Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
frettie schreef:
31-01-2019 18:08
Iemand inhuren kan voor het huishouden, dat hebben we voor 3 uur per week. Dat is niet voldoende voor een gezin van vier en twee huisdieren. Iemand inhuren voor alle zaken die thordis noemt lijkt me vrijwel onmogelijk.
Een au-pair?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-01-2019 18:07
Tja, dat andere mannen minder doen maakt niet dat hij genoeg doet. En beetje bent doet zijn deel.
De laatste keer heb ik gevraagd of die andere mannen ook een vrouw hebben die mijn inkomen binnen brengt. En uit die modus moeten we. Wellicht dat lijstjes opstellen een beetje helpt.
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:23
5.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 18:10
De laatste keer heb ik gevraagd of die andere mannen ook een vrouw hebben die 60% van het inkomen binnen brengt. Heel kinderachtig, ik weet het. En uit die modus moeten we. Wellicht dat lijstjes opstellen een beetje helpt.
ik had dan toch echt meteen geroepen dat ik het een prima plan vond, dat ik evenveel zou doen als die mannen die minder doen, als hij dan effe deed wat al die vrouwen van die mannen doen.
Man verantwoordelijk maken voor vaste dingen.

Mijn man doet/deed: tandarts, bieb, en uitwedstrijden met de kinderen. Doet vuilnis, tuin en administratie. Zijn taken zijn dus de dingen die qua planning niet vastzitten aan deze week of morgen een die hij geheel zelf kan/kon plannen en waarbij het niet meteen spaak liep.

Ik was dan verantwoordelijk voor school met alles erop en eraan. De was, de boodschappen. Etc.

En liep het spaak dan liet ik dat bij hem. Niet boos worden, maar ook niet naar je toetrekken hielp hier goed.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
31-01-2019 17:55
Ik ook niet.

Maar goed. Wat nou als jij hem opdrachten geeft. 'Schat, kan je vanavond even stofzuigen.'
En anders laat je dingen liggen. Misschien gaat hij zich dan ergeren aan de troep/rommel/georganiseerdheid
:rofl:
Dat werkt niet. Weet ik uit ervaring (van de andere kant...)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon die poetsdoek in de handen drukken. Schat als jij de wc even wil doen. Dan stofzuig ik. Mijn vent doet daar totaal niet moeilijk over en zegt dat het juist goed is dat ik het beter zo kan aangeven. Of schat ik ga de was doen zou jij ff willen stofzuigen. Gewoon opdrachten geven en anders een keer goed aangeven dat het je te veel word als je alles zelf moet doen.
anoniem_382179 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 18:17
Reden: Nog niet af perongeluk op verstuur gedrukt
34.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo'n familie kalender/planner is erg handig vind ik.
En ga dan bijv zondag avond even met zn tweeën zitten, kijk wat er die week gaat komen. En verdelen maar. Evt met markeerstift eroverheen, blauw doet man, geel doet vrouw.
Niet heel romantisch, maar kost een kwartiertje en minder tot geen ergernissen rest van de week.
Succes! En laat t niet een te groot ding worden, is t niet waard!
Waarom gaat je man geen 5 dagen werken als hij toch niet helpt bij het huishouden? Dan heeft zijn vrije dag ook geen bijzonder nut.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft geen vrije dag, hij werkt 36 uur. Hij heeft een vrije middag en dan is hij bij de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Familieplanner ga ik kopen, hem verantwoordelijk makenvoor bepaalde zaken zijn ook goede tips.
Wat wij ook deden was op zondag de agenda's langs elkaar leggen.
Alles voor komende week afstemmen en afspreken wie wat regelt voor de week erna.

Dan kon ik dingen ook loslaten. Als hij het zou regelen dan was het uit mijn hoofd.
redbulletje schreef:
31-01-2019 18:20
Waarom gaat je man geen 5 dagen werken als hij toch niet helpt bij het huishouden? Dan heeft zijn vrije dag ook geen bijzonder nut.

Helpt? Het is niet haar taak, hij zou gewoon zijn deel moeten doen en dat zelf verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Je kinderen helpen je, dan houd je zelf de regie.

Het hebben van de regie, vind ik vaak de meest vervelende klus.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, wij hebben daar ook echt een modus in moeten vinden.

Wat hier werkt: ik heb de leiding. Man ziet het gewoon niet, onthoud het niet, het is geen onwil.
We maken samen een weekmenu voor het avondeten (wie eerst thuis is kookt).

Ik bestel dus de boodschappen bij het pick up point, hij ruimt ze op.
Ik maak een lijstje voor de bakker en de slager, hij gaat er heen.
Ik zet de zwemtas klaar, hij gaat met kind naar zwemles.

Daarnaast een gezamenlijke agenda op onze telefoons waar ogenschijnlijke onbenulligheden in staan.
Voorbeelden:
Welk vuilnis wanneer word opgehaald, de schoonmaakster komt (geld + briefje gereed leggen), pietje geeft een kinderfeestje. 2 dagen voordien een reminder ‘kadootje pietje’.
Tante Ellen jarig, kaartje sturen.
Kraamborrel baby X, kado halen.
‘Peuter schoenendoos mee naar Kdv’.
De regel is dat degene die dan de opvang van de kinderen doet de taak oppakt. Dat is niet altijd voor man hoor. Maar zo maak je tevens inzichtelijk dat een gezamenlijke huishouding met kinderen verder gaat dan de vaatwasser af en toe eens uitruimen :-D .

Ik heb zelf ook een drukke baan, ik kan niet alles onthouden. Vind ik deze taakverdeling ideaal? Nee. Maar zo hebben we er geen discussie of ruzie meer over en wonen we in een schoon en opgeruimd huis en zijn de kinderen waar ze moeten zijn met de spullen die ze nodig hebben zonder stress.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 18:10
De laatste keer heb ik gevraagd of die andere mannen ook een vrouw hebben die 60% van het inkomen binnen brengt. Heel kinderachtig, ik weet het. En uit die modus moeten we. Wellicht dat lijstjes opstellen een beetje helpt.
Met gelegenheidsargumentatie maak je jezelf ongeloofwaardig.

Wat er hier volgens mij aan de hand is, is dat jij jezelf als de ultiem verantwoordelijke voor alles voelt en daar ook naar handelt. Spoiler: dat blijft zo zolang je je zo opstelt en is niet houdbaar.

Wanneer was de laatste keer dat jullie schreeuwende ruzie gemaakt hebben? Van het soort waarbij je zelf denkt ik heb niets te verliezen?

Jij bepaalt niet hoe het er bij jullie thuis aan toe zou moeten gaan. Dat kun je wel denken en in je eentje proberen, maar dat lijkt me vrij kansloos. Jullie zijn samen.

Man up, woman.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 18:32
1.14% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Andersom schreef:
31-01-2019 18:15
Man verantwoordelijk maken voor vaste dingen.

Mijn man doet/deed: tandarts, bieb, en uitwedstrijden met de kinderen. Doet vuilnis, tuin en administratie. Zijn taken zijn dus de dingen die qua planning niet vastzitten aan deze week of morgen een die hij geheel zelf kan/kon plannen en waarbij het niet meteen spaak liep.

Ik was dan verantwoordelijk voor school met alles erop en eraan. De was, de boodschappen. Etc.

En liep het spaak dan liet ik dat bij hem. Niet boos worden, maar ook niet naar je toetrekken hielp hier goed.
Dit werkt hier ook. Man doet bijvoorbeeld de sportactiviteit van dochter 1. Krijgt daar ook de mails over en zit in de whatsapp-groep.
Verder hebben we bijv de afspraak dat hij naar de ouderavonden gaat en ik inspring als er voorgelezen moet worden (bijv).
Oh en bepaal eerst samen de norm, de frequentie, de kwaliteit of hoe je het ook wil noemen. Je kunt niet verwachten dat je man twee keer per week stofzuigt als hij één keer genoeg vindt.
Die mannen die het allemaal niet kunnen of het niet zien, die hebben dan zeker ook geen managementbanen? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe het komt dat het in, wat zal het zijn, 80% van de gevallen de vrouwen is die de derde shift doet. Ik vermoed dat maatschappelijke patronen een belangrijke rol spelen. Ook vraag ik me af of vrouwen misschien eerder/vaker op zichzelf hebben gewoond dan mannen? Of misschien houden ze er een andere standaard op na of denken ze eerder in "wij/ons gezin" en mannen vooral eerst in "ik", en is dat laatste juist iets waar vrouwen beter in zouden moeten worden en minder kritiek op zouden moeten krijgen.
Naast verantwoordelijkheid voor sommige dingen van A tot Z bij de ander te leggen (en daarmee niemand anders de schuld kunnen geven als het in de soep loopt) helpt het bij ons om 1 keer in de 2 weken een oppas te hebben.

Lijkt volkomen random, maar: Even los van alles en met een borrel erbij overleggen we wat 'managementzaken' *AKA de derde shift* en regelen gelijk wat dingetjes; mailtje hier, appje daar, desnoods een bol.commetje voor een vergeten verjaardag en zo nu en dan een "ik heb stress, jij moet ff dit"

Er is dan een heleboel afgetikt en we voelen ons weer een beetje een team die het doet. Daarna gaan we lekker verder met nog een borrel/ uit eten/ naar een optreden en genieten van hoe leuk we het samen hebben. Maakt een stuk vergevingsgezinder als ie de week erop prompt vergeet wat je had afgesproken. ;-D
damas schreef:
31-01-2019 18:30
Herkenbaar, wij hebben daar ook echt een modus in moeten vinden.

Wat hier werkt: ik heb de leiding. Man ziet het gewoon niet, onthoud het niet, het is geen onwil.

Dat zou betekenen dat als hij alleen zou wonen, hij zou vervuilen, verhongeren en uit zijn huis gezet zou worden (want niets wordt betaald). Daar geloof ik helemaal niets van.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
31-01-2019 17:55
Ik ook niet.

Maar goed. Wat nou als jij hem opdrachten geeft. 'Schat, kan je vanavond even stofzuigen.'
En anders laat je dingen liggen. Misschien gaat hij zich dan ergeren aan de troep/rommel/georganiseerdheid
En dat is nou de derde shift😜
Alle reacties Link kopieren
Met een ochtend in de week hulp, valt het echte huishoudwerk mee. Is mijn ervaring. Prima bij te houden. Als jij op zaterdag boodschappen doet, (of hardloopt) trekt hij een stofzuiger door de woonkamer en een lap door de wc.
Elke dag na het eten, even snel taken verdelen: wie doet de was, wie ruimt af.
En maak grote klussen 1 persoonsverantwoording. Mijn man doet de sport van de kinderen. Weet wanneer iets mee moet en kent de trainingstijden beter dan ik.

Hij heeft meer reistijd, en regelt dus 2 dagen in de week het eten, ik vier (1 dag halen we oid).

En tja, ik organiseer wat meer, maar alleen voor mij en de kinderen, niet voor hem en zijn familie oid. Maar ik heb daar ook wel lol in
Vanzai schreef:
31-01-2019 18:30
Wat er hier volgens mij aan de hand is, is dat jij jezelf als de ultiem verantwoordelijke voor alles voelt en daar ook naar handelt. Spoiler: dat blijft zo zolang je je zo opstelt en is niet houdbaar.
Dit hoor ik wel vaker: " tsja ik kan ik het Jan laten doen maar dan wordt het een zooitje. Laatst liep onze Joke voor schut met haar witte legging na labour day". Gewoon laten gaan en hij zoekt het maar even uit met zijn taakjes. Mannen worden niet debiel geboren, ze worden zo naarmate ze zo behandeld worden.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 18:36
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 18:32
Die mannen die het allemaal niet kunnen of het niet zien, die hebben dan zeker ook geen managementbanen? ;-)
Klopt, is die van mij ongeschikt voor
Alle reacties Link kopieren
Zowel to als haar man hebben het probleem dat ze vinden dat ze te veel doen in het huishouden.

To denkt dat op te lossen door haar man meer te laten doen.

Dat gaat natuurlijk nooit werken want hij klaagt nu al dat hij meer moet doen dan andere mannen.

De man van to bedenkt geen oplossing.

To zegt dat ze heel kinderachtig heeft geklaagd dat ze wel 60% van het gezinsinkomen inbracht.

Het kan best zijn dat de man van to de oplossing ziet in dat to minder gaat werken. Net zoals de vrouwen om hem heen. Zodat hij ook minder hoeft te doen. Net zoals de mannen om hem heen.

Misschien zou hij ook best meer willen doen in het huishouden als jij minder zou werken.

Maar als to hem nu al onder de neus wrijft dat hij minder inbrengt als zij dan zal hij dat ook niet snel inbrengen.

Kortom ze zitten in een pat stelling.

Is 2x per week in plaats van 1x per week een schoonmaakster laten komen een oplossing?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven