Zus kan niet weg bij vriend die dreigt en manipuleert

13-01-2019 23:58 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft een paar weken terug besloten de relatie met haar vriend te beëindigen. Op dat moment gaf vriend aan dat hij dit goed af wilde sluiten en gaf aan mee te werken voor hun kind en de goede vrede. Helaas loopt dit totaal anders.
Eerlijk gezegd hadden we wel wat bijzondere reacties verwacht aangezien het al jaren een ongelukkige relatie is. Dat hij terug zou gaan naar zijn geboorteland en zelfs zijn kind zou kunnen meenemen bijvoorbeeld.

Het blijkt nog erger. Ze heeft intimiteit geweigerd waarna hij heeft gezegd dat ze vanaf nu geen leven meer zal hebben. Hij heeft haar al eens bij de keel gegrepen met de opmerking, “ als je me iets te vertellen hebt moet je dat nu doen.”
Voor zover ik weet heeft hij haar niet eerder fysiek bedreigd of mishandelt.
Hij heeft haar gezegd niet weg te gaan bij hem “want anders..” Vraagt ze hem wat er dan gebeurt, dan is het ,” dat merk je vanzelf.”
Hij geeft aan haar familie iets aan te doen.

Ze durft geen kant op. Ze is zelfs zover dat ze zou vluchten zonder haar kind.
Ze wil niet constant over haar schouder kijken en wil daarom niet naar een blijf van mijn lijf huis of naar familie/vrienden. Aangifte doet ze ook niet.
Ze heeft wel mensen ingelicht zodat er mensen zijn die weten bij wie de politie aan moet kloppen mocht haar wat overkomen. Hij heeft gevaarlijke vrienden die haar familie aanpakken mocht hem iets gebeuren zegt hij. Hij vertelt iemand in coma te hebben geslagen en daarvoor vast te hebben gezeten en natuurlijk is dat volgens hem in haar schuld. Zaak loopt nog. (Als het waar is)

Hij bepaalt wat ze wel en niet mag, controleert haar en haalt haar zelfs naar boven wanneer ze te lang op blijft naar zijn zin. Hij manipuleert en gedraagt zich zeer dreigend. Hij is ook bezig met wraakacties tegen mensen die hem ooit iets hebben aangedaan, vertelt mijn zus. Heel raar allemaal. Ze wil weg maar kan en durft niet

Hoe komt ze weg uit deze enge situatie? Ik weet niet hoe hiermee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze is zelfs zover dat ze zou vluchten zonder haar kind.
Ze wil niet constant over haar schouder kijken en wil daarom niet naar een blijf van mijn lijf huis of naar familie/vrienden. Aangifte doet ze ook niet.

Dus wel zonder kind weg maar geen aangifte doen of weggaan. Wil ze nu wel of niet weg, tis een beetje vaag.
Dus ze zou haar kind gewoon bij zo’n mafkees achterlaten.
Waarom hebben jullie VT nog niet ingeschakeld?
Alle reacties Link kopieren
VT inderdaad. Dan kun je ook relevante details noemen die je op een forum niet kunt neerzetten.

Ik snap alleen niet waarom ze overweegt hun kind bij zo’n engnek achter te laten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ze wil wel weg maat durft niet. Ze wil niet naar een blijf van mijn lijf huis en ook niet naar familie.
Wat wil ze dan wel????
Ze moet haar spullen pakken en wegwezen met dr kind, en anders ophouden met janken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ze wil wel weg maat durft niet. Ze wil niet naar een blijf van mijn lijf huis en ook niet naar familie.
Wat wil ze dan wel????
Ze moet haar spullen pakken en wegwezen met dr kind, en anders ophouden met janken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Veilig Thuis inderdaad.

Mijn ervaring met Veilig Thuis is dat je zelf de regie houdt. Je bepaalt zelf of je weggaat. Als je een plek aangeboden wordt in een blijf van mijn lijf huis, dan bepaal je zelf of je daarheen gaat of niet.
En in de tussentijd heb je een contactpersoon waar je mee kunt bellen, appen, mailen, irl mee kunt afspreken, net waar je je zelf het beste bij voelt. Die contactpersoon weet welke hulp geboden kan worden en door wie, kan hulp inschakelen als je dat wil, maar is ook praatpaal en adviseur. Samen met die contactpersoon ga je uitvissen wat er nu precies aan de hand is, wat je opties zijn, waar je op moet letten. En langzaamaan ontstaat er dan een plan. Een plan waarbij je zelf de regie houdt. Wil/durf je uiteindelijk toch niet weg? Dan blijf je. En je contactpersoon laat je niet vallen omdat je van gedachte verandert.

Het inschakelen van Veilig Thuis houdt niet in dat je morgen met je koffers klaar moet staan om te vertrekken. Het inschakelen van Veilig Thuis houdt wel in dat iemand die weet waar het om gaat, samen met jou gaat kijken hoe je weer een eigen veilig thuis kunt creëren. Of dat nou met of zonder je (mishandelende/misbruikende) partner is.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat ze te bang is om te vluchten? Denkt ze dat instanties niet vaker met dit bijltje hebben gehakt?

Als het een familielid van mij was had ik allang VT gebeld. Daar kan geen kind zijn. En een volwassene ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
14-01-2019 00:05
Dus ze zou haar kind gewoon bij zo’n mafkees achterlaten.
Waarom hebben jullie VT nog niet ingeschakeld?
Dit...

Echt je wilt toch niet dat je neefje/ nichtje bij zo iemand in huis moet blijven???
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik zou om te beginnen al es zelf beginnen rondhoren wat er waar is van al zijn wilde cowboy-verhalen.

En Veilig Thuis zelf bellen want zelfs als zij blijft ... dat kind is daar niet veilig.


Hoe lang is ze samen met deze malloot?
En waarom heeft ze niet eerder gezien dat ie gevaarlijk is?
(Als ie zoveel "vriendjes" heeft ... moet ze die kerels toch ooit gezien of gehoord hebben?)
Wil ze weg?

Een vriendin van mij wil het niet . Ondanks de mishandelingen en weet ik veel wat nog meer!
Haar man zit ook in praktijken die gevaarlijk zijn.

En ik ben ervan overtuigd dat het begint al wanneer je date met zo een type.
Groeit waarschijnlijk langzaam dat gestoord gedrag van zo een gek type..
Bijv. Na een gesprek zei ze tegen me. Dat het begon waarschijnlijk met haar telefoon checken. Steeds kleinerende opmerkingen en dan weer positieve.
En langzaam invloed op haar krijgen. Denk aan adviezen geven. Zoals ach blijf thuis, ga niet werken. En ach die vriendin is slecht voor je, dus kapte ze zo een vriendin af.. steeds stapje verder ook qua sex. Hij wil het vaker , dus doe maar ..... etc..eigenlijk brokkelt zelfbeeld af!

Ik heb afstand gedaan van deze vriendin. Hebben wel tel en app contact. Maar verder niet. Heb er echt last van gehad in me hart, want gun het niemand!
Ik weet niet als het me zusje was of ik afstand zou kunnen doen. Waarschijnlijk niet! Wat je kan is contact houden. En daar op bezoek toch gaan.

En als hij kind wil meenemen naar geboorteland.
Ik weet niet waar je zus op wacht?
Er zijn mannen en families die dit doen.

Sterkte TO
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
14-01-2019 00:16
Veilig Thuis inderdaad.

Mijn ervaring met Veilig Thuis is dat je zelf de regie houdt. Je bepaalt zelf of je weggaat. Als je een plek aangeboden wordt in een blijf van mijn lijf huis, dan bepaal je zelf of je daarheen gaat of niet.
En in de tussentijd heb je een contactpersoon waar je mee kunt bellen, appen, mailen, irl mee kunt afspreken, net waar je je zelf het beste bij voelt. Die contactpersoon weet welke hulp geboden kan worden en door wie, kan hulp inschakelen als je dat wil, maar is ook praatpaal en adviseur. Samen met die contactpersoon ga je uitvissen wat er nu precies aan de hand is, wat je opties zijn, waar je op moet letten. En langzaamaan ontstaat er dan een plan. Een plan waarbij je zelf de regie houdt. Wil/durf je uiteindelijk toch niet weg? Dan blijf je. En je contactpersoon laat je niet vallen omdat je van gedachte verandert.

Het inschakelen van Veilig Thuis houdt niet in dat je morgen met je koffers klaar moet staan om te vertrekken. Het inschakelen van Veilig Thuis houdt wel in dat iemand die weet waar het om gaat, samen met jou gaat kijken hoe je weer een eigen veilig thuis kunt creëren. Of dat nou met of zonder je (mishandelende/misbruikende) partner is.
Het klopt dat je zelf de regie houdt over of je bij een mishandelen ex blijft of niet.

Maar als je besluit te blijven en je hebt een kind dan moet jij eens opletten hoe snel het kind bij je wordt weggehaald. Ze laten een kind echt niet opgroeien in een situatie met veel vuldig huiselijk geweld.

Ze weten daar dat mensen geneigd zijn meer moeite ergens voor te doen als het uit hen zelf komt en ze ze er zelf achter staan.

Sommige hulpverleners zijn er een ster in om te bepalen wat hun client moet doen en ze dan het idee te geven dat het hun eigen beslissing was.
Alle reacties Link kopieren
Zomaar lukraak veilig thuis bellen lijkt me ook niet zo verstandig. Mijn ervaring met veilig thuis is dat ze niet zo gek veel doen. Zeker niet met zo nu manipulatieve man die de hulpverleners waarschijnlijk om de duim windt met perfect gedrag en antwoorden.

Je zus is bang, zit helemaal in z'n web. Hier kom je niet zomaar uit. Ik zou proberen haar te motiveren hulp te zoeken voor haarzelf. Iemand die haar kan begeleiden hoe ze het beste bij hem weg kan gaan. Met haar kind. Ik zou dit echt heel doordacht aanpakken, stap voor stap. Want anders kan het goed misgaan met zonnepanelen type. Laat hem vooral blijven geloven dat hij de touwtjes in handen heeft.
Ze heeft jullie steun hard nodig.
juliadenders schreef:
14-01-2019 02:52
Zomaar lukraak veilig thuis bellen lijkt me ook niet zo verstandig. Mijn ervaring met veilig thuis is dat ze niet zo gek veel doen. Zeker niet met zo nu manipulatieve man die de hulpverleners waarschijnlijk om de duim windt met perfect gedrag en antwoorden.

Je zus is bang, zit helemaal in z'n web. Hier kom je niet zomaar uit. Ik zou proberen haar te motiveren hulp te zoeken voor haarzelf. Iemand die haar kan begeleiden hoe ze het beste bij hem weg kan gaan. Met haar kind. Ik zou dit echt heel doordacht aanpakken, stap voor stap. Want anders kan het goed misgaan met zonnepanelen type. Laat hem vooral blijven geloven dat hij de touwtjes in handen heeft.
Ze heeft jullie steun hard nodig.
Ik heb heel andere (positieve) ervaringen met VT. Ging om een kindkjr dat nog in de buik zat. Binnen enkele dagen stonden medewerkers van jeugdzorg bij de aanstaande moeder op de stoep. Ze hebben er heel lang bovenop gezeten.
Wil ze wel echt weg? Je zult het misschien niet geloven maar sommige vrouwen in zulke situaties willen niet echt weg.
juliadenders schreef:
14-01-2019 02:52
Want anders kan het goed misgaan met zonnepanelen type.
.
Wat is een zonnepanelen type?

Succes TO, hoop dat je zus goede hulp vindt om toch door te zetten en weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mocht ze toch vluchten...VT inlichten, politie inlichten (ook voor jullie als familie) en dat ze in het geheim een andere telefoon koopt waar ze door hem ook niet meer via app te achterhalen is.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk bel je Veilig Thuis! Het is namelijk geen veilig thuis voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
hallekie schreef:
14-01-2019 06:54
Mocht ze toch vluchten...VT inlichten, politie inlichten (ook voor jullie als familie) en dat ze in het geheim een andere telefoon koopt waar ze door hem ook niet meer via app te achterhalen is.
Ze heeft een kind met die man, dus ze mag niet zomaar weggaan en onvindbaar worden. Dat is kinderontvoering. En de pest is, als je dat doet en er volgen rechtszaken om voogdij ed, dan begin je direct op achterstand.

Zus zal dus de officiële kanalen moeten bewandelen. VT en Politie inschakelen, dossier opbouwen (alles opschrijven wat er gezegd en gedaan wordt, appjes ed bewaren) en dan samen met de instanties een plan maken voor een veilig en beschermd vertrek.
1. Politie
2. Safe house bijv. Vrouwenopvang
Alle reacties Link kopieren
Iemand vroeg het al, maar nogmaals:

Waar wacht je/ze op?
Ga!
Onderneem actie!
Alle reacties Link kopieren
Leuke keuzes maakt je zusje....

Kunnen jullie haar als familie en vrienden met haar kind laten onderduiken?

Het is belangrijk om een goed plan te hebben want wanneer zij terug gaat dan wordt elke volgende keer moeilijker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan altijd weg
Ze moet zelfs weg

Veilig thuis inschakelen, politie ook
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
14-01-2019 02:52
Zomaar lukraak veilig thuis bellen lijkt me ook niet zo verstandig. Mijn ervaring met veilig thuis is dat ze niet zo gek veel doen. Zeker niet met zo nu manipulatieve man die de hulpverleners waarschijnlijk om de duim windt met perfect gedrag en antwoorden.

Je zus is bang, zit helemaal in z'n web. Hier kom je niet zomaar uit. Ik zou proberen haar te motiveren hulp te zoeken voor haarzelf. Iemand die haar kan begeleiden hoe ze het beste bij hem weg kan gaan. Met haar kind. Ik zou dit echt heel doordacht aanpakken, stap voor stap. Want anders kan het goed misgaan met zonnepanelen type. Laat hem vooral blijven geloven dat hij de touwtjes in handen heeft.
Ze heeft jullie steun hard nodig.
Mijn ervaring met VT en een exemplaar zoals de zus van TO is juist heel goed. Ze hielpen me met de stappen uitzetten om weg te komen bij mijn ex. Mijn ex vertoonde ook "perfect gedrag" naar de politie en hulpverleners toe maar dat hield hij maar een poosje vol want hij was en is zo verknipt dat hij vanzelf door de mand viel. Een man die de totale controle over iemand heeft in een relatie vergeet namelijk nogal eens dat zijn waarheid niet meer geldt bij mensen van buiten de voordeur.

Ook mijn ex dreigde de kinderen mee te nemen, domme dingen te gaan doen, mij iets aan te doen, mijn familie iets aan te doen, de boel te slopen of alles mee te nemen, veinsde dodelijke ziekten met het idee dat ik dan niet bij hem weg zou gaan.

Ik ben weg. En dat proces begon bij het bellen van VT.
Nummer*Zoveel schreef:
14-01-2019 08:25
Ze heeft een kind met die man, dus ze mag niet zomaar weggaan en onvindbaar worden. Dat is kinderontvoering. En de pest is, als je dat doet en er volgen rechtszaken om voogdij ed, dan begin je direct op achterstand.

Zus zal dus de officiële kanalen moeten bewandelen. VT en Politie inschakelen, dossier opbouwen (alles opschrijven wat er gezegd en gedaan wordt, appjes ed bewaren) en dan samen met de instanties een plan maken voor een veilig en beschermd vertrek.
Dat hangt er vanaf. Je mag best met je kind in een blijf van mijn lijf huis hoor. En het hangt er vanaf of vader gezag heeft of niet. Heeft hij geen gezag dan mag je alles zelf beslissen. Dus ookal verhuis je met kind naar Timboektoe, daar heeft vader niets over te zeggen.

En als hij wel gezag heeft: als je onveilig bent mag je gewoon vluchten. Afspraken over omgang komen dan later wel en instanties voor huiselijk
geweld hebben hier heel veel verstand van.


To: bel veilig thuis. Dat ben je je neefje of nichtje verplicht. Je zus kan het niet dus moet iemand anders het doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven