Toch weer gevoel van wantrouwen

21-01-2019 16:04 54 berichten
Een tijd geleden heb ik een topic geplaatst en daarin verteld dat mijn vriend en ik circa 8 jaar geleden een relatie kregen. We hebben elkaar 8 maanden nadat een 11-jarige relatie met mijn ex stuk liep ontmoet. Deze relatie liep stuk vanwege bedrog van mijn ex, wat er achteraf behoorlijk inhakte bij mij. Ik denk dat het mij (toen nog onbewust) aardig geschaad heeft, want van een behoorlijk relaxt persoon vol van vertrouwen bij een ander had ik daarna vaak last van achterdocht, wantrouwen en soms jaloerse gevoelens. Dit werd vooral merkbaar in de relatie met mijn huidige vriend. Dit zal enerzijds dus voor een groot deel komen door hoe ik gevormd ben vanuit mijn vorige relatie. Anderzijds heb ik altijd een soort van unheimlich gevoel bij mijn vriend gehouden. Dat is wat onaardig om zo te zeggen, want hij is echt wel lief & goed voor me en staat open voor verbetering in onze relatie op welke manier dan ook. Maar het is geen prater, houdt (met name in de eerste jaren van onze relatie) veel dingen voor zichzelf, is gevoelig voor vrouwelijk contact evenals de vrienden waar hij mee om gaat (maar ja, welke man niet). Daarnaast is hij veel op zichzelf en op een erg selectieve manier sociaal. Op zich niet erg, aangezien dit karaktereigenschappen zijn waar hij zich nou eenmaal prettig bij voelt. In de jaren heb ik dat steeds meer proberen te waarderen en accepteren. Alleen werd mijn wantrouwige gevoel een stuk moeilijker gerust gesteld hierdoor. Het bleef constant hangen en, vooral bij bepaalde 'triggers', de kop opsteken.

Op wat concrete signalen na in het begin van onze relatie (zoals het meenemen van condooms naar een vriendenweekend weg, kwam ik achteraf achter. Hebben we over gepraat en daarna niet meer voorgevallen voor zover ik weet) heb ik nooit goed mijn vinger erop kunnen leggen bij hem of mijn wantrouwen en achterdocht echt gegrond is. We hebben er vele conflicten en gesprekken over gehad, tot vermoeiends toe van zijn kant. En ook mijn kant. In de gesprekken wilde hij met me meedenken in wat zou helpen om het negatieve gevoel bij mij weg te nemen of minder te maken. Dit gaf wel meer vertrouwen en het is prettig dat hij er zo in staat. Al hield ik er toch nog steeds veel last van. Dat was voor mij een moment om er iets bij mezelf aan te doen en ik ben ermee naar een psycholoog/coach gegaan. Dit heeft me uiteindelijk goed geholpen. Eindelijk is mijn regelmatig onrustige en wantrouwende gevoel een stuk minder. Ik weet niet waar het knopje precies om is gegaan, maar het voelt nu een stuk relaxter en ik kan makkelijker mijn negatieve gedachten loslaten in situaties die normaal erg moeilijk voor me waren. Ik heb de focus meer op mezelf en projecteer minder op hem, wat het voor hem uiteraard ook een stuk rustiger en prettiger maakt.

Nu is er alleen toch weer een situatie/trigger die weer even het oude gevoel sterk naar boven haalt. Hij is een weekend weg geweest met zijn vrienden, iets wat ze jaarlijks doen. Gedurende zijn weekend weg heb ik weinig last gehad van achterdocht en wantrouwen. Ik gun hem een leuk weekendje weg en laat dat tegenwoordig ook veel meer aan hem merken. Bij het thuiskomen deelde hij wat verhalen over het weekend en liet hij nog wat foto's zien. Alleen op een gegeven moment, wanneer hij door een groepsapp met zijn vrienden scrollt en ik dit toevallig zie, zie ik iets wat niet helemaal lijkt te stroken in zijn eerdere verhaal naar mij. Ook zie ik een bericht van zijn vrienden ergens vroeg in de ochtend dat ze weggaan uit de club waar ze waren en waar hij is. Op zich hoeft dit werkelijk niks te betekenen en ik wil hem ook zeker niet onterecht beschuldigen van bijvoorbeeld vreemdgaan-praktijken op basis van iets kleins wat ik voorbij zie komen. Maar ik kreeg ineens weer zo'n sterk unheimlich gevoel. En het idee dat hij niet helemaal eerlijk over iets is maakt me onzeker. Voor de duidelijkheid: ik hoef echt niet alle details van zo'n weekend te weten. Zou ik zelf ook irritant en niet nodig vinden. Maar bij het gevoel dat de ander iets voor je achterhoudt komen de negatieve gevoelens toch wel weer bij mij naar boven.

Sorry voor het lange verhaal, maar mijn vraag is nu: is mijn gevoel wellicht weer ongegrond, moet ik het meer relativeren? Het zorgt ook bij mij voor afstand naar hem toe, wat hij op termijn ook merkt natuurlijk. Z.s.m. aankaarten bij hem lijkt me dus het beste, maar op welke manier zodat hij zich niet meteen weer aangevallen of beschuldigd voelt en ik weer de zeikmiep moet uithangen? Iemand tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Misschien zat hij even op de w.c.
Er is een foto bij een club buiten als ze weggaan? Staan daar allemaal onbekende dames bij ofzo, dat je er moeite mee hebt? Of mag hij niet naar een club?
Alle reacties Link kopieren
Ik begreep het alsof de vriend van to niet bij de rest was op het moment dat ze weg wilden gaan.
Ook zie ik een bericht van zijn vrienden ergens vroeg in de ochtend dat ze weggaan uit de club waar ze waren en waar hij is.

Vind het nogal een onduidelijke zin.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-01-2019 16:29
Ook zie ik een bericht van zijn vrienden ergens vroeg in de ochtend dat ze weggaan uit de club waar ze waren en waar hij is.

Vind het nogal een onduidelijke zin.

Mijn vertaling:
Op het moment dat ze weg wilden, was hij even kwijt.
Waarom vroeg je het niet gewoon? Lastig wel. Want je de hele tijd afvragen of er nu iets mis is lijkt me heel onrustig. Wij vragen altijd gewoon alles aan elkaar. Ook als man wel eens jaloers of onzeker is mag hij me alles vragen. Jaloezie is al naar genoeg. Hij mag niet achterdochtig doen. Daar word ik wel boos om. Maar het gewoon vragen, helpt hem goed. Ik heb weinig jaloerse gevoelens en een goede intuïtie. Dus echt tips heb ik ook niet voordat deel.
Deze relatie is duidelijk ziek. Maakt niet uit waarom, maar het werkt gewoon niet goed. Misschien zijn jullie beiden beter af met een andere partner.
Dit klinkt precies als mijn vorige relatie. Daar waren ook een paar (heel) kleine dingen die ik niet leuk vond, maar niets concreets of iets waar ik echt mee kon. Toch knaagde er altijd wat en vertrouwde ik hem niet 100%. Dus ik maar de schuld bij mijzelf zoeken, ik zou wel doordraven, want er was toch niks concreets dus geen goede reden voor mijn wantrouwen? Ook in therapie, hielp ook redelijk en toch bleef het knagen....

Na zes jaar relatie ging het uiteindelijk uit (al jaren geleden). En wat bleek? Meneer had torenhoge schulden die hij altijd heel goed verborgen heeft weten te houden, heeft zijn zogenaamde medische aandoening gewoon verzonnen (ging wel naar ziekenhuisafspraken, maar wist de artsen ook heel lang te overtuigen dat er echt iets met hem zou zijn) en achteraf toch weer veel signalen van mogelijk vreemdgaan.

En dan denk je mss dat ik naïef was. Heel eerlijk was ik dat ook wel een klein beetje (in de relatie is het moeilijk om echt van een afstandje dingen te bekijken) maar dat het zo erg was had ik nooit kunnen weten. Ik ben hoogopgeleid, weet genoeg van mensen en de wereld, en heb een goede sociale kring maar ook zij waren stomverbaasd.

Inmiddels zit ik in een nieuwe relatie en alles gaat super. Vanaf dag 1 tot en met nu jaren later, heb ik 0 problemen gehad met vertrouwen. Hij is open en straalt dit ook echt uit.

Ik zeg niet dat er perse wat is met je vriend, misschien ben je te jaloers of zie je dingen die er niet zijn. Maar ik heb inmiddels geleerd heilig te vertrouwen op mijn gevoel, en dat heeft me veel moois gebracht. Ik zou dus nooit zomaar je gevoel negeren, het komt blijkbaar ergens vandaan. Mss gaat ie niet vreemd maar is hij op ander gebied niet betrouwbaar (jou op plek 1 zetten/klaarstaan voor zn gezin/dingen doen die jij niet leuk vindt wat bijv niet vreemdgaan is)

En even over die condooms het eerste weekendje weg een hele tijd geleden: wat the fuck.....? En ook van die halve leugentjes over activiteiten...Klinkt niet als een leuke betrouwbare vent.
Alle reacties Link kopieren
Je bent wantrouwig omdat hij tot ‘s morgens naar een club is gegaan met zijn vrienden, op vrienden weekend? Ik zie het niet! Waarom ben je dan wantrouwig?
Alle reacties Link kopieren
Helena187 schreef:
21-01-2019 16:04

Op wat concrete signalen na in het begin van onze relatie (zoals het meenemen van condooms naar een vriendenweekend weg, kwam ik achteraf achter
Tja, hier zou ik ook vreemd over denken. Maar als jullie relatie nu serieuzer is dan zat hij vast gewoon op de wc of was hij even naar de bar. Kan allemaal.
Lucifer2018 schreef:
21-01-2019 16:23
Er is een foto bij een club buiten als ze weggaan? Staan daar allemaal onbekende dames bij ofzo, dat je er moeite mee hebt? Of mag hij niet naar een club?
Nee, hij mag gaan waar hij wil. Het ging mij er vooral om dat ze hem blijkbaar vroeg in de ochtend kwijt zijn. En dat hij mij eerder vertelde dat een bepaalde vriend al een stuk eerder naar het appartement terug was gegaan. Terwijl juist die vriend vroeg in de ochtend een bericht stuurt in die vrienden-groepsapp dat ze weggaan uit de club en waar hij is. Nogmaals, het hoeft echt niks te betekenen allemaal en ik zal het vast uit z'n verband trekken. Maar ik zit nu weer met een gevoel waarvan ik niet goed weet wat ik ermee aan moet. Misschien wel gewoon op de man af vragen bij mijn vriend zoals SjakS zegt.
Ik denk dat deze relatie niet klopt, of je nou gelijk hebt of niet je vertrouwt hem niet.
Alle reacties Link kopieren
Helena187 schreef:
21-01-2019 16:40
Nee, hij mag gaan waar hij wil.
Dat is bijzonder ruimdenkend van je.
Wacht, hij nam condooms mee naar een weekend weg in het begin van jullie relatie? Ik snap wel dat je hem niet vertrouwt.
karin6789 schreef:
21-01-2019 16:44
Dat is bijzonder ruimdenkend van je.
Klopt, ik kan hem niet verbieden waar hij gaat of staat. Hij weet wat voor mij grensoverschrijdend is (zoals bij iemand in bed belanden of naar de hoeren). Mijn opmerking was dus niet zo letterlijk bedoeld
Alle reacties Link kopieren
ik had gewoon gevraagd waar ze het over hebben in de app, hoezo wisten ze niet waar hij was
hij was toch weg met vrienden, nou dan? lijkt me geen gekke vraag

maar daar kan natuurlijk een heel onschuldig antwoord bij horen inderdaad, pinnen, zat op de grond veters te strikken, buiten aan het overgeven zoiets
Lorem Ipsum
Als iemand te vertrouwen is, dan voelt het ook niet of diegene iets te verbergen heeft.
laverneb schreef:
21-01-2019 17:00
Als iemand te vertrouwen is, dan voelt het ook niet of diegene iets te verbergen heeft.
mee eens
Met dat pakje condooms zou ik ook moeite hebben.
Toch vraag ik me af hoeveel mannen strikt monogaam zijn tijdens een weekeind weg met vrienden.
De hoeren zijn snel genoeg bezocht.

Ik ben niet zo naïef.
Alle reacties Link kopieren
Delhi23 schreef:
21-01-2019 19:19
Met dat pakje condooms zou ik ook moeite hebben.
Toch vraag ik me af hoeveel mannen strikt monogaam zijn tijdens een weekeind weg met vrienden.
De hoeren zijn snel genoeg bezocht.

Ik ben niet zo naïef.
Dit vraag ik mij ook af. Zijn er denk ik niet heel veel die monogaam zijn tijdens zo'n weekend. Je leest het zo vaak. En met drank of drugs gaat het nog makkelijker
Alle reacties Link kopieren
Maar TO, wat Sjaks zegt. Je kan het beter gewoon vragen. Nu blijf je malen en dat wordt waarschijnlijk niet minder. En waarom zou je het niet mogen vragen? Of niet vragen naar details? Dat is toch ook gewoon interesse in wat hij gedaan heeft.

Zeker als zijn verhaal niet strookt met wat jij hebt gelezen. Moet je dat dan maar accepteren omdat je anders jaloers overkomt?

Maar inderdaad ik lees even terug wat anderen zeggen. Het kan inderdaad dat hij net zijn veters aan het strikken was.. helemaal waar. Maar het kan ook wat anders betekenen. Maar dat pakje condooms aan het begin was ook niet echt normaal.

En je bent best ruimdenkend hoor dat hij overal heen mag.
sannedeb wijzigde dit bericht op 21-01-2019 20:29
28.67% gewijzigd
sannedeb schreef:
21-01-2019 20:16
Dit vraag ik mij ook af. Zijn er denk ik niet heel veel die monogaam zijn tijdens zo'n weekend. Je leest het zo vaak. En met drank of drugs gaat het nog makkelijker
Nou sorry maar als je echt denkt dat de meeste mannen vreemd gaan op een vakantie met vrienden dan is het wel heel slecht gesteld met je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-01-2019 20:28
Nou sorry maar als je echt denkt dat de meeste mannen vreemd gaan op een vakantie met vrienden dan is het wel heel slecht gesteld met je omgeving.


Weet je wat het is lucifer. Vroeger dacht ik daar heel anders over. Maar vroeger was ook een andere tijd dan nu. Maar inmiddels ben ik wat jaartjes en ervaring verder. En je wilt niet weten wat er allemaal in het buitenland of überhaupt in Nederland gebeurt met vrienden onder elkaar.

Pas stond hier ook nog zo'n verhaal van iemand die zei dat een bekende van haar ( van wie ze het nooit had verwacht) onder invloed van vrienden toch ook was vreemdgegaan. En ik meen dat dat ook op vakantie was. En zo zijn er meer verhalen. Alleen degene waarvan de vrienden goed hun mond kunnen houden hoor je niet. Ik wil niet zeggen dat het altijd gebeurt, dat niet. Maar wel vaker dan men denkt.
Alle reacties Link kopieren
Het beste wat je kan krijgen van achterdocht is je gelijk....wat ook niet best is.
Ik wil er maar mee zeggen, je vertrouwd hem (met de kans dat je je vergist) of je je vertrouwd hem niet en dan kan je beter stoppen met de relatie.
Maar steeds alert zijn, daar sloop je jezelf mee, en uiteindelijk ook je relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven