Samen wonen; we komen er niet uit waar

11-01-2019 09:43 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zullen vast al honderd topics zijn over dit onderwerp, maar ik wilde graag even mijn verhaal van me af schrijven, vandaar dat ik een nieuwe open.

Sinds 1.5 jaar ben ik samen met mijn vriend. Al vanaf het begin heeft hij steeds aangegeven dat hij graag op termijn met me zou gaan willen samen wonen als alles goed zou blijven gaan. Ik was super blij dat hij zo serieus was over mij, maar omdat ik gelukkig was op de plek waar ik woonde en geen dingen wilde overhaasten, ben ik nog even in m'n eigen stekje gebleven. Nu ben ik op een punt aangekomen waar het me heel fijn lijkt om inderdaad samen te gaan wonen. De laatste tijd is dit dus ook vaak het onderwerp van gesprek tussen ons.

Er is alleen een, naar mijn idee, heel groot dilemma. We willen allebei wonen op de plek waar wij nu wonen. We wonen zo'n 30 min met de auto van elkaar vandaan, allebei in het Noorden/Oosten van het land. Mijn vriend woont in een erg klein dorpje, ik in de stad. Hij wil nu graag dat ik bij hem in kom wonen. Ik loop hier erg tegenaan. Tot een aantal jaar geleden heb ik zelf ook in een klein dorpje gewoond, en ik ben nooit ongelukkiger geweest. Ik heb toen de stap gezet om een heel eind te verhuizen (naar waar ik nu woon). Hier kan ik oprecht zeggen dat ik gelukkig ben. Heb een heleboel nieuwe mensen leren kennen, heb hier mijn leven opgebouwd en het voelt hier echt als thuis komen. Mijn vriend laat echter blijken dat hij absoluut niet deze kant op wil komen. Hij snapt niet waarom ik een probleem heb met het kleine dorpje waar hij woont, hij geeft zelf aan dat hij geen waarde hecht aan waar hij woont, maar dat hij zich gewoon prettig in zijn huis moet voelen. Omdat hij een tijd geleden een huis heeft gekocht, begrijp ik heel goed dat hij hier nu nog geen afstand van wil doen. Na al redelijk wat gesprekken kwamen we tot de conclusie dat het ons een goed idee leek als ik eerst naar hem zou komen. We zouden dan kunnen sparen tot we voldoende geld hadden. Daarna zouden we terug gaan naar de plek waar ik woon. Mijn vriend heeft zelf ook een 'leven' in de stad waar ik woon; al zijn vrienden wonen hier, dus hij is hier geregeld te vinden.

Via deze weg kreeg ik het idee dat ik wel wat rust had. Ondanks dat ik voor nu afstand moest nemen van deze plek, had ik een soort garantie dat ik hier uiteindelijk weer terug zou komen. Gister begon mijn vriend echter weer over het onderwerp en kaartte aan dat hij hier toch niet heen wil uiteindelijk. Hij vindt de huizen te duur, wil geen 'slaaf van de bank worden'. Wij hebben allebei een goede baan, maar hij maakt middels meerdere voorbeelden duidelijk dat hij liever een extra luxe huis heeft in een klein dorp, dan een 'gewoon' huis in de stad.

Ik ben hier mega van geschrokken. De weet dat ik uiteindelijk hier terug zou komen gaf mij voldoende motivatie om voor de aankomende jaren eerst naar hem te komen. Maar nu hij dit ineens aangeeft, voel ik weerstand om naar hem toe te gaan. Ik woon hier nog niet zo lang en wil niet weer terug naar een setting waarin ik me ongelukkig ga voelen.

Hebben jullie zelf ook ervaring met zoiets? Hoe zouden jullie in deze situatie staan?

Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 10:07
Tja, dat vind ik dus geen rol spelen. Je koopt een huis omdat dat de plek is waar je je thuisvoelt. Een partner kan zich daar bij neerleggen of niet. Je thuis is belangrijker dan de partner van het moment.
Dat geldt ook voor haar, ook al is het dan geen koophuis. Zij voelt zich niet thuis in een klein dorp, ik zie niet in waarom zij dan naar zijn pijpen zou moeten dansen.

Als ze allebei de plek waar ze wonen belangrijker vinden dan een partner dan gaat dit dus niet werken, hooguit als lat-relatie, maar als dat niet zo is en ze willen wel echt samenwonen dan zullen ze allebei water bij de wijn moeten doen, niet alleen zij omdat zij toevallig een huurhuis heeft. Zij heeft net zoveel recht om ergens niet te willen wonen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tiesss schreef:
11-01-2019 09:55

Die woning aan de rand van de stad heb ik ook aangekaart. Hij lijkt dan al wat milder te worden, maar benoemt dan ook: 'wat is nou het verschil tussen 30 min in de auto naar de stad, of 30 min fietsen?'


Voor vrienden die bij jullie langskomen is het een heel groot verschil. Die komen een stuk makkelijker langs wanneer je in de stad woont.
lattemachiato schreef:
11-01-2019 10:06
Dat is wel een heel verfrissende insteek. Een relatie is water bij de wijn doen en compromissen sluiten, als je daar geen zin in hebt kun je inderdaad beter alleen blijven. Dat is wel belangrijk voor TO om uit te zoeken, niet alleen op dit vlak, maar ook op andere vlakken. Ik ken iemand die 20 jaar getrouwd is geweest. Hij bepaalde alles, ze heeft 20 jaar lang niet het soort vakantie gehouden dat ze leuk vond bijvoorbeeld. Er zijn nog steeds mannen, ook in deze tijd, die denken dat zijn het laatste woord hebben als je ergens totaal anders over denkt, puur vanwege het feit dat zij de man zijn.
Ik vind een huis niet iets om compromissen over te sluiten. Hooguit als je beiden nog geen eigen huis hebt, dat je vanuit dat startpunt samen gaat zoeken. Maar eenmaal naar je zin gesettled vind ik het vrij bizar om dat op te geven voor zoiets onzekers als een relatie.
Susan schreef:
11-01-2019 10:10
Dat geldt ook voor haar, ook al is het dan geen koophuis. Zij voelt zich niet thuis in een klein dorp, ik zie niet in waarom zij dan naar zijn pijpen zou moeten dansen.

Als ze allebei de plek waar ze wonen belangrijker vinden dan een partner dan gaat dit dus niet werken, hooguit als lat-relatie, maar als dat niet zo is en ze willen wel echt samenwonen dan zullen ze allebei water bij de wijn moeten doen, niet alleen zij omdat zij toevallig een huurhuis heeft. Zij heeft net zoveel recht om ergens niet te willen wonen.
Dat zeg ik ook niet, dat zij dan maar moet opofferen. Ik zei: lekker blijven latten. Die man is tenslotte toch vaak in haar stad voor zijn sociale leven, dus dat komt goed uit dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou blijven latten. Ik hoor om mij heen en lees op dit forum vaak genoeg situaties dat de man heel star is en dat de vrouw zich altijd moet aanpassen. Hij vind waarschijnlijk dat jij bij hem moet komen omdat hij een koophuis heeft. En dat huis blijft natuurlijk altijd op zijn naam staan en jij hebt ook niet veel te zeggen of willen. Ik zou daarbij ook doodongelukkig worden in een dorp.
Blijven latten dus, kan je elkaar nog genoeg zien en dan is tijd samen ook echt leuk.
Marana-- schreef:
11-01-2019 10:11
Voor vrienden die bij jullie langskomen is het een heel groot verschil. Die komen een stuk makkelijker langs wanneer je in de stad woont.
Ik ga juist minder graag bij vrienden in 'n stad op bezoek vanwege hoge parkeertarieven, slechte bereikbaarheid, drukte. Naar iemand in 'n dorp rij ik zo toe.
Team blijven latten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 10:07
Tja, dat vind ik dus geen rol spelen. Je koopt een huis omdat dat de plek is waar je je thuisvoelt. Een partner kan zich daar bij neerleggen of niet. Je thuis is belangrijker dan de partner van het moment.
Ik snap waar je vandaan komt, want wat is een relatie waard als je ongelukkig bent op de plek waar je samen zit? Ik ben het echter wel eens met de persoon op wie je reageert, want het leven is nu eenmaal veranderlijk. Mijn partner is vaak verhuisd in zijn leven en voelt dus geen emotionele hechting aan de plaats waar hij woont, het gaat hem enkel om het huis waar hij in zit. Maar ik vraag me dan wel heel erg af welke waarde ik inneem in zijn leven, als ik hem hoor praten over grote huizen en mooie spullen, terwijl wij ook samen iets kunnen hebben, met dan maar wat minder vierkante meters. Ik weet dat hij gek op me is, dus het klinkt allemaal dramatisch zo, maar ik krijg het idee dat hij zich op dat gebied moeilijk in me kan verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
11-01-2019 10:13
Ik zou blijven latten. Ik hoor om mij heen en lees op dit forum vaak genoeg situaties dat de man heel star is en dat de vrouw zich altijd moet aanpassen. Hij vind waarschijnlijk dat jij bij hem moet komen omdat hij een koophuis heeft. En dat huis blijft natuurlijk altijd op zijn naam staan en jij hebt ook niet veel te zeggen of willen. Ik zou daarbij ook doodongelukkig worden in een dorp.
Blijven latten dus, kan je elkaar nog genoeg zien en dan is tijd samen ook echt leuk.
Ik sluit me hierbij aan. Als ik dit allemaal lees, zou ik er ook voor kiezen om te blijven latten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 10:11
Ik vind een huis niet iets om compromissen over te sluiten. Hooguit als je beiden nog geen eigen huis hebt, dat je vanuit dat startpunt samen gaat zoeken. Maar eenmaal naar je zin gesettled vind ik het vrij bizar om dat op te geven voor zoiets onzekers als een relatie.
Dat is in ieder geval duidelijk. Een huis is voor jou belangrijker dan een relatie. Als de partner van TO er ook zo in staat, zou het hem sieren om dat ook zo eerlijk te zeggen, dan weet TO waar ze aan toe is. Overigens gaat het de partner van TO niet per se om dit huis geloof ik, maar dit dorp. Hij wil eventueel wel samen een groter huis kopen, als het maar dit dorp is. Met als voornaamste reden dat de huizen dichterbij de stad duurder zijn.

Overigens is dat ook weer relatief natuurlijk. Ik lig in een deuk als ik als randstedeling wel eens een blik bij een makelaar in een noordelijke stad naar binnen werp. Je hebt daar een vrijstaande villa, waarvoor je hier een rijtjeshuis hebt. Daarnaast spaar je in de stad 1 auto uit, wat dan weer bij je vaste lasten voor het huis kan.
Ik woon in een dorp maar heb wel drie supermarkten op loopafstand en diverse andere winkels. Dat is voor mij een vereiste. Jaren in een stad gewoond en ik had verwacht dat ik wel honkvast was, maar ik zou nu niet meer terug hoeven.
Is er geen compromis te vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat blijven latten niet de bedoeling is, omdat ze op een gegeven moment ook een stapje verder willen en een gezin willen stichten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Ik denk dat proefwonen in beide huizen voor nu de beste optie is.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
11-01-2019 10:19
Ik denk dat blijven latten niet de bedoeling is, omdat ze op een gegeven moment ook een stapje verder willen en een gezin willen stichten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Ik denk dat proefwonen in beide huizen voor nu de beste optie is.
Dit klopt ja. Ik zou het niet erg vinden om wat langer de tijd te nemen om hier met zijn tweeën volledig uit te komen en dan pas de stap te zetten, maar we willen er wel naartoe werken dat we daadwerkelijk met zijn tweeën een plekje hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook blijven latten. Of een klein stadje kiezen als compromis.
Ik ken de dorpen in het N-O wel, en ik zou er niet willen wonen. Te weinig/geen voorzieningen, teveel ons kent ons. Een (kleine) stad heeft zoveel meer te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zelf altijd een beetje simpel van uitspraken als: we willen samenwonen wanneer alles goed gaat. Ik ken echt geen enkel leven waarin altijd alles goed gaat. Volgens mij ben je als koppel sterk wanneer je ook samen met tegenslagen kunt omgaan. Iedereen kan namelijk een relatie in stand houden voor de duur dat alles goed gaat.

Daarnaast snap ik ook niet hoe je een relatie in stand houdt wanneer je geen compromis kunt sluiten. Hij hecht geen waarde aan zijn huis. Hoe zo kun je dan niet onderzoeken wat je er voor kunt krijgen wanneer je het verkoop? Je voelt je toch niet alleen maar senang in je eigen huis?

Wanneer alles goed gaat en je 100% elkaars zin doet dan hebben jullie een geweldige relatie maar zo zit het leven niet in elkaar. Word oud met de persoon die er ook is wanneer het niet goed gaat en die samen met jou compromissen kan sluiten. Met iemand die er alleen is wanneer het allemaal goed gaat wordt je niet oud.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tiesss schreef:
11-01-2019 10:15
Mijn partner is vaak verhuisd in zijn leven en voelt dus geen emotionele hechting aan de plaats waar hij woont, het gaat hem enkel om het huis waar hij in zit. Maar ik vraag me dan wel heel erg af welke waarde ik inneem in zijn leven, als ik hem hoor praten over grote huizen en mooie spullen, terwijl wij ook samen iets kunnen hebben, met dan maar wat minder vierkante meters. Ik weet dat hij gek op me is, dus het klinkt allemaal dramatisch zo, maar ik krijg het idee dat hij zich op dat gebied moeilijk in me kan verplaatsen.
Het zou voor mij inderdaad nogal een afknapper zijn als iemand zo extreem focust op bezit en luxe.

Verder lijkt hij nogal op zichzelf gericht. Jij weet al uit ervaring dat jij zeer ongelukkig wordt in een klein dorp en toch houdt hij vol dat hij met jou in een klein dorp wil wonen? Waarom dan? Ik zou daar al heel snel klaar mee zijn eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-01-2019 10:19
Ik woon in een dorp maar heb wel drie supermarkten op loopafstand en diverse andere winkels. Dat is voor mij een vereiste. Jaren in een stad gewoond en ik had verwacht dat ik wel honkvast was, maar ik zou nu niet meer terug hoeven.
Is er geen compromis te vinden?
Dat is dus niet een erg klein dorpje, waar TO het over heeft.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
11-01-2019 10:24
Ik zou ook blijven latten. Of een klein stadje kiezen als compromis.
Ik ken de dorpen in het N-O wel, en ik zou er niet willen wonen. Te weinig/geen voorzieningen, teveel ons kent ons. Een (kleine) stad heeft zoveel meer te bieden.
Dit is precies mijn gevoel bij de dorpen hier ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voorlopig blijven latten.
Begrijp ik goed dat jij je huis op zou moeten geven en jij een auto zou moeten kopen om in zijn dorp te gaan wonen waar jij niet wil wonen? Hij zegt nu niet/nooit in jouw/de stad te willen wonen?

Ik zou er nog eens heel goed over de relatie en alles wat er bij komt kijken nadenken. Wat ben jij bereid op te geven en waarvoor en hoe zit dat met hem?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-01-2019 10:25

Daarnaast snap ik ook niet hoe je een relatie in stand houdt wanneer je geen compromis kunt sluiten. Hij hecht geen waarde aan zijn huis. Hoe zo kun je dan niet onderzoeken wat je er voor kunt krijgen wanneer je het verkoop? Je voelt je toch niet alleen maar senang in je eigen huis?

Hij hecht juist wel waarde aan zijn huis, het is de plek waar hij niks mee heeft.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
11-01-2019 10:25
Het zou voor mij inderdaad nogal een afknapper zijn als iemand zo extreem focust op bezit en luxe.

Verder lijkt hij nogal op zichzelf gericht. Jij weet al uit ervaring dat jij zeer ongelukkig wordt in een klein dorp en toch houdt hij vol dat hij met jou in een klein dorp wil wonen? Waarom dan? Ik zou daar al heel snel klaar mee zijn eerlijk gezegd.
Omdat hij dan wat meer vierkante meters tot zijn beschikking heeft, want kennelijk is dat inderdaad het belangrijkste.

Verder helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tiesss schreef:
11-01-2019 10:03
Ik heb hem dit ook precies zo benoemd. Ook al is 30 min even lang, daadwerkelijk bij de stad wonen of er een eind van vandaan voelt wel degelijk anders (voor mij). Ik werk in het midden van Nederland, leg dit nu af met het OV. Dit kost me 1u 15m van deur tot deur. Hij werkt op 10 min met de auto van zijn plaats. Soms gaat hij 's ochtends vanaf mij naar zijn werk, dit kost hem dan 30/35 min. Ik zou nu, zonder auto, sowieso niet naar hem toe kunnen, omdat dit met het OV niet haalbaar is. Ik zou dus een auto moeten aanschaffen. Iets wat ik het overigens wel waard vindt om bij hem te kunnen zijn, maar iets minder makkelijk dus.
dus als het aan hem ligt verhuis jij (spullen inpakken en sjouwen, je veiligheid opgeven) ergens heen waar je niet wil zijn en waar je dan ook een auto voor moet kopen.... lekker dan
Lorem Ipsum
redbulletje schreef:
11-01-2019 10:13
Ik ga juist minder graag bij vrienden in 'n stad op bezoek vanwege hoge parkeertarieven, slechte bereikbaarheid, drukte. Naar iemand in 'n dorp rij ik zo toe.


Ja maar jij woont in een dorp. TO geeft aan dat hun vrienden in de betreffende stad wonen. Dan is naar een dorp toe rijden echt een grote drempel (weet ik uit ervaring als dorpeling).
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-01-2019 10:25
Ik word zelf altijd een beetje simpel van uitspraken als: we willen samenwonen wanneer alles goed gaat. Ik ken echt geen enkel leven waarin altijd alles goed gaat. Volgens mij ben je als koppel sterk wanneer je ook samen met tegenslagen kunt omgaan. Iedereen kan namelijk een relatie in stand houden voor de duur dat alles goed gaat.

Daarnaast snap ik ook niet hoe je een relatie in stand houdt wanneer je geen compromis kunt sluiten. Hij hecht geen waarde aan zijn huis. Hoe zo kun je dan niet onderzoeken wat je er voor kunt krijgen wanneer je het verkoop? Je voelt je toch niet alleen maar senang in je eigen huis?

Wanneer alles goed gaat en je 100% elkaars zin doet dan hebben jullie een geweldige relatie maar zo zit het leven niet in elkaar. Word oud met de persoon die er ook is wanneer het niet goed gaat en die samen met jou compromissen kan sluiten. Met iemand die er alleen is wanneer het allemaal goed gaat wordt je niet oud.
Precies, maar op een toetsenbord kun je zoiets moeilijk verwoorden. Tuurlijk is een goede relatie niet alleen goed als hij zonder tegenslagen verloopt. Daarom wil ik ook niet te zwaar tillen aan opmerkingen als 'dan moet je er maar mee stoppen', want ik wil hier graag uitkomen mét hem. Ik vind het moeilijk om voor hem te praten, want ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken. Ik krijg alleen het idee dat hij niet goed snapt dat ik hier echt gelukkig ben, en dat ik dat op een plek als waar hij woont minder/niet zal zijn. Hij kent dat gevoel van gelukkig zijn met je woonplaats niet echt. Hij kijkt voornamelijk naar wat hij kan krijgen aan huis zelf en hoe het ligt ten opzichte van zijn werk. Hij beredeneert dit dus vanuit rationeel opzicht, terwijl ik meer emotioneel kijk naar dit.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
11-01-2019 10:25
Het zou voor mij inderdaad nogal een afknapper zijn als iemand zo extreem focust op bezit en luxe.

Verder lijkt hij nogal op zichzelf gericht. Jij weet al uit ervaring dat jij zeer ongelukkig wordt in een klein dorp en toch houdt hij vol dat hij met jou in een klein dorp wil wonen? Waarom dan? Ik zou daar al heel snel klaar mee zijn eerlijk gezegd.
Helemaal mee eens. Jij bent behoorlijk flexibel; naast de stad (je voorkeur) wil je ook nog een paar jaar bij hem wonen en een buitenwijk/groter dorp overwegen. Als hij daar allemaal niet voor in is houdt het voorlopig even op lijkt me. Mijn man is ook van het platteland (Hoge Noorden), ik een Amsterdamse. Hij was liever teruggegaan, ik wil echt niet naar een dorp, en in de steden in het Noorden is voor hem wel werk, maar voor mij niet. We wonen nu in een buitenwijk van A’dam (compromis van ons beiden) en zijn op zoek naar een buitenhuisje ergens, nouja, búiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven