Mediation

18-01-2019 14:47 33 berichten
Goedenmiddag allen.

Volgende week heb ik samen met toekomstige ex een eerste (kennismakings) gesprek met mediation.

Inhoudelijk weet ik waar het over zal gaan, hoe deze beslissing (scheiding) tot stand is gekomen en hoe nu verder. Dus ik verwacht zeer zeker een heftig & emotineel gesprek.

Nu houd ik met alles "mijn dochter" in gedachten, haar belang gaat voor alles! Toch voel ik mij nog zeer emotioneel naar mijn toekomstige ex toe. Ik heb haar keuze geaccepteerd, maar inhoudelijk en de manier waarop het mede gedeeld is (vooralsnog) niet.

De wil is er allebei om het beste voor te hebben met ons kind, alleen communicatie laat te wensen over. Dus het enigste wat op dit moment in gebruik is email en daarnaast zien we elkaar vluchtig tijdens de wisselingsmomenten.

Iemand ervaringen met mediation en advies hoe ik mij hier het beste in op kan stellen?
Alle reacties Link kopieren
Rustig open en eerlijk. Daar kom je een heel eind mee...
koekies zijn lekker
Allereerst heel veel sterkte, is niet fijn zo een situatie :hug:

Ik weet niet of alle mediators op dezelfde manier werken, zelf heb ik ook mediation gehad in een familieconflict. Geen scheiding overigens.

Hoe het bij ons ging was dat de mediator eerst individuele gesprekken had met mij en de tegenpartij om alles per partij neutraal boven water te krijgen. Vervolgens heeft hij gesprekken met ons samen gedaan waarin alles uit de individuele gesprekken besproken werd. Wij zijn er wel erg mee geholpen toen.

De mediator hield goed de leiding en liet wel ruimte voor emoties maar zorgde wel dat die niet escaleerden.

Wel vond ik het erg prijzig (ik kreeg zelf niet alles vergoed vanuit de rechtsbijstand ivm teveel inkomen) maar het heeft wel het conflict opgelost en dat was het achteraf meer dan waard.

Enige echte minpunt vond ik dat op de dag van het eerste gezamenlijke gesprek de mediator zelf te laat was waardoor ik met de andere partij alleen zat tot de mediator kwam en dat was nogal ongemakkelijk natuurlijk. Want we waren nog niet on speaking terms. Ik hoop dat dat bij jullie vermeden kan worden.

Heel veel succes in elk geval.
anoniem_164584 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 14:55
5.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spreken vanuit de ik-vorm, niet gaan jij-dit en -datten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom verwacht je een heftig en emotioneel gesprek? De truc is juist om die emoties er een beetje buiten te houden en voor vrede te gaan, ook met je toekomstige ex.
Als het goed is houdt de mediator de emotionele uitbarstingen binnen de perken.

Houd je doel voor ogen. En dan bedoel ik niet je financiële doel, dat is nl totaal onbelangrijk, je enige doel zou mogen zijn rust, vrede en geluk. Voor jou, je kind en je ex.
...
Alle reacties Link kopieren
En bereid je voor op het ergste, dan valt het meestal mee.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste van mediation is dat er aandachtig, dus echt met respect en aandacht, naar elkaar geluisterd wordt. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar laat je ex uitspreken als zij aan het woord is, en probeer niet tegelijkertijd al jouw eigen reacties te formuleren of zelfs te ventileren. Een goede mediator laat jullie allebei aan het woord, dus voor jouw zegje is op een ander moment weer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
ok wij hebben er met een familie kwestie veel aan gehad..
de mediator wist van mijn angst voor de tegenpartij, (ik was bang voor klappen) en zetten beide partijen zo neer dat er een tafel tussen zat.
er is inderdaad een hoor en wederhoor en zij regelde dat iedereen fatsoenlijk zijn/haar zegje kon doen... en daar mocht dan op gereageerd worden..
Zij stelde ook tussendoor wel scherpe vragen, en vroeg dan beide partijen wat er van gevonden werd..

het is inderdaad wel erg prijzig, we betaalde 150 euro per uur ex btw.
dat betaalde wij alleen omdat er bij de tegenpartij niet echt veel animo voor was, helaas.
echt 100% is het contact niet geworden maar we kunnen door 1 deur..
Alle reacties Link kopieren
mocht je je voor die tijd nog kunnen berusten in de manier waarop het gegaan is etc. dan is dat voor iedereen prettig.

zoals iemand hiervoor ook al zei, je hoeft het er niet mee eens te zijn en shit happens
(is dat eerlijk, nee dat is niet eerlijk... het leven is niet eerlijk)

ik kan je vertellen dat als je zo in het leven staat en weinig verwachtingen hebt je ook stukken minder vaak teleurgesteld gaat zijn.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor ga je in mediation?
Om het omgangsplan voor jullie dochter te regelen of om nog dingen op relationeel vlak te bespreken?

Hier ervaring met het eerste. Zonder dat iemand het niet eens was met de breuk. Er is wel een aantal keer wat 'oud zeer' naar boven gekomen tijdens zo'n afspraak wat enigszins invloed had op onze ideeen over de omgangsregeling, op het moment zelf dus.
De mediator bemiddelt dan maar 'grijpt' ook in tijdens zo'n verhitte discussie. De onze althans
turquasi schreef:
18-01-2019 15:30
mocht je je voor die tijd nog kunnen berusten in de manier waarop het gegaan is etc. dan is dat voor iedereen prettig.

zoals iemand hiervoor ook al zei, je hoeft het er niet mee eens te zijn en shit happens
(is dat eerlijk, nee dat is niet eerlijk... het leven is niet eerlijk)

ik kan je vertellen dat als je zo in het leven staat en weinig verwachtingen hebt je ook stukken minder vaak teleurgesteld gaat zijn.
Berusten gaat nog wel even duren, een kwart eeuw samen, lief & leed is natuurlijk niet in 2 maanden verwerkt. Uiteraard moet ik daar mijn eigen weg in vinden.

De enigste verwachting die ik heb, is dat we beiden het beste met onze dochter voor hebben, en dat zij niet hoeft te gaan kiezen hoe, wat, waar en wanneer zij bijv haar verjaardag gaat vieren. Ofdat maar één van ons bij een belangrijk moment in haar leven aanwezig is. Ik heb voor doel, dat we beiden als ouders zijnde met elkaar door één deur kunnen.

Rust is één van de middelen in mijn ogen dat het doel kan verwezelijken, maar ook praten, open en eerlijkheid. Zij wil maatjes blijven, prima, dan zal er toch gepraat moeten worden. En ongetwijfels zullen daar best heftige emoties aan te pas komen.

In mijn optiek kun je alleen op een normale manier met elkaar verder, als je alles uitspreekt. Dat je daar het risico meeloopt, dat situaties kunnen escaleren, die kans is rieel, anderszijds, niet praten gaat de zakelijke afhandeling zeker weten te koste. Vandaar mijn vraag wat mediation hierin doet en ik kan verwachten :-)
greenmoustache schreef:
18-01-2019 15:41
Waarvoor ga je in mediation?
Om het omgangsplan voor jullie dochter te regelen of om nog dingen op relationeel vlak te bespreken?

Hier ervaring met het eerste. Zonder dat iemand het niet eens was met de breuk. Er is wel een aantal keer wat 'oud zeer' naar boven gekomen tijdens zo'n afspraak wat enigszins invloed had op onze ideeen over de omgangsregeling, op het moment zelf dus.
De mediator bemiddelt dan maar 'grijpt' ook in tijdens zo'n verhitte discussie. De onze althans
Het is een scheidingstraject vanuit de gemeente, met alles in 1, gezinshulp, kindhulp, mediation, en het hele juridische vlak. Insteek is een vechtscheiding voorkomen en dubbel applaus aan het voetbalveld.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet gezinshulp? En kindhulp?
Alle reacties Link kopieren
Daddy_Divorce schreef:
18-01-2019 15:44

De enigste verwachting die ik heb, is dat we beiden het beste met onze dochter voor hebben, en dat zij niet hoeft te gaan kiezen hoe, wat, waar en wanneer zij bijv haar verjaardag gaat vieren.
Jij hebt alleen invloed op jezelf, niet op je ex. Je mag dus verwachten dat jij je keuzes dusdanig maakt dat je dochter het minste last heeft van de scheiding, je ex gaat het op haar eigen manier doen. En dan is het weer aan jou om daarin te berusten.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met mediation bij echtscheiding. Ze inventariseerde eerst waar in het emotionele traject wij ons beiden bevonden. Degene die heeft besloten te scheiden is namelijk vaak al wat verder. Daar liet ze goed ruimte voor. Het helpt de andere partij ook om daar rekening mee te houden.

Eén van beide huwelijkspartners kan besluiten te scheiden. Om te vechten, zijn er echter altijd twee partijen nodig. In je eentje kun je geen gevecht gaande houden. Reageer simpelweg niet op verbale aanvallen en steken onder water. Dan stopt het omdat jij stopt. Adem in, adem uit. Verlaat desnoods even de kamer.

De mediator heeft een model ouderschapsplan met opties om over na te denken. Dat vond ik heel nuttig. Zodat niet één van de ouders het ineens goedgevonden heeft dat ze een tatoeage neemt bijvoorbeeld. De verdeling van de vakanties. Dat je haar mag opzoeken als ze ziek is, ook al is het niet ‘jouw’ tijd. Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Daddy_Divorce schreef:
18-01-2019 15:44
Berusten gaat nog wel even duren, een kwart eeuw samen, lief & leed is natuurlijk niet in 2 maanden verwerkt. Uiteraard moet ik daar mijn eigen weg in vinden.

Probeer in jouw gedachten en gevoel haar rol als partner en haar rol als moeder los van elkaar te zien. Als partner kun je teleurgesteld zijn, verdrietig zijn, wantrouwend zijn, enz. Maar dat diskwalificeert haar slechts als partner en maakt haar geen waardeloze moeder.

De enigste verwachting die ik heb, is dat we beiden het beste met onze dochter voor hebben, en dat zij niet hoeft te gaan kiezen hoe, wat, waar en wanneer zij bijv haar verjaardag gaat vieren. Ofdat maar één van ons bij een belangrijk moment in haar leven aanwezig is. Ik heb voor doel, dat we beiden als ouders zijnde met elkaar door één deur kunnen.

Rust is één van de middelen in mijn ogen dat het doel kan verwezelijken, maar ook praten, open en eerlijkheid. Zij wil maatjes blijven, prima, dan zal er toch gepraat moeten worden. En ongetwijfels zullen daar best heftige emoties aan te pas komen.

In mijn optiek kun je alleen op een normale manier met elkaar verder, als je alles uitspreekt.

Uhm... dit is een aanname en ook een verwachting. Zij kan daar misschien wel heel andere ideeën over hebben. Waarom denk jij dat dit zo is?

Dat je daar het risico meeloopt, dat situaties kunnen escaleren, die kans is rieel, anderszijds, niet praten gaat de zakelijke afhandeling zeker weten te koste.

En ook dit is een aanname en een verwachting. Je kunt haar niet dwingen om zich uit te spreken en je bent zelf ook niet verplicht om dat te doen. Ook zonder je beiden uit te spreken kun je prima afspraken maken over de zakelijke afhandeling, want dat gaat juist niet over emoties maar over het zakelijke.

Probeer die dingen echt van elkaar te scheiden. Jouw emoties staan los van haar juridische rechten, haar financiële rechten en haar ouderlijke rechten.


Vandaar mijn vraag wat mediation hierin doet en ik kan verwachten :-)
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het heel gezond is als je twee dingen loslaat, dat gevoel dat je recht hebt op vanalles zoals emoties, niet omdat je geen gelijk hebt hoor... maar omdat je er gewoon helemaal niks aan hebt
en ook dat je alles moet kunnen uitspreken, het zou me niks verbazen als dat uitspreken van jou ergens aan de grondslag ligt van deze breuk

je klinkt best verstandig maar volgens mij heb je (momenteel) oogkleppen op en je vind ook dat die daar horen te zitten, dat mag, maar dan word het inderdaad emotioneel en vrijwel kansloos

mediation is geen therapie om dingen in uit te spreken, mediation is bemiddeling. Dat wil zeggen dat je een neutraal terrein hebt om te (leren) onderhandelen over wat goed is voor je dochter, emoties zijn in onderhandelingen niet behulpzaam, dus in het belang van je dochter... get over yourself.
Lorem Ipsum
ik weet niet of mediation gebaat is bij alles uitspreekt, volgens mij is het meer een vorm van overleg over hoe je met de omgangsregeling en de financieen omgaat en welke afspraken je maakt, het is geen relatie therapie na afloop van

natuurlijk heb je emoties, maar de mediation sessie is daarvoor volgens mij niet de plek
turquasi schreef:
18-01-2019 16:18

mediation is geen therapie om dingen in uit te spreken, mediation is bemiddeling. Dat wil zeggen dat je een neutraal terrein hebt om te (leren) onderhandelen over wat goed is voor je dochter, emoties zijn in onderhandelingen niet behulpzaam, dus in het belang van je dochter... get over yourself.
Maar als je de emoties negeert en meteen op de zaken gaat onderhandelen, heb je kans dat die emoties op de achtergrond de onderhandelingen verstoren. Dat mensen via het boycotten van de vakantieregeling hun gram proberen te halen bijvoorbeeld. Dus een goede mediator biedt wel ruimte voor de emoties, maar zorgt ervoor dat deze niet de overhand krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
18-01-2019 17:49
Maar als je de emoties negeert en meteen op de zaken gaat onderhandelen, heb je kans dat die emoties op de achtergrond de onderhandelingen verstoren. Dat mensen via het boycotten van de vakantieregeling hun gram proberen te halen bijvoorbeeld. Dus een goede mediator biedt wel ruimte voor de emoties, maar zorgt ervoor dat deze niet de overhand krijgen.
Mediation is ook geen onderhandeling. Het is niet ‘jij dit, dan ik dat’. Het is zoeken naar een weg die voor beiden bewandelbaar is, ook al krijg je niet wat je in je hoofd hebt. Er zijn ook oplossingen die niet jouw manier zijn of jouw eerste keus, maar wel een manier waar je mee uit de voeten kan, oplossingen waar je misschien nog niet aan had gedacht. En die oplossingen zoek je.

Mijn tip: denk niet dat jouw belang en dat van je kind dezelfde zijn. Want dat is niet zo. Probeer het belang van je kind voorop te zetten en te zoeken naar wat voor haar het beste is in deze situatie. Uiteindelijk is een goede regeling voor je kind namelijk ook jouw belang.

Strijd geeft heel veel stress, en veel gescheiden stellen kunnen je vertellen dat ze dat na jaren strijden vaak helemaal niks heeft opgeleverd. Ja, ongelukkige kinderen en verdrietige boze ouders. Ze zijn geen centimeter opgeschoten in wat zij wensen, al dan niet verpakt in dat wat zij voorstaan het allerbeste is voor hun kind en dat ze daar voor vechten. Uiteindelijk is de strijd namelijk hetgeen wat je kind het meest beschadigt. De allerslechtste keus.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee want ik heb/wij hebben volgende week de intake ivm scheiding.
Ook nog niet echt een idee hoe of wat.

Hoe kom je in zo'n gemeente traject? Geen idee of dat hier ook is, klinkt fijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
18-01-2019 18:37
Ik lees even mee want ik heb/wij hebben volgende week de intake ivm scheiding.
Ook nog niet echt een idee hoe of wat.

Hoe kom je in zo'n gemeente traject? Geen idee of dat hier ook is, klinkt fijn.
Ik ken dat ook niet. Nog nooit van gehoord.
Gatti schreef:
18-01-2019 18:37
Ik lees even mee want ik heb/wij hebben volgende week de intake ivm scheiding.
Ook nog niet echt een idee hoe of wat.

Hoe kom je in zo'n gemeente traject? Geen idee of dat hier ook is, klinkt fijn.

Hier wordt het door gemeente georganiseerd/geregiseerd. i.v.m met eventuele herkenbaarheid benoem ik niet de naam, je zou even kunnen informeren bij je gemeente.

Het is de bedoeling dat we beiden igg een zelfde aanspreekpunt hebben. 3/5 gesprekken met 2 kindgesprekken.

En dat een eental mensen het hebben om de emoties daar te laten en zo min mogelijk de boventoon te laten voeren, daar kan ik me wel deels in vinden. Maar wat iemand ook al zo opperde. Onuitgesproken irritaties o.i.d zullen hun gewicht gaan leggen op inderdaad bijvoorbeeld het ouderschapsplan/inboedelverdeling en al dat soort dingen. En in die zin, ben je toch afhankelijk van wat de tegenpartij voelt en doet.
mediation is bedoeld om alle afspraken goed te regelen. Het is geen therapie. Als jij woede voelt naar je ex kan daarvoor hulp van een psycholoog inschakelen.
patchouli_ schreef:
18-01-2019 18:27
Mediation is ook geen onderhandeling. Het is niet ‘jij dit, dan ik dat’. Het is zoeken naar een weg die voor beiden bewandelbaar is, ook al krijg je niet wat je in je hoofd hebt. Er zijn ook oplossingen die niet jouw manier zijn of jouw eerste keus, maar wel een manier waar je mee uit de voeten kan, oplossingen waar je misschien nog niet aan had gedacht. En die oplossingen zoek je.

Mijn tip: denk niet dat jouw belang en dat van je kind dezelfde zijn. Want dat is niet zo. Probeer het belang van je kind voorop te zetten en te zoeken naar wat voor haar het beste is in deze situatie. Uiteindelijk is een goede regeling voor je kind namelijk ook jouw belang.

Strijd geeft heel veel stress, en veel gescheiden stellen kunnen je vertellen dat ze dat na jaren strijden vaak helemaal niks heeft opgeleverd. Ja, ongelukkige kinderen en verdrietige boze ouders. Ze zijn geen centimeter opgeschoten in wat zij wensen, al dan niet verpakt in dat wat zij voorstaan het allerbeste is voor hun kind en dat ze daar voor vechten. Uiteindelijk is de strijd namelijk hetgeen wat je kind het meest beschadigt. De allerslechtste keus.
hele waardevolle tip dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven