Rust vs onrust/balans vinden in relatie

08-01-2019 11:49 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar ongeveer heb ik een relatie met een man waarmee het op allerlei gebieden enorm klikt. We hebben dezelfde interesses, kunnen goed met elkaar praten, zijn beiden verliefd en willen altijd wel graag bij elkaar zijn.

Aan de andere kant kunnen we elkaar ook goed de ruimte geven om ons eigen ding te doen, we wonen bij elkaar in de buurt wat het erg makkelijk maakt om even weer apart iets te doen en elkaar dan later weer te zien.

Nu zijn er uiteraard ook een aantal verschillen, zoals bijv. dat hij veel actiever is dan ik en meer gedreven om overdag iets te doen. Ik ben ook niet iemand van het urenlang luieren, maar ben altijd wel op zoek naar rustmomenten. Ik voel ook niet zo'n verplichting om direct in het weekend met klusjes/huishouden aan de gang te gaan, maar hij heeft dat wel. Laatst hadden we een middag iets leuks gedaan en toen gaf hij na afloop aan dat hij nu het gevoel had dat hij nog 'niks' gedaan had die dag.

Uiteraard ben ik vooral ook blij met zo'n actieve man, hij heeft mij ook al met allerlei klussen geholpen, maar het geeft mij soms ook een onrustig gevoel.
Afgelopen zondag hadden we een dag met zijn tweeën (hebben beide nog volwassen kinderen thuis wonen en die waren allemaal weg) en ik had het idee dat we alle tijd van de wereld hadden.
We hadden een paar kleine klussen afgesproken om te doen en nog iets leuks sportiefs en in mijn beleving hadden we ook nog tijd genoeg om uitgebreid te vrijen. Maar toen het zover was bleek hij hier toch niet de rust voor te hebben en ging het sneller dan ik had verwacht. (dit kwam wellicht ook mede door de opwinding ivm geen 'kinderen' in huis en er naar uitkijken om ongestoord te kunnen vrijen) Overigens hebben we dit 's avonds nog wel weer over gedaan en doet hij daar dan ook echt moeite voor, maar op dat moment ging het mij veel te snel en ik heb daar de hele dag een soort van kater door gehad. Ik voelde me ook opgejaagd de rest van de dag.

Hebben jullie misschien tips hoe hiermee om te gaan? We zijn beiden bereid om rekening te houden met de ander, maar kunnen elkaar niet veranderen natuurlijk. Ik vind het ook prettig dat hij me stimuleert om meer te doen, ik heb hierdoor ook verschillende klussen afgekregen die waren blijven liggen, ben meer aan sport gaan doen en zit beter in mijn vel. Aan de andere kant kan hij door mijn houding ook beter tot rust komen, dus in die zin versterken we elkaar ook.
Doordat het afgelopen weekend ineens wat stroef liep ben ik bang dat dit een probleem zou kunnen worden en ik wil ook niet dat we op een gegeven moment alleen nog maar apart dingen gaan doen. Ik heb in het weekend ook nodig om rustig op te starten ipv wakker te worden en direct van alles te 'moeten' doen.
Gun elkaar de vrijheid om te luieren of om klusjes te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zo is mijn man ook. Na 17 jaar laat ik hem lekker zijn gang gaan. En ik pak mijn rustmoment.

Mijn man kan er niet tegen als het niet zo is als hij wil. Soms doen we het samen, maar vaker doet hij het zelf.

Je hoeft toch niet alles samen te doen? Als hij van alles wil oppakken dan kan hij dat toch alleen doen?
Ik snap hem niet helemaal. Maar je bedoelt dat hij even een vluggertje deed ivm geen kinderen en dat jij er een kater van had?
tvp
Mensen verschillen nou eenmaal, probeer elkaar te begrijpen en te accepteren.
zimi schreef:
08-01-2019 12:03
Ik snap hem niet helemaal. Maar je bedoelt dat hij even een vluggertje deed ivm geen kinderen en dat jij er een kater van had?
Als ik het goed begrijp is dit inderdaad het voornaamste probleem.

Tja, ik denk ook wel eens dat ik een hele zondag niks heb, en dus bergen tijd heb. En uiteindelijk doe je wat kleine dingen hier en daar en vliegt de dag om. Denk je niet dat het bij jullie ook een beetje zo ging?
Ik zie het probleem niet zo, zo lang jullie elkaar de ruimte geven ieder zijn ding te doen. En misschien op een ander moment vrijen, bv ´s ochtends?
Alle reacties Link kopieren
Niet zo op elkaars lip zitten en ieder doet zn eigen ding. Wil hij s ochtends om 8 uur de ramen lappen, prima, ga je gang, mij stoor je niet voor 10 uur.
En met af en toe een vluggertje is niks mis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Zo'n lang gedetailleerd verhaal terwijl het probleem is dat hij geen tijd neemt voor de seks?
Mijn vriendin heeft ook zo'n man. Slaapt nooit uit, staat altijd half 8 naast zijn bed om te sporten, klussen, werken etc etc. Ik hoef geen luiwammes, maar samen niksen vind ik heerlijk en een beetje hetzelfde ritme vind ik ook belangrijk. Ik vind het om samen te kunnen leven wel van belang.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
08-01-2019 12:17
Mijn vriendin heeft ook zo'n man. Slaapt nooit uit, staat altijd half 8 naast zijn bed om te sporten, klussen, werken etc etc. Ik hoef geen luiwammes, maar samen niksen vind ik heerlijk en een beetje hetzelfde ritme vind ik ook belangrijk. Ik vind het om samen te kunnen leven wel van belang.
En hij wil geen vrouw die maar wat op de bank hangt.
Leven en laten leven.
Mijn man is ochtendmens, ik avondmens. Dus de dingen samen doen we s middags :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen niet samen, toch? En ik neem ook aan dat je ieder verantwoordelijk bent voor je eigen huishouden? Is het niet haalbaar om die dingen, elk in je eigen huis, te doen op momenten dat je niet bij elkaar bent? Dagelijkse klusjes zoals afwassen en boodschappen doen doe je natuurlijk wel samen, maar ik zou in zo'n prille relatie niet juist de momenten dat je samen bent uitkiezen om de badkamer te gaan poetsen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hier staat man op zaterdag ook om acht uur naast het bed, omdat hij uitslapen zonde van zijn dag vindt. Ik draai me dan nog een paar keer om.

Andersom wil ik 's avonds nog weleens mijn boek uitlezen en gaat hij op tijd naar bed.

We komen samen echt geen tijd tekort, dus voldoende ruimte om ook elkaar de ruimte te laten.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
08-01-2019 12:03
Ik snap hem niet helemaal. Maar je bedoelt dat hij even een vluggertje deed ivm geen kinderen en dat jij er een kater van had?
Nou we hadden beiden de intentie om er de tijd voor te nemen, hadden van tevoren elkaar ook wat hints gegeven en lekker gemaakt, maar hij was op het moment zelf heel snel klaar en had toen niet de rust om het voor mij 'af te maken' zeg maar. Ik vond dat nogal een domper op dat moment.

We nemen ook vaak genoeg de tijd, maar er is meestal wel iemand in huis, dus moeten zachtjes doen.

Het gaat me niet zozeer om de seks alleen maar meer het feit dat hij zo'n onrust voelt om dingen te moeten doen en ik me ook wel gewoon een poos met de krant kan vermaken. Maar ik word dan ook onrustig en opgejaagd.

We hadden zaterdag ook al apart iets gedaan omdat ik graag even in mijn eigen tempo iets wilde doen. Als het dan op zondag ook niet lukt om samen rust te vinden vraag ik me af of we hier duidelijker afspraken over moeten maken.

We zitten in mijn beleving niet op elkaars lip.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ben nogal lang van stof, ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen om te voorkomen dat bepaalde dingen worden ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
08-01-2019 14:22
Nou we hadden beiden de intentie om er de tijd voor te nemen, hadden van tevoren elkaar ook wat hints gegeven en lekker gemaakt, maar hij was op het moment zelf heel snel klaar en had toen niet de rust om het voor mij 'af te maken' zeg maar. Ik vond dat nogal een domper op dat moment.

We nemen ook vaak genoeg de tijd, maar er is meestal wel iemand in huis, dus moeten zachtjes doen.

Het gaat me niet zozeer om de seks alleen maar meer het feit dat hij zo'n onrust voelt om dingen te moeten doen en ik me ook wel gewoon een poos met de krant kan vermaken. Maar ik word dan ook onrustig en opgejaagd.

We hadden zaterdag ook al apart iets gedaan omdat ik graag even in mijn eigen tempo iets wilde doen. Als het dan op zondag ook niet lukt om samen rust te vinden vraag ik me af of we hier duidelijker afspraken over moeten maken.

We zitten in mijn beleving niet op elkaars lip.
Tja. Jij wordt onrustig van zijn in jouw ogen drukke gedrag, hij raakt waarschijnlijk geïrriteerd door jouw rustige gedrag. Daar zullen jullie toch echt een balans in moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nou sorry hoor, beetje horkerig om een vluggertje te doen en dan gelijk het bed uitstappen om te gaan klussen of wat dan ook en jou daar onbevredigd achter te laten. wauw!
Maar wat voor afspraken wil je dan maken? Jullie hebben andere behoeftes. Je kan moeilijk verwachten dat hij verplicht een uur naast je op de bank zit?
En wat betreft het vluggertje: soms loopt het nu eenmaal zo. Je schrijft zelf dat hij het ´s avonds ruimschoots goed heeft gemaakt, dus wat is dan precies het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken hier mijn moeder wel een beetje in, die kan ook heel moeilijk gewoon even zitten, zeker niet midden op de dag, er is vrijwel altijd iets wat nog moet gebeuren. Als we de hele dag vrij hebben en aan het begin van de middag gewoon even zitten te zitten, zal zij ook altijd de eerste zijn die zegt dat we nu toch echt eens tempo moeten gaan maken, want er moeten nog boodschappen worden gedaan, de hond moet nog uit, de gehaktballetjes moeten nog worden gedraaid. Ook al is het nog vroeg en hebben we alle tijd. Ik denk dat dat er gewoon in zit. Het heeft voordelen, want ze is wel heel gedisciplineerd en efficiënt, maar soms geeft het ook onrust.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
08-01-2019 12:13
Niet zo op elkaars lip zitten en ieder doet zn eigen ding. Wil hij s ochtends om 8 uur de ramen lappen, prima, ga je gang, mij stoor je niet voor 10 uur.
En met af en toe een vluggertje is niks mis.
Nee, maar we hadden de hele dag het huis voor onszelf en hij had al een paar keer gehint dat hij mij een keer uitgebreid ging verwennen, dus dan verwacht ik geen vluggertje. Hij vond het zelf ook vervelend en we hebben er over kunnen praten gelukkig, maar wellicht moeten we nog iets duidelijker afspraken maken of dat hij eerst zijn klusjes doet en we daarna afspreken iets samen te doen.
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
08-01-2019 14:30
Maar wat voor afspraken wil je dan maken? Jullie hebben andere behoeftes. Je kan moeilijk verwachten dat hij verplicht een uur naast je op de bank zit?
En wat betreft het vluggertje: soms loopt het nu eenmaal zo. Je schrijft zelf dat hij het ´s avonds ruimschoots goed heeft gemaakt, dus wat is dan precies het probleem?
Ja op zich wel, maar toen moest het weer zachtjes ivm kinderen en hij kwam ook vrij snel, maar heeft het in elk geval wel afgemaakt. Ik moet misschien ook duidelijker zijn en hem dan wat afremmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat hij heel erg rekening met mij wil houden maar zichzelf daarbij soms moet forceren. Bijv uitgebreid ontbijten maar dan steeds op de klok kijken.
Hij was zondag ook van slag omdat hij vond dat hij mij had teleurgesteld.

Ik zeg ook vaak genoeg dat hij gewoon zijn ding moet doen en ik dan gerust een uur bij hem een boek kan lezen als het zo uitkomt.
Het is gewoon allemaal nog wat wennen en de juiste modus vinden denk ik.
Zo te lezen doet hij zijn best om zich aan jouw ritme aan te passen, maar geeft het over en weer toch irriraties.
Jullie wonen niet samen maar wel bij elkaar in de buurt. Dan zou ik gewoon niet meer hele dagen samen doorbrengen. Jij ´s ochtends rustig opstarten met koffie en de krant in je eigen huis, en hij in zijn huis zijn klusjes etc doen. En dan ´s middags samen iets doen.
Alle reacties Link kopieren
Gekke tip misschien, maar laat hem jouw topic op dit forum en de reacties lezen. Ga het gesprek met elkaar aan en blijf praten. Open zijn is echt het allerbelangrijkste in een relatie.

Verder zou ik het ook tijd gunnen. In een relatie ga je grappig genoeg naar verloop van tijd steeds meer op elkaar lijken en komt er ook een soort natuurlijke balans in de punten waarop jullie verschillen (hier spreekt een ervaringsdeskundige).
Het is helemaal niet erg dat de één actief is en de ander wat passiever. Als je er maar open over blijft communiceren met elkaar, elkaar de ruimte geeft en elkaars verschillen accepteert!
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
08-01-2019 15:10
Zo te lezen doet hij zijn best om zich aan jouw ritme aan te passen, maar geeft het over en weer toch irriraties.
Jullie wonen niet samen maar wel bij elkaar in de buurt. Dan zou ik gewoon niet meer hele dagen samen doorbrengen. Jij ´s ochtends rustig opstarten met koffie en de krant in je eigen huis, en hij in zijn huis zijn klusjes etc doen. En dan ´s middags samen iets doen.
We brengen niet echt hele dagen samen door. Vaak doen we de zaterdag ons eigen ding en zondag iets samen. Hij is ook niet altijd even duidelijk in wat hij wil doen, het lijkt vaak ook of hij zich aanpast aan wat hij dénkt wat ik wil doen.
Hij wil het mij heel graag naar de zin maken, terwijl ik mezelf heel goed kan vermaken en in mijn beleving niet heel veeleisend ben.

En als we bij elkaar zijn en hij even iets tussendoor moet doen (hij is zzp-er) vind ik het ook geen probleem om iets voor mezelf te doen. We wonen wel dicht bij elkaar, maar om voor een uurtje naar huis te gaan en dan weer terug te komen vind ik ook wel erg onrustig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven