Beste vriendin gaat vreemd en wil trouwen

23-01-2019 16:18 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Excuus dat ik zomaar kom binnenvallen, lees eigenlijk altijd maar mee, maar moet echt even mn verhaal kwijt. Heb dus maar even een account aangemaakt.

Mijn beste vriendin heeft al best wat jaren (8) een relatie. Voor een groot deel van de relatie gaat ze vreemd. Ze is met een ander meerdere keren het bed in gedoken heeft vaak contact met andere mannen. Ze zegt dat ze zich ook niet schuldig voelt als ze dit doet. Het kan wekenlang goed gaan en dan ineens heeft ze weer contact met een andere man.

Nu wil ze trouwen met haar vriend! Want die staat op het punt haar te vragen. Beetje vreemd vind ik, aangezien ze nu al niet trouw is. Heeft mij ook gevraagd of ik getuige wil zijn als het zover is. Ben ook bang dat als ze getrouwd is dat vreemdgaan aan het licht komt en dat ze dan een probleem heeft.


Ik sta er dus eigenlijk helemaal niet achter. Het kutte is dat zei mij het vreemdgaan natuurlijk in vertrouwen vertelt. Als ik zeg dat ik niet wil getuigen dan verpest ik alles voor haar (want dan wil haar vriend natuurlijk ook weten waarom niet) en is het einde vriendschap.

Stiekem hoop ik dat haar vriend er gewoon achterkomt.

Hopelijk valt er een beetje een touw vast te knopen aan mn verhaal.

Groetjes,
M
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel weigeren. Hoe ze het uitlegt moet ze zelf weten maar dat is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Stiekem hoop ik dat haar vriend er gewoon achterkomt.
Dan help jij toch een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk tegen haar zeggen dat je niet haar getuige wil zijn. Neem aan dat ze wel begrijpt waarom niet.
Nog eentje dan!
Alle reacties Link kopieren
No way, dat ik zou getuigen. Het is haar probleen, zij lult zich er maar uit bij haar vriend.
Dit zou trouwens geen vriendin meer zijn van mij, bah, achterbaks mokkel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook eerlijk zeggen tegen haar.
Als jullie echt beste vriendinnen zijn, snapt ze best waarom niet zonder dat het je vriendschap hoeft te kosten.
Maar goed, mijn beste vriendin kent mij goed genoeg om te weten dat ik haar verhalen over vreemdgaan niet wil aan horen.
-
Alle reacties Link kopieren
Zeg maar tegen je vriendin dat het wel zo netjes van haar zou zijn om haar vriend in te lichten over haar avonturen. Dan weet hij in elk geval waar hij aan toe is als hij met haar trouwt. Zo stom kan ze toch niet zijn om ja te zeggen en verder haar mond te houden?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
ligt erg aan je vriendschap en hoe veroordelend je bent richting je vrienden.
Ik heb enkele (jarenlange) hele goede vriendschappen en mijn vriendinnen zijn anders dan ik, maken andere keuzes. Maar dat is hun keuze, het is niet aan mij hen te veroordelen.

Dus, als ik van deze vriendin houd, en we hebben een hele fijne band, dan ben ik gewoon getuige.

en als je echt op ene punt komt, dat je je niet goed voelt bij de kuezes die je vrienden maken, dan verbreek je de vriendschap. Wel vrienden zijn, maar niet willen getuigen, vind ik schijnheilig,
Heb in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten en ik ben wel getuige geweest. Het vreemdgaan, liegen, bedriegen kwam uiteindelijk uit. Na een jaar waren ze weer gescheiden, en vervolgens weer en half jaar later bij elkaar. Ik heb behoorlijk in de spagaat gezeten en kon maar moeilijk medeleven opbrengen toen ze gingen scheiden en moeilijk blijdschap opbrengen toen ze weer bij elkaar kwamen. Heb mijn best gedaan, maar voor mijn vriendin was het niet genoeg en schoot ik volgens haar op alle fronten tekort. Uiteindelijk was ik al het egocentrische drama spuugzat en is de vriendschap verbroken. Mensen met zulke normen en waarden hoef ik niet in mijn inner circle.

Mijn tip: getuig niet en hou je verre van dit soort sores. Meldt haar dat je het absoluut niet vind kunnen wat ze doet. Kan ze daarmee leven, prima. Kan jij daarmee leven, ook prima. Zo niet, dan is het aan jou hoe verder.
Ik zou geen getuige zijn.
Alle reacties Link kopieren
Getuige zijn is voor mij meer dan alleen op dat moment een handtekening zetten. Mensen beloven elkaar trouw, en daar ben je getuige van. Niet om er op dat moment te zijn, maar juist om ze daar de rest van hun leven aan te herinneren. Niet dat je als getuige verantwoordelijk bent voor hun huwelijk, maar je kunt ook niet zomaar toezien hoe ze er een puinhoop van maken zonder iets te zeggen.

En als dat bij voorbaat al zo is, dan zou ik dus nooit getuige willen zijn op hun huwelijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze niet voor de kerk trouwen, beloven ze alleen (financieel) voor elkaar te zorgen. Exclusiviteit in bed is geen wettelijke verplichting. En sec gezien is jouw rol als getuige alleen maar bevestigen dat je gehoord hebt dat ze beiden ‘ja’ gezegd hebben tegen de ambtenaar. Als getuige hoef je het bruidspaar niet eens te kennen.

Maar goed, dat is allemaal wel heel zakelijk bekeken. Ik zou zelf wel het gesprek aan gaan met vriendin waarom ze wil trouwen als ze andere mannen blijkbaar interessanter vindt en waarom ze er blijkbaar geen problemen mee heeft haar toekomstige echtgenoot zo te belazeren en te kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch heb je gelijk, maar zo zie ik het huwelijk niet. Van mij hoeven mensen geen 'exclusiviteit in bed' aan elkaar te beloven, dat zoeken ze maar lekker onderling uit. Maar eerlijkheid en trouw aan elkaar vind ik wel noodzakelijk. Als zij met zijn goedvinden vreemd gaat, prima joh, hun leven. Maar achter zijn rug? Daar teken ik niet voor. Dat je tegenwoordig bij het stadhuis de ene dag kunt trouwen en de volgende weer scheiden zal best, maar mijn maatstaven liggen toch wat hoger.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen JA op:
”en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…..wat is daarop uw antwoord”?

In het wetboek staat niks over rondneuken
Alle reacties Link kopieren
Ja, dus? Alsof de wet de enige bron van moraal is? Er bestaan ook waarden en normen buiten de wet hoor.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
je boekt gewoon een verre reis per ongeluk op haar trouwdag waardoor je (oeps) niet bij haar huwelijk kunt zijn?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-01-2019 17:07
Ja, dus? Alsof de wet de enige bron van moraal is? Er bestaan ook waarden en normen buiten de wet hoor.
en als TO en vriendin daar erg op uiteen lopen, ben je dus geen vriendinnen meer
Ik vind het hypocriet om nu ineens geen getuige te willen zijn. Stop dan met de vriendschap

Dat de vriendin gaat trouwen, maakt het niet ineens erger dat ze vreemdgaat hoor
Ik zou geen getuige willen zijn. Ik zou niet eens haar vriendin willen zijn. Bah, bloedhekel aan dit soort mensen die een ander besodemieteren.
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 17:37
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2019 17:14
en als TO en vriendin daar erg op uiteen lopen, ben je dus geen vriendinnen meer
Ik vind het hypocriet om nu ineens geen getuige te willen zijn. Stop dan met de vriendschap

Dat de vriendin gaat trouwen, maakt het niet ineens erger dat ze vreemdgaat hoor
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben het niet altijd eens met wat vrienden of vriendinnen van me doen. En dat zeg ik een keer tegen ze, of soms twee keer, en dan houd ik erover op. Niet alles waar ik het niet mee eens ben hoeft einde vriendschap te betekenen, gelukkig niet. (Al zou dit voor mij waarschijnlijk wel einde vriendschap zijn, maar ik gun TO daarin haar eigen afweging)

Maar 'getuige zijn op een huwelijk' heeft voor mij wel een bijzondere lading. Tenslotte vragen de meeste mensen daar niet een willekeurig persoon van de straat voor. En voor mij voelt 'getuige zijn' toch als een soort goedkeuring geven, en deels medeverantwoordelijkheid nemen voor dat huwelijk, ook al is dat juridisch niet echt meer de status van een getuige.

En dat zou ik dus nooit doen. Net zoals ik bij een vriendin die haar vorige werkgever niet zo netjes behandelde geen referentie wil zijn, ook al heb ik zakelijk goed met haar samengewerkt en is ze verder gewoon een vriendin.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik vind t maar slap dat je nu pas iets doet met je mening over haar vreemdgaan. Als je vanaf het begin had laten weten dat je niet in die verhalen van haar geïnteresseerd bent, had je nu echt grond om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-01-2019 17:23
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben het niet altijd eens met wat vrienden of vriendinnen van me doen. En dat zeg ik een keer tegen ze, of soms twee keer, en dan houd ik erover op. Niet alles waar ik het niet mee eens ben hoeft einde vriendschap te betekenen, gelukkig niet. (Al zou dit voor mij waarschijnlijk wel einde vriendschap zijn, maar ik gun TO daarin haar eigen afweging)

daar verschillen we echt in
Ik heb OF geen mening over een vriendin (en vertel dat ook niet eens, behalve als ze echt er naar vraagt), OF zo duidelijk, dat ik geen vriendschap meer hoef
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen probleem mee hebben. Een goede vriend van me ging vreemd, zijn vrouw wat een hysterisch wijf, ik kon het hem niet kwalijk nemen. Maar al was het anders, ik hecht aan trouw en loyaliteit in vriendschappen. Daar past vrienden veroordelen voor mij niet bij.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Madeliefjees schreef:
23-01-2019 16:39
No way, dat ik zou getuigen. Het is haar probleen, zij lult zich er maar uit bij haar vriend.
Dit zou trouwens geen vriendin meer zijn van mij, bah, achterbaks mokkel.

Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
als jij vertelt dat je geen getuige wil zijn vanwege haar vreemdgaan is dat wel een vriendschapstest.

maar zij hoeft de reden toch niet aan haar vriend te vertellen? ze kan een andere reden verzinnen.
ik vind het lastig. Hoe staat haar vriend erin, is ontrouw voor hem het einde? Open huwelijken bestaan immers ook.
Ik kan best vrienden zijn met iemand die structureel vreemdgaat (mits de partner geen vriend/in van me is) maar no way dat ik zou getuigen in de wetenschap dat de helft van het gelukkige stel keihard bedrogen wordt. Wat een hypocriete poppenkast speel je dan. Gewoon nee zeggen en het is verder haar probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven