Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
verdeel de derde shift in taken en bedeel hem taken toe
elke week afvinken
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 18:49
En waar komt dat vandaan?

(ik vermoed wat Vanzai zegt: omdat bij veel vrouwen de overtuiging is: als ik het niet doe gebeurt het niet en dan vergaat de wereld want mijn man is een kleuter en hij kan niks)
Oh ja, een vrouw die meent mijn woorden te moeten verduidelijken :wtf:
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Westerpaviljoen schreef:
31-01-2019 18:52
Dus ik besta niet?
Jawel hoor Westerpaviljoen je doet het hartstikke goed. :there:

Zet nog even het vuilnis buiten dan mag je weer geld gaan verdienen
Vanzai schreef:
31-01-2019 18:53
Oh ja, een vrouw die meent mijn woorden te moeten verduidelijken :wtf:
Dude je zit op een vrouwenforum get over yourself
Murrmurr schreef:
31-01-2019 18:52
Ben ik nou per ongeluk op het huisdierentopic beland? Belonen en prijzen?!

Mijn vriend kan al heel goed omrollen.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 18:53
Jawel hoor Westerpaviljoen je doet het hartstikke goed. :there:

Zet nog even het vuilnis buiten dan mag je weer geld gaan verdienen
Murrmurr *** **** ***** ** ** ** ***** *******.
Vanzai schreef:
31-01-2019 18:53
Oh ja, een vrouw die meent mijn woorden te moeten verduidelijken :wtf:
jakkes
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 18:52
Als zijn moeder opstelt? Waar doe ik dat, ik zie dat niet. Kleding moet gewassen worden, boodschappen moeten geregeld worden en sport, school etc van kinderen ook. Dat regel ik nu en ik wil daar een betere balans in. Om te voorkomen dat je niet meer geil wordt van elkaar. Maar wat heeft dat met me opstellen als zijn moeder te maken? Of met willen dat het gaat zoals ik wil? Dat is niet zo, dan denk ik idd aan 1 keer of 2 keer per week stofzuigen.

Wanneer je je relatie, het ouderschap en jezelf serieus neemt zou je eens flink ruzie moeten maken imho. Niet je partner en de vader van je kinderen moeten onderwerpen aan praktisch huishoudelijke lijstjes/tips van anderen.

Neem jezelf, je partner, jullie relatie en jullie ouderschap eens serieus; maak ruzie. Of durf je dat niet meer?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-01-2019 18:53
verdeel de derde shift in taken en bedeel hem taken toe
elke week afvinken
De derde shift is mi juist het overzicht en de verantwoordelijkheid voor het grote geheel, voor het gezin als bedrijf.

Dat je de uitvoerende taken gaat delegeren werkt juist in de hand dat man het gevoel krijgen krijgt dat hij wel heel veel 'moet' doen ipv dat hij zich ook verantwoordelijk voelt en zo opstelt.
margjem wijzigde dit bericht op 31-01-2019 19:05
6.98% gewijzigd
Subnautica schreef:
31-01-2019 18:51
Ik doe hier naast hrt meeste van de huishoudelijke dingen, al het denkwerk.

Man kan prima het huishouden doen. Wanneer hij thuis is doet ie dat ook en ook nog uit zichzelf.

Maar het denkwerk niet. Het zal niet in hem opkomen om te bedenken dat de kinderen nieuwe schoenen nodig hebben. Als ik zeg dat ze nieuwe schoenen nodig hebben gaat hij ze wel kopen hoor maar het bedenken dat dus niet.

Idem voor kleding, kadootjes enz.
En als jij doodgaat?

Roué Verveer anyone?
Mijn man doet trouwens ook de traktaties. Maar daar bemoei ik me dus ook echt niet mee. Heb ik wel moeten leren trouwens :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
31-01-2019 18:59
Wanneer je je relatie, het ouderschap en jezelf serieus neemt zou je eens flink ruzie moeten maken imho. Niet je partner en de vader van je kinderen moeten onderwerpen aan praktisch huishoudelijke lijstjes/tips van anderen.

Neem jezelf, je partner, jullie relatie en jullie ouderschap eens serieus; maak ruzie. Of durf je dat niet meer?
Over dit onderwerp hebben we vaak genoeg ruzie. Juist dat wil ik niet meer. En wat ik eerder zei, ik wil hem geen opdrachten geven. Ik wil het gewoon samen doen, dat hoeft echt niet alleen op lijn manier. Maar het moet wel gebeuren, daar kun je niet omheen. Sommige tips hier kunnen daarbij helpen, familieplanner kopen en daar samen iedere zondag voor zitten bijvoorbeeld.
Mooi stukje derde shift hier:

https://youtu.be/D3MI8v4gHk4
frettie schreef:
31-01-2019 19:05
Over dit onderwerp hebben we vaak genoeg ruzie. Juist dat wil ik niet meer. En wat ik eerder zei, ik wil hem geen opdrachten geven. Ik wil het gewoon samen doen, dat hoeft echt niet alleen op lijn manier. Maar het moet wel gebeuren, daar kun je niet omheen. Sommige tips hier kunnen daarbij helpen, familieplanner kopen en daar samen iedere zondag voor zitten bijvoorbeeld.
Maar laat hem in godsnaam de planner kopen ;-D

Wat doet hij voor werk?
Vanzai schreef:
31-01-2019 18:59
Wanneer je je relatie, het ouderschap en jezelf serieus neemt zou je eens flink ruzie moeten maken imho. Niet je partner en de vader van je kinderen moeten onderwerpen aan praktisch huishoudelijke lijstjes/tips van anderen.

Neem jezelf, je partner, jullie relatie en jullie ouderschap eens serieus; maak ruzie. Of durf je dat niet meer?
Echt, elke keer dat ik jou lees word ik wéér iets lesbischer.
Alle reacties Link kopieren
Hij is ICT programmeur
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 19:05
Over dit onderwerp hebben we vaak genoeg ruzie. Juist dat wil ik niet meer. En wat ik eerder zei, ik wil hem geen opdrachten geven. Ik wil het gewoon samen doen, dat hoeft echt niet alleen op lijn manier. Maar het moet wel gebeuren, daar kun je niet omheen. Sommige tips hier kunnen daarbij helpen, familieplanner kopen en daar samen iedere zondag voor zitten bijvoorbeeld.
Is dat het soort ruzie waarbij minstens een van de twee zich gekwetst voelt en de ander dan beterschap belooft uit schuldgevoel?

Zo ja: dat gaat 'em niet worden.

Zo nee: het is wat het is. Live with it.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Thordis* schreef:
31-01-2019 19:06
Echt, elke keer dat ik jou lees word ik wéér iets lesbischer.
:HA:
Timetraveler schreef:
31-01-2019 18:32
Ik vraag me af hoe het komt dat het in, wat zal het zijn, 80% van de gevallen de vrouwen is die de derde shift doet. Ik vermoed dat maatschappelijke patronen een belangrijke rol spelen. Ook vraag ik me af of vrouwen misschien eerder/vaker op zichzelf hebben gewoond dan mannen? Of misschien houden ze er een andere standaard op na of denken ze eerder in "wij/ons gezin" en mannen vooral eerst in "ik", en is dat laatste juist iets waar vrouwen beter in zouden moeten worden en minder kritiek op zouden moeten krijgen.
Kijk eens op youtube het filmpje over mannen en hun "nothing box"
Daar zitten ze vaak in.
Ze zien gewoon geen groot geheel. Wij hebben een soort overkoepelende hersens waar we alles mee overzien.
Ik weet niet TO of je ook opruim-en kasten organiseer tips nodig hebt, anders is marie kondo op netflix een goed hulpmiddel
frettie schreef:
31-01-2019 19:07
Hij is ICT programmeur
Daar kan hij toch ook dingen onthouden, programmeertaal optimaliseren, foutjes spotten en verhelpen, dingen regelen? En thuis is dat ineens te moeilijk? Hoe ziet hij dat?
pipootje schreef:
31-01-2019 19:08
Kijk eens op youtube het filmpje over mannen en hun "nothing box"
Daar zitten ze vaak in.
Ze zien gewoon geen groot geheel. Wij hebben een soort overkoepelende hersens waar we alles mee overzien.
Ik weet niet TO of je ook opruim-en kasten organiseer tips nodig hebt, anders is marie kondo op netflix een goed hulpmiddel
Dat is een leuk filmpje en vast ook wel waar, maar als je serieus denkt dat mannen geen "overkoepelende hersenen" hebben dan moet je even terug naar biologie.
Het is niet alsof ze een andere diersoort zijn of zo. Ze hebben ook gewoon een neocortex, net als vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
31-01-2019 19:08
Kijk eens op youtube het filmpje over mannen en hun "nothing box"
Daar zitten ze vaak in.
Ze zien gewoon geen groot geheel. Wij hebben een soort overkoepelende hersens waar we alles mee overzien.
Ik weet niet TO of je ook opruim-en kasten organiseer tips nodig hebt, anders is marie kondo op netflix een goed hulpmiddel
Thordis kent de cafés waar op dit gedachtengoed geklonken wordt lees ik net.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 19:10
Dat is een leuk filmpje en vast ook wel waar, maar als je serieus denkt dat mannen geen "overkoepelende hersenen" hebben dan moet je even terug naar biologie.
Het is niet alsof ze een andere diersoort zijn of zo. Ze hebben ook gewoon een neocortex, net als vrouwen.
Dan gebruiken ze het in ieder geval niet. De mijne iig niet :)
pipootje schreef:
31-01-2019 19:08
Kijk eens op youtube het filmpje over mannen en hun "nothing box"
Daar zitten ze vaak in.
Ze zien gewoon geen groot geheel. Wij hebben een soort overkoepelende hersens waar we alles mee overzien.
Ik weet niet TO of je ook opruim-en kasten organiseer tips nodig hebt, anders is marie kondo op netflix een goed hulpmiddel
Dat is echt zulke bullshit. En daarbij,áls die verschillen al zo groot zijn, wat ik betwijfel, is het de vraag of dat van nature zo is of een groot deel opvoeding en verwachting.
Vanzai schreef:
31-01-2019 19:12
Thordis kent de cafés waar op dit gedachtengoed geklonken wordt lees ik net.
Nee hoor, ik geloof niet dat er zulke enorme verschillen tussen mannen en vrouwen zijn. Net als de wetenschap zegt dus eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven