Online contact en etiquette

23-01-2019 00:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al een tijd vrijgezel en sinds een half jaar aan het internet daten.
Er is iets wat me mateloos stoort, maar waarin ik echt het idee heb de enige te zijn. Los nog van de inhoud, merk ik dat ik me irriteer aan mensen die bijvoorbeeld plotseling uit een gesprek weg zijn. Dus je hebt 's avonds een goed lopend gesprek, waarin iemand vlot reageert en dan midden in dat gesprek is het opeens stil. Na een uur stuurt men dan een reactie zonder enige verklaring. Begrijp me niet verkeerd, op zich is iemand mij geen verklaring schuldig natuurlijk. Maar als ik zelf in zo'n gesprek zit zeg ik bijvoorbeeld: Moment, even telefoon.. of wat dan ook, in de veronderstelling dat dit 'normaal' is (what's in a name).

Zo zijn er ook veel mensen die multitasken en de hele tijd met anderen praten tegelijk, wat ervoor zorgt dat ze je soms verwarren met een andere vrouw. Bijvoorbeeld vragen of het leuk wonen is in Rotterdam als ik net verteld heb dat ik in Breda woon.

Op sommige sites zie je wanneer iemand het gesprek verlaat en het gaat vaak zo dat ze dan snel een vraag droppen en meteen weer verdwijnen naar een ander gesprek. Het komt op mij over als ongeïnteresseerd en ik verlies dan zelf vrij snel mijn interesse in die persoon en die begrijpt vervolgens weer niet waarom dat gebeurd.

Nu ben ik zelf ook iemand die multitasken heel vervelend vind. Als ik een film kijk wil ik daar in opgaan... als ik een gesprek voer wil ik begrijpen, leren over diegene en een soort van voelen wat de vibe is. Doe ik die dingen tegelijk of tussendoor, doe ik beide half.

En ik hanteer graag een beetje de standaarden die ik in het echte leven heb ook online. Dan loop je ook niet zomaar weg uit een gesprek enz.

Hoe zien jullie dat en hoe ga je er mee om?
Alle reacties Link kopieren
Toch maar het grote online etiquette boek gaan kopen, daarin staat precies vermeld hoe anders het op internet is gesteld. Als ik even away from keyboard ben, dan laat ik dat wel netjes weten met afk of zt(zo terug). Je moet juist niet doen alsof internet het echte leven is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
mootjed schreef:
23-01-2019 00:31
En ik hanteer graag een beetje de standaarden die ik in het echte leven heb ook online.
Mooi geschreven, mootjed. Ik deel je mening. Het feit dat je elkaar via internet leert kennen, wil niet zeggen dat het plots oppervlakkiger kan. Ik vergelijk het altijd met hoe een echte conversatie gaat.

Overdag kan iemand wel aan het werken zijn of onderweg in de auto... als je dan constant laat weten wat je doet, praat je minder over interessante zaken.

Ai, zo’n afknapper trouwens, iemand die meerdere gesprekken tegelijk voert en ze niet uit elkaar kan houden. Dan voel je je echt uniek!
Alle reacties Link kopieren
Charles_Gentle28 schreef:
23-01-2019 00:53
Mooi geschreven, mootjed. Ik deel je mening. Het feit dat je elkaar via internet leert kennen, wil niet zeggen dat het plots oppervlakkiger kan. Ik vergelijk het altijd met hoe een echte conversatie gaat.

Overdag kan iemand wel aan het werken zijn of onderweg in de auto... als je dan constant laat weten wat je doet, praat je minder over interessante zaken.

Ai, zo’n afknapper trouwens, iemand die meerdere gesprekken tegelijk voert en ze niet uit elkaar kan houden. Dan voel je je echt uniek!
Iedereen is uniek, niet alleen jij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
Alle reacties Link kopieren
Charles_Gentle28 schreef:
23-01-2019 00:53
Mooi geschreven, mootjed. Ik deel je mening. Het feit dat je elkaar via internet leert kennen, wil niet zeggen dat het plots oppervlakkiger kan. Ik vergelijk het altijd met hoe een echte conversatie gaat.

Overdag kan iemand wel aan het werken zijn of onderweg in de auto... als je dan constant laat weten wat je doet, praat je minder over interessante zaken.

Ai, zo’n afknapper trouwens, iemand die meerdere gesprekken tegelijk voert en ze niet uit elkaar kan houden. Dan voel je je echt uniek!
Dit dus inderdaad. Deze week had ik ook zo'n man getroffen. Echt een enorme klik wat ik niet vaak meemaak op die manier. Alles klopte. Hij gaf aan dit ook niet dagelijks te hebben. Hij had een vrije dag dus hele gesprekken in de ochtend... er waren natuurlijk weinig anderen online. Hij gaf aan me graag weer te spreken in de avond, maar heel die vibe was weg.. het stagneerde om al die dingen die ik noemde. Antwoorden waren kort, ik kreeg geen vragen terug. Ik heb het zo gelaten, maar dan krijg ik opeens out of the blue wel het verzoek vandaag om een date af te spreken. Terwijl ik op dat punt al een soort van afgeknapt ben. Het is ook niet iets wat ik bewust doe, maar ik voel gewoon direct mijn enthousiasme over diegene weg ebben. En toch ergens dat ik denk van... als je me zo graag wil spreken als je zegt en ik ben zo ontzettend veel leuker dan alle anderen zoals je zegt... dan zou je graag je focus op ons gesprek hebben. Misschien is dat onterecht.. ik weet het niet..
Oh, ik zou ook prima in een gesprek iets anders kunnen gaan doen. Ja, misschien zeg ik er wel even bij dat ik ga hardlopen of douchen, maar ook niet altijd. Dat doe ik op whatsapp ook niet. Het mooie van appen is juist dat je het altijd weer op kunt pakken.

Ik kan me dan juist weer niet voorstellen dat je helemaal opgaat in zo’n gesprek.

Je noemt een film kijken, maar om die reden ga ik ook niet graag naar de bioscoop. Ik hou er niet van om alleen een film te moeten kijken. Ik wil graag iets ondertussen doen, al is het was opvouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kan dat dus niet, maar ik heb 10 jaar geleden een flinke burn-out gehad en cognitief gezien is het voor mij sinds dat moment een stuk lastiger geworden. Dus als ik app zit ik echt met dat gesprek voor mijn neus te wachten op een reactie. Mensen die mij kennen weten dat en zorgen er dus ook voor dat ze me alleen aanspreken als ze daar tijd voor hebben of natuurlijk voor snelle mededelingen. Maar ze gaan niet een inhoudelijk gesprek aan met tussen elke vraag en antwoord pauzes van een half uur of een uur. Ze weten dat ik dan iets anders aan het doen ben waar ik dan weer niet van afgeleid wil worden.
Dus deels ligt het ook wel aan mij dat ik het gewoon niet kan en het lastig vind om dan op een reactie te zitten wachten de hele tijd.

Werken, douchen, sporten... natuurlijk doen mensen dat en verwacht ik dan ook niet meteen een reactie, maar midden in een toch wat serieuzer gesprek of als je iemand leert kennen voelt het toch net anders. Helemaal als ik in de wacht sta voor een hele rij andere potentiële dates.
Dat heeft dus meer met jouw voorkeur te maken, iemand die teveel pauzes laat vallen past dus niet bij jou. Dat heeft niets met etiquette te maken.

Gesprekken door elkaar halen is natuurlijk sowieso lomp.
Alle reacties Link kopieren
Gesprekken door elkaar halen vind ik lomp, zou dan ook geen interesse meer hebben in die persoon. Maar dat je er niet tegen kunt dat mensen soms een tijd niet reageren daar zou ik wel flexibeler in worden, die mensen zul je namelijk altijd hebben. Het is alleen maar vermoeiend voor jezelf als jij je daaraan gaat ergeren.
mootjed schreef:
23-01-2019 01:05
Dit dus inderdaad. Deze week had ik ook zo'n man getroffen. Echt een enorme klik wat ik niet vaak meemaak op die manier. Alles klopte. Hij gaf aan dit ook niet dagelijks te hebben. Hij had een vrije dag dus hele gesprekken in de ochtend... er waren natuurlijk weinig anderen online. Hij gaf aan me graag weer te spreken in de avond, maar heel die vibe was weg.. het stagneerde om al die dingen die ik noemde. Antwoorden waren kort, ik kreeg geen vragen terug. Ik heb het zo gelaten, maar dan krijg ik opeens out of the blue wel het verzoek vandaag om een date af te spreken. Terwijl ik op dat punt al een soort van afgeknapt ben. Het is ook niet iets wat ik bewust doe, maar ik voel gewoon direct mijn enthousiasme over diegene weg ebben. En toch ergens dat ik denk van... als je me zo graag wil spreken als je zegt en ik ben zo ontzettend veel leuker dan alle anderen zoals je zegt... dan zou je graag je focus op ons gesprek hebben. Misschien is dat onterecht.. ik weet het niet..
Heb ook weleens dates via een site. Wat je hierboven zegt, het vetgedrukte zegt mij dat het helemaal NIET klopt allemaal. 'Je bent heel bijzonder, je bent anders dan al die stomme vrouwen hier blabla'. En dan opeens weg, dat is toch raar?
Zit vast op zijn werk chatten als hij niks anders te doen heeft.

Weinig anderen online, dus alle tijd voor jou tot er iets of iemand anders de aandacht vraagt.
Geen vragen, korte antwoorden: waarom ga je dan nog door? Je kan ook gewoon afhaken hoor :)
Niet jouw type, geen interesse in je.. waarom dan toch nog proberen?

Ben bang dat je die mannen allemaal veel te serieus neemt. Als iemand echt belangstelling heeft maar iets gaat doen vraagt hij wel of je bv om 8 uur 's avond weer online bent. Zo ja, nog even chatten en dan DE vraag: zullen we even bellen, een stem, manier van praten al is het vijf minuten zeggen meer dan tien uur chatten.

Onbeschoft om je zomaar te laten hangen midden in een gesprek, voor mij reden om af te haken. Even zeggen: tot later, de plicht roept o.i.d. is zo'n kleine moeite.
Neem het niet te serieus, en laat iemand vallen als het chatten al raar verloopt, zonde van je tijd en energie. Je zit ws iemands ego te strelen, meer niet. Dat gezegd hebbende: er zijn ook echt leuke mannen op die sites, wel vrij zeldzaam dus erg kritisch zijn.
Veel plezier!
Tja via internet is t nou eenmaal anders en soms verdwijnen mensen. Ik ben ook wel eens naar een date gegaan en de persoon kwam niet opdagen.
Genoeg mensen die 10 gesprekken tegelijk voeren.
Alle reacties Link kopieren
Gesprekken door elkaar halen is lomp, maar verder vind ik het overdreven.

Voor mij is chatten op een datingsite hetzelfde als appen. Ik doe honderd dingen tegelijk en reageer gerust tussendoor. Ik verwacht van de ander ook niet dat ze meteen op mij reageren.

Wat ik lees kun jij maar één ding tegelijk doen en wil je daarom ook echt alleen dat gesprek voeren. Ik vermoed dat je daarin wat meer een uitzondering bent, wat waarschijnlijk verklaard dat je hier veel tegenaan loopt. Jouw vrienden weten dit van je en kunnen daar rekening mee houden. Mensen op een datingsite hebben daar echter geen weet van. Dus reken hen daar niet op af. Het zou zonde zijn om daarom een leuk iemand mis te lopen. Maar probeer er mee om te leren gaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
23-01-2019 02:34

Weinig anderen online, dus alle tijd voor jou tot er iets of iemand anders de aandacht vraagt.
Geen vragen, korte antwoorden: waarom ga je dan nog door? Je kan ook gewoon afhaken hoor :)
Niet jouw type, geen interesse in je.. waarom dan toch nog proberen?
Oh, ik haak ook af. Alleen de frequentie waarop gesprekken zo lopen ligt zo hoog dat ik me wel even af moet vragen tot in hoeverre ik onredelijke dingen vraag of dat het percentage eikels gewoon echt zo hoog is. :lol:
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-01-2019 07:18
Gesprekken door elkaar halen is lomp, maar verder vind ik het overdreven.

Voor mij is chatten op een datingsite hetzelfde als appen. Ik doe honderd dingen tegelijk en reageer gerust tussendoor. Ik verwacht van de ander ook niet dat ze meteen op mij reageren.

Wat ik lees kun jij maar één ding tegelijk doen en wil je daarom ook echt alleen dat gesprek voeren. Ik vermoed dat je daarin wat meer een uitzondering bent, wat waarschijnlijk verklaard dat je hier veel tegenaan loopt. Jouw vrienden weten dit van je en kunnen daar rekening mee houden. Mensen op een datingsite hebben daar echter geen weet van. Dus reken hen daar niet op af. Het zou zonde zijn om daarom een leuk iemand mis te lopen. Maar probeer er mee om te leren gaan.
Klopt ook. Maar het is niet zozeer dat ik uit mezelf iets verwacht. Ik weet dat er mensen zijn die dat altijd zo doen, maar dan doen ze dat vanaf het begin. Ik heb het over mensen die eerst heel gretig een gesprek voeren - vraag en antwoord.. direct reageren. En dat dan opeens niet meer doen. Zo had ik een tijd geleden iemand die constant berichten stuurde. Over op whatsapp en ook gaan bellen. Opeens is hij kortaf en daarna is het enkele dagen stil (maar wel voortdurend online staan op die site) dus ik trek de conclusie: Geen interesse meer. Vervolgens geeft hij aan dat hij gewoon vond dat we teveel berichten stuurde en hij zich moest richten op werk en dingen die hij thuis moest doen. Dan denk ik: Is het veel moeite om dat even aan te geven?

Als ik me uitschrijf op zo'n app ook en ik heb al een hele tijd intensief contact met iemand... dan zeg ik ook dat ik weg ben en wissel je eventueel social media of telefoonnummers uit om contact te houden. Maar ik maak het vaak mee dat ik iemand een bericht wil sturen en opeens is het account opgeheven. Ik vind dat persoonlijk storend.

Heeft er denk ik meer mee te maken ook dat ik het heel druk heb, waardoor het niet zo is dat ik uit verveling mijn tijd op zit te vullen op zo'n app. Doel is dus echt wel daten. Dus ik baal gewoon van de hoeveelheid tijd die je ergens aan verspild op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad wel raar.
Ik had het begrepen alsof het periodes zijn, omdat zij niet bij hun app zitten te wachten net als jij. Maar dat bedoel je dus niet.

Ik app soms ook in het begin veel, daarna minder en als ik weer tijd heb meer. Dus daardoor kan frequentie flink wisselen. Als deze echter enkel afneemt kun je je afvragen of hij wel serieuze interesse heeft. Dan zou ik het gewoon los laten. Zonde van je tijd.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ja, je mag wat meer beleefdheid verwachten. Aan de andere kant jij mag ook wel de lat wat lager leggen en gewoon eens kijken waar contact hebben toe leid.

Ook wanneer je langer een relatie hebt, is er wel eens een avond dat het gesprek niet lekker loopt. Gewoon omdat je hoofd vol zit, je niet lekker voelt, even niets aan je hoofd wilt hebben.

Daten (of dat nu via een app of in het echte leven is) is een periode om elkaar beter te leren kennen. De beroemde klik is er meestal echt niet direct. Je bent nog aan het aftasten, en soms loopt het wat stroever en dan weer leuk.

Het is ook geen garantie dat "wanneer je er serieus mee bezig bent, er tijd in investeer (he je hebt het al druk, het moet wel effectief zin)" die gaat leiden tot een leuke relatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Om de vraag uit je OP te beantwoorden: de etiquette op straat is anders dan op kantoor en ook weer anders dan in de sauna. Je Jan iets meer of minder prettig vinden, maar de lol van etiquette is dat het niet bestaat om er voor te zorgen dat iedereen zich gedraagt zoals jij wil, maar dat iedereen zich redelijk voorspelbaar gedraagt. Ook online dus. Ook daar geldt de standaard sociale regel: leer de etiquette en communiceer ontspannen, of leer de etiquette niet en erger je. Jouw keuze
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vind het ook nogal een verschil of iemand gewoon dingen tussendoor doet, of overduidelijk in meerdere gesprekken tegelijk zit. Ik denk dat je tegenwoordig niet teveel mag zeuren over het eerste.

Maar als jij dat niet zo leuk vind, is het dan mss een optie om niet te lang te appen en voorstellen om wat vaker te bellen/in het echt te daten waarbij je vertelt dat je niet zon apper bent (ik zou trouwens niet te diep ingaan op de reden waarom je geen apper bent).
mootjed schreef:
23-01-2019 07:52
Heeft er denk ik meer mee te maken ook dat ik het heel druk heb, waardoor het niet zo is dat ik uit verveling mijn tijd op zit te vullen op zo'n app. Doel is dus echt wel daten. Dus ik baal gewoon van de hoeveelheid tijd die je ergens aan verspild op deze manier.
Ja, wat je schrijft, ervaar ik ook. Na eerst al heel kieskeurig te zijn in een profiel te selecteren is het soms frustrerend als de conversatie zo moeilijk loopt. Ik spreek nooit met meerdere mensen tegelijk en daardoor gaat er best veel tijd over. Tja, internet daten is zeker niet efficiënt.
Alle reacties Link kopieren
Charles_Gentle28 schreef:
23-01-2019 00:53
Mooi geschreven, mootjed. Ik deel je mening. Het feit dat je elkaar via internet leert kennen, wil niet zeggen dat het plots oppervlakkiger kan. Ik vergelijk het altijd met hoe een echte conversatie gaat.

Overdag kan iemand wel aan het werken zijn of onderweg in de auto... als je dan constant laat weten wat je doet, praat je minder over interessante zaken.

Ai, zo’n afknapper trouwens, iemand die meerdere gesprekken tegelijk voert en ze niet uit elkaar kan houden. Dan voel je je echt uniek!
Dit dus.

Conversatie kan ook via (ouderwets) een mailtje / face 2 face / (ouderwets) telefonisch.
Soms krijg ik het idee dat WhAPp overschat wordt.
Alsof dat het enige waardevolle medium is voor een goede communicatie.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind midden in een gesprek verdwijnen niet kunnen. Okay, er kan een telefoontje tussen komen, dat kan je achteraf even zeggen.
Maar chatters of appers die midden in een gesprek verdwijnen, weg ermee. Ik vind dat trouwens ook raar bij vriendinnen of familie leden. Het gaat dan over een gesprek hè waarbij de berichten aanvankelijk wel eerst snel beantwoord werden. Het is natuurlijk heel normaal dat iemand niet alle berichten gelijk beantwoordt. Maar dat is geen gesprek.
Ik vind het trouwens ook vervelend als iemand op whatsapp overduidelijk meerdere gesprekken voert, wel on line is maar antwoorden duren lang. Het is ook mijn tijd die ik in een gesprek steek en het komt onbeleefd over. Ik praat op een receptie toch ook niet met drie mensen tegelijk.
Wat me tenslotte vaak opvalt: ik stel een vraag en in datzelfde bericht staat ook nog iets anders. B.v. ‘Ben je nog goed thuisgekomen gisteren? Ik heb het zo koud gehad vandaag joh’. Het gebeurt heel vaak dat men alleen maar ingaat op de laatste opmerking en de vraag vergeet. Ik denk dat veel mensen berichten nauwelijks lezen. Ik betrap me er zelf ook wel eens op. Soms gaat t over een belangrijke vraag en dan moet ik t weer herhalen
Tijd voor een ‘hoe hoort het eigenlijk on line’?
Gewoon niet te lang appen, maar sneller afspreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik had het andersom toen ik op een middag bedacht online te kijken. Probeerde op iedereen te reageren en begon dingen door elkaar te halen. Uiteindelijk te druk en alles eraf gegooid. Later nog een poging gedaan en wat selectiever geweest, je merkt vanzelf wie anders reageert.

Ik kan me ook lastig concentreren op de app, voor mij is het juist iets wat overal tussendoor kan en dan hup weer weg. Voor een echt gesprek bel ik wel of spreken we af.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
23-01-2019 08:25


Het is ook geen garantie dat "wanneer je er serieus mee bezig bent, er tijd in investeer (he je hebt het al druk, het moet wel effectief zin)" die gaat leiden tot een leuke relatie.
Dat klopt, maar als het komt tot een date is dat in ieder geval een stap dichterbij dan alleen maar steeds uren met mensen praten die dan opeens foetsie zijn. Ik heb ook weleens gedate met iemand wat dan uiteindelijk ontzettend lachen was maar verder geen klik. Dan vind ik het ook niet zonde van mijn tijd, want we spreken elkaar best regelmatig en is gewoon een leuk contact.
Het is meer dat ik niet kan peilen of ik iemand voor me heb die in ieder geval dezelfde intenties heeft. Woorden en acties verschillen nogal veel. Dus ik probeer na te gaan of ik daarin nou een uitzondering ben die ook nog enigzins íets verwacht van online gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
23-01-2019 09:09
Dit dus.

Conversatie kan ook via (ouderwets) een mailtje / face 2 face / (ouderwets) telefonisch.
Soms krijg ik het idee dat WhAPp overschat wordt.
Alsof dat het enige waardevolle medium is voor een goede communicatie.

Nee, is ook, maar ik wil wel een soort van redelijke voorselectie. Ik heb ook ervaring met mannen die zich in 1 -2 online gesprekken nog voorbeeldig voor kunnen doen, maar vervolgens echt heel creepy uit de hoek komen opeens... met meerdere nummers gaan bellen enzo als ik ze blokkeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven