gezegd? Iets van huh maar wij zouden toch gaan? Niet leuk dat je nu ineens met iemand anders gaat.
Nu weet ze niks af van je irritaties. Jammer dat ze de keren dat je het probeerde te bespreken gelijk heel fel werd. Maar ik denk eerder dat jullie uit elkaar gaan groeien door onbesproken irritaties dan door iets anders. Is zij wel ooit een leuke vriendin voor JOU geweest?
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
02-01-2019 16:23
Dit. In haar kraamtijd willen confronteren? Ben je wel lekker bij je hoofd. Als ik haar kraamverzorgster of man was had ik je het huis uitgeflikkert.
Jemig war agressief.
Ze vraagt het zich alleen maar af, daarom stelt ze de vraag hier. Nergens zegt ze dat ze het gaat doen. Die kraamtijd duurt toch niet eeuwig?
Alle reacties Link kopieren
Lavacakelover schreef:
02-01-2019 16:45
Misschien. Maar niet nu, na een moeilijke zwangerschap en ze hopelijk op een roze wolk zit dat dat voorbij is en van haar baby wil genieten.
Als je dat niet snapt ben je niet zo'n toffe vriendin, het valt me op dat je totaal niet blij voor haar lijkt te zijn: het draait allemaal om JOU.
Nou, geloof me: als je net bevallen bent draait de hele wereld om je kind; komt iemand zeuren -heb ik meegemaakt- wordt die persoon per ommegaande de deur gewezen. In mijn geval een naast familielid. Opzouten.

Heb je eigenlijk een geboortekaartje gehad en al een kaart teruggestuurd? Vinden moeders altijd leuk. Een echte kaart, van papier en met de hand geschreven. Ben ik echt benieuwd naar.
Uiteraard heeft ze van mij een kaartje, met een handgeschreven boodschap gehad. Ook heb ik haar uitgebreid op alle andere mogelijke manieren gefeliciteerd. Ze wil al heel lang moeder worden en ik ben blij voor haar dat het is gelukt.
Ik kan er ook volledig inkomen dat ze druk bezig is met genieten van haar baby en even minder tijd heeft. Maar er zit voor mij wel een verschil tussen een keer niet op iemand reageren en iemand bewust meerdere keren en dagen negeren. Anderen kan ze nog wel terug appen of bellen.
Ik lees in dit topic en in sommige soortgelijke topics over kwakkelende vriendschappen een bepaalde toon die in mijn ogen zegt dat het eigenlijk al klaar is. Ik weet niet wat het juiste woord is; misschien een combinatie van een bepaalde minachting, verwijtende toon, negativiteit en gewoon niet..liefdevol ofzo?
Dat is geen verwijt naar jou, maar misschien een teken dat het op is van beide kanten. Jullie lijken er alleen tot anders mee om te gaan.

Sommige mensen blijven in zulke situaties verwoede pogingen doen om vast te houden aan wat er nog over is van een vriendschap, hoewel ze de ander eigenlijk onbewust al afstoten. Anderen nemen wat actiever afstand. Jij lijkt me het eerste type TS. Daar is niks mis mee, maar misschien is het een idee om bij jezelf na te gaan waarom je hier nog zo aan trekt.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
02-01-2019 16:55
Ik snap dat het lastig is om te bespreken, maar nu heeft het zich echt opgestapeld. Heb je dat van die vakantie ook niet na dat feestje gezegd? Iets van huh maar wij zouden toch gaan? Niet leuk dat je nu ineens met iemand anders gaat.
Nu weet ze niks af van je irritaties. Jammer dat ze de keren dat je het probeerde te bespreken gelijk heel fel werd. Maar ik denk eerder dat jullie uit elkaar gaan groeien door onbesproken irritaties dan door iets anders. Is zij wel ooit een leuke vriendin voor JOU geweest?
Ja, het is altijd juist heel leuk geweest.
Ik heb op het feestje, aangegeven dat ik inderdaad dacht dat we samen zouden gaan. Hier reageerde ze niet echt op en omdat we op een feestje waren wou ik er ook niet teveel gedoe van maken. Na het feestje heb ik haar een tijd niet gezien. Toen ik haar zag, was het zo’n tijd later dat het voelde als een oude koe uit de sloot halen, dus heb ik er verder niets meer over gezegd.

Maar het klopt dat er in ieder geval van mijn kant nu een hele lading onbesproken frustraties in de weg staan.
appelientjex schreef:
02-01-2019 16:57
Jemig war agressief.
Ze vraagt het zich alleen maar af, daarom stelt ze de vraag hier. Nergens zegt ze dat ze het gaat doen. Die kraamtijd duurt toch niet eeuwig?
Alleen al het idee opperen laat zien dat ze weinig tot geen inlevingsvermogen heeft. En geen enkele kraamverzorgende zal dit accepteren hoor. Die werkt zo iemand per direct het huis uit. Als zij tenminste in de buurt is. Heeft niets met agressie te maken, maar met beschermen van de kraamvrouw.
lolly-pop schreef:
02-01-2019 17:58
Alleen al het idee opperen laat zien dat ze weinig tot geen inlevingsvermogen heeft. En geen enkele kraamverzorgende zal dit accepteren hoor. Die werkt zo iemand per direct het huis uit. Als zij tenminste in de buurt is. Heeft niets met agressie te maken, maar met beschermen van de kraamvrouw.
Hè? Zo’n kraamhulp is er toch maar een week? Ik zie de kraamtijd wel als wat langer dan die eerste week na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 17:14
Ja, het is altijd juist heel leuk geweest.
Ik heb op het feestje, aangegeven dat ik inderdaad dacht dat we samen zouden gaan. Hier reageerde ze niet echt op en omdat we op een feestje waren wou ik er ook niet teveel gedoe van maken. Na het feestje heb ik haar een tijd niet gezien. Toen ik haar zag, was het zo’n tijd later dat het voelde als een oude koe uit de sloot halen, dus heb ik er verder niets meer over gezegd.

Maar het klopt dat er in ieder geval van mijn kant nu een hele lading onbesproken frustraties in de weg staan.
Ja het was denk ik beter geweest als je haar na t feest een app er nog over had gestuurd, ipv af te wachten tot jullie elkaar zouden zien. Misschien zit er wel een hoop miscommunicatie tussen jullie, dus gewoon uitspreken wat je op je hart hebt is het beste. Heb je nog andere vriendinnen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe sneller je je beseft, dat je in andermans leven slechts een bijrol speelt, hoe eenvoudiger het leven wordt.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
02-01-2019 17:05
Ik lees in dit topic en in sommige soortgelijke topics over kwakkelende vriendschappen een bepaalde toon die in mijn ogen zegt dat het eigenlijk al klaar is. Ik weet niet wat het juiste woord is; misschien een combinatie van een bepaalde minachting, verwijtende toon, negativiteit en gewoon niet..liefdevol ofzo?
Dat is geen verwijt naar jou, maar misschien een teken dat het op is van beide kanten. Jullie lijken er alleen tot anders mee om te gaan.

Sommige mensen blijven in zulke situaties verwoede pogingen doen om vast te houden aan wat er nog over is van een vriendschap, hoewel ze de ander eigenlijk onbewust al afstoten. Anderen nemen wat actiever afstand. Jij lijkt me het eerste type TS. Daar is niks mis mee, maar misschien is het een idee om bij jezelf na te gaan waarom je hier nog zo aan trekt.
Ik zie die toon als een uiting van iemand die gekwetst is en daarom boos is. Dus logisch dat ze niet liefdevol praat. Die vriendin is over de grenzen van TO gegaan en To heeft dit nooit durven bespreken. Natuurlijk kan je alles maar laten gaan en doodbloeden als iets je niet zint, maar je kan het ook gewoon bespreken. Niemand is volmaakt en ruzies horen bij het leven. Met je partner maak je ook ruzie en maak je het ook weer goed.
Wat heb je te verliezen als je het bespreekt? Niks, alleen maar wat te winnen, nl een vriendschap die misschien weer kan herstellen door wederzijds begrip.
appelientjex schreef:
02-01-2019 18:16
Ik zie die toon als een uiting van iemand die gekwetst is en daarom boos is. Dus logisch dat ze niet liefdevol praat. Die vriendin is over de grenzen van TO gegaan en To heeft dit nooit durven bespreken. Natuurlijk kan je alles maar laten gaan en doodbloeden als iets je niet zint, maar je kan het ook gewoon bespreken. Niemand is volmaakt en ruzies horen bij het leven. Met je partner maak je ook ruzie en maak je het ook weer goed.
Wat heb je te verliezen als je het bespreekt? Niks, alleen maar wat te winnen, nl een vriendschap die misschien weer kan herstellen door wederzijds begrip.
Ik ben het ook zeker met je eens dat het bespreekbaar maken altijd goed is. Maar soms lijkt het in zulke situaties dat de irritaties zo lang en veelvuldig zijn opgestapeld dat er in de basis iets is veranderd aan het beeld dat je van de ander hebt.

Mijn post was dus absoluut niet verwijtend bedoeld naar TS. Ik snap haar juist super goed. Ben het ook met je eens dat mensen wel erg hameren op de kraamtijd. Of zelfs zeggen dat het een jaar niet wachten. Alsof het een soort heilige periode is en de moeder van suiker. En dan heb ik het niet over de allereerste weken natuurlijk want dan is het logisch om dit soort dingen niet aan te snijden.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 17:02
Uiteraard heeft ze van mij een kaartje, met een handgeschreven boodschap gehad. Ook heb ik haar uitgebreid op alle andere mogelijke manieren gefeliciteerd. Ze wil al heel lang moeder worden en ik ben blij voor haar dat het is gelukt.
Ik kan er ook volledig inkomen dat ze druk bezig is met genieten van haar baby en even minder tijd heeft. Maar er zit voor mij wel een verschil tussen een keer niet op iemand reageren en iemand bewust meerdere keren en dagen negeren. Anderen kan ze nog wel terug appen of bellen.
Je maakt het allemaal wel heel erg moeilijk. Dat van de vakantie was geen toffe actie en dat had je op dat moment moeten bespreken. Niet nu nog, oude koeien en zo... Van het dikgedrukte stuk krijg ik echt jeuk. Waarom moet ze direct terug appen en mag dat niet een paar dagen later? Ik app ook niet iedereen direct terug, soms wel en soms niet. Je komt heel claimend over en in jouw berichten draait het allemaal om jou en jouw gevoel. Ik lees tussen de regels door dat ze al heel lang een kind wilt, een moeilijke zwangerschap heeft gehad en nu in haar kraamperiode zit. Dat is best wel heftig allemaal en je denkt er serieus over om haar te confronteren :woa: (wat iets heel anders is dan een goed gesprek). Doe jezelf een lol en laat het doodbloeden. Als het alleen maar negativiteit voor jou oplevert is het klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven