Mijn vriendin kan niet tegen kritiek

22-02-2019 16:09 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even mijn verhaal kwijt. Heb behoefte aan de mening van anderen merk ik..

Al ruim een jaar heb ik een relatie met een superlieve vrouw. Nog steeds kan ik vlinders in mijn buik krijgen wanneer ik haar zie. Ze is heel zorgzaam, lief, knap, grappig etc...
Echter, ik kan nooit ook maar iets piepkleins van kritiek uiten. Ze is dan tot op het bot aangeslagen en ik krijg het altijd terug met een opmerking als "Je houdt niet van me als je dat soort dingen van me vindt." of "Je accepteert me niet zoals ik ben.."
Nou ben ik juist helemaal niet iemand die snel kritiek uit en zeker bij haar houd ik eigenlijk altijd mijn mond. Ik ben juist iemand die veel complimenten geeft en op een positieve manier uit wat ik vind. "Wat zie je er leuk uit vandaag. Wat slim dat je dat zo gedaan hebt. Ik vind het zo lief dat je... etc". Ik durf met zekerheid te zeggen dat de verhouding compliment tot kritiek echt 50:1 is. En wat voor kritiek hebben we het dan over...
Ze praat bijvoorbeeld heel snel door me heen. Neemt het verhaal na twee zinnen over en komt niet meer terug op wat ik eigenlijk aan het vertellen was. Dat liet ik 9 keer voor wat het was en de 10e keer zei ik "Ik wilde iets vertellen, maar je praat er steeds doorheen." Op zo'n moment reageert ze dan kribbig met "O sorry hoor!", maar in de weken erna krijg ik het steeds terug.. "O jij vindt me natuurlijk stom omdat ik altijd door je heen praat!" Vraagt ze aan mij of ze uit haar mond ruikt omdat ze flink knoflook heeft gegeten en zo weg moet en ik zeg eerlijk "Het valt wel mee hoor, ik ruik het een beetje", dan krijg ik nog weken te horen "Je wilt zeker niet bij me zitten omdat je vindt dat ik altijd stink". Soms is het niet eens kritiek, maar iets wat ik in haar ogen verkeerd heb gezegd. Zo vertelde ze me een tijd geleden dat ze geschrokken was van een opmerking van een collega en dat ze zich dan vreselijk voor schut voelt staan. Nadat ik haar hele verhaal had gehoord, zei ik dat ze misschien aan haar vriendin die psychologe is, een keer zou kunnen vragen of die wat handvatten voor haar heeft voor hoe ze een volgende keer zou kunnen reageren of haar hoofd tot rust zou kunnen krijgen.. Die opmerking krijg ik nu ook steeds terug "Jij vindt mij toch gek? Ik heb toch psychische hulp nodig? “ Werkelijk alles wat ik zeg, verdraait zij in mijn ogen naar een bepaalde hoogte tot iets verschrikkelijks wat ik heb gedaan... Wat zou je anders willen in onze relatie, vroeg ze laatst. Ik wilde helemaal niets anders, ik vind het super zoals het is. Maar na aandringen van haar zei ik "Ik mis weleens die gesprekken van het begin. Toen we nog uren konden praten met een wijntje over alles waar we maar op kwamen. Nu gaan we al snel de slaapkamer in of zetten een film op. Vind ik ook helemaal leuk, maar ik zou best wel weer eens wat meer tijd voor gesprekken willen reserveren.. " Gisteravond kreeg ik hem terug nadat ik haar had gevraagd of er iets was aangezien ze al drie dagen vrij kort was in het appen. Of ze misschien moe was, hoofdpijn, druk op haar werk etc..." Ik maak toch zelf wel uit hoe vaak en hoe lang ik app?!?! Accepteer me eens zoals ik ben! Van de week riep je ook al dat je meer gesprekken wilde en dat ik alleen maar seks wil en dom tv kijken!!"

En zo kan ik nog wel tientallen voorbeelden noemen. Ik weet zolangzamerhand niet meer wat ik moet doen. Zelfs als ik in een gesprek wat redelijk rustig lijkt te verlopen heel voorzichtig uit dat ik het lastig vind dat ze zoveel moeite met kritiek heeft en het ook vooral voor haar zo moeilijk en verdrietig vind (Ze heeft nl meerdere keren gezegd dat complimenten bij haar zo weer vergeten zijn, maar ze kritiek eeuwig blijft onthouden. Ook van anderen), dan nog zegt ze "Ja hoor, kom maar weer op met je kritiek. Ik deug echt niet in jouw ogen he! “
Nogmaals, ik ben helemaal niet iemand die veel kritiek geeft. Ben juist een enorme pleaser. Mag ik ook weleens hulp voor zoeken 😏. Ik leg juist overal briefjes in haar huis, stuur kaartjes, lieve appjes..
Wat moet ik nou? Wil haar niet kwijt, maar ik merk dat ik zo langzamerhand helemaal overspannen raak. Als ik bij haar wegrijd in de avond, ben ik eerder doodop en verdrietig dan blij en vol energie..
Alle reacties Link kopieren
Pfffff, dat klinkt heel vermoeiend.. Je mag wel wat meer op je strepen staan, wat een naar gedrag van haar. Gelukkig gaat het verder wel heel goed tussen jullie.
Wat moet ik nou? Wil haar niet kwijt, maar ik merk dat ik zo langzamerhand helemaal overspannen raak. Als ik bij haar wegrijd in de avond, ben ik eerder doodop en verdrietig dan blij en vol energie..

Logisch, ik zou dit ook niet trekken. Je zult toch op een neutraal moment een keer met haar moeten gaan praten. Dat je haar de allerliefste en de allerleukste wil blijven vinden, maar dat dat zo niet gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
je bent je eigen grenzen aan het verleggen en jezelf aan het verliezen.
En toch is ze superlief?
comodor schreef:
22-02-2019 16:24
je bent je eigen grenzen aan het verleggen en jezelf aan het verliezen.

En dit idd. Een relatie zou niet ten koste van je gezondheid moeten gaan.
Deze relatie kost je energie en dat na pas 1 jaar. Je zou nog op een roze wolk moeten zitten. Zij heeft issues en jij bent de dupe. Dan is ze misschien knap, lief en slim maar ze is ook erg onzeker en heeft veel bevestiging nodig. Jij kunt haar dat niet geven. En ze staat ook niet open voor hulp en dis wordt dit steeds erger. Aan jou wat zwaarder weegt..ik zou het niet volhouden. Hoe lief ze ook is.
Je loopt nu al op eieren en kunt jezelf niet zijn. Voor mij betekent dat dat je niet in de juiste relatie zit
Alle reacties Link kopieren
Man man man, wat loop jij op eieren om je prinses niet te ontstemmen.

Wat een energie vergt dat. Wat moet jij op je hoede zijn en je woorden op een goudschaaltje wegen.

Tijd voor een andere super lieve vriendin die niet zo high maintenance is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Gezellige relatie, echt top man
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat een domme doos en waarom?omdat het kan.
Ze heeft totaal geen respect voor je en jij bent haar boksbal waar ze frustraties op af reageert en hoe slapper jij wordt hoe sneller ze met je klaar is.
Dan is ze gevlogen naar een nieuwe man om te breken en blijf jij geknakt achter.
Alle reacties Link kopieren
Tomaatje4 schreef:
22-02-2019 16:09
Ik moet echt even mijn verhaal kwijt. Heb behoefte aan de mening van anderen merk ik..

Al ruim een jaar heb ik een relatie met een superlieve vrouw. Nog steeds kan ik vlinders in mijn buik krijgen wanneer ik haar zie. Ze is heel zorgzaam, lief, knap, grappig etc...

..
Wat moet ik nou? Wil haar niet kwijt, maar ik merk dat ik zo langzamerhand helemaal overspannen raak. Als ik bij haar wegrijd in de avond, ben ik eerder doodop en verdrietig dan blij en vol energie..
Ik denk dat je eens wat steviger je kritiek moet uiten.
Ze klinkt niet zorgzaam, lief, grappig etc.... Dat is ze misschien óók, maar gezien hoe jij bij haar vertrekt en wat je beschrijft is ze het niet genoeg.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Pffff dat wordt nog een moeizame en lange relatie.....
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tomaatje,

Het gedrag van jouw vriendin spoort niet. Echt niet. Hoe oud is zij? Hoe oud ben jij? Er vanuitgaande dat jullie twintigers zijn (gewoon een gok): je zou toch mogen verwachten dat men op deze leeftijd toch wel iets van (zelf)reflectie heeft geleerd, hetzij vanuit huis, hetzij door een studie of baan, hetzij door eerdere relaties. Ik ken ook mensen die ZO UITZINNIG GEKWETST EN VERDRIETIG ZIJN, en die hebben respectievelijk een bipolaire en vermijdende persoonlijkheidsstoornis.

Jij hoeft dit gedrag niet te pikken. Je moet zelfs op je strepen staan. En als je in jouw relatie overspannen raakt, dan gaat er iets niet goed. Zoek hulp voor jullie samen. Sterkte 🌷
Zeg gewoon eens: mens wat zit je alles weer uit zijn verband te trekken. Gedrein zeg. Bah!
Alle reacties Link kopieren
Wat een irritant wijf. Die word je vanzelf zat.
Geeft ze zelf ook nooit kritiek? Echt mijn nekhaar gaat overeind van dit soort manipulatieve dames. Zou echt van gaan gillen: AAAAAAAAAAAA!!
Wel lekker eensgezind...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar dit topic laten lezen, dan krijgt ze vast een enorme driftbui en gaat minstens een maand boos stampen en pruilen :swear: (6) :thunder: :@
Alle reacties Link kopieren
De volgende keer als ze weer zo moeilijk doet, gewoon eens direct tegen haar zeggen dat ze zich niet zo aan moet stellen. Misschien zelfs aangeven dat je er klaar mee bent dat je voor elk klein dingetje daarna 500 veren in haar reet moet steken om jullie relatie nog leefbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zij klinkt extreem onzeker en gemakzuchtig (ipv zeggen dat ze niet tegen kritiek kan,kan ze er ook iets aan doen!)
En jij mag wel wat ruggengraat kweken en voor jezelf opkomen ipv buigen voor de grillen van je vriendin.
Dit gedrag gaat niet vanzelf over, dus ik zou zeggen een mooi begin om er nu iets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kies voor jezelf en stop met deze relatie. Ik snap wel dat je van haar houdt, maar jeetje, dit hou je toch niet vol?
Life is short. Eat dessert first.
wat een vermoeiend type
Pfff.
Doodvermoeiend, klinkt als een emotionele vampier.
Laat ik daar nou net te vaak mee te maken hebben gehad om daar ooit nog tijd in te willen steken.
Als je er nog heil in ziet zou ik er misschien nog 1 serieus gesprek tegenaan gooien, maar als dit een vast patroon is bij haar, gaat dit niet snel, en misschien wel helemaal nooit veranderen.
anoniem_370584 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 16:41
1.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin is niet toe aan een echte relatie.

Voer een gesprek met haar over dat je geen oppervlakkige mooi-weer relatie wil, waarin je alleen haar voeten mag kussen en het over oppervlakkige dingen kunt praten, maar dat je ook op een dieper nivieau een relatie met haar wil. En dat betekent dat je soms dingen zegt om haar verder te helpen, of om haar te laten nadenken. En dat je wil dat dit wederzijds ook kan.

Zoals ze het nu opvat, zeg je dingen om haar af te branden. Hier spreekt ook een gebrek aan vertrouwen in jou uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven