Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
23-03-2019 20:35
Ik ken er gelukkig ook steeds minder. Mannen met kinderen van zeg maar onder de 45 werken in mijn kringetje meestal 4 dagen.
In mijn kring ook! Mijn man werkt bij de overheid en daar werkt de meerderheid 4 dagen (al dan niet 4x9). Mannen en vrouwen, met of zonder kinderen. Als hij op zijn werk een man tegenkomt die fulltime werkt en kleine kinderen heeft dan is hij oprecht verbaasd. Het is lang niet meer zo dat mannen 'gewoon' fulltime werken. Bij de klas van mijn dochter hangt een papier voor het begeleiden van een uitstapje: er hebben 5 ouders zich opgegeven, allemaal vaders. Dus het gaat de goede kant op.

Wel is het heel afhankelijk van de sector. Onder bijv. artsen, wetenschappers, consultants en advocaten is het nog not done om parttime te werken, zeker als man. Ik krijg nog steeds opmerkingen dat het zo pittig voor mij is om naast de kinderen ook nog te werken en aan mijn man vragen ze dan vervolgens of hij naast zijn werk ook een papadag heeft. Mannen die minder dan 4 dagen werken zie ik nauwelijks, terwijl ik wel veel vrouwen ken die 2 of 3 dagen of helemaal niet werken. Dus scheef zit het in mijn ogen nog wel altijd.
Ik heb nog nooit een schooluitstapje gedaan trouwens, die doet man altijd, want die vallen altijd op zijn parttimedag. En hij heeft sowieso doordeweeks altijd de auto.
Nicole, het hangt inderdaad wel van de sector af, maar ik ben blij te zien dat het wel steeds normaler wordt inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
23-03-2019 20:49
En jij denkt dat het huishouden van een gezin met oudere kinderen minder (veel minder zelfs) tijd kost dan die 20 uur? Ik denk dat het tegen valt. Ik denk ook dat jij denkt dat het aantal uren de bepalende factor is.

Stel je voor jij jongleert met 1 bal. Dat doe je 40 uur per week en die bal moet je in de gaten houden. Je bent dus heel goed in het hooghouden van die bal en krijgt zelfs de indruk dat jongleren makkelijk is, al is 40 uur per week wel zwaar.
Nu is er een collega en die houdt die werkbal ook in de lucht. Zij doet het maar 20 uur, dus haar bal is net zo zwaar als de jouwe en de taak de helft van het aantal uren lichter. Dus zelfs als daar nog iedere werkdag 2 uur huishouden bij komt (10 uur dus) hoeft ze maar 30 uur te jongleren.

Veel makkelijker dus.

Een ieder die ooit gejongleerd heeft weet dat met elke bal die je toevoegt aan het jongleren het kunstje oneindig veel moeilijker wordt. En dat als je 1 bal scheef gooit je al jonglerend met 1 bal de boel nog wel recht trekt, met 2, 3, 4 of meer ballen stort het hele kunstje in elkaar. Dus ja, ook als het aantal uren minder is kan het heel eerlijk zijn om eens een bal toe te gooien naar de partij die 40 uur maar 1 bal in de lucht hoeft te houden.
Ik zeg niks. Ik ga alleen uit van wat vrouwen zélf hier zeggen en in andere topics roept men om het hardst dat men met 6 uurtjes per week hooguit toch écht het hele huis spic en span kan houden. Dus ik denk niet dat een moeder van 18-jarigen daar dan opeens 20 uur mee bezig is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Vermoeiend zo op de zondagochtend.
pejeka schreef:
24-03-2019 10:21
Ik zeg niks. Ik ga alleen uit van wat vrouwen zélf hier zeggen en in andere topics roept men om het hardst dat men met 6 uurtjes per week hooguit toch écht het hele huis spic en span kan houden. Dus ik denk niet dat een moeder van 18-jarigen daar dan opeens 20 uur mee bezig is.

Mijn huishouden behelst meer dan het schoonhouden van mijn huis. Juist nu ze groter zijn.
pejeka schreef:
24-03-2019 10:21
Ik zeg niks. Ik ga alleen uit van wat vrouwen zélf hier zeggen en in andere topics roept men om het hardst dat men met 6 uurtjes per week hooguit toch écht het hele huis spic en span kan houden. Dus ik denk niet dat een moeder van 18-jarigen daar dan opeens 20 uur mee bezig is.
Met zes uurtjes red ik het niet. Wassen en strijken is toch al gauw drie uur werk. Poetsen ook ongeveer, maar daarvan heb ik twee uur uitbesteed aan de kinderen, elk een uur.

Boodschappen doen een uur ongeveer (ik bestel en haal ze af), koken inclusief opruimen ongeveer 7 u per week. Dat zijn er dus al 14.

Administratie, de tuin, helpen met huiswerk en brood smeren voor op school zitten daar nog niet bij. Vaatwasser uit en inruimen ook niet. Het regelwerk (ketel schoon laten maken, etc etc etc). Zorg voor huisdieren.

Die 20 uur haal ik echt wel, al heb ik eea uitbesteed aan de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven