Vriend weg Levensvreugde weg

16-01-2019 23:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Tot ongeveer 11 maanden geleden was mijn leven goed...
Natuurlijk had ik hier en daar ook wel wat issues.. Relatieproblemen waren er ook genoeg.
Over algemeen was me leven redelijk oké.. Zeker als ik het vergelijk met nu....
---
De dag van de fatale relatiebreuk...
Het was letterlijk of de grond onder mijn voeten vandaan zakte... Op dat moment dacht ik ik word nooit meer gelukkig.
Dat terwijl ik pas 27 ben geen kinderen heb..
Ik voelde vanaf de eerste dag al dat deze breuk een grote lijdensweg werd en dat ik hier niet zonder kleerscheuren vanaf kwam en ja hoor ik had gelijk. 11 maanden verder en nog steeds niet happy...Ik kan wel zeggen dat ik in een depressie beland ben....

Ik had nog met mezelf afgesproken 2019 wordt een beter jaar... Ik heb natuurlijk nog wel wat tijd.. Maar voor dat ik het weet is 2019 ook voorbij en voel ik me als nog ongelukkig.

Waarom is het zo moeilijk om alleen gelukkig te zijn?
( ik heb er bewust voor gekozen niet verder te daten aangezien ik weet dat dat mijn problemen niet op los op de lange termijn. In een relatie ben ik namelijk het type dat emotioneel afhankelijk wordt zodra ik verliefd ben en daar wil ik vanaf.)

Zijn er meer mensen die na een breuk moeite hadden met het geluk terug te krijgen? Hoelang duurde het bij jou voordat je alles op een rijtje had?

O_o
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je (buiten relaties) leuk om te doen?
Alle reacties Link kopieren
Doe eens normaal joh. Net alsof je leven afhangt van een relatie. Dit heeft in principe niets te maken met ‘relatie’ maar met ‘psyche’.

Die breuk is geweest net als dat je misschien wel nieuwe werk hebt, ergens anders woont nieuwe vrienden hebt.

Je leven hangt er niet van af. En zo wel, dan ben je toe aan het sluiten van dit topic en bij psyche een topic te openen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon door gaan met je leven. Maak de dingen die je leuk vindt, je verdient beter dan wat je had. Zo moet je denken. Je bent nog jong. Niet zo hard tegen je zelf. Je moet niet de schuld aan je zelf geven.
Alle reacties Link kopieren
Als het voor jou aanvoelt als een depressie praat er dan eens over met je huisarts, deze kan je ook doorverwijzen als je dat nodig hebt om alles op een rijtje te krijgen.

Vind het trouwens goed van je dat je je niet stort in een nieuwe relatie. Eerst jezelf terug vinden en werken aan je grondhouding. Steviger in eigen schoenen staan en gelukkig zijn met jezelf. Stap naar je huisarts, echt......
Het wordt inderdaad echt tijd om aan jezelf te werken. Waarom is de relatie verbroken? Iemand die emotioneel totaal afhankelijk is van je, kan heel verstikkend zijn. Maak alsjeblieft een afspraak bij de huisarts. Ik hoop dat 2019 een prachtig jaar voor je wordt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Jardis schreef:
17-01-2019 03:30
Doe eens normaal joh. Net alsof je leven afhangt van een relatie. Dit heeft in principe niets te maken met ‘relatie’ maar met ‘psyche’.

Die breuk is geweest net als dat je misschien wel nieuwe werk hebt, ergens anders woont nieuwe vrienden hebt.

Je leven hangt er niet van af. En zo wel, dan ben je toe aan het sluiten van dit topic en bij psyche een topic te openen.
Liefdesverdriet is gewoon rouwen om iemand die niet meer bij je is. Ik vind dat totaal niet te vergelijken met een nieuwe baan dat volgens mij juist leuk zou moeten zijn.

To, heb je wel eens aan hulp gedacht? Iemand om mee te praten?
Alle reacties Link kopieren
To,
Zou idd een afspraak bij de huisarts maken. Die kan je eventueel doorverwijzen.
Ik heb ook intense liefdesverdriet gehad nadat het uitging met mijn ex, heeft wel n tijd geduurd voor ik daar overheen was. Gun jezelf die tijd ook. Word niet boos op jezelf dat het nog niet weg is. Probeer het te accepteren zoals het nu is. Samen met een psycholoog o.i.d. zul je hier ècht uitkomen. Liefdesverdriet slijt altijd, heeft alleen tijd nodig.
Veel sterkte!
Wow, 2019 is 16 dagen bezig en je weet al dat het zo voorbij vliegt en dat je depressief zult zijn?

Tijd voor een andere afspraken met jezelf. Ten eerste: beetje relativeren. Het was maar een man. Daar zijn er meer van in de wereld. Afwijzing is voor niemand leuk, maar het is wel handig om daar iets beter mee te leren omgaan.

Ten tweede: je omschrijft je leven tijdens de relatie als "redelijk okay". Man, dat is niets! Zorg voor een situatie dat het "goed" wordt. En doe dat onafhankelijk van een partner. Jij bent regisseur van jouw leven, neem die taak dan ook echt op je.

Ten derde, leer om dingen wat kleiner te maken in je hoofd. Zeg niet van die rare dingen in je hoofd zoals "nooit meer gelukkig" en "grond onder mijn voeten wegzakken" (en trouwens, nu we het er toch over hebben, je weet wat "letterlijk" betekent?) en "grote lijdensweg". Het was maar een man. Geen terminale ziekte, geen chronische aandoening waardoor je nooit meer kunt werken, geen faillissement waar je de komende 5 jaar niet uitkomt, geen dodelijk ongeluk dat de rest van je leven aan je geweten vreet, het is maar een man. En niet een heel goede voor jou, want je leven was tijdens die relatie "redelijk okay".

Dit drama houd je zelf in stand, dat betekent ook dat jij de enige bent die het kan stoppen.
Je zegt het zelf al: je bent pas 27 en hebt nog een heel leven voor je, om er wat moois van te maken en eventueel ooit weer een nieuwe relatie aan te gaan.

Maar first things first. Het voorbije een plek geven. Heb je vrede met dat de relatie uit is? Sta je achter je besluit, je weet waarom het beter is?
Omdat die relatie geen toekomst had...

Je toekomst heb je zelf en voor jezelf. Bedoeling is dat je je (weer) gelukkig(er) gaat voelen. Dit gaat komen. Al moet je daarvoor eerst door de fasen van liefdesverdriet, na de breuk.
Bij sommigen gaat dit snel, bij anderen duurt dit langer. Ligt aan de intensiteit van die relatie, je gedachten erover en je gevoelens.
Het is niet gek, maar wel lastig als dit maanden kan duren. Af-wikkelen kost tijd, evenals wennen aan weer alleen zijn. Leren om het leuk te maken voor jezelf en je geluk niet te laten afhangen van iets of iemand buiten jezelf.

Als jou dit niet lukt, en het voor je gevoel te lang duurt, zoek je er hulp bij.
Van je af praten en de dingen een goede plek geven, kan met een psycholoog of therapeut, als er in jou (verborgen) oorzaken zijn waardoor je dit moeilijk vindt. Maak werk van jezelf, ontdek wat je werkelijk nodig hebt en leer dit jezelf te geven. Je huisarts kan je doorverwijzen.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 08:43
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fatale relatiebreuk
Grond onder mijn voeten wegzakte
Nooit meer gelukkig
Lijdensweg

In dit soort dramatische termen praat jij dus tegen jezelf. Dan kun je diep zakken, ja. Liefdesverdriet is erg. Zeker. Maar zoek eens een professionele hulpverlener. Die kan je vast helpen om de manier waarop jij tegen jezelf praat om te draaien of te veranderen. Dat zal je veel helpen. Sterkte.
-jolijn- schreef:
17-01-2019 08:30
Wow, 2019 is 16 dagen bezig en je weet al dat het zo voorbij vliegt en dat je depressief zult zijn?

Tijd voor een andere afspraken met jezelf. Ten eerste: beetje relativeren. Het was maar een man. Daar zijn er meer van in de wereld. Afwijzing is voor niemand leuk, maar het is wel handig om daar iets beter mee te leren omgaan.

Ten tweede: je omschrijft je leven tijdens de relatie als "redelijk okay". Man, dat is niets! Zorg voor een situatie dat het "goed" wordt. En doe dat onafhankelijk van een partner. Jij bent regisseur van jouw leven, neem die taak dan ook echt op je.

Ten derde, leer om dingen wat kleiner te maken in je hoofd. Zeg niet van die rare dingen in je hoofd zoals "nooit meer gelukkig" en "grond onder mijn voeten wegzakken" (en trouwens, nu we het er toch over hebben, je weet wat "letterlijk" betekent?) en "grote lijdensweg". Het was maar een man. Geen terminale ziekte, geen chronische aandoening waardoor je nooit meer kunt werken, geen faillissement waar je de komende 5 jaar niet uitkomt, geen dodelijk ongeluk dat de rest van je leven aan je geweten vreet, het is maar een man. En niet een heel goede voor jou, want je leven was tijdens die relatie "redelijk okay".

Dit drama houd je zelf in stand, dat betekent ook dat jij de enige bent die het kan stoppen.

Ja, met je eigen gedachten creëer je je eigen realiteit en daarmee je eigen gevoel.

Dat kan zowel de positieve als de negatieve kant op gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, ik zit er zelf ook middenin.

Je moet van jezelf gaan houden, want alleen jij kan jezelf gelukkig maken. Je geluk mag niet afhangen van iemand anders.

Doe dingen waar je gelukkig van wordt, blijf niet hangen in je verdriet.

Dit is allemaal heel gemakkelijk gezegd natuurlijk, en ik weet dat het niet gemakkelijk is. Ik zit er zelf ook middenin en actie ondernemen lijkt echt een grote stap.

Want als jij het niet doet, zal er niets veranderen. En niemand kan je hierbij helpen, alleen maar wat aanmoedigen.

Kom op, doe iets waar je blij van wordt. Al is het maar een ritje op de fiets, doe het!

(En nu ga ik proberen mijn eigen advies op te volgen)
Alle reacties Link kopieren
Je kan hier echt uitkomen hoor. Toen mijn vorige relatie stuk ging belande ik ook in een depressie. Niet perse hierdoor maar t was wel de druppel.

Heb een jaar keihard aan mezelf gewerkt. Veel gelezen en gekeken waar ik mezelf kan verbeteren etc. Na een jaar voelde ik me daardoor echt beter en ben inmiddels gelukkig in een prille nieuwe relatie waarin ik t gewoon leuk heb en niet afhankelijk ben.

Maar goed het komt niet vanzelf. Uit een depressie kan je komen. Maar je moet er wel hard aan werken. Ga naar een psycholoog of bekijk waar je issues vandaag komen en lees zelfhulpboeken (liefdesbang, verslaafd aan liefde etc). En doe echt iets om jezelf te verbeteren...

Wat mij ook hielp was een lijstje malen van alle dingen die ik niet leuk vond aan ex. We hebben namelijk nog wel eens de neiging om een ex te idealiseren... en elke keer als ik weer in een gat van zelfmedelijden en hem missen viel las ik t lijstje en dat hielp.
Inmiddels denk ik nog wel eens aan mijn ex maar met afstand. Ik zou hem nooit meer terug willen en ben zelfs blij dat deze relatie geeindigd is. Ik zie t in een ander perspectief.
Jij kan dit ook. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Altijd ook heel fijn als de TO zelf ook mee discussieert, of komt reageren op goedbedoelde adviezen.
To, kun je er iets mee tot nu toe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven