Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nu hang ik al een tijdje hier rond, maar ik weet niet wat derde shift is.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je man er zelf van?
Alle reacties Link kopieren
De ene keer geeft hij aan het te zien en er ook van te balen. Een andere keer niet.Wisselende reacties dus.
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:22
43.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Samen de taken verdelen, 50/50, en dit dan opschrijven.
Ik neem aan dat hij het ook logisch vind dat beide evenveel in het huishouden doen?
whatifyoufly wijzigde dit bericht op 31-01-2019 17:56
Reden: Spelfout
0.72% gewijzigd
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 17:52
nu hang ik al een tijdje hier rond, maar ik weet niet wat derde shift is.
Ik ook niet.

Maar goed. Wat nou als jij hem opdrachten geeft. 'Schat, kan je vanavond even stofzuigen.'
En anders laat je dingen liggen. Misschien gaat hij zich dan ergeren aan de troep/rommel/georganiseerdheid
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 17:52
nu hang ik al een tijdje hier rond, maar ik weet niet wat derde shift is.
Het management van het huishouden, de strategie, niet de operatie
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-01-2019 17:56
Het management van het huishouden, de strategie, niet de operatie
thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een lijstje te maken met alle taken, dus ook kinderen wegbrengen etc. evt aangevuld met de tijd die je er aan kwijt bent.
Dan samen gaan zitten en namen erachter invullen wie doet wat, zo kun je het eerlijk verdelen en heb je een steuntje om de taak gedaan te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier goed werkt TO:

Mijn man wil echt gewoon zijn deel doen, maar hij overziet het niet. Ik doe dus management van het huishouden, en financien. Voor de uitvoerende taken heb ik een lijst gemaakt, met alles wat er per week gedaan moet worden. Die taken hebben we verdeeld. Mijn man wil namelijk wel, maar heeft een schema nodig, dus nu weet hij dat er bijvoorbeeld op maandag gestofzuigd moet worden.

Nu is mijn man wel een echte schema-neuroot, dus dat werkt mee. Maar in termen van uitvoerende taken doet hij dus meer dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hem dus geen opdrachten geven, ik woon met een partner en niet met een kind. Overigens gaat het vaak niet eens om een ‘simpel’ iets als stofzuigen. Daar kun je nog over van mening verschillen, hoe vaak het moet. En als ik alles laat gaan mbt regelen vd sport, opvang etc kinderen hebben zij daar vooral last van.
frettie wijzigde dit bericht op 31-01-2019 20:11
16.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Florence, dus hij doet meer praktische zaken en jij meer regel zaken? Dat vind ik nog wel een nuttige tip. Ik heb zoiets wel eens voorgesteld en toen vond hij het lastig. Want veel vd regelzaken zijn onzichtbaar.
Geen opdracht geven, maar samen een vaste lijst opstellen met verdeelde taken.
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 17:59
Ik wil hem dus geen opdrachten geven, ik woon met een partner en niet met een kind. Overigens gaat het vaak niet eens om een ‘simpel’ iets als stofzuigen. Daar kun je nog over van mening verschillen, hoe vaak het moet. En als ik alles laat gaan mbt regelen vd sport, opvang etc kinderen hebben zij daar vooral last van. Als ik niet meer was ook. Daarom voelt het ook als klem zitten. Want heel veel van die dingen zijn niet op een lijstje te zetten.
eigenlijk heb je dus last van de derde shift (jawel, iets nieuws geleerd en meteen toegepast). Kun je niet met hem afspreken dat hij over bepaalde dingen regie moet draaien? Dus jij gaat over de was, maar hij over de opvang/bezigheden kinderen oid?
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 18:01
Florence, dus hij doet meer praktische zaken en jij meer regel zaken? Dat vind ik nog wel een nuttige tip. Ik heb zoiets wel eens voorgesteld en toen vond hij het lastig. Want veel vd regelzaken zijn onzichtbaar.
klopt, maar wij werken dus wel volgens het principe: "als jij wil dat ik de leidinggevende van dit huishouden ben en jij de ondergeschikte, dan moet je ook niet zeuren en doen wat ik vraag"

waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik hem de hele dag rondcommandeer, maar hij moet dan dus wel meegaan in mijn regie.
florence13 schreef:
31-01-2019 17:52
nu hang ik al een tijdje hier rond, maar ik weet niet wat derde shift is.
Dat jij de schoonmaakster regelt, en denkt aan betaling en communiceert wat er gedaan moet worden, zorgt dat de doekjes schoon en gevouwen zijn en er genoeg schoonmaakmiddel is en dat je man denkt ‘superfijn die schoonmaakster’.

Dat jij onthoud dat je kind volgende week een feestje heeft en dat er dus een kadootje moet komen, regelt dat er een nieuwe zwembroek komt omdat je weet dat de andere te klein is, je man vraagt om het kind te brengen, je zorgt dat het kadootje klaarligt enz.

Dat alle info over wie er wanneer jarig is, wie er een beterschapskaart moet en wat er voor schoolprojecten mee moet ik jouw hoofd zit. En dat je hem wel kunt vragen om een kadootje te kopen voor een feestje, maar dat je het dus nog steeds moet onthouden, en monitoren.

Al die kleine regeldingen. Het wordt hier makkelijker nu de kinderen zélf dingen onthouden, want ik werd hier echt gek van en hij snapte maar niet wat het probleem was want hij ruimde toch ook de vaatwasser regelmatig uit?
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 17:59
Ik wil hem dus geen opdrachten geven, ik woon met een partner en niet met een kind. Overigens gaat het vaak niet eens om een ‘simpel’ iets als stofzuigen. Daar kun je nog over van mening verschillen, hoe vaak het moet. En als ik alles laat gaan mbt regelen vd sport, opvang etc kinderen hebben zij daar vooral last van. Als ik niet meer was ook. Daarom voelt het ook als klem zitten. Want heel veel van die dingen zijn niet op een lijstje te zetten.
Tuurlijk kan je die dingen wel op een lijstje zetten. De ene regelt alles ten aanzien van de sport van het ene kind, de andere van het andere kind.

Je moet gewoon met je man om tafel gaan zitten en alles wat op regelmatige basis gedaan moet worden opschrijven. Dan heb je het er over hoe vaak het gedaan moet worden en dan ga je verdelen. De een doet misschien het ene liever dan het andere en omgekeerd.

En dan hoef je hem geen taken te geven maar je hoeft hem er alleen op te wijzen als iets niet gedaan is.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 18:02
eigenlijk heb je dus last van de derde shift (jawel, iets nieuws geleerd en meteen toegepast). Kun je niet met hem afspreken dat hij over bepaalde dingen regie moet draaien? Dus jij gaat over de was, maar hij over de opvang/bezigheden kinderen oid?
Van de derde shift en van het feitelijk doen van het huishouden, allebei. Maar de hulp stofzuigt een keer in de week goed.
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:22
5.98% gewijzigd
Ik heb op een gegeven moment gezorgd dat sommige mail bij hem kwam en niet meer bij mij. Over sport enzo. Die kreeg ik, dan moest ik hem vragen of in beweging krijgen en ik moest onthouden dat de trainingstijden gewijzigd waren of een keer niet doorgingen of een keer extra rijden, enz. Door hem die mails te laten krijgen was hij verantwoordelijk
Huur er iemand voor in en bespaar je de ergernis en het levert je tijd op die je samen met je man wat vaker wat leuks kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
31-01-2019 18:03
Dat jij de schoonmaakster regelt, en denkt aan betaling en communiceert wat er gedaan moet worden, zorgt dat de doekjes schoon en gevouwen zijn en er genoeg schoonmaakmiddel is en dat je man denkt ‘superfijn die schoonmaakster’.

Dat jij onthoud dat je kind volgende week een feestje heeft en dat er dus een kadootje moet komen, regelt dat er een nieuwe zwembroek komt omdat je weet dat de andere te klein is, je man vraagt om het kind te brengen, je zorgt dat het kadootje klaarligt enz.

Dat alle info over wie er wanneer jarig is, wie er een beterschapskaart moet en wat er voor schoolprojecten mee moet ik jouw hoofd zit. En dat je hem wel kunt vragen om een kadootje te kopen voor een feestje, maar dat je het dus nog steeds moet onthouden, en monitoren.

Al die kleine regeldingen. Het wordt hier makkelijker nu de kinderen zélf dingen onthouden, want ik werd hier echt gek van en hij snapte maar niet wat het probleem was want hij ruimde toch ook de vaatwasser regelmatig uit?
Dit is het inderdaad. En ik word er ook gek van. Helpt niet dat ik degene ben die er door sport, opvang etc op aangesproken word als er iets mis gaat, hoe vaak ik ook zeg dat ze bij mijn man moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Whatifyoufly schreef:
31-01-2019 18:04
Tuurlijk kan je die dingen wel op een lijstje zetten. De ene regelt alles ten aanzien van de sport van het ene kind, de andere van het andere kind.

Je moet gewoon met je man om tafel gaan zitten en alles wat op regelmatige basis gedaan moet worden opschrijven. Dan heb je het er over hoe vaak het gedaan moet worden en dan ga je verdelen. De een doet misschien het ene liever dan het andere en omgekeerd.

En dan hoef je hem geen taken te geven maar je hoeft hem er alleen op te wijzen als iets niet gedaan is.

Precies dit. Rooster maken waar alles op staat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
frettie schreef:
31-01-2019 17:54
De ene keer geeft hij aan het te zien en er ook van te balen. Een andere keer geeft hij aan dat hij al veel meer doet dan andere mannen in zijn omgeving. Wisselende reacties dus. Hij voelt zich snel aangevallen op dit punt waardoor het steeds meer echt een ding wordt.

Tja, dat andere mannen minder doen maakt niet dat hij genoeg doet. En beetje vent doet zijn deel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 18:10
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
31-01-2019 18:06
Huur er iemand voor in en bespaar je de ergernis en het levert je tijd op die je samen met je man wat vaker wat leuks kunt doen.
Iemand inhuren kan voor het huishouden, dat hebben we voor 3 uur per week. Dat is niet voldoende voor een gezin van vier en twee huisdieren. Iemand inhuren voor alle zaken die thordis noemt lijkt me vrijwel onmogelijk.
Familieplanner kopen en het inzichtelijk maken.
Geldzaken zoveel mogelijk automatisch laten lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven