Vriendin confronteren in haar kraamtijd?

02-01-2019 00:12 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen om helderder te maken wat ik het beste kan doen.

Ik heb namelijk het vermoeden dat een goede vriendin onze vriendschap laat doodbloeden. Ze neemt vaak niet op als ik bel, belt niet terug, negeert vaak apjes (wordt steeds meer) en zegt afspraken meestal af. Er zijn nog wel wat meer kleine dingen gebeurt die ik wegens herkenbaarheid hier even achterwege laat.

Lang verhaal kort doet haar gedrag mij behoorlijk pijn en ik wil daarom dat deze situatie eindigt.

Er zijn alleen wat lastige dingen:

Zo is mijn vriendin echt net bevallen en zit ze op dit moment midden in haar kraamtijd. Niet echt het beste moment om een pijnlijk geprek met elkaar aan te gaan. Omdat ze ook veel kwalen had tijdens haar zwangerschap heb ik haar eerder ook niet geconfronteerd. (Zwangerschap/baby is overigens geen reden van geen contact, ze deed het ervoor ook al en ik weet dat ze ondanks de zwangerschap/baby voor anderen wel moeite wil doen en terug reageert)

Daarnaast weet ik niet helemaal zeker of dat het haar bedoeling is om de vriendschap dood te laten bloeden: als ik haar wel eens een keer ergens zie, doet ze op dat moment alsof we nog steeds goede vrienden zijn en zeurt ze er soms over dat ik zo weinig contact met haar zoek. (Dit klopt wel. Al komt al ons contact best al een tijd enkel uit mij en dat ik telkens hierin de deksel op mijn neus krijg helpt niet echt mee). Ze heeft mij een kerstkaart gestuurd (niet zoals normaal met een persoonlijk berichtje maar met alleen de naam van haar en haar vriend) en heeft ze met een andere vriendin afgesproken dat we naar haar baby komen kijken.

Met deze andere vriendin hebben we best een tijd een drie-eenheid gevormd.
Deze vriendin vind ons beiden nog wel aardig en ik wil haar niet het gevoel geven dat ze tussen mij en die andere vriendin wordt getrokken.

Maar kan je uit het genegeerd worden door iemand concluderen dat deze persoon geen vrienden met jou meer wilt zijn? En wat kan ik nou het beste doen? Het gedrag van mijn vriendin negeren? Wel aangeven dat haar gedrag mij kwetst? (uit eerdere ervaringen met wat kritiek/ negatieve feedback weet ik dat dit absoluut geen fijn gesprek zal zijn)
De derde vriendin vragen of dat zij weet wat er tussen mij en de goede vriendin speelt? Mee gaan met de derde vriendin om de baby te gaan bekijken?

Zoals eerder gezegd wil ik deze situatie beëindigen en weet ik het gewoon niet meer. Hoop dat jullie mij hierin willen adviseren.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
02-01-2019 21:24
Van het dikgedrukte stuk krijg ik echt jeuk. Waarom moet ze direct terug appen en mag dat niet een paar dagen later?
Omdat ze helemaal niet terug appt/belt of op een andere manier contact zoekt. Ook niet een paar dagen/weken later.
De weinige communicatie die er is loopt via anderen.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 22:25
Omdat ze helemaal niet terug appt/belt of op een andere manier contact zoekt. Ook niet een paar dagen/weken later.
De weinige communicatie die er is loopt via anderen.
Er valt niks meer te confronteren, zij heeft jullie vriendschap al laten verwateren
Alle reacties Link kopieren
Laat het rusten, volgens mij heb je prima door dat de vriendschap voorbij is. Ik snap wel heel goed dat het pijn doet. Ik heb laatst hetzelfde meegemaakt nadat een vriendin naar het buitenland verhuisde verwaterde ons contact volledig.

Na de zoveelste onbeantwoorde mail/app van mijn kant heb ik het opgegeven, er toen van uitgaand dat ze het vast druk had en wel een keer iets zou laten horen. Niet dus. Nu een jaar later vind ik het nog wel pijnlijk, maar heb ook geen zin om een confrontatie aan te gaan. it is what it is, onze vriendschap was dus schijnbaar al niet meer zo hecht.
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 22:25
Omdat ze helemaal niet terug appt/belt of op een andere manier contact zoekt. Ook niet een paar dagen/weken later.
De weinige communicatie die er is loopt via anderen.
Huh dan vraag je toch gewoon waarom dat is??
Dubbel.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 18:30
97.17% gewijzigd
WitteBrug schreef:
02-01-2019 22:25
Omdat ze helemaal niet terug appt/belt of op een andere manier contact zoekt. Ook niet een paar dagen/weken later.
De weinige communicatie die er is loopt via anderen.
En je hebt niet door wat ze daarmee eigenlijk zegt? En ze is net bevallen. Ze heeft wel wat anders aan haar hoofd.

Wat wil je nou helemaal?
Lavacakelover schreef:
02-01-2019 16:45
Heb je eigenlijk een geboortekaartje gehad en al een kaart teruggestuurd? Vinden moeders altijd leuk. Een echte kaart, van papier en met de hand geschreven. Ben ik echt benieuwd naar.
Toen mij iets vergelijkbaars overkwam (allang verwaterd) was ik allang verbaasd dat ik een geboortekaartje kreeg. Ik wist namelijk geeneens dat ze in verwachting was. Ik heb toen beleefd een felicitatiekaartje teruggestuurd maar inderdaad niet hand geschreven... maar via Hallmark, hoefde ik er zelf de deur niet voor uit en voor iemand met wie het allang verwaterd was vond ik dat ook moeite genoeg. Het was ook dat op het geboortekaartje het nieuwe adres stond, anders had ik nog geeneens een beleefdheid-kaartje terug kunnen sturen (wist wel dat ze verhuisd was maar nooit eerder het nieuwe adres gekregen. Zei voor mij ook genoeg, vandaar ook verbaasd over geboortekaartje).

Ik heb het er verder ook bij gelaten. Iemand 'confronteren' in kraamtijd zou ik nooit doen. Dan laat ik het echt liever verder doodbloeden.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-01-2019 18:29
En je hebt niet door wat ze daarmee eigenlijk zegt? En ze is net bevallen. Ze heeft wel wat anders aan haar hoofd.

Wat wil je nou helemaal?
Toen ik was bevallen kon ik echt nog wel contact zoeken en hebben met de buitenwereld hoor. Het is niet dat je terminaal bent ofzo.
Verder heeft haar gedrag weinig te maken met haar zwangerschap en kraamtijd.
Ok luister. Een vrouw loopt 9 maanden met een kind rond. Rekening houden met energie, kwalen, eten en drinken. De laattse maanden wordt het zwaarder en zwaarder. Hormonen slaan op hol en gevoelens schieten alle kanten op. Je weet niet wat je overkomt. Na urenlange pijn pers je een kind door je vagina en daarna komen er nog urenlang klonten bloed zo groot als sinaasappels uit vallen. Je hele onderkant is bont en blauw en zitten is een opgave. Je slaapt slecht want je kind en je hormonen houden ke wakker. Je hebt pijn, emoties zitten vlak onder de oppervlak, je borsten knallen uit elkaar van de melk en lekken net als je onderkant, en je moet ondertussen leren hoe je baby "werkt" en hoe je relatie is veranderd.

Mag jij raden wat een 'confrontatie' op zo'n moment gaat opleveren.
honingbijtje schreef:
10-01-2019 19:42
Mag jij raden wat een 'confrontatie' op zo'n moment gaat opleveren.
Inderdaad. In dat gezeik zou ik echt geen zin hebben en al helemaal niet om daardoor ook nog eens als onmens gezien te worden. Had allang besloten dat het me dat echt niet waard was.
Vriendschap is bijna altijd een tijdelijk iets. Soms maanden, soms jaren, soms decennia, maar bijna altijd tijdelijk.

Jij voelt je gekwetst omdat het bij haar sneller voorbij was dan bij jou.

Maar feit is dat er al een paar jaar geen sprake meer is van de vriendschap zoals deze ooit was.

Dat is normaal. Move on, vind andere vrienden en laat het los.
appelientjex schreef:
10-01-2019 18:56
Toen ik was bevallen kon ik echt nog wel contact zoeken en hebben met de buitenwereld hoor. Het is niet dat je terminaal bent ofzo.
Verder heeft haar gedrag weinig te maken met haar zwangerschap en kraamtijd.
Waarschijnlijk ook niet met de hele buitenwereld. En terminaal? Overdrijven is ook vak he?

Als ze geen contact zoekt en niet of nauwelijks reageert heeft ze dus geen behoefte aan TO. Wat wil ze dan precies met een confrontatie als iemand net bevallen is?

Waarom zou je dat uberhaupt willen? Daar had ik het over.
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
10-01-2019 19:42
Ok luister. Een vrouw loopt 9 maanden met een kind rond. Rekening houden met energie, kwalen, eten en drinken. De laattse maanden wordt het zwaarder en zwaarder. Hormonen slaan op hol en gevoelens schieten alle kanten op. Je weet niet wat je overkomt. Na urenlange pijn pers je een kind door je vagina en daarna komen er nog urenlang klonten bloed zo groot als sinaasappels uit vallen. Je hele onderkant is bont en blauw en zitten is een opgave. Je slaapt slecht want je kind en je hormonen houden ke wakker. Je hebt pijn, emoties zitten vlak onder de oppervlak, je borsten knallen uit elkaar van de melk en lekken net als je onderkant, en je moet ondertussen leren hoe je baby "werkt" en hoe je relatie is veranderd.

Mag jij raden wat een 'confrontatie' op zo'n moment gaat opleveren.
Zelden zo'n treffende samenvatting gehad van ‘De kraamtijd’.


TO: je zegt dat je genegeerd wordt door haar. Zou het kunnen dat je niet zo gezellig bent tegenwoordig? Alles wat de kraamvrouw van de roze wolk dreigt af te stoten wordt automatisch geblokkeerd. Dat gaat vanzelf. Kan het zijn dat dat is wat er momenteel gebeurt? Zo klinkt het namelijk wel een beetje.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
appelientjex schreef:
10-01-2019 18:56
Toen ik was bevallen kon ik echt nog wel contact zoeken en hebben met de buitenwereld hoor. Het is niet dat je terminaal bent ofzo.
Verder heeft haar gedrag weinig te maken met haar zwangerschap en kraamtijd.
inderdaad, ik wilde net zeggen; al mijn vriendinnen waren juist erg sociaal tijdens verlof en na bevalling. Ze moesten steeds zulke verhalen kwijt. Ook wel eens gehad dat een vriendin me onder werktijd belde dat ze die ochtend bevallen was. Had het razend druk op werk, maar om haar nou af te kappen na haar eerste bevalling is ook weer zoiets!

Dus nee, ik herken dat niet zo, zeker de zwangeren met verlof hebben alle tijd van de wereld juist.

Maar goed, ik denk dat een confrontatie dan wel ongepast is.
Je kan het toch gewoon zo laten? Waarom zou je een confrontatie willen, zeker nu?
Alle reacties Link kopieren
WitteBrug schreef:
02-01-2019 22:25
Omdat ze helemaal niet terug appt/belt of op een andere manier contact zoekt. Ook niet een paar dagen/weken later.
De weinige communicatie die er is loopt via anderen.
Maar, dit mag ze toch helemaal zélf weten? Waar haal je het recht vandaan om hier boos over te worden? Het lijkt wel alsof je een vriendschap wilt afdwingen. Dat werkt niet, ze wil blijkbaar geen contact met jou, moet ze het dan alleen doen om jou te pleasen? Ik snap best dat het niet leuk is, dat je je gekwetst voelt... maar echt, hou de eer aan jezelf. Hoeveel hints heeft een mens nodig? ZE WIL NIET MEER! Geef het op en zoek nieuwe vrienden.

En een vriendschap laten doodbloeden vind je not done, zei je ergens anders. Hoe anders dan? De ander opbellen en het officieel 'uitmaken'? Als je niet meer met iemand wilt omgaan, is laten doodbloeden een zeer gangbare en minder pijnlijke manier om er een eind aan te maken. Ingewikkelde gesprekken hebben geen enkele zin meer; het gevoel is gewoon weg.
Je zegt ook dat dit al jaren aan de gang is. Waarom dan maar toenadering blijven zoeken? Ik begrijp jou echt niet.
Als het had willen bespreken, op een constructieve manier, had je dit al veel eerder ter sprake moeten brengen. Dat station is allang gepasseerd toch?
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
10-01-2019 19:42
Ok luister. Een vrouw loopt 9 maanden met een kind rond. Rekening houden met energie, kwalen, eten en drinken. De laattse maanden wordt het zwaarder en zwaarder. Hormonen slaan op hol en gevoelens schieten alle kanten op. Je weet niet wat je overkomt. Na urenlange pijn pers je een kind door je vagina en daarna komen er nog urenlang klonten bloed zo groot als sinaasappels uit vallen. Je hele onderkant is bont en blauw en zitten is een opgave. Je slaapt slecht want je kind en je hormonen houden ke wakker. Je hebt pijn, emoties zitten vlak onder de oppervlak, je borsten knallen uit elkaar van de melk en lekken net als je onderkant, en je moet ondertussen leren hoe je baby "werkt" en hoe je relatie is veranderd.

Mag jij raden wat een 'confrontatie' op zo'n moment gaat opleveren.
Haha nou zo dramatisch heb ik het toch niet ervaren hoor! Als t allemaal zo vreselijk was zouden mensen geen tweede kind nemen. En na een paar maandjes ben je toch zeker wel weer bij elkaar geraapt? Mensen gaan ook weer werken 10 wkn na de bevalling.
appelientjex wijzigde dit bericht op 10-01-2019 21:36
11.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
10-01-2019 21:16
Maar, dit mag ze toch helemaal zélf weten? Waar haal je het recht vandaan om hier boos over te worden? Het lijkt wel alsof je een vriendschap wilt afdwingen. Dat werkt niet, ze wil blijkbaar geen contact met jou, moet ze het dan alleen doen om jou te pleasen? Ik snap best dat het niet leuk is, dat je je gekwetst voelt... maar echt, hou de eer aan jezelf. Hoeveel hints heeft een mens nodig? ZE WIL NIET MEER! Geef het op en zoek nieuwe vrienden.

En een vriendschap laten doodbloeden vind je not done, zei je ergens anders. Hoe anders dan? De ander opbellen en het officieel 'uitmaken'? Als je niet meer met iemand wilt omgaan, is laten doodbloeden een zeer gangbare en minder pijnlijke manier om er een eind aan te maken. Ingewikkelde gesprekken hebben geen enkele zin meer; het gevoel is gewoon weg.
Prima, maar dan moet die zogenaamde vriendin gewoon eerlijk zijn in waarom ze geen contact meer wil. Nogal onbeschoft en kinderachtig om niet te reageren om apps en telefoontjes. En dan wel een geboortekaartje sturen, en als ze TO ziet zeggen het jammer te vinden dat TO niks meer van zich laat horen? Uhhh nogal raar.
Enkel overdenkingen, geen tips...
1. Wil jij een goede vriendin zijn? Je hebt allen verantwoording over jezelf, je eigen gedrag en gevoelens. Je bent niet verantwoordelijk voor haar gedrag en gevoelens. Hoe wil jij hier later op terugkijken? Met trots over hoe jij je hierin hebt opgesteld?
2. Je vertelde dat je allerlei ideeen bij deze vriendschap hebt, iemand moet reageren op apps/ telefoontjes, etc. binnen bepaalde tijd, want anders is de vriendschap niet goed... dan zou er wat zijn/ spelen.
Dit ontlokt bepaalde negatieve gevoelens, wat maakt dat je op een bepaalde manier je opstelt of zelf (wil) reageren.
Vraag is, of je veronderstellingen kloppen. Is het wel zo dat wanneer iemand die hoogzwanger/ net bevallen is niet meteen reageert, ze je niet mag/ geen vriendschap meer met je wil. Of zou er wat anders kunnen spelen? Misschien was ze moe, had ze geen zin, werd ze emotioneel er van, of had ze mentaal even geen energie voor contacten.
Wanneer je van iets anders uit zou gaan, in vertrouwen, geeft dat andere gevoelens en worden jouw acties ook anders.
3. Wat wens jij voor jezelf in 2019?
Haar gedrag doet jou behoorlijk pijn, en daarom wil je dat het eindigt.
Wil je dat de pijn eindigt, of dat de macht die ze daarin over jou heeft, stopt?
Jij hebt de macht, te bepalen hoeveel iets je kwetst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar als ik de OP lees dan vermoed ik dat je zelf geen kinderen hebt. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
10-01-2019 22:09
Ik heb niet alles gelezen, maar als ik de OP lees dan vermoed ik dat je zelf geen kinderen hebt. Klopt dat?
Want dat is de reden waarom die vriendin al twee jaar niet meer echt een vriendin van haar wil zijn en niet reageert op haar berichten? :huh:
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
10-01-2019 22:50
Want dat is de reden waarom die vriendin al twee jaar niet meer echt een vriendin van haar wil zijn en niet reageert op haar berichten? :huh:
Nee, omdat dat de reden kan zijn waarom TO zich niet kan inleven in haar vriendin die net allerlei zwangerschapskwalen achter de rug heeft, bevallen is, last heeft van gierende hormonen, druk is met haar kersverse baby en daarom niet op een reprimande van TO zit te wachten.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
10-01-2019 21:34
Prima, maar dan moet die zogenaamde vriendin gewoon eerlijk zijn in waarom ze geen contact meer wil. Nogal onbeschoft en kinderachtig om niet te reageren om apps en telefoontjes. En dan wel een geboortekaartje sturen, en als ze TO ziet zeggen het jammer te vinden dat TO niks meer van zich laat horen? Uhhh nogal raar.
Ik vind het helemaal niet onbeschoft. TO begrijpt de (niet al te subtiele) hints niet; moet die vriendin dan keihard en bot gaan zeggen: 'ik wil je niet meer zien?' Wie doet dat nou? Als ik geen contact meer wil met iemand reageer ik daar ook niet meer op; als het goed is komt die boodschap wel over en kun je uit elkaar zonder vervelende en moeizame gesprekken die toch niks oplossen.
Een geboortekaartjes sturen is gewoon een beleefdheid, dat deed ik ook naar nagenoeg doodgebloede vriendschappen; staat juist onbeschoft om die over te slaan als het zo'n kleine moeite is.
Dat ze vervolgens zegt het dat TO degene is die niks meer laat horen, is inderdaad wel raar. Maar ja, wij kennen het hele verhaal ook maar van één kant.
Tja ik heb dit ook gehad met een vriendin. Ik was single en zij ging trouwen en daarna kreeg ze een kind.
Ze ging gewoon liever om met andere vrouwen die daar mee bezig waren.
Ze kon ook niet goed begrijpen dat ik met hele andere dingen bezig was. Uiteindelijk heb ik het laten verwateren.
Ik heb niks tegen kinderen, maar soms matcht dat gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven